|
Μοσχάτο, 3 Αυγούστου 2019
Α. Διυπουργικό νομοσχέδιο
1. Λέτε ότι με το διυπουργικό νομοσχέδιο αντιμετωπίζεται η
αδυναμία λήψης αποφάσεων στις Περιφέρειες και τους Δήμους, που
προκλήθηκε από τη θέσπιση της απλής αναλογικής στην ανάδειξη των μελών
των περιφερειακών και δημοτικών συμβουλίων. Τι ακριβώς γίνεται;
Πράγματι στο διυπουργικό νομοσχέδιο υπάρχουν διατάξεις που
αντιμετωπίζουν στρεβλώσεις και απενεργοποιούν νάρκες του παρελθόντος.
Ανάμεσα σε αυτές είναι και οι διατάξεις που ενισχύουν την
κυβερνησιμότητα των Δήμων και των Περιφερειών της χώρας. Είναι, άλλωστε,
καλά γνωστό ότι εξαιτίας της απλής αναλογικής που ψήφισε η απελθούσα
κυβέρνηση, οι δήμαρχοι και οι περιφερειάρχες που αναδείχθηκαν τη δεύτερη
Κυριακή των εκλογών δεν διαθέτουν πλειοψηφία στα δημοτικά και
περιφερειακά συμβούλια, με αποτέλεσμα να δημιουργούνται
σοβαρά προβλήματα κυβερνησιμότητας στους συγκεκριμένους Ο.Τ.Α.. Τι
γίνεται με τις διατάξεις που εισάγονται τώρα: Θεσπίζεται δυνατότητα
σύμπραξης δημοτικών και περιφερειακών παρατάξεων στις οποίες
περιλαμβάνεται υποχρεωτικά η παράταξη του Δημάρχου ή του Περιφερειάρχη.
Εξασφαλίζεται πλειοψηφία του δημάρχου και του περιφερειάρχη στην
επιτροπή οικονομικών και σε όλα τα νομικά πρόσωπα των Οργανισμών Τοπικής
Αυτοδιοίκησης. Αναπροσαρμόζεται ο τρόπος ψήφισης του προϋπολογισμού των
Δήμων και των Περιφερειών, έτσι ώστε να καταλήγει
-σε περίπτωση αδιεξόδου- στην επιλογή της εισήγησης που έχει κάνει η
οικονομική επιτροπή. Προβλέπεται η πρόσληψη από κάθε Περιφέρεια
εξειδικευμένου ειδικού συμβούλου για θέματα πολιτικής προστασίας, ο
οποίος θα είναι σε διαρκή συνεργασία με την κεντρική κρατική
δομή. Με τις ρυθμίσεις αυτές, αφενός αίρονται οι αδυναμίες που επέφερε
η εφαρμογή της απλής αναλογικής και αφετέρου διατηρείται ισχυρός ο
ρόλος των Δημοτικών και των Περιφερειακών Συμβουλίων. Για τη σύνταξη,
άλλωστε, των διατάξεων αυτών έγινε σε βάθος διάλογος
με την ΚΕΔΕ, την ΕΝΠΕ και περισσότερους από 70 εκλεγμένους δημάρχους
και Περιφερειάρχες.
2. Ποιά κοινωνικά ζητήματα αντιμετωπίζονται με το διυπουργικό νομοσχέδιο;
Στο νομοσχέδιο αυτό, το τρίτο κατά σειρά που φέρνει η κυβέρνηση,
περιλαμβάνονται διατάξεις που έχουν στόχο την καλύτερη εξυπηρέτηση των
πολιτών και ιδίως των συμπολιτών μας που έχουν μεγαλύτερη ανάγκη. Στις
διατάξεις αυτές περιλαμβάνονται πρωτίστως ρυθμίσεις
που ανοίγουν το δρόμο για τη διανομή φαρμάκων σε βαριά νοσούντες
(αρχικά στους καρκινοπαθείς και τους πάσχοντες από σκλήρυνση κατά
πλάκας) στο σπίτι τους, στο χώρο της νοσηλείας τους ή τα φαρμακεία της
γειτονιάς, χωρίς ουρές και ταλαιπωρία και χωρίς καμία
δική τους οικονομική επιβάρυνση. Με στόχο την καλύτερη και ταχύτερη
εξυπηρέτηση των πολιτών, εισάγονται και διατάξεις που δημιουργούν το
πλαίσιο για την ψηφιακή έκδοση συντάξεων, περιορίζουν τη γραφειοκρατία
και μειώνουν δραστικά το χρόνο αναμονής. Επιπλέον
μειώνεται το επιτόκιο για τις οφειλές πολιτών και επιχειρήσεων προς τα
Ασφαλιστικά Ταμεία από το 5% στο 3%, όπως ήδη έχει γίνει για τις οφειλές
προς τη εφορία.
3.Ποια βήματα σχεδιάζονται προκειμένου να μπει τέλος στις «ουρές της ντροπής» που παρατηρούνται στα φαρμακεία του ΕΟΠΥΥ;
Άμεσα τα σκευάσματα για τις χημειοθεραπείες των ασφαλισμένων που
γίνονται σε ιδιωτικές κλινικές, θα παραλαμβάνονται από τα φαρμακεία του
ΕΟΠΥΥ με ευθύνη των κλινικών. Για το σκοπό αυτό, έχει ήδη καταρτιστεί
και πρόκειται να υπογραφεί άμεσα σύμφωνο συνεργασίας
μεταξύ του ΕΟΠΥΥ και των ιδιωτικών κλινικών. Η επόμενη φάση υλοποίησης
του κυβερνητικού σχεδίου περιγράφεται από τις σχετικές διατάξεις του
διυπουργικού νομοσχεδίου. Αναφέρεται συγκεκριμένα ότι τα φάρμακα υψηλού
κόστους (ΦΥΚ) που λαμβάνουν οι συμπολίτες μας
και τα οποία μέχρι σήμερα χορηγούνται αποκλειστικά από τα φαρμακεία του
ΕΟΠΥΥ, θα αποστέλλονται στο ιδιωτικό φαρμακείο της επιλογής του
ασφαλισμένου χωρίς καμία επιβάρυνση γι’ αυτόν. Η αρχή θα γίνει με τα
φάρμακα των καρκινοπαθών και των ασθενών με σκλήρυνση
κατά πλάκας και θα επεκταθεί σε δεύτερη φάση σε περισσότερες ομάδες
βαριά ασθενών. Σε τελικό στάδιο υλοποίησης είναι και η κατ’ οίκον
διανομή των φαρμάκων που διακινεί ο ΕΟΠΥΥ, καθώς είναι έτοιμη η
προκήρυξη για την εταιρεία μεταφοράς που θα διανέμει κατ’
οίκον τα φάρμακα, χωρίς καμία οικονομική επιβάρυνση για τους ασθενείς.
4. Στο νομοσχέδιο περιλαμβάνονται και διατάξεις για το
πανεπιστημιακό άσυλο. Λέτε ότι διασφαλίζουν την ελευθερία έκφρασης στα
Πανεπιστήμια. Τι ακριβώς προβλέπεται για το θέμα αυτό;
Ο στόχος μας, όπως τονίζεται στην πρώτη παράγραφο του σχετικού άρθρου,
είναι ξεκάθαρος: “Κατοχυρώνεται και προστατεύεται η ακαδημαϊκή ελευθερία
στην έρευνα και τη διδασκαλία, η οποία αποτελεί θεσμική εγγύηση της
αδέσμευτης και απαραβίαστης επιστημονικής σκέψης,
έρευνας και διδασκαλίας”. Τονίζεται, μάλιστα, ότι “η ακαδημαϊκή
ελευθερία, καθώς και η ελεύθερη έκφραση και διακίνηση των ιδεών,
προστατεύονται σε όλους τους χώρους των Α.Ε.Ι., έναντι οποιουδήποτε
προσπαθεί να τις καταλύσει ή περιορίσει”. Κινούμαστε -όπως
έχουμε δεσμευτεί- με στόχο να αποδώσουμε τα Πανεπιστήμιά μας σε
εκείνους στους οποίους πραγματικά ανήκουν: Στους φοιτητές, τους
καθηγητές και το διοικητικό προσωπικό τους. Για αυτό ακριβώς θα μπορεί
να παρεμβαίνει η Αστυνομία, τόσο όταν τελούνται αξιόποινες
πράξεις μέσα στα πανεπιστήμια, όσο και όταν οι δράστες αξιόποινων
πράξεων καταφεύγουν σε αυτά.
5. Ποιά άλλα ζητήματα αφορά το διυπουργικό νομοσχέδιο;
Σε γενικές γραμμές, με το νομοσχέδιο αυτό, υλοποιούνται δεσμεύσεις της
κυβέρνησης με επίκεντρο τον άνθρωπο, διορθώνονται στρεβλώσεις του
παρελθόντος και απενεργοποιούνται νάρκες που άφησε στο δρόμο η
προηγούμενη Κυβέρνηση. Υπάρχουν διατάξεις που στηρίζουν
τη δημιουργία πραγματικού Υπουργείου Ψηφιακής Διακυβέρνησης για το
μετασχηματισμό της δημόσιας διοίκησης και της οικονομίας της χώρας,
απλοποιούν διαδικασίες και εισάγουν πρακτικές ηλεκτρονικής
διακυβέρνησης. Υπάρχουν επίσης διατάξεις που ενισχύουν το Ταμείο
Αρχαιολογικών Πόρων, έτσι ώστε να διασφαλιστούν σταδιακά επαρκή έσοδα
για τις δράσεις Πολιτισμού, αλλά και οι προϋποθέσεις που απαιτούνται,
προκειμένου να παρέχονται περισσότερες και καλύτερες υπηρεσίες σε όλους
τους επισκέπτες στους αρχαιολογικούς χώρους,
με άμεσο βήμα τη λειτουργία των αναψυκτηρίων που παραμένουν κλειστά
ακόμη και σήμερα.
Β. Προτεραιότητες του Υπουργείου Πολιτισμού
1. Όπως φάνηκε από τη χθεσινή επίσκεψη του Πρωθυπουργού, το
Υπουργείο Πολιτισμού αναλαμβάνει πρωταγωνιστικό ρόλο στις εκδηλώσεις του
2021 για τα 200 χρόνια από την ελληνική επανάσταση. Τι πρωτίστως
αφορούν οι δράσεις αυτές;
Το 2021 θα είναι μια πρώτης τάξεως ευκαιρία για να αναδείξουμε το αόρατο
νήμα το οποίο συνδέει την κλασική πολιτιστική μας κληρονομιά με την
Ελλάδα του αύριο και της εξωστρέφειας. Και έχουμε -όπως τόνισε ο
Πρωθυπουργός- πολύ φιλόδοξα σχέδια για το τι θα κάνουμε
στον τομέα του Πολιτισμού αυτήν την εμβληματική χρονιά. Κατά τη
διάρκεια της σύσκεψης συμφωνήθηκε: Να ξεκινήσει το επετειακό έτος 2021
την 25η Μαρτίου, με τα εγκαίνια της ανακαινισμένης Εθνικής Πινακοθήκης,
όπου, εκτός από τις μόνιμες συλλογές της θα οργανωθεί
μια εμβληματική έκθεση αφιερωμένη στην Ελληνική Επανάσταση. Να δοθεί
απόλυτη προτεραιότητα στις αρχαιολογικές διαδρομές της Μακεδονίας και να
προχωρήσει, για το σκοπό αυτό, άμεσα η υλοποίηση πολιτιστικών
διαδρομών, που συνδέουν τους σημαντικούς αρχαιολογικούς
χώρους της Μακεδονίας, συνδυάζοντας τις τουριστικές υποδομές και την
άυλη πολιτιστική κληρονομιά κάθε περιοχής. Να επανεκκινήσει η υλοποίηση
του σχεδιασμού για το Μουσείο Εναλίων Αρχαιοτήτων στο κτήριο του Silo
στο λιμάνι του Πειραιά -που εγκαταλείφθηκε το
2015- με στόχο τη δημιουργία ενός πρωτοποριακού μουσείου με μοναδικά
εκθέματα και ψηφιακές εκθέσεις, προκειμένου να αναδειχθεί ο υποθαλάσσιος
αρχαιολογικός πλούτος της χώρας μας. Ιδιαίτερη έμφαση δίνεται στο
εμβληματικό έργο του αρχαιολογικού μουσείου, το
οποίο θα αποτελέσει σημείο αναφοράς για την πρωτεύουσα και όχι μόνο.
Όπως τόνισε ο Πρωθυπουργός ο Πολιτισμός μας, κλασικός, αλλά και
σύγχρονος, είναι το πρόσωπο της Ελλάδος. Και αυτά τα οποία
οραματιζόμαστε για το χώρο του Πολιτισμού δεν είναι τίποτα λιγότερο
από μια επανάσταση. Σχεδιάζουμε, άλλωστε, να αναδείξουμε την κλασική
μας κληρονομιά με έναν διαφορετικό τρόπο, αλλά και να αξιοποιήσουμε τον
σύγχρονο Πολιτισμό, προβάλλοντας την Ελλάδα του αύριο, της δημιουργίας
και της εξωστρέφειας.
Γ. Νομοσχέδιο για το επιτελικό κράτος
1. Ο ΣΥΡΙΖΑ υποστηρίζει ότι το νομοσχέδιο για το επιτελικό
κράτος δημιουργεί συγκεντρωτισμό, πελατειακό και αδιαφανές σύστημα γύρω
από τον Πρωθυπουργό με στόχο τον ολοκληρωτικό έλεγχο της δημόσιας
διοίκησης.
Ουδέν ψευδέστερον. Το νομοσχέδιο για το επιτελικό κράτος συγκεντρώνει
όλες τις διάσπαρτες διατάξεις των τελευταίων 40 ετών για την οργάνωση
της Κυβέρνησης και της κεντρικής διοίκησης, δημιουργεί νέους θεσμούς και
θέτει νέους κανόνες για τη λειτουργία της Κυβέρνησης
και του κράτους, αποτελώντας θεσμική τομή για το ελληνικό κράτος και
θεμέλιο για την επόμενη μέρα της Ελλάδας. Με το νομοσχέδιο αυτό
δημιουργούμε ένα σύστημα καλύτερου συντονισμού -με τον καταλυτικό ρόλο
της Προεδρίας της Κυβερνήσεως- όπως υπάρχει σε όλες
τις άλλες χώρες, π.χ. στη Γαλλία ή τη Γερμανία. Δεν είναι κάτι
πρωτόγνωρο η ύπαρξη ενός αποτελεσματικού συστήματος συντονισμού.
Απεναντίας, όπου έχει δοκιμαστεί έχει πετύχει. Ο συντονισμός, άλλωστε,
είναι ένα μέρος του κυβερνητικού έργου. Και είναι κρίσιμος
για να προχωρά το κυβερνητικό έργο σύμφωνα με τα χρονοδιαγράμματα που
τίθενται.
2. Κατηγορείται η Κυβέρνηση ότι με τον προτεινόμενο νόμο
μεταφέρονται αρμοδιότητες από το Υπουργικό Συμβούλιο προς την Προεδρία
της Κυβέρνησης και τον Πρωθυπουργό.
Δεν συμβαίνει κάτι τέτοιο. Καμία απολύτως αρμοδιότητα του Υπουργικού
Συμβουλίου δεν μεταφέρεται σε άλλο πρόσωπο ή όργανο. Αντίθετα,
ενισχύεται και αναβαθμίζεται ο ρόλος του Υπουργικού Συμβουλίου. Θα
συνέρχεται τακτικά, όχι για να νομιμοποιεί ειλημμένες αποφάσεις,
αλλά για να καταρτίζει ένα συνεκτικό κυβερνητικό σχέδιο το οποίο θα
υλοποιούν τα αρμόδια υπουργεία, με μια διαδικασία οργανωμένη και
τυποποιημένη.
3. Δίνεται η δυνατότητα άσκησης νομοθετικής πρωτοβουλίας από τον
ΓΓ νομικών και κοινοβουλευτικών θεμάτων της Προεδρίας της Κυβέρνησης,
κάτι που αποτελούσε αποκλειστική αρμοδιότητα των Υπουργών;
Δεν ισχύει κάτι τέτοιο σε καμία περίπτωση. Η αποκλειστική αρμοδιότητα
νομοθετικής πρωτοβουλίας -εκ μέρους της Κυβέρνησης- παραμένει στον
Υπουργό (βλ. αρ. 63 παρ. 1). Η Γενική Γραμματεία νομοθετικών και
κοινοβουλευτικών θεμάτων δεν αποκτά τέτοια αρμοδιότητα.
4. Το γεγονός ότι ελεγκτικές δομές μεταφέρονται κάτω από την
ομπρέλα μιας και μόνο Αρχής και ενός μόνο επικεφαλής, δεν δείχνει
πρόθεση της κυβέρνησης να ελέγξει τις αρχές αυτές;
Η Εθνική Αρχή Διαφάνειας θα είναι μια ανεξάρτητη Αρχή η οποία θα
ενσωματώνει τις διάσπαρτες σήμερα δομές ελέγχου για την αντιμετώπιση της
δημόσιας και ιδιωτικής διαφθοράς, όπως το Σώμα Επιθεωρητών - Ελεγκτών
Δημόσιας Διοίκησης, τον Γενικό Επιθεωρητή Δημόσιας
Διοίκησης, τους Επιθεωρητές Υγείας και τους Επιθεωρητές Δημοσίων Έργων.
Ακριβώς επειδή θα είναι μια Ανεξάρτητη Αρχή δεν υπόκειται σε ιεραρχικό
έλεγχο ή διοικητική εποπτεία από κυβερνητικά όργανα, κρατικούς φορείς ή
άλλες διοικητικές αρχές, αλλά σε κοινοβουλευτικό
έλεγχο, όπως οι ανεξάρτητες Αρχές, ενώ ο Πρόεδρος, τα μέλη του
Συμβουλίου Διοίκησης και ο Διοικητής της Αρχής, απολαμβάνουν προσωπικής
και λειτουργικής ανεξαρτησίας. Με αυτό τον τρόπο διασφαλίζεται πολύ
καλύτερα από ό,τι σήμερα η αμερόληπτη και μη πολιτικά
εξαρτημένη δράση και λειτουργία των ελεγκτικών σωμάτων.
5. Το προτεινόμενο νομοσχέδιο δημιουργεί δύο κατηγορίες
γραμματέων, τους Γενικούς και τους Υπηρεσιακούς. Αυτή η κατάσταση θα
δημιουργήσει προβλήματα στην καθημερινότητα της διοίκησης, αλλά και
επιπλέον γραφειοκρατία.
Αντιθέτως, διαχωρίζουμε τις αρμοδιότητες των υπηρεσιακών και πολιτικών
παραγόντων, ώστε να μην υπάρχουν αλληλοεπικαλύψεις. Επιπλέον,
απλουστεύουμε τις διαδικασίες και μεταφέρουμε την αρμοδιότητα της
υπογραφής εκεί που θα έπρεπε ούτως ή αλλως να βρίσκεται, στην
υπηρεσιακή διοίκηση, δηλαδή τους υπηρεσιακούς γραμματείς και τους
γενικούς διευθυντές που υπογράφουν με μόνο κριτήριο την εφαρμογή της
κείμενης νομοθεσίας. Ειδικά οι υπηρεσιακοί γενικοί γραμματείς, οι οποίοι
επιλέγονται αποκλειστικά με διαδικασίες ΑΣΕΠ, χωρίς
καμία εμπλοκή της πολιτικής ηγεσίας, θα διαχειρίζονται όλες τις δαπάνες
και το προσωπικό του υπουργείου, ενώ θα έχουν και τον συντονισμό των
δημοσίων πολιτικών. Το προσωπικό θα εξελίσσεται μόνο με την
παρακολούθηση του υπηρεσιακού διοικητικού γραμματέα και
οι διαγωνισμοί θα διεξάγονται στο επίπεδο του υπηρεσιακού γενικού
γραμματέα. Όλες οι ατομικές διοικητικές πράξεις περιέρχονται, ως
αρμοδιότητα, στο επίπεδο του γενικού διευθυντή της οικείας δημόσιας
υπηρεσίας. Ουσιαστικά πρόκειται για μεγάλη μεταρρυθμιστική
τομή καθώς το 80% της ύλης μεταφέρεται στη διοικητική ιεραρχία, και
μάλιστα με σαφείς διατάξεις που περιέχονται σε ένα και μονο νομοθέτημα,
ώστε να μην υπάρχουν εμπλοκές και επικαλύψεις με τις αρμοδιότητες των
Γενικών Γραμματέων.
|
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου