Αναγνώστες

Τρίτη 2 Απριλίου 2013

Η ενότητα απέναντι στην τρόικα το ζητούμενο της σύσκεψης των αρχηγών



Τη χρυσή τομή, μεταξύ των κυβερνητικών εταίρων και της τρόικα αναζητεί ο Πρωθυπουργός κ. Αντ. Σαμαράς για να ξεπεράσει τα εμπόδια που υπάρχουν και να κλείσουν οι εκκρεμότητες ενόψει της άφιξης των δανειστών Τη χρυσή τομή, μεταξύ των κυβερνητικών εταίρων και της τρόικα αναζητεί ο Πρωθυπουργός κ. Αντ. Σαμαράς για να ξεπεράσει τα εμπόδια που υπάρχουν και να κλείσουν οι εκκρεμότητες ενόψει της άφιξης των εκπροσώπων των δανειστών. Από τη μια πλευρά, υπάρχουν οι ενστάσεις των κυβερνητικών εταίρων, των προέδρων του ΠαΣοΚ και της ΔΗΜΑΡ, των κκ. Ευ. Βενιζέλου και Φ. Κουβέλη και από την άλλη πλευρά, η τρόικα έρχεται με «άγριες διαθέσεις» και ζητεί αποφάσεις «εδώ και τώρα» που ενδέχεται να επηρεάσουν σε σημαντικό βαθμό την κυβερνητική συνοχή. Κυριολεκτικά στο «παραπέντε» της άφιξης των εκπροσώπων των δανειστών, η κατάσταση είναι οριακή και στα εμπλεκόμενα υπουργεία υπάρχουν εκκρεμότητες, ικανές να μπλοκάρουν εκ νέου τις συζητήσεις να υπάρξει καθυστέρηση στην εκταμίευση της δόσης. Ο Πρωθυπουργός έχει δώσει αυστηρές εντολές να κλείσουν όλες οι εκκρεμότητες και ζήτησε οι υπουργοί να μη δώσουν αφορμή στην τρόικα να αμφισβητήσει τις προθέσεις και την προσπάθεια της κυβέρνησης. Παρά τις πρωθυπουργικές εντολές, το κλίμα είναι βαρύ και παρατηρούνται πολλά προβλήματα, γεγονός που αφήνει όλα τα ενδεχόμενα ανοικτά για τη λήψη πρόσθετων μέτρων, εάν δεν ικανοποιηθεί η τρόικα που επιμένει στην ύπαρξη ενός σημαντικού χρηματοδοτικού κενού, το οποίο θα πρέπει να καλυφθεί άμεσα. Στο Μέγαρο Μαξίμου το απόγευμα της Τετάρτης, ο κ. Σαμαράς θα επιχειρήσει να γεφυρώσει την απόσταση που τον χωρίζει με τους κκ. Βενιζέλο και Κουβέλη και θα επιδιώξει να εμφανιστεί η τρικομματική κυβέρνηση με ενιαία φωνή έναντι της τρόικα. Το πιο σημαντικό ζήτημα στο οποίο υπάρχουν αποκλίνουσες απόψεις είναι η κυβερνητική απόφαση για παράταση της είσπραξης του τέλους ακινήτων (σσ. το περίφημο χαράτσι) μέσω των λογαριασμών της ΔΕΗ. Γκρίνια για Στουρνάρα Η τρόικα θέτει μετ’ επιτάσεως την παράταση και συμφωνεί μαζί της ο υπουργός Οικονομικών κ. Ι. Στουρνάρας για τον οποίο υπάρχει συσσωρευμένη γκρίνια και δυσαρέσκεια για πολλά ζητήματα. Η βασική κριτική εστιάζεται στο γεγονός ότι η κυβέρνηση στο «παραπέντε» του νέου ελέγχου των δανειστών δεν είναι έτοιμη, ενώ επιρρίπτονται ευθύνες και από το ΠαΣοΚ και τη ΔΗΜΑΡ για την καθυστέρηση στην μεταρρύθμιση του φοροεισπρακτικού μηχανισμού. «Είναι δυνατόν επί έξι περίπου μήνες το υπουργείο να γνωρίζει το θέμα, να το συζητά και να μην έχει κάνει απολύτως τίποτα και φθάνουμε οριακά και δεν έχουμε βρει λύση;» λένε οι επικριτές του υπουργού Οικονομικών. Ο κ. Στουρνάρας, που αποτελεί «κόκκινο πανί» για πολλούς βουλευτές και στις τρεις Κ.Ο. που στηρίζουν την κυβέρνηση, συναντήθηκε το βράδυ της Δευτέρας με εκπροσώπους της ΔΗΜΑΡ και του ΠαΣοΚ για να βρεθεί λύση στο θέμα του χαρατσιού. Σκέφτονται τη λύση της Πράξης Νομοθετικού Περιεχομένου Εξάλλου, το Μέγαρο Μαξίμου διαπιστώνει ότι υπάρχει μείζον πρόβλημα, αφού η ΔΗΜΑΡ έχει διαμηνύσει την πρόθεσή της να μην ψηφίσει σχετική διάταξη στη Βουλή, το ΠαΣοΚ έστειλε ηχηρό μήνυμα προ δυο ημερών, ξεκαθαρίζοντας ότι δεν μπορεί να σηκώνει μόνο του το βάρος των δύσκολων μέτρων, ενώ και στην Κ.Ο. της ΝΔ καταγράφεται οργή και θυμός και υπάρχουν προειδοποιήσεις πως νέα μέτρα δεν ψηφίζονται. Υπό αυτές τις συνθήκες η πιο ενδεδειγμένη κίνηση για τον Πρωθυπουργό είναι, με βάσει την εισήγηση που έχει δεχθεί, να καταφύγει για μια ακόμη φορά στην Πράξη Νομοθετικού Περιεχομένου και να αποφύγει την κλασσική νομοθετική διαδικασία, καθώς υπάρχει ο κίνδυνος σοβαρού ατυχήματος, αν και το πολιτικό πρόβλημα που δείχνει την ενδοκυβερνητική κρίση παραμένει. Επί της ουσίας για το χαράτσι, εξετάζεται, αν και δεν έχουν καταλήξει ακόμα στο οικονομικό επιτελείο, να υπάρξει εκτός από την παράταση και μια μεσοσταθμική μείωση του τέλους που μπορεί να φθάσει έως και το 15% (αν και λέγεται ακόμα και για 20%) με ταυτόχρονη μικρή αύξηση στο Φόρο Ακίνητης Περιουσίας, ώστε να επιτευχθεί συμφωνία. Και αυτό, διότι από το Μέγαρο Μαξίμου διαμηνύουν ότι ο κ. Σαμαράς είχε πει πρόσφατα πως στόχος είναι οι πολίτες να πληρώσουν λιγότερα. Σημαντική διάσταση υπάρχει και για το θέμα της κινητικότητας των δημοσίων υπαλλήλων, ενώ ΠαΣοΚ και ΔΗΜΑΡ διαφωνούν κάθετα με τις απολύσεις, ενώ αίσθηση προκάλεσε η στάση του κ. Αντ. Μανιτάκη. Ο υπουργός Διοικητικής Μεταρρύθμισης, δείχνοντας να μην αντιλαμβάνεται την κρισιμότητα των στιγμών και το οριακό σημείο που βρίσκονται οι διαπραγματεύσεις, είπε δημόσια_προκαλώντας πολλές απορίες και ερωτηματικά για τη σκοπιμότητα της κίνησής του_ ότι η τρόικα δεν ενδιαφέρεται για απολύσεις, αλλά για την αξιολόγηση στο δημόσιο. Τρόμος για νέα μέτρα Ο μεγάλος πονοκέφαλος όμως για την κυβέρνηση που τρομάζει στην προοπτική να απαιτηθεί από την τρόικα η λήψη νέων μέτρων, είναι το δημοσιονομικό κενό των 2,7 δισ. για τη διετία 2013-2014. Παράλληλα εκφράζονται φόβοι ότι μπορεί να μην επέλθει συμφωνία με την τρόικα έως τις 12 Απριλίου, οπότε και θα συνεδριάσει το Eurogroup στην Ιρλανδία με αποτέλεσμα να καθυστερήσει ακόμα περισσότερο η δόση των 2,8 δισ. που όμως μπορεί να εγκριθεί σε συνεδρίαση του EuroWorkingGroup λίγο αργότερα, με την προϋπόθεση βέβαια να επιτευχθεί συμφωνία στο ζήτημα της κινητικότητας. Το υπόλοιπο ποσό των 6 δις. ευρώ που είναι η επόμενη δόση και συνδέεται με την επικαιροποίηση του μνημονίου, φαίνεται πως η σχετική απόφαση για έγκρισή του, μετατίθεται εκ των πραγμάτων για τα μέσα Μαϊου και κάθε περίπτωση μετά το Πάσχα των Ορθοδόξων. Στη σύσκεψη των αρχηγών αναμένεται να συζητηθεί και το θέμα της πληρωμής ληξιπρόθεσμων οφειλών του κράτους προς τους ιδιώτες. Και αυτό διότι παρατηρούνται μεγάλες καθυστερήσεις, παρά τις πρωθυπουργικές διαβεβαιώσεις, αλλά και ζητήματα, όπως η ενίσχυση της κοινωνικής συνοχής με συγκεκριμένες ενέργειες. Επίσης, αναμένεται να τεθούν και ζητήματα συντονισμού και καλύτερης λειτουργίας της κυβέρνησης, καθώς ειδικά ο κ. Βενιζέλος επισημαίνει τα πολλά προβλήματα που υπάρχουν στο κυβερνητικό σχήμα και ζητεί καλύτερη λειτουργία.




Δεν υπάρχουν σχόλια: