Η περιρρέουσα ατμόσφαιρα που δημιουργούν κυβερνητικά στελέχη, όπως ο υπουργός Ναυτιλίας Κώστας Μουσουρούλης, δείχνει ότι ανεξαρτήτως των αντιδράσεων που προκαλούνται από την αντιπολίτευση, τις συντεχνίες κ.λπ., οι αποκρατικοποιήσεις θα
προχωρήσουν.
Όλα δείχνουν ότι μια σειρά περιουσιακών στοιχείων του Δημοσίου τους αμέσως επόμενους μήνες θα περάσει σε χέρια ιδιωτών, σε μια προσπάθεια αλλαγής του αρνητικού επενδυτικού κλίματος που επικρατεί στη χώρα μας.
Η κυβέρνηση φέρεται να έχει συνειδητοποιήσει την αναγκαιότητά τους, ως βασικού μοχλού διακοπής (ή ακόμα και αναστροφής) της πορείας εξόδου επενδυτών από την Ελλάδα, έτσι τουλάχιστον όπως
καταγράφηκε τα τελευταία δυόμισι χρόνια κυρίως με τη φυγή πολυεθνικών κεφαλαίων.
καταγράφηκε τα τελευταία δυόμισι χρόνια κυρίως με τη φυγή πολυεθνικών κεφαλαίων.
Η λίστα του Αντώνη Σαμαρά με τις αποκρατικοποιήσεις, που θα εξειδικευθεί τις επόμενες ημέρες, (ορίστηκε την επόμενη εβδομάδα ειδική σύσκεψη των τριών πολιτικών αρχηγών που μετέχουν στην κυβέρνηση) πέρα από τις ώριμες αποκρατικοποιήσεις που έχει επεξεργαστεί το Ταμείο Αξιοποίησης της Ιδιωτικής Περιουσίας του Δημοσίου (ΤΑΙΠΕΔ), πιθανόν να περιλάβει και ορισμένες λιγότερο ώριμες, αλλά πιο εμβληματικές, όπως είναι εκείνες της ΔΕΗ και της ΤΡΑΙΝΟΣΕ.
Η περιρρέουσα ατμόσφαιρα που δημιουργούν κυβερνητικά στελέχη, όπως ο υπουργός Ναυτιλίας Κώστας Μουσουρούλης, δείχνει ότι ανεξαρτήτως των αντιδράσεων που προκαλούνται από την αντιπολίτευση, τις συντεχνίες κ.λπ., οι αποκρατικοποιήσεις θα προχωρήσουν. Μένει να αποσαφηνιστεί το εύρος και το βάθος τους.
Η λίστα Σαμαρά, όπως όλα δείχνουν, θα περιλάβει τις έξι ώριμες αποκρατικοποιήσεις (Κρατικά Λαχεία, ΔΕΠΑ/ΔΕΣΦΑ, IBC, Ελληνικό, Αφάντου και Κασσιόπη).
ΔΕΗ και ΟΣΕ
Επίσης, αναμένεται να περιλάβει τουλάχιστον μια εμβληματική κερδοφόρο δημόσια επιχείρηση που εκτιμάται ότι θα είναι η ΔΕΗ και τέλος μια βαριά ζημιογόνο, όπως ο ΟΣΕ.
Ήδη, προς την κατεύθυνση αυτή προσλαμβάνονται οι νομικοί σύμβουλοι για την πώληση περιουσιακών στοιχείων του ΟΣΕ. Στο συγκεκριμένο θέμα, όλα δείχνουν ότι κυρίαρχο ρόλο θα έχει ο νέος υπουργός Ανάπτυξης Κωστής Χατζηδάκης.
Ο τελευταίος γνωρίζει σε βάθος τον φάκελο ΟΣΕ, δεδομένου ότι τον είχε απασχολήσει και το 2008 ως υπουργό Μεταφορών.
Ο ΟΣΕ μπορεί να μην είναι ελκυστικός όσο ήταν η Ολυμπιακή, αλλά παράγοντες της κυβέρνησης θεωρούν ότι μπορεί να καταστεί περισσότερο ελκυστικός, εφ’ όσον συγκεκριμένη αποκρατικοποίηση συνδυαστεί με άλλες επενδύσεις, όπως π.χ. το πολύπαθο Θριάσιο Πεδίο και η σύνδεσή του με τον Πειραιά.
Για τον ΟΠΑΠ
Σε ό,τι αφορά τον ΟΠΑΠ, η μόνη μέθοδος αποκρατικοποίησης είναι η πώληση του 29% των μετοχών που κατέχει το ΤΑΙΠΕΔ. Για τη ΔΕΗ η κατάσταση είναι συγκεχυμένη, δεδομένου ότι οι διάφορες αναθεωρήσεις του προγράμματος αποκρατικοποιήσεων έχουν περιλάβει από την πώληση του 17% των μετοχών έως και την πώληση παραγωγικών μονάδων της Επιχείρησης. Επίσης, λύση αποκρατικοποίησης αναζητείται και για την Αγροτική Τράπεζα, η οποία αναμένεται να βρεθεί ψηλά στη σχετική λίστα.
Η τράπεζα είτε θα πωληθεί είτε θα συγχωνευθεί με άλλη τράπεζα, αφού προηγουμένως απαλλαγεί από τα βάρη του παρελθόντος.
Προϋπόθεση για να συμβεί αυτό είναι η ανακεφαλαιοποίηση των ελληνικών τραπεζών, ενώ στο μεσοδιάστημα φαίνεται να αρχίζει εκ νέου η προσπάθεια πώλησης περιουσιακών στοιχείων της (ΣΕΚΑΠ, ΕΒΖ κ.λπ.).
Οι τελευταίες, πάντως, δεν νοούνται ως αποκρατικοποιήσεις. Στο βασικό πακέτο των αποκρατικοποιήσεων περιλαμβάνονται και οι συμβάσεις παραχώρησης των ΟΛΠ/ΟΛΘ, ενδεχομένως και των 10 μεγάλων περιφερειακών λιμένων της χώρας (Ηγουμενίτσα, Καβάλα, Ηράκλειο κ.ά.), όπως και οι δεκάδες μικρότεροι λιμένες και οι μαρίνες της χώρας.
Οι συζητήσεις για το εύρος και το βάθος των αποκρατικοποιήσεων ήδη ξεκίνησαν μεταξύ των εκπροσώπων των τριών κομμάτων.
Η πίεση είναι μεγάλη, λόγω της αξιωματικής αντιπολίτευσης, η οποία αναμένεται να πιέσει την κυβέρνηση, είτε επιλεκτικά είτε συνολικά, στο θέμα των αποκρατικοποιήσεων.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου