
Μοσχάτο, 8 Αυγούστου 2019
Α. Διυπουργικό νομοσχέδιο
1. Λέτε ότι με το διυπουργικό νομοσχέδιο αντιμετωπίζεται η αδυναμία λήψης αποφάσεων στις Περιφέρειες και τους Δήμους, που προκλήθηκε από τη θέσπιση της απλής αναλογικής στην ανάδειξη των μελών των περιφερειακών και δημοτικών συμβουλίων. Τι ακριβώς γίνεται;
Πρώτα από όλα για την κατάρτιση των διατάξεων αυτών έγινε σε βάθος διάλογος με την ΚΕΔΕ, την ΕΝΠΕ και περισσότερους από 70 εκλεγμένους δημάρχους και Περιφερειάρχες. Διαπιστώθηκε πρόβλημα κυβερνησιμότητας Δήμων και Περιφερειών της χώρας, καθώς οι δήμαρχοι και οι περιφερειάρχες που αναδείχθηκαν τη δεύτερη Κυριακή των εκλογών δεν διαθέτουν πλειοψηφία στα δημοτικά και περιφερειακά συμβούλια. Για την αντιμετώπιση του προβλήματος εισάγονται διατάξεις με τις οποίες: Θεσπίζεται δυνατότητα σύμπραξης δημοτικών και περιφερειακών παρατάξεων στις οποίες περιλαμβάνεται υποχρεωτικά η παράταξη του Δημάρχου ή του Περιφερειάρχη. Εξασφαλίζεται πλειοψηφία του δημάρχου και του περιφερειάρχη στην επιτροπή οικονομικών και σε όλα τα νομικά πρόσωπα των Οργανισμών Τοπικής Αυτοδιοίκησης. Αναπροσαρμόζεται ο τρόπος ψήφισης του προϋπολογισμού των Δήμων και των Περιφερειών, έτσι ώστε να καταλήγει -σε περίπτωση αδιεξόδου- στην επιλογή της εισήγησης που έχει κάνει η οικονομική επιτροπή. Προβλέπεται, επίσης, η πρόσληψη από κάθε Περιφέρεια εξειδικευμένου ειδικού συμβούλου για θέματα πολιτικής προστασίας, ο οποίος θα είναι σε διαρκή συνεργασία με την κεντρική κρατική δομή.
2. Ποιά κοινωνικά ζητήματα αντιμετωπίζονται με το διυπουργικό νομοσχέδιο;
Στο νομοσχέδιο αυτό, το τρίτο κατά σειρά που συζητείται στην Ολομέλεια της Βουλής, περιλαμβάνονται διατάξεις που έχουν στόχο την καλύτερη εξυπηρέτηση των πολιτών και ιδίως των συμπολιτών μας που έχουν μεγαλύτερη ανάγκη. Στις διατάξεις αυτές περιλαμβάνονται πρωτίστως ρυθμίσεις που ανοίγουν το δρόμο για τη διανομή φαρμάκων σε βαριά νοσούντες (αρχικά στους καρκινοπαθείς και τους πάσχοντες από σκλήρυνση κατά πλάκας) στο σπίτι τους, στο χώρο της νοσηλείας τους ή τα φαρμακεία της γειτονιάς, χωρίς ουρές και ταλαιπωρία και χωρίς καμία δική τους οικονομική επιβάρυνση. Με στόχο την καλύτερη και ταχύτερη εξυπηρέτηση των πολιτών, εισάγονται και διατάξεις που δημιουργούν το πλαίσιο για την ψηφιακή έκδοση συντάξεων, περιορίζουν τη γραφειοκρατία και μειώνουν δραστικά το χρόνο αναμονής. Επιπλέον μειώνεται το επιτόκιο για τις οφειλές πολιτών και επιχειρήσεων προς τα Ασφαλιστικά Ταμεία από το 5% στο 3%, όπως ήδη έχει γίνει για τις οφειλές προς τη εφορία.
3. Ποια βήματα σχεδιάζονται προκειμένου να μπει τέλος στις «ουρές της ντροπής» που παρατηρούνται στα φαρμακεία του ΕΟΠΥΥ;
Το διυπουργικό νομοσχέδιο ανοίγει ουσιαστικά το δρόμο για να γίνει πράξη η δέσμευση του Κυριάκου Μητσοτάκη για διανομή φαρμάκων στους βαριά ασθενείς στα σπίτια, στα φαρμακεία της γειτονιάς τους ή στις κλινικές που νοσηλεύονται. Πρόκειται, άλλωστε, για κυβερνητική προτεραιότητα που έθεσε ο ίδιος ο Πρωθυπουργός κατά την επίσκεψή του στο υπουργείο Υγείας, χαρακτηρίζοντας «ουρές της ντροπής» το συνωστισμό βαριά ασθενών έξω από τα φαρμακεία του ΕΟΠΥΥ. Στις βασικές προβλέψεις του, για το μείζον αυτό ζήτημα, το διυπουργικό νομοσχέδιο ανοίγει το δρόμο προκειμένου τα φάρμακα υψηλού κόστους που λαμβάνουν βαριά ασθενείς συμπολίτες μας και τα οποία μέχρι σήμερα χορηγούνται αποκλειστικά από τα φαρμακεία του ΕΟΠΥΥ, να αποστέλλονται στο ιδιωτικό φαρμακείο της επιλογής του ασφαλισμένου χωρίς καμία επιβάρυνση γι’ αυτόν. Η αρχή θα γίνει με τα φάρμακα των καρκινοπαθών και των ασθενών με σκλήρυνση κατά πλάκας και θα επεκταθεί σταδιακά σε άλλες ομάδες βαριά ασθενών. Στο μεταξύ, προωθούνται οι διαδικασίες ώστε τα σκευάσματα για τις χημειοθεραπείες των ασφαλισμένων που γίνονται σε ιδιωτικές κλινικές, να παραλαμβάνονται πλέον από τα φαρμακεία του ΕΟΠΥΥ με ευθύνη των κλινικών, χωρίς ταλαιπωρία για τους ασθενείς που μέχρι σήμερα, ήταν υποχρεωμένοι να παραλαμβάνουν οι ίδιοι το φάρμακό τους από τα φαρμακεία του ΕΟΠΥΥ. Για το σκοπό αυτό, θα υπογραφεί εντός των προσεχών ημερών σύμφωνο συνεργασίας μεταξύ του ΕΟΠΥΥ και των ιδιωτικών κλινικών. Σε τελικό στάδιο είναι και η προετοιμασία για την κατ’ οίκον διανομή των φαρμάκων που διακινεί ο ΕΟΠΥΥ. Είναι, ήδη, έτοιμη η προκήρυξη για την αναζήτηση εταιρίας μεταφοράς που θα διανέμει κατ’ οίκον τα φάρμακα χωρίς καμία οικονομική επιβάρυνση για τους ασθενείς.
4. Στο νομοσχέδιο περιλαμβάνονται και διατάξεις για το πανεπιστημιακό άσυλο. Λέτε ότι διασφαλίζουν την ελευθερία έκφρασης στα Πανεπιστήμια. Τι ακριβώς προβλέπεται για το θέμα αυτό;
Ανταποκρινόμαστε σε ένα ώριμο κοινωνικό αίτημα. Καταργούμε το άσυλο ανομίας και θωρακίζουμε το άσυλο ιδεών. Άλλωστε, η ανομία και η παραβατικότητα, πέραν της υπονόμευσης του κύρους των Πανεπιστημίων μας λειτουργούσαν σε βάρος της ελεύθερης διακίνησης ιδεών. Στόχος μας δηλαδή είναι να αποκαταστήσουμε την ελεύθερη διακίνηση των ιδεών στα πανεπιστήμιά μας, την οποία είχαν ουσιαστικά καταργήσει ομάδες, οι οποίες λυμαίνονται τα Πανεπιστήμιά μας. Αυτό ακριβώς τονίζεται στην πρώτη παράγραφο του σχετικού άρθρου, που αναφέρει κατά λέξη: «Κατοχυρώνεται και προστατεύεται η ακαδημαϊκή ελευθερία στην έρευνα και τη διδασκαλία, η οποία αποτελεί θεσμική εγγύηση της αδέσμευτης και απαραβίαστης επιστημονικής σκέψης, έρευνας και διδασκαλίας». Προστίθεται, μάλιστα, ότι “η ακαδημαϊκή ελευθερία, καθώς και η ελεύθερη έκφραση και διακίνηση των ιδεών, προστατεύονται σε όλους τους χώρους των Α.Ε.Ι., έναντι οποιουδήποτε προσπαθεί να τις καταλύσει ή περιορίσει”. Κινούμαστε -όπως έχουμε δεσμευτεί- με στόχο να αποδώσουμε τα Πανεπιστήμιά μας σε εκείνους στους οποίους πραγματικά ανήκουν: Στους φοιτητές, τους καθηγητές και το διοικητικό προσωπικό τους. Για αυτό ακριβώς θα μπορεί να παρεμβαίνει η Αστυνομία, τόσο όταν τελούνται αξιόποινες πράξεις μέσα στα πανεπιστήμια, όσο και όταν οι δράστες αξιόποινων πράξεων καταφεύγουν σε αυτά.
5. Ποιά άλλα ζητήματα αφορά το διυπουργικό νομοσχέδιο;
Σε γενικές γραμμές, με το νομοσχέδιο αυτό, υλοποιούνται δεσμεύσεις της κυβέρνησης με επίκεντρο τον άνθρωπο, διορθώνονται στρεβλώσεις του παρελθόντος και απενεργοποιούνται νάρκες που άφησε στο δρόμο η προηγούμενη Κυβέρνηση. Υπάρχουν διατάξεις που στηρίζουν τη δημιουργία πραγματικού Υπουργείου Ψηφιακής Διακυβέρνησης για το μετασχηματισμό της δημόσιας διοίκησης και της οικονομίας της χώρας, απλοποιούν διαδικασίες και εισάγουν πρακτικές ηλεκτρονικής διακυβέρνησης. Υπάρχουν επίσης διατάξεις που ενισχύουν το Ταμείο Αρχαιολογικών Πόρων, έτσι ώστε να διασφαλιστούν σταδιακά επαρκή έσοδα για τις δράσεις Πολιτισμού, αλλά και οι προϋποθέσεις που απαιτούνται, προκειμένου να παρέχονται περισσότερες και καλύτερες υπηρεσίες σε όλους τους επισκέπτες στους αρχαιολογικούς χώρους.
Επιτροπή Ανταγωνισμού, Βασιλική Θάνου
1. Η κ. Θάνου υποστηρίζει ότι είναι φωτογραφική η διάταξη για τα ασυμβίβαστα στην Επιτροπή Ανταγωνισμού και δηλώνει ότι δεν πρόκειται να παραιτηθεί. Τι απαντάτε;
Έδωσε αποστομωτική απάντηση από το βήμα της Βουλής -και μάλιστα με τα δικά της τα λόγια- ο κ. Μητσοτάκης υπενθυμίζοντας τι έλεγε η ίδια η κ. Θάνου, το 2009, μιλώντας στη γενική συνέλευση της Ένωσης Δικαστών και Εισαγγελέων: Έλεγε ανάμεσα στα άλλα: «Οι καρέκλες του Προεδρείου είναι τιμητικές και δεν προσφέρονται ως εφαλτήριο για άλλες προσωπικές επιδιώξεις. Τα μέλη του Προεδρείου της Ένωσης δεν επιτρέπεται, μετά τη συνταξιοδότησή τους, να επιζητούν, επισκεπτόμενοι κομματικά και άλλα γραφεία και να αποδέχονται άλλες θέσεις και μάλιστα καλά αμειβόμενες, όπως π.χ. του Προέδρου Ανεξάρτητης Αρχής, με μηνιαίες αποδοχές 11.000 ευρώ διότι έτσι δημιουργείται και ευλόγως η πεποίθηση ότι υπήρχε “προϋπάρχουσα συναλλαγή”. Ο δικαστικός λειτουργός επιβάλλεται και μετά τη συνταξιοδότησή του να διαφυλάσσει τόσο την προσωπική του αξιοπρέπεια, αλλά και πρωτίστως, το κύρος και την αξιοπιστία της Δικαιοσύνης, ώστε να μπορούν οι πολίτες να μας εμπιστεύονται».
2. Ποιά στοιχεία τεκμηριώνουν τον ισχυρισμό σας ότι η κ. Θάνου δεν διαθέτει τα στοιχεία πολιτικής ανεξαρτησίας που είναι αναγκαία για τους επικεφαλής ανεξάρτητων Αρχών;
Πρώτον, η επιλογή της κ. Θάνου στην ηγεσία του Αρείου Πάγου έγινε από το Υπουργικό Συμβούλιο, με παράκαμψη της ιεραρχίας, στις 2 μετα τα μεσάνυχτα της 29ης Ιουνίου του 2015, χωρίς ωστόσο να καλυφθούν οι κενές θέσεις προέδρων του Συμβουλίου της Επικρατείας και του Ελεγκτικού Συνεδρίου.
Δεύτερον, η κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ, ενώ έσπευσε να ορίσει Πρόεδρο του Αρείου Πάγου, άφησε ακέφαλα -και μάλιστα έως τον Οκτώβριο του 2015- το ΣτΕ και το Ελεγκτικό Συνέδριο, έτσι ώστε να υπάρχει ως πρόεδρος ανωτάτου δικαστηρίου μόνο η πρόεδρος του Αρείου Πάγου. Κατέστησε έτσι ως μόνη επιλέξιμη για τη θέση του υπηρεσιακού πρωθυπουργού σε περίπτωση πρόωρων εκλογών την κυρία Θάνου. Και πράγματι τον Σεπτέμβριο του 2015 οι εκλογές έγιναν και η κ. Θάνου έγινε υπηρεσιακός Πρωθυπουργός.
Τρίτον, τον Οκτώβριο του 2016, ο κ. Τσίπρας είχε αποδεχθεί κατ’ αρχή πρόταση της κας Θάνου για αύξηση των ορίων εξόδου των ανώτατων δικαστικών από το δικαστικό Σώμα, προκειμένου να παραμείνει η ίδια στη θέση της. Κατι το οποίο απετράπη κατόπιν έντονων αντιδράσεων αφού προσέκρουε στο Σύνταγμα.
Τέταρτον το γεγονός ότι η κυρία Θάνου, στις 10 Ιουλίου του 2017, ενώ μέχρι πριν από μερικές ημέρες ήταν Πρόεδρος του Αρείου Πάγου, τοποθετήθηκε από τον κ. Τσίπρα προϊσταμένη του νομικού γραφείου του.
Μετά από όλα αυτά ήταν προφανές πως η τοποθέτησή της στην Επιτροπή Ανταγωνισμού έγινε με κομματικά και μόνο κριτήρια. Και βέβαια δεν αναιρεί τον κομματικό χαρακτήρα της επιλογής της το γεγονός ότι υπερψηφίστηκε στη θέση αυτή και από τη Χρυσή Αυγή.
Υπενθυμίζεται ότι ο Πρωθυπουργός Κ. Μητσοτάκης, ως Αρχηγός της Αξιωματικής Αντιπολίτευσης τότε, απέστειλε για το θέμα αυτό επιστολή προς την Ευρωπαία Επίτροπο αρμόδια για θέματα Ανταγωνισμού, Μάργκαριτ Βεστάγκερ, την οποία κοινοποίησε και στον Ευρωπαίο Επίτροπο Οικονομικών Υποθέσεων κ. Πιέρ Μοσκοβισί. Υπενθύμιζε τα όσα είχαν προηγηθεί και χαρακτήριζε την υποψηφιότητα της κ. Θάνου για τη θέση της επικεφαλής της Επιτροπής Ανταγωνισμού απολύτως ασύμβατη με το ρόλο και την αποστολή μιας ανεξάρτητης αρχής, όπως αυτή ορίζεται από την ελληνική νομοθεσία.
Αποκατάσταση εμπιστοσύνης στην οικονομία μας
1. Πως σχολιάζετε το γεγονός ότι στη χθεσινή δημοπρασία εντόκων γραμματίων τρίμηνης διάρκειας το επιτόκιο σημείωσε νέα και πολύ σημαντική πτώση;
Πράγματι στη χθεσινή δημοπρασία εντόκων γραμματίων τρίμηνης διάρκειας το επιτόκιο διαμορφώθηκε στο 0,095%, από 0,23% που ήταν στην αντίστοιχη δημοπρασία της 10ης Ιουλίου. Το Δημόσιο άντλησε 812,5 εκατ. ευρώ, με την έκδοση να υπερκαλύπτεται κατά 1,59 φορές. Υπενθυμίζεται ότι πρόσφατα το ελληνικό Δημόσιο άντλησε ποσό 812,5 εκατ. ευρώ κατά τη δημοπρασία εντόκων γραμματίων εξάμηνης διάρκειας με απόδοση 0,15%, έναντι 0,85% ένα χρόνο πριν σε δημοπρασία εντόκων γραμματίων αντίστοιχης διάρκειας. Σημειώνεται ακόμη ότι λίγο νωρίτερα, με επταετές ομόλογο, δανειστήκαμε 2,5 δισ. ευρώ, με ιστορικά χαμηλό επιτόκιο 1,9%. Τα γεγονότα αυτά, δείχνουν ότι οι αγορές δίνουν ψήφο εμπιστοσύνης στις αναπτυξιακές δυνατότητες της οικονομίας μας. Αξίζει να υπογραμμισθεί ότι, σε πρόσφατη συνέντευξή του, ο επικεφαλής του μεγαλύτερου δανειστή της χώρας, του Ευρωπαϊκού Μηχανισμού Σταθερότητας, κ. Ρέγκλινγκ, αναγνώρισε πως το προφίλ του ελληνικού χρέους σχεδιάστηκε με την υπόθεση εργασίας ότι τα επιτόκια δανεισμού της Ελλάδος στις αγορές θα ήταν της τάξης του 5%. Γίνεται έτσι φανερό πως η ραγδαία μείωση των επιτοκίων δανεισμού της χώρας αποτελεί τώρα όπλο που θα χρησιμοποιήσουμε, προκειμένου να πετύχουμε μείωση των στόχων για το πρωτογενές πλεόνασμα σε επίπεδα κάτω του 3,5% του Α.Ε.Π.. Σε κάθε περίπτωση, πάντως, για τον ίδιο σκοπό θα χρησιμοποιήσουμε τη μεταρρυθμιστική μας στρατηγική. Γιατί οι μεταρρυθμίσεις είναι αυτές που θα φέρουν την ανάπτυξη της χώρας στο 3 με 4%.
Αθλητισμός
1. Ο Πρωθυπουργός είχε χθες σύσκεψη για θέματα αθλητισμού. Ποιές προτεραιότητες έχουν τεθεί;
Αποφασίστηκε, πρώτα από όλα, να προχωρήσουμε στην κατασκευή κλειστού σταδίου για αθλητές με αναπηρία. Καλύπτουμε ένα σοβαρό κενό και αποδεικνύουμε έμπρακτα την ευαισθησία που οφείλουμε στα άτομα με αναπηρία. Ταυτόχρονα βάζουμε στις προτεραιότητές μας την αντιμετώπιση του ντόπινγκ, ιδιαίτερα στις νεαρές ηλικίες. Και βέβαια την αντιμετώπιση της βίας και των χειραγωγημένων παιχνιδιών. Σχεδιάζουμε ακόμη πρόγραμμα εκσυγχρονισμού υφισταμένων αθλητικών εγκαταστάσεων, με τη συνεργασία των Δήμων και των Περιφερειών της χώρας, την προώθηση συγκεκριμένων πρωτοβουλιών για τον ερασιτεχνικό και επαγγελματικό αθλητισμό και, τέλος, φορολογικά κίνητρα για την ανάπτυξη των αθλητικών σωματείων της χώρας μας.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου