Μοσχάτο, 25 Ιανουαρίου 2020
Α. Σεισμός στην Τουρκία
1. Η πρώτη αντίδραση από τον ισχυρό σεισμό που έπληξε την Τουρκία - Η ανάρτηση του Πρωθυπουργού
Ο ελληνικός λαός βρίσκεται δίπλα στον τουρκικό και σε όλους όσοι βιώνουν δύσκολες στιγμές, συνέπεια του ισχυρού σεισμού που έπληξε την νοτιοανατολική Τουρκία το βράδυ της Παρασκευής. Είναι φυσικό ότι, εδώ, παραμερίζονται οι όποιες διαφορές μπορεί να υπάρχουν σε διαφόρους τομείς των σχέσεων μας και μπαίνουν πάνω και πρώτα απ’ όλα οι ανθρώπινες ζωές. Πρώτος ο Πρωθυπουργός Κυριάκος Μητσοτάκης θέλησε να στείλει το δικό του μήνυμά υπογραμμίζοντας παράλληλα πως είμαστε έτοιμοι να βοηθήσουμε τους γείτονές μας όπου απαιτηθεί. Ο κ. Μητσοτάκης στο μήνυμά του εκφράζει την ολόψυχη συμπάθεια του προς τον Πρόεδρο Ερντογάν και προς τον Τουρκικό λαό προσθέτοντας ταυτόχρονα πως οι ομάδες έρευνας και διάσωσης είναι έτοιμες να προσφέρουν τις υπηρεσίες τους.
Β. Παρουσία Πρωθυπουργού στο Νταβός
1.Ποιο είναι το μήνυμα που θέλησε να στείλει από το Παγκόσμιο Οικονομικό Φόρουμ του Νταβός ο Πρωθυπουργός Κυριάκος Μητσοτάκης και ποιό κλίμα εισέπραξε;
Μέσα από τις συναντήσεις που είχε ο Πρωθυπουργός με πολιτικούς και οικονομικούς παράγοντες, επιβεβαιώνεται για μια ακόμη φορά το τελευταίο χρονικό διάστημα, ότι η εικόνα της Ελλάδας στο εξωτερικό είναι αυτή μιας σύγχρονης χώρας, που έχει αφήσει πίσω της την κρίση και αντιμετωπίζει το μέλλον με αυτοπεποίθηση. Η ίδια η παρουσία του Κυριάκου Μητσοτάκη αποπνέει την εικόνα αυτής της Ελλάδας. Από τις συζητήσεις που είχε ο Πρωθυπουργός, προέκυψε ότι μεγάλοι ξένοι επενδυτές βλέπουν τη χώρα μας διαφορετικά από ό,τι πριν την 7η Ιουλίου, ενθαρρυμένοι από μια νέα κυβέρνηση που μειώνει τους φόρους και τη γραφειοκρατία και υλοποιεί ουσιαστικές μεταρρυθμίσεις. Όπως επίσης και από την πολιτική σταθερότητα που κάθε άλλο παρά δεδομένη είναι σε άλλες χώρες της Ευρώπης. Είναι ενδεικτικό το γεγονός ότι ο Κυριάκος Μητσοτάκης χαρακτηρίστηκε από τον Αντιπρόεδρο της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, αρμόδιο για την Ευρωπαϊκή Πράσινη Συμφωνία Frans Timmermans ως «ο πιο πράσινος πρωθυπουργός που είχε ποτέ η Ελλάδα» και από την Angela Merkel ως «ο Πρωθυπουργός που εφαρμόζει πραγματικά εντατικές μεταρρυθμίσεις». Επιπλέον, όταν μιλώντας σε δημοσιογράφο του Bloomberg είπε ότι «οι αγορές υπήρξαν πολύ καλές με την Ελλάδα, από τότε που εκλεγήκαμε», ο δημοσιογράφος τον διέκοψε λέγοντας: «Με συγχωρείτε, δεν ήταν “πολύ καλές”, έγινε ένα θαύμα, ο Matthew Winkler το κατέγραψε».
2. Με ποια συμπεράσματα επιστρέφει ο Πρωθυπουργός μετά τις συναντήσεις που είχε στο Νταβός;
Πέρα από τη διαπίστωση ότι μεγάλοι ξένοι επενδυτές βλέπουν την Ελλάδα διαφορετικά από ό,τι πριν την 7η Ιουλίου, επιβεβαιώθηκε το αυξημένο ενδιαφέρον τους για συνεργασία σε τομείς όπως η ψηφιακή αναβάθμιση της χώρας, η πολιτιστική μας κληρονομιά, η αύξηση των ηλεκτρονικών συναλλαγών, η ανάπτυξη των ανανεώσιμων πηγών ενέργειας, η αντιμετώπιση της κλιματικής αλλαγής, η διαχείριση απορριμμάτων, η αγορά ακινήτων και άλλες επενδύσεις που καθιστούν την χώρα μας κεντρικό επενδυτικό πυλώνα στην ευρύτερη περιοχή της Νοτιοανατολικής Μεσογείου. Εκτός, άλλωστε, από τη συμμετοχή του σε δύο εκδηλώσεις της επίσημης ατζέντας και τις συνεντεύξεις που έδωσε σε Bloomberg και Politico, ο Κυριάκος Μητσοτάκης, είχε περισσότερες από 17 διμερείς επαφές. Συναντήθηκε μεταξύ άλλων με τον Πρόεδρο της Microsoft, Brad Smith, τον επικεφαλής της Google για τις χώρες της Ευρώπης, της Μέσης Ανατολής και της Αφρικής, Matt Brittin, τον διευθύνοντα σύμβουλο της ENEL, Francesco Starace, τον Πρόεδρο του Bloomberg Peter T. Grauer, τη διευθύνουσα σύμβουλο της Visa Europe, Charlotte Hogg, τον ιδρυτή και εκτελεστικό Πρόεδρο του WEF Davis Klaus Schwab, τον διευθύνοντα σύμβουλο της Japan Bank for International Cooperation (JBIC), Tadashi Maeda και την οικονομική διευθύντρια της Heineken, Laurence Debroux. Επιπλέον, παρακάθησε σε γεύμα που παραχώρησε η δημοσιογράφος της «Washington Post», Lally Weymouth, στο οποίο βρέθηκαν Οι Αμερικανοί Υπουργοί Οικονομικών Steven Mnuchin, Εμπορίου Wilbur Ross και Μεταφορών Elaine Chao. Είχε ακόμη συναντήσεις με τον μεταβατικό Πρόεδρο της Βενεζουέλας Juan Guaidó και τον Πρόεδρο της Περιφέρειας του Ιρακινού Κουρδιστάν Nechirvan Barzani. Σημειώνεται, ότι λίγες ημέρες πριν την επίσκεψή του στο Παρίσι, για τη συνάντησή του με τον Γάλλο Πρόεδρο Εμανουέλ Μακρόν (29 Ιανουαρίου), ο Κυριάκος Μητσοτάκης συναντήθηκε με τον Υπουργό Οικονομικών της Γαλλίας Bruno Le Maire.στον οποίο τόνισε την ανάγκη μείωσης των πρωτογενών πλεονασμάτων και εφαρμογής του smoothing mechanism, του μηχανισμού για τη μεταφορά υπερ-πλεονασμάτων από το ένα οικονομικό έτος στο επόμενο.
3. Ποιό μήνυμα έστειλε ο Πρωθυπουργός σε ό,τι αφορά την εμπλοκή της Ευρώπης στο πρόβλημα της Λιβύης και την στάση της απέναντι στις παράνομες ενέργειες της Άγκυρας στην Μεσόγειο;
Η Ελλάδα -όπως επεσήμανε ο Πρωθυπουργός σε συνέντευξή του στο ‘’Politico’’ - είναι ο πλησιέστερος ευρωπαίος γείτονας της Λιβύης και αποτελεί πυλώνα σταθερότητας στην περιοχή. Το παντελώς παράνομο μνημόνιο οριοθέτησης θαλάσσιων ζωνών που έχουν υπογράψει Τρίπολη και Άγκυρα περιπλέκει περαιτέρω την κατάσταση στη Λιβύη. Και βέβαια παραβιάζει το Διεθνές Δίκαιο, καταπατώντας κυριαρχικά δικαιώματα της Ελλάδας. Η Ελλάδα δεν είναι μέρος του προβλήματος στη Λιβύη αλλά μέρος της λύσης και έχει το δικαίωμα να βρίσκεται στην αίθουσα όταν η Ευρωπαϊκή Ένωση και η διεθνής κοινότητα γενικότερα συζητουν όσα εκτυλίσσονται στην αυλή της. Πρέπει, επίσης, να είναι ξεκάθαρο πως οι ενέργειες της Τουρκίας σχετικά με τη Λιβύη -όπως τόνισε ο Πρωθυπουργός- δεν είναι ένα μεμονωμένο περιστατικό, αφού ήδη παραβιάζει τα κυριαρχικά δικαιώματα της Κυπριακής Δημοκρατίας. Σε κάθε περίπτωση, η Ευρώπη πρέπει να δείξει περισσότερη προσοχή στο τι συμβαίνει στη δική μας γωνιά του κόσμου.
Γ. Εθνικά θέματα
1. Πως βλέπετε τα μηνύματα που έρχονται από τη Γερμανία σε ό,τι αφορά την Ελλάδα και ειδικότερα το μνημόνιο της Τουρκίας με την κυβέρνηση της Λιβύης;
Μόλις προχθές, σε συζήτηση στο Νταβός η Γερμανίδα Καγκελάριος Αγκελα Μέρκελ εκφράστηκε με θετικά λόγια για τον Κυριάκο Μητσοτάκη τονίζοντας ότι «η Ελλάδα έχει σήμερα ένα Πρωθυπουργό ο οποίος εφαρμόζει πραγματικά εντατικές μεταρρυθμίσεις». Θετική ήταν και η συνάντηση που είχε ο Πρωθυπουργός με τη Γερμανίδα Υπουργό Άμυνας κυρία Karrenbauer στη διάρκεια της οποίας, συζητήθηκε τόσο η κατάσταση στη Λιβύη όσο και η συμπεριφορά της Τουρκίας. Ξεκάθαρη στήριξη στις ελληνικές θέσεις διατυπώνεται στη γνωμοδότηση της νομικής υπηρεσίας της Γερμανικής βουλής, η οποία αναφέρει ότι λόγω της απόρριψης του μνημονίου Τουρκίας -Λιβύης από το λιβυκό κοινοβούλιο, εγείρονται αμφιβολίες για το κατά πόσο μπορεί να τεθεί σε ισχύ. Επισημαίνεται, προπάντων, ότι το άρθρο 121 της Σύμβασης των Η.Ε. για το Δίκαιο Θαλάσσης ορίζει ρητά ότι τα νησιά ανεξάρτητα του μεγέθους τους διαθέτουν υφαλοκρηπίδα και ΑΟΖ. Ακόμη σημαντικότερο είναι το γεγονός ότι, σε χθεσινή της τοποθέτησή της, η εκπρόσωπος του Γερμανικού ΥΠΕΞ είπε ότι η γνωμάτευση αυτή εκφράζει πλήρως την κυβέρνηση και πρόσθεσε ότι κράτη-μέλη της ΕΕ είχαν εκφράσει τη γνώμη πως το μνημόνιο Άγκυρας-Τρίπολης, παραβιάζει τα δικαιώματα τρίτων χωρών, δεν είναι συμβατό με το Δίκαιο της Θάλασσας και άρα δεν μπορεί να παράγει έννομο αποτέλεσμα. Υπογράμμισε ότι στη διαμόρφωση αυτής της θέσης συνέβαλε και η Γερμανία και την «εκφράζει πλήρως» . Όλα τα παραπάνω, είναι σαφώς θετικά για την Ελλάδα.
Δ. Μεταναστευτικό
1. Τι ζητά η Ελλάδα από την Ευρώπη για το μεταναστευτικό;
Τις θέσεις της Ελλάδας για τη διεθνή διάσταση του προβλήματος και τα θέματα που εγείρει προς την Ε.Ε. ανέπτυξε, για άλλη μια φορά, ο Πρωθυπουργός Κυριάκος Μητσοτάκης κατά την παρουσία του στο Νταβός. Αφορούν πρωτίστως τη στάση της Τουρκίας, την αναμόρφωση της πολιτικής ασύλου σε ευρωπαϊκό επίπεδο και την κοινοτική αλληλεγγύη στην αντιμετώπιση των συνεπειών του προβλήματος. Πρέπει -όπως τόνισε ο Πρωθυπουργός στην συνέντευξή του στο “Politico’’- να σταλεί από την Ευρώπη ένα ξεκάθαρο μήνυμα στην Άγκυρα πως η τήρηση της Κοινής Δήλωσης με την ΕΕ αποτελεί προϋπόθεση για την παροχή επιπρόσθετης κοινοτικής οικονομικής βοήθειας. Να γίνει σαφές στην Τουρκία πως αν θέλει περισσότερη στήριξη από την Ευρωπαϊκή Ένωση θα πρέπει να τηρήσει τις υποχρεώσεις της που προκύπτουν από τη συμφωνία αυτή, να περιορίσει τις ροές, να εξαρθρώσει τα δίκτυα διακινητών, να μην χρησιμοποιήσει αυτό το πρόβλημα ως γεωπολιτικό μοχλό για να ασκήσει περισσότερη πίεση στην Ευρώπη. Θεωρούμε, επίσης, αναγκαία την αναμόρφωση του συστήματος ασύλου και περιμένουμε -όπως δήλωσε ο Πρωθυπουργός- τις σχετικές προτάσεις της Ευρωπαϊκής Επιτροπής. Η ελληνική πλευρά θα ζητήσει και ευρωπαϊκή βοήθεια και για την κατασκευή των νέων δομών στα νησιά, που θα αντικαταστήσουν τις υπάρχουσες, οι οποίες είναι προβληματικές. Όπως, άλλωστε, εξήγησε «κληρονομήσαμε μία κατάσταση όπου είχαμε 80.000 ανοιχτές αιτήσεις» και το πρόβλημα δεν είναι μόνο οι νέες ροές, αλλά και οι εκκρεμείς υποθέσεις του παρελθόντος. Επιπλέον σε ευρωπαϊκό επίπεδο-όπως τόνισε ο Πρωθυπουργός στη δημόσια συζήτηση που είχε με τον καθηγητή Ιστορίας των Πανεπιστημίων Harvard και Stanford, Niall Ferguson, ζητούμε να γίνεται επιμερισμός του φορτίου για αυτούς που όντως λαμβάνουν καθεστώς πρόσφυγα και να υπάρχει ένας ενιαίος ευρωπαϊκός μηχανισμός για αυτούς που δεν λαμβάνουν και πρέπει να επιστραφούν στις χώρες προέλευσης. Δεν μπορεί κάποιες χώρες να είναι μέλος της Συνθήκης Σένγκεν, να εκμεταλλεύονται την ελεύθερη μετακίνηση ατόμων και να μην αναλαμβάνουν ένα μέρος του φορτίου σχετικά με τη μετανάστευση. Δεν είναι δίκαιο, δεν είναι σωστό.
2. Ποιες είναι οι προτάσεις της Κυβέρνησης προς την Ε.Ε. για την καταπολέμηση των παράνομων δικτύων διακίνησης μεταναστών;
Είναι ανάγκη να υπάρξει μια ισχυρή ευρωπαϊκή παρέμβαση προς την Τουρκία προκειμένου να εκριζώσει τα δίκτυα των διακινητών που δρουν ειδικά στα τουρκικά παράλια απέναντι από την Ελλάδα, τα οποία διακινούν χιλιάδες πλαστικές λέμβους, εξωλέμβιες μηχανές και σωσίβια και για αυτό είναι εύκολο να εντοπιστούν και να εξαρθρωθούν. Στο Άτυπο Συμβούλιο Υπουργών Δικαιοσύνης και Εσωτερικών Υποθέσεων, που έγινε χθες στο Ζάγκρεμπ της Κροατίας, ο Αναπληρωτής Υπουργός Μετανάστευσης Γ. Κουμουτσάκος κατέθεσε για το θέμα αυτό σειρά προτάσεων. Συγκεκριμένα η Ελλάδα προτείνει: 1. Αύξηση της συνεργασίας μεταξύ Europol, FRONTEX, Interpol και EASO για ανταλλαγή πληροφοριών και δημιουργία πίνακα πληροφοριών ασφαλείας, καθώς και ενίσχυση των ανταλλαγών πληροφοριών μεταξύ των κρατών-μελών. 2. Συνεργασία με τρίτες χώρες (Τουρκία, Πακιστάν, Ιράν, κ.α., με πιθανή εγκαθίδρυση γραφείων-συνδέσμων της Europol, με στόχο την εκρίζωση των δικτύων διακινητών. 3. Καταπολέμηση της χρήσης και διακίνησης πλαστών εγγράφων και δημιουργία πύλης πληροφοριών εντός της Europol, σχετικά με πλαστά έγγραφα και ψηφιακά αντίγραφα πλαστών εγγράφων που εμπορεύονται τα δίκτυα των διακινητών. 4. Ενδελεχής έλεγχος των οικονομικών συναλλαγών των εγκληματικών δικτύων. 5. Εντοπισμός συναλλαγών που πραγματοποιούνται μέσω δικτύων κοινωνικής δικτύωσης, όπως υπηρεσίες διακίνησης ή παροχή πλαστών εγγράφων. 6. Καταπολέμηση της παράνομης διακίνησης προσώπων (trafficking).
Ε. Εκλογικός νόμος
1. Τι σημαίνει η χθεσινή ψήφιση νέου εκλογικού νόμου από 163 βουλευτές;
Ο νέος εκλογικός νόμος εξασφαλίζει μια ισορροπία ανάμεσα στην αναλογικότητα και την κυβερνησιμότητα, έτσι ώστε να διασφαλίζεται η πολιτική σταθερότητα που τόση ανάγκη έχει η χώρα και να αποτρέπεται ο κίνδυνος ακυβερνησίας που δημιουργούσε ο νόμος ΣΥΡΙΖΑ. Είναι, μάλιστα δικαιότερος από το νόμο που ίσχυε έως τώρα, καθώς επαναφέρει το bonus εδρών για το πρώτο κόμμα, αλλά κλιμακωτά. Το γεγονός ότι ψηφίστηκε από 163 βουλευτές -και άρα δεν συγκέντρωσε την απαιτούμενη από το Σύνταγμα πλειοψηφία των 200 βουλευτών ώστε να ισχύσει από τις επόμενες εκλογές- σημαίνει ότι στο τέλος της τετραετίας πιθανόν να έχουμε διπλές εκλογές. Οι πρώτες θα γίνουν με το νόμο ΣΥΡΙΖΑ και οι αμέσως επόμενες με το νόμο που ψηφίστηκε χθες, έτσι ώστε να συγκροτηθεί κυβέρνηση και να υπάρχει πολιτική σταθερότητα.
2.Ενώ εσείς μιλάτε για εκλογές στο τέλος της τετραετίας ο Αλ. Τσίπρας υποστηρίζει ότι θα έχουμε πρόωρες εκλογές;
Ο κ. Τσίπρας μιλώντας για πρόωρες εκλογές απευθύνεται στο εσωκομματικό του ακροατήριο και ειδικότερα προς τους βουλευτές του ΣΥΡΙΖΑ, ενόψει του συνεδρίου τους. Επιχειρεί έτσι ένα πολιτικό εκβιασμό προς όσους από τους βουλευτές του διαφωνούν με τους χειρισμούς του, καθώς οι πρόωρες εκλογές γίνονται με λίστα και η επανεκλογή του καθενός από αυτούς εξαρτάται από τον ίδιο. Μπορούν, ωστόσο, να αντιλαμβάνονται ότι οι ισχυρισμοί Τσίπρα δεν έχουν καμιά απολύτως βάση. Διότι η ψήφιση του εκλογικού νόμου στην αρχή της κυβερνητικής θητείας,-και όχι στο τέλος της- ήταν ρητή προεκλογική δέσμευση της Νέας Δημοκρατίας και είναι ζήτημα πολιτικής συνέπειας και ηθικής. Ο Πρωθυπουργός έχει τονίσει, πολλές φορές ότι οι εκλογές θα γίνουν στο τέλος της τετραετίας και αυτό ακριβώς ισχύει.
ΣΤ. Κυβερνοεπιθέσεις
1. Τις τελευταίες μέρες είχαμε επιθέσεις σε κυβερνητικά sites με αποτέλεσμα κάποια από αυτά να πέσουν. Ποιοί κίνδυνοι δημιουργούνται για απόρρητα δεδομένα υπουργείων και κρατικών υπηρεσιών από τέτοιες επιθέσεις;
Δεν δημιουργείται κανένας κίνδυνος για απόρρητα στοιχεία που διαθέτουν υπουργεία ή υπηρεσίες από τέτοιες επιθέσεις. Και αυτό διότι δεν αφορούν τίποτε άλλο παρά μόνο τις ιστοσελίδες τους που είναι στη διάθεση όλων των πολιτών και προβάλλουν όλες εκείνες τις πληροφορίες τα ίδια επιλέγουν (δημόσιες ανακοινώσεις και φωτογραφίες συνήθως). Οι κυβερνοεπιθέσεις των τελευταίων ημερών ανήκουν στην κατηγορία DDoS (distributed denial-of-service) attack, δηλαδή πολλαπλή επίθεση άρνησης υπηρεσιών. Τι σημαίνει με απλά λόγια: κάθε διαδικτυακή υπηρεσία «αντέχει» έναν συγκεκριμένο αριθμό ταυτόχρονων επισκέψεων, ο οποίος υπερβαίνει κατά πολύ τη συνήθη επισκεψιμότητα της υπηρεσίας, ώστε αυτή να παραμένει διαρκώς διαθέσιμη. Αυτοί που επιδίδονται σε επιθέσεις τύπου DDoS δημιουργούν μια τεχνητή «υπερφόρτωση» της πλατφόρμας, με αποτέλεσμα αυτή να μην είναι διαθέσιμη σε εκείνους που θέλουν να τη χρησιμοποιήσουν. Θα μπορούσαμε να πούμε ότι είναι σαν να προσέρχονται συντονισμένα άνθρωποι σε μια υπηρεσία ώστε να μην υπάρχει χώρος για αυτούς που πράγματι τη χρειάζονται. Οι επιθέσεις αυτές είναι από τις πλέον συνήθεις και, πέρα από τη μη διαθεσιμότητα της στοχοποιηθείσας πλατφόρμας για κάποιες ώρες, δεν επιφέρουν άλλη βλάβη στην υπηρεσία, ούτε υποκλέπτουν δεδομένα από αυτή. Σημειώνεται ότι το πρόβλημα που δημιουργήθηκε αντιμετωπίστηκε άμεσα μετά από προσπάθειες ομάδων εξειδικευμένων για την αντιμετώπιση τέτοιων περιστατικών, χωρίς καμιά άλλη τεχνική συνέπεια, ενώ ήδη προετοιμάζονται μέτρα για την αποτελεσματικότερη προστασία των ιστοσελίδων του Δημοσίου.
Ζ. Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων
1. Σε ποιες επενδύσεις θα κατευθυνθούν τα χρήματα από το νέο δάνειο που χορηγεί η Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων στη χώρα μας;
Η νέα δανειακή σύμβαση ύψους 150 εκατ. ευρώ θα εξασφαλίσει νέους χρηματοδοτικούς πόρους για τα πιο πρόσφατα έργα, εκ των οποίων σχεδόν το 1/5 έχει σχέση με το Κλίμα. Συγκεκριμένα, η Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων συμφώνησε να συνεχίσει να στηρίζει νέες επενδύσεις προτεραιότητας στην Ελλάδα, με στόχο την αύξηση της ενεργειακής απόδοσης και την αντιμετώπιση της κλιματικής αλλαγής, την ενίσχυση της ανταγωνιστικότητας των μικρών επιχειρήσεων, την επιτάχυνση της έρευνας και καινοτομίας και τη στήριξη πρωτοβουλιών στους τομείς της υγείας, της παιδείας, του πολιτισμού και της ανάπλασης αστικών περιοχών. Να σημειωθεί ότι η Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων στηρίζει επενδύσεις συνολικού ύψους 18,6 δισ. ευρώ σε δράσεις για το κλίμα, υποδομές και επιχειρήσεις και παρέχει συνολικά 1,7 δισ. ευρώ για την εθνική συμμετοχή της Ελλάδας στο επενδυτικό πρόγραμμα, το οποίο συγχρηματοδοτείται από τα Ευρωπαϊκά Διαρθρωτικά και Επενδυτικά Ταμεία.
|
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου