Αναγνώστες

Τετάρτη 15 Ιανουαρίου 2020

Μοσχάτο, 15 Ιανουαρίου 2020

Α. Εκλογικός νόμος

1. Ποια είναι τα βασικά στοιχεία του νέου εκλογικού νόμου;

Όπως τόνισε ο Πρωθυπουργός, παραδίδοντας στους Αρχηγούς των κομμάτων το σχέδιο του νέου εκλογικού νόμου στόχος είναι η ισορροπία ανάμεσα στην αναλογικότητα και την ανάγκη να εξασφαλίζεται κυβερνησιμότητα και πολιτική σταθερότητα. Ο εκλογικός νόμος που καταθέτει η Κυβέρνηση απεικονίζει αντιπροσωπευτικότερα τον συσχετισμό των πολιτικών δυνάμεων και είναι πιο δίκαιος από εκείνον που ίσχυσε στις προηγούμενες εκλογές. Επαναφέρει το μπόνους εδρών για το πρώτο κόμμα, το οποίο, όμως, δεν θα δίνεται αδιακρίτως και ασχέτως ποσοστού. Θα ξεκινά από το επίπεδο του 25% και θα κλιμακώνεται, ανάλογα με το ποσοστό που θα λαμβάνει το πρώτο κόμμα. Συγκεκριμένα: Δεν θα δίνεται κανένα μπόνους στο πρώτο κόμμα που συγκέντρωσε λιγότερο από 25%. Στο κόμμα που συγκέντρωσε ακριβώς 25% θα δίνεται μπόνους 20 εδρών. Από εκεί και πάνω - μέχρι το ποσοστό του 40% - θα δίνεται μπόνους 1 έδρα για κάθε 0,5%. Ανώτατο μπόνους θα είναι οι 50 έδρες και θα δίνεται στο κόμμα που θα έχει το 40% των ψήφων. Αυτό πρακτικά σημαίνει ότι ένα κόμμα που κινείται κοντά στο 37% θα μπορεί να έχει αυτοδυναμία στη Βουλή.

2. Δεν είναι υπερβολικά μεγάλο το μπόνους των 50 εδρών;

Όταν ο νόμος προβλέπει μπόνους 50 εδρών για ένα κόμμα που παίρνει ποσοστό 40% δεν σημαίνει ότι το κόμμα αυτό παίρνει 50 έδρες περισσότερες από όσες θα έπαιρνε με απλή αναλογική. Κι αυτό διότι αν εφαρμοζόταν απλή αναλογική και κατανέμονταν σε όλα τα κόμματα οι 50 αυτές έδρες, το 40% από αυτές θα πήγαινε στο πρώτο κόμμα. Στις εκλογές, για παράδειγμα, του περασμένου Ιουλίου, η Νέα Δημοκρατία δεν πήρε 50 περισσότερες έδρες, αλλά 28, καθώς τις υπόλοιπες 22 θα τις έπαιρνε και με απλή αναλογική. Σημειώνεται, τέλος, ότι η Κυβέρνηση καταθέτει -όπως ακριβώς δεσμευτήκαμε- τον νέο εκλογικό νόμο σε χρόνο μακριά από τις επόμενες εκλογές, ώστε να μην υπάρχει η παραμικρή υπόνοια για κομματικούς υπολογισμούς και σκοπιμότητες.

3. Μια από τις επικρίσεις που διατυπώνονται σε βάρος της Κυβέρνησης είναι ότι ο νέος εκλογικός νόμος δεν ευνοεί την ανάπτυξη συνεργασιών μεταξύ των κομμάτων. Τι απαντάτε;

Το σχέδιο του εκλογικού νόμου που προτείνουμε είναι κοντά στο προηγούμενο εκλογικό σύστημα, που εφαρμόστηκε για περίπου 15 χρόνια σε πολλές εκλογικές αναμετρήσεις, δίνοντας Κυβερνήσεις διαφορετικών πολιτικών κομμάτων Δεν απέτρεψε, όμως, τη συγκρότηση Κυβερνήσεων συνεργασίας, όχι μόνο δύο κομμάτων, όπως έγινε στην περίπτωση της συγκυβέρνησης του κ. Τσίπρα με τον κ. Καμμένο, αλλά και περισσότερων κομμάτων, όπως έγινε στην περίπτωση της Κυβέρνησης Σαμαρά, με τη σύμπραξη τριών πολιτικών κομμάτων. Άρα, το εκλογικό σύστημα δεν αποτρέπει τις συνεργασίες. Όταν, όμως, ένα κόμμα λαμβάνει ένα μεγάλο ποσοστό, όπως αυτό που έλαβε η Ν.Δ. στις εκλογές της 7ης Ιουλίου δηλαδή ένα ποσοστό κοντά στο 40%, σημαίνει ότι η μεγάλη πλειοψηφία του ελληνικού λαού δίνει στο κόμμα αυτό το πράσινο φως να σχηματίσει αυτοδύναμη Κυβέρνηση, και να θέσει γρήγορα σε εφαρμογή, το πρόγραμμά του, προς όφελος των πολιτών και της χώρας. Όλοι σήμερα αντιλαμβάνονται πως είναι προς όφελος της χώρας το γεγονός ότι υπήρξε αυτοδύναμη Κυβέρνηση μετά τις εκλογές της 7ης Ιουλίου και μέσα σε αυτό το χρονικό διάστημα των έξι μηνών έχουμε καταφέρει πολύ θετικά αποτελέσματα για την Ελλάδα και τους Έλληνες.

Β. Για Πρόεδρο Δημοκρατίας

1. Πότε θα ανακοινωθεί η πρόταση του Πρωθυπουργού για τον Πρόεδρο Δημοκρατίας; 

Η συνταγματική προθεσμία λήγει στις 13 Φεβρουαρίου. Επομένως, το οποιοδήποτε χρονικό διάστημα από τώρα μέχρι τότε είναι ανοιχτό. Είμαστε πολύ κοντά στη συνταγματική προθεσμία, οπότε θα μείνουμε εκεί. Έχει την πρωτοβουλία ο Πρωθυπουργός και θα ανακοινώσει το όνομα στο χρονικό διάστημα των επόμενων ημερών, όποτε κρίνει ο ίδιος σκόπιμο.

Γ. Για εθνικά θέματα

1.Πως αντιμετωπίζει η Κυβέρνηση τη Διάσκεψη του Βερολίνου;

Έχουμε αναπτύξει το τελευταίο διάστημα πολλές διεθνείς πρωτοβουλίες και κανείς δεν μπορεί να πει ότι η Ελλάδα είναι απούσα. Τόσο σε επίπεδο Πρωθυπουργού και των διμερών επαφών του στην Ελλάδα και στο εξωτερικό, όσο και στο επίπεδο του Υπουργείου Εξωτερικών και τις επαφές του κ. Δένδια με ομολόγους τους σε διμερές ή σε πολυμερές επίπεδο. Θυμίζουμε, όχι μόνο την επίσκεψή του Πρωθυπουργού στις ΗΠΑ, αλλά και τη συμφωνία για τον EastMed, καθώς και τη διάσκεψη του Καΐρου. Επομένως, η Ελλάδα, όχι μόνο δεν είναι απούσα, αλλά είναι στο κέντρο των εξελίξεων.

2. Η αντιπολίτευση σας κατηγορεί ότι η κυβέρνηση φέρει βαριά ευθύνη για την απουσία της χώρας από τη Διάσκεψη του Βερολίνου. Τι απαντάτε;

Όπως σημειώνει σε ανακοίνωσή του ο Κυβερνητικός Εκπρόσωπος κ. Πέτσας, «το να επιχαίρει ο ΣΥΡΙΖΑ επειδή η Ελλάδα δεν προσεκλήθη σε μια διάσκεψη οι ρίζες της οποίας χρονολογούνται από εποχής του, μας ξεπερνά».
Και συνεχίζει: «Ας αναλογιστεί τις ευθύνες του, καθώς τον Ιούνιο του 2015, οπότε η Γερμανία διοργάνωσε την πρώτη συνάντηση υψηλών αξιωματούχων του σχήματος Ρ5+5, που μετεξελίχθηκε στη Διαδικασία του Βερολίνου, αμέλησε έστω να θέσει το ενδεχόμενο συμμετοχής της Ελλάδας. Απούσα λοιπόν τότε η χώρα μας με ευθύνη του ΣΥΡΙΖΑ, όπως και στις διασκέψεις του Άμπου Ντάμπι (2017) και των Παρισίων (2018).
Ο ΣΥΡΙΖΑ όφειλε, επίσης, να γνωρίζει ότι η διάσκεψη στο Παλέρμο αποτέλεσε μια ιταλική πρωτοβουλία, τελείως ξεχωριστή διαδικασία από αυτή του Βερολίνου».
Καταλήγοντας υπογραμμίζει: «τελικά, το μόνο πισωγύρισμα είναι η αλόγιστη απόπειρα κομματικής εκμετάλλευσης της εξωτερικής πολιτικής. Και σε αυτό, πάλι απομονωμένος βρίσκεται.

3. Τι συγκεκριμένο υπάρχει ως προς την ανάπτυξη διπλωματικής πρωτοβουλίες από τις ΗΠΑ για την εκτόνωση της έντασης που προκαλεί η Τουρκία;

Ο Υπουργός Εξωτερικών των Η.Π.Α., κ. Πομπέο -όπως και ο Αμερικανός Πρέσβης, κ. Πάιατ- επιβεβαίωσε το ενδιαφέρον των Η.Π.Α. και τις πρωτοβουλίες, που αναλαμβάνει προκειμένου να μην υπάρχει κλιμάκωση οποιασδήποτε έντασης στην περιοχή μας. Ξέρουμε ότι υπήρχε μια προγραμματισμένη επίσκεψη του κ. Πάλμερ στην Ελλάδα για τέλος Φεβρουαρίου με αρχές Μαρτίου. Είναι θέμα της αμερικανικής διπλωματίας αν θα επιλέξει ο κ. Πάλμερ να έρθει νωρίτερα ή αν θα συνδυάσει αυτή την επίσκεψη στην Αθήνα με επίσκεψη και στην Άγκυρα.

Δ. Για την προστασία της 1ης κατοικίας

1. Τι απαντάτε στο ΣΥΡΙΖΑ που ισχυρίζεται ότι στελέχη σας απειλούν τους πολίτες που αδυνατούν να ανταποκριθούν στις υποχρεώσεις τους ότι μέσα στους επόμενους μήνες θα χάσουν τα σπίτια τους;

Είναι άλλη μια διαστρέβλωση. Ξέρετε ότι υπάρχει πλαίσιο προστασίας της πρώτης κατοικίας το οποίο παρατάθηκε μέχρι τις 30 Απριλίου. Καλούμε όλους τους πολίτες, που έχουν αδυναμία να ανταποκριθούν στις υποχρεώσεις τους, να κάνουν χρήση αυτού του πλαισίου και να υπαχθούν κάτω από την ομπρέλα προστασίας του. Αυτό το χρονικό διάστημα είναι το τελευταίο και θα πρέπει όλοι όσοι έχουν αδυναμία να σπεύσουν να το εκμεταλλευτούν, γιατί την 1η Μαΐου του 2020 δεν θα υπάρχει. Κάνουμε έκκληση σε αυτούς που έχουν αδυναμία να εξυπηρετήσουν τις υποχρεώσεις τους, να εκμεταλλευτούν αυτό το πλαίσιο που θα ισχύει μέχρι το τέλος Απριλίου.

2. Σε ποιες ενέργειες έχει προχωρήσει η Κυβέρνηση για την προστασία της 1ης κατοικίας;

Το Υπουργείο Οικονομικών έχει προχωρήσει, το τελευταίο διάστημα, σε συντονισμένες ενέργειες, τόσο για τη βελτίωση του νομοθετικού πλαισίου προστασίας της 1ης κατοικίας, όσο και για την εφαρμογή του στην πράξη, ώστε έμπρακτα να στηριχθούν τα νοικοκυριά που έχουν οικονομική αδυναμία. Πρωτ' απ' όλα να υπενθυμίσουμε ότι δόθηκε τετράμηνη παράταση, δηλ. έως 30 Απριλίου 2020, ώστε να υπάρξει μια τελευταία ευκαιρία αφενός σε περισσότερους οφειλέτες να προστατέψουν την 1η κατοικία τους και αφετέρου σε όσους έχουν ήδη εισέλθει στην ηλεκτρονική πλατφόρμα και δεν έχουν υποβάλει την αίτησή τους, να προλάβουν να ολοκληρώσουν τη διαδικασία ετοιμασίας της αίτησης μέχρι την τελική προθεσμία. Άρχισαν, επίσης, ρι καταβολές επιδότησης και προγραμματίζεται η πληρωμή δεκάδων άλλων αντίστοιχων επιδοτήσεων προς δικαιούχους πολίτες. Να σημειωθεί ότι το ποσοστό επιδότησης της μηνιαίας δόσης του δανείου ανέρχεται σε 40-50%.

Ε. Πορεία Οικονομίας και Επενδύσεων

1. Τι απαντάτε στην απόπειρα του ΣΥΡΙΖΑ να αμφισβητήσει τις θετικές προοπτικές της οικονομίας μας;

Κανένας δεν μπορεί να αμφισβητήσει την ανοδική πορεία του Χρηματιστηρίου και τη ραγδαία αποκλιμάκωση των επιτοκίων, τη μεγάλη μείωση του κόστους δανεισμού του Δημοσίου. Όπως δεν μπορεί να αμφισβητήσει τα αποτελέσματα της έρευνας οικονομικής συγκυρίας του ΙΟΒΕ για το Δεκέμβριο. Σύμφωνα με αυτήν ο δείκτης οικονομικού κλίματος διαμορφώθηκε στις 109,5 μονάδες, δηλαδή κατέγραψε την υψηλότερη τιμή από το 2007, ενώ ο δείκτης καταναλωτικής εμπιστοσύνης, από τον περασμένο Σεπτέμβριο και μετά, κυμαίνεται σταθερά στα μέγιστα επίπεδα των τελευταίων 19 ετών. Μείζονος σημασίας είναι και το γεγονός ότι ο ειδικός δείκτης που έχει να κάνει με τις κατασκευές, σημειώνει άλμα τους τελευταίους μήνες, που δείχνει ότι τα σπίτια μας αποκτούν, ξανά, την αξία που έχασαν. Τα στοιχεία, λοιπόν, κόντρα στους ισχυρισμούς του ΣΥΡΙΖΑ είναι ενθαρρυντικά. Και αναμένεται οι θετικές προσδοκίες να πάρουν «σάρκα και οστά», καθώς με σχέδιο και συστηματική δουλειά «ξεμπλοκάρουμε» μια σειρά επενδυτικών σχεδίων. Συγκεκριμένα, έχουν εγκριθεί: Εννιά στρατηγικές επενδύσεις ύψους 2 δισεκατομμυρίων ευρώ. Οκτώ μεγάλα έργα ΣΔΙΤ ύψους 1,4 δισεκατομμυρίων ευρώ. Σχέδια ένταξης 180 επιχειρήσεων στον νέο αναπτυξιακό νόμο ύψους 1,2 δισεκατομμυρίων. Σημειώνεται ότι κατά το β’ εξάμηνο του 2019 εγκρίθηκαν πληρωμές ύψους 150 εκατομμυρίων ευρώ, όταν η επίδοση στο α’ εξάμηνο ήταν μόλις το 1/3 αυτού του ποσού, δηλαδή κοντά στα 50 εκατομμύρια ευρώ. Αξίζει να σημειωθεί -γιατί είναι πολύ σημαντικό- ότι οι απαραίτητες πιστοποιήσεις δεν γίνονται πια μόνο από κρατικούς φορείς, αλλά και από ιδιωτικούς πιστοποιημένους ελεγκτικούς ανεξάρτητους μηχανισμούς. Ήδη τα πρώτα οκτώ έργα πιστοποιήθηκαν. Έτσι, οι πιστοποιήσεις αυτές γίνονται πια μέσα σε εβδομάδες, εκεί που χρειαζόμασταν χρόνια.

2. Τι ακριβώς είναι η τροπολογία για την «Business Visa» κατατέθηκε στο νομοσχέδιο για το Brexit;

Η τροπολογία αυτή έρχεται να ικανοποιήσει ένα διαχρονικό αίτημα των επιμελητηρίων για τη διευκόλυνση των επιχειρήσεων να φιλοξενούν επιχειρηματικούς επισκέπτες, καθώς μέχρι σήμερα ήταν αντιμέτωποι με χρονοβόρες διαδικασίες χορήγησης θεωρήσεων εισόδου. Πλέον καθίσταται αποδοτικότερη και ταχύτερη η διαδικασία θεώρησης, καθώς οι αιτήσεις θα εξετάζονται άμεσα εντός 15 ημερών. Η θεσμοθέτηση μιας νέας μορφής επιχειρηματικής πρόσκλησης, της επονομαζόμενης «Business Visa» αφορά πολίτες τρίτων χωρών που επιθυμούν να έρθουν στην Ελλάδα, προκειμένου να συμμετάσχουν σε συνέδρια, εκθέσεις, συναντήσεις, διασκέψεις ή εκδηλώσεις επιχειρηματικού χαρακτήρα χωρίς να είναι υποχρεωμένοι να ακολουθούν τη συνήθη γραφειοκρατική διαδικασία έκδοσης θεώρησης εισόδου. Σε αυτήν την περίπτωση, Έλληνες πολίτες θα υποβάλουν στις αρμόδιες Προξενικές Αρχές ένα τυποποιημένο έντυπο πρόσκλησης, αναλαμβάνοντας παράλληλα την ευθύνη για τη φιλοξενία των αιτούντων θεώρηση.

ΣΤ. Για μεταναστευτικό

1. Πως σχολιάζετε τις αντιδράσεις τοπικών κοινωνιών στη συγκέντρωση μεταναστών στις περιοχές τους;

Το Προσφυγικό-Μεταναστευτικό είναι ένα ζήτημα βαθιά κοινωνικό. Αφορά όλη την κοινωνία και είναι ένα δύσκολο θέμα. Οι όποιες αντιδράσεις θα πρέπει να διακριθούν σε δύο επίπεδα. Είναι τυχόν αντιδράσεις στα νησιά του ΒΑ Αιγαίου και τυχόν αντιδράσεις στην ενδοχώρα. Όπως όλοι γνωρίζουμε τα νησιά του ΒΑ Αιγαίου, σηκώνουν το μεγαλύτερο βάρος στην υποδοχή προσφύγων και μεταναστών. Είναι πάνω από 40.000 ήδη αυτοί που βρίσκονται εκεί και εμείς έχουμε επιλέξει αφενός την αποσυμφόρησή τους και αφετέρου την κατασκευή των κλειστών κέντρων. Θέλουμε να στείλουμε, λοιπόν, ξανά το μήνυμα στους πολίτες των νησιών του ΒΑ Αιγαίου ότι θα κατασκευαστούν οι κλειστές δομές, όπως έχουμε εξαγγείλει, και θα κλείσουν οι δομές που υπάρχουν σήμερα. Όσον αφορά τις ενδεχόμενες αντιδράσεις στην ενδοχώρα: Έχουμε πει, από πολύ καιρό, ότι για να αποσυμφορήσουμε τα νησιά θα υπάρξει μια μεταφορά στην ενδοχώρα, πάντα με γνώμονα την δυνατότητα να υποδεχθεί κάθε Περιφέρεια ένα συγκεκριμένο αριθμό, ώστε να μην υπερβαίνουμε αυτό που είχαμε ορίσει ως το 1% του πληθυσμού της περιφέρειας. Έχουν μείνει κάποιες χιλιάδες ακόμη να μεταφερθούν μέσα στους πρώτους μήνες του 2020 και δεν θα σταματήσει αυτός ο σχεδιασμός. Για τις κοινωνίες που σηκώνουν το βάρος, έχουμε πει ότι θα δημιουργηθεί ένα ταμείο, ύψους 50 εκατομμυρίων ευρώ, που θα υλοποιήσει το πρόγραμμα «Αλληλεγγύη», σε συνεργασία με τους Δήμους, για να μπορέσουμε να ικανοποιήσουμε τις ανάγκες τους, Ταυτόχρονα, προχωρούμε στην ενίσχυση των δομών Υγείας, Παιδείας και οποιασδήποτε άλλης πρόνοιας χρειάζεται, σε συνεργασία με τις τοπικές κοινωνίες.

2. Μήπως υπάρχει κάποιος ανασχεδιασμός της πολιτικής σας για το μεταναστευτικό;

Από την πρώτη στιγμή που ανακοινώσαμε το σχέδιο για την κατασκευή των κλειστών δομών, είχαμε πει ότι χρειάζεται χρονικό διάστημα κάποιων μηνών, για την ολοκλήρωσή του. Έχουμε δεσμευτεί ότι το πρώτο από τα κέντρα αυτά -αυτό στη Σάμο- θα είναι έτοιμο πριν τελειώσει ο χειμώνας, ενώ τα υπόλοιπα προχωρούν με στόχο να είναι έτοιμα προς το τέλος της άνοιξης, αρχές του καλοκαιριού. Για την αποσυμφόρηση των νησιών ο σχεδιασμός προβλέπεται να ολοκληρωθεί τους πρώτους μήνες του 2020. Είχαν ήδη μεταφερθεί 9.000 και μένουν περίπου 11.000. Θα προχωρήσει ο σχεδιασμός μέσα στους πρώτους μήνες του χρόνου. Δεν υπάρχει κάποιος ανασχεδιασμός.

Ζ. Υπόθεση Νοvartis

1. Ποιο είναι το σχόλιό σας για την κατάθεση στην οποία φέρεται να προέβη η τέως εισαγγελέας Διαφθοράς κυρία Ράικου;

Παρακολουθούμε πολύ προσεκτικά την κατάθεση της κυρίας Ράικου η οποία βρίσκεται σε πλήρη εξέλιξη. Με την ολοκλήρωσή της και έχοντας την πλήρη και σαφή εικόνα θα προχωρήσουμε στη συνέχεια και σε επίσημη τοποθέτηση.
Ωστόσο, σύμφωνα πάντα με δημοσιεύματα, οι κατηγορίες κατά του Δημήτρη Παπαγγελόπουλου χαρακτηρίζονται ως βαρύτατες, καθώς η ίδια έκανε λόγο για συμβόλαιο θανάτου εναντίον της από τη στιγμή που αρνήθηκε να συνεργαστεί με τον πρώην αναπληρωτή Υπουργό Δικαιοσύνης. Παράλληλα υποστήριξε πως βρισκόταν σε κατάσταση εκβιασμού από πλευράς του.
Μάλιστα η κ. Ράικου προχώρησε στην αποκάλυψη ότι ο κ. Παπαγγελόπουλος από το 2005 που ήταν προϊστάμενος στην εισαγγελία Αθηνών και συνυπηρετούσαν μαζί, αποκαλούσε τον εαυτό του Ρασπούτιν. Όπως υποστήριξε χαρακτηριστικά «από τότε θυμάμαι να το λέει. Όταν με κύκλους μίλησα για πρώτη φορά το 2018 για τον Ρασπούτιν ήμουν εγώ η ίδια που κάλεσα κάποιους δημοσιογράφους του δικαστικού ρεπορτάζ και τους ενημέρωσα για τον Ρασπούτιν, εννοώντας φυσικά τον Παπαγγελόπουλο. Εκείνοι για να μην γράψουν το όνομά μου, είπαν ότι τα είπαν οι κύκλοι Ράικου. Εγώ τα είχα πει, τον Παπαγγελόπουλο εγώ έτσι τον καταχώρησα, ως σκευωρό της ενεργούς πολιτικής».
Σύμφωνα με τα ίδια δημοσιεύματα, η κ. Ράικου δεν έμεινε εκεί αλλά κατηγόρησε τον κ. Παπαγγελόπουλο οτι της ζητούσε να κατασκευάσει στοιχεία και μάρτυρες και πρόσθεσε ότι είχε παρέμβει και σε άλλες δικαστικές υποθέσεις εκτός της Novartis που αφορούσαν συγκεκριμένους επιχειρηματίες. Ακόμη, πρόσθεσε πως γνωρίζει και άλλους δικαστές που υπέστησαν παρεμβάσεις.


 


Δεν υπάρχουν σχόλια: