Αναγνώστες

Πέμπτη 30 Ιανουαρίου 2020



Μοσχάτο, 30 Ιανουαρίου 2020
Α. Επίσκεψη Πρωθυπουργού στη Γαλλία
 
1. Τι συζητήθηκε μεταξύ Πρωθυπουργού και του Γάλλου Προέδρου για τα εθνικά μας θέματα; 
Τα ζητήματα ασφάλειας, άμυνας και οι εξελίξεις στην ευρύτερη περιοχή μας, ήταν το κύριο αντικείμενο της συζήτησης του Κυριάκου Μητσοτάκη με τον Πρόεδρο της Γαλλίας Εμμανουέλ Μακρόν. Η Γαλλία είναι αποφασισμένη να ενισχύσει την παρουσία της στην περιοχή μας, ενώ κομβικής σημασίας θεωρείται η Εταιρική Στρατηγική Σχέση στην οποία έκαναν αναφορά οι δύο ηγέτες. Πρόκειται για μια σχέση η οποία θα διαμορφωθεί και θα επιτρέψει στις δύο χώρες να αναβαθμίσουν ακόμη περισσότερο τις ήδη στενές σχέσεις. Στη συνάντηση τέθηκαν βασικοί άξονες που θα εξειδικευθούν στις συναντήσεις οι οποίες θα ακολουθήσουν, μεταξύ άλλων, ανάμεσα στους υπουργούς Εξωτερικών και Άμυνας. Υπάρχει κοινή οπτική γύρω από μια σειρά θεμάτων που αφορούν την ασφάλεια και τη σταθερότητα στην περιοχή και με αυτή τη βάση θα καθοριστούν όλα (κοινές ασκήσεις κλπ) στο επόμενο διάστημα. «Εξακολουθούμε να μιλάμε με την Τουρκία», ανέφερε ο Κυριάκος Μητσοτάκης σε δημοσιογράφους, «χτίζουμε διεθνείς συμμαχίες, ενισχύουμε την αποτρεπτική μας δύναμη. Το ένα δεν αναιρεί το άλλο. Θα ήταν ανεπίτρεπτο αν δεν κάναμε και τα τρία». Σε ό,τι αφορά τη Λιβύη, υπάρχει συναντίληψη στη βάση και των συμπερασμάτων της Ε.Ε.. Εκτιμήθηκε ότι η κατάσταση στη Λιβύη είναι ρευστή, ενώ συζητήθηκε και η δραστηριότητα της Τουρκίας όπως και η δεδομένη πρόθεση της ελληνικής διπλωματίας να ακυρώσει το «μνημόνιο» Τουρκίας-Λιβύης. Η Γαλλία έχει αντίληψη τι κάνει η Τουρκία στη Λιβύη με μεταφορά μαχητών και θεωρεί ότι παραβιάζει τη συμφωνία του Βερολίνου. Συζήτηση έγινε και για τις γαλλικές φρεγάτες όπου ήδη διεξάγεται τεχνική συζήτηση.
 
2. Τι σκοπό είχε η συνάντηση του Πρωθυπουργού με τον CEO της Total;  
Η συνάντηση του Πρωθυπουργού με τον CEO της Total ήταν ιδιαίτερα σημαντική καθώς η κουβέντα αφορούσε θέματα υδρογονανθράκων σε Ελλάδα, Κύπρο και Λιβύη όπου η Total έχει σημαντική διείσδυση και είναι αυτόνομος παίκτης στην περιοχή μας. Συζητήθηκαν και οι έρευνες στο οικόπεδο της Κύπρου και στην Ελλάδα. Ο Κυριάκος Μητσοτάκης θέλει να έχει ίδια αντίληψη για το πως βλέπει η Τοtal τα πράγματα στην ευρύτερη περιοχή και σε Λιβύη και Κύπρο. Πρόθεσή του είναι η αποκατάσταση διαύλων επικοινωνίας με όλους τους σημαντικούς παίκτες σε όλα τα επίπεδα: είτε σε ιδιωτικό τομέα, είτε σε δημόσιο, είτε σε οργανισμούς.
 
3. Ποια είναι η θέση της Γαλλίας στο θέμα της διεκδίκησης από τη Ελλάδα της μείωσης των πρωτογενών πλεονασμάτων;
 
Η Γαλλία ήταν από την πρώτη στιγμή συμπαραστάτης μας στην προσπάθεια να διεκδικήσουμε χαμηλότερα πρωτογενή πλεονάσματα. Όπως είπε ο Κυριάκος Μητσοτάκης στη δήλωση του μετά τη συνάντηση με τον κ. Μακρόν, «η Ελλάδα ήταν συνεπής στους στόχους των πλεονασμάτων, έχει αποδείξει αυξημένη αξιοπιστία στην υλοποίηση πραγματικών μεταρρυθμίσεων και έχει έρθει η ώρα πια που σε επίπεδο Ευρωπαϊκών». Μιλώντας, για το ίδιο θέμα στο γαλλικό περιοδικό Politique Internationale, ανέφερε ότι θα θέσει επισήμως το ζήτημα στα μέσα του 2020. Συγκεντρώνουμε, τονίζει, «όλες τις προϋποθέσεις για να πετύχουμε το επιθυμητό αποτέλεσμα» και εξηγεί το σκεπτικό του: «Τα πρωτογενή πλεονάσματα του 3,5% του Α.Ε.Π. συμφωνήθηκαν επί ΣΥΡΙΖΑ, όταν κανείς δεν εμπιστευόταν τους Έλληνες. Αυτό δεν συμβαίνει πλέον σήμερα και θα ήταν παράλογο να διατηρηθούν. Προβάλλουμε δύο επιχειρήματα: την αναστροφή του οικονομικού κλίματος στην Ελλάδα προς τη θετική κατεύθυνση επί των ημερών της Kυβέρνησής μας και τη δυνατότητα αναχρηματοδότησης του χρέους μας με πολύ ευνοϊκούς όρους».
 
4. Τι συζητήθηκε για το μεταναστευτικό; 
Η Ελλάδα είναι Κράτος πρώτης εισόδου. Η Γαλλία είναι μία χώρα προορισμού δευτερογενών ροών. Παρότι έχουμε διαφορετικά χαρακτηριστικά, έχουμε απόλυτη συναντίληψη στην αντιμετώπιση αυτού του ζητήματος. Η Ελλάδα και η Γαλλία συμφωνούν ότι τρία είναι τα κλειδιά ώστε να αντιμετωπιστεί αυτό το φαινόμενο. Πρώτον: Ότι τα εξωτερικά μας σύνορα -ειδικά τα Ανατολικά μας σύνορα- πρέπει να φυλάσσονται με ευθύνη όλης της Ευρώπης. Και να ενταθούν οι επιστροφές σε Ευρωπαϊκό επίπεδο -όχι μόνο σε διμερές επίπεδο- όσων δεν δικαιούνται προστασία.. Δεύτερον: Η Κοινή Δήλωση Ευρωπαϊκής Ένωσης και Τουρκίας εξακολουθεί να είναι εξαιρετικά χρήσιμη, υπό την προϋπόθεση ότι τηρείται και από την Τουρκία. Και τρίτον: Η διαχείριση του προβλήματος σε όλα τα επίπεδα δεν μπορεί να περιοριστεί μόνο σε εθνικούς χειρισμούς. Αποτελεί κατεξοχήν ένα ζήτημα ευρωπαϊκής αλληλεγγύης, η οποία και πρέπει να εκδηλώνεται σε διαρκή βάση. Διεκδικούμε -και συμφωνούμε σε αυτό απόλυτα- κοινή Ευρωπαϊκή πολιτική ασύλου, ώστε να αποφευχθεί αυτό που ονομάζουμε «asylum shopping» και να μπορεί η Ευρώπη με κοινούς κανόνες να αντιμετωπίσει αυτό το ζήτημα, με αλληλεγγύη και συνυπευθυνότητα. Όπως δήλωσε ο Πρωθυπουργός «Δεν γίνεται να υπάρχουν χώρες οι οποίες απολαμβάνουν πρόσβαση στη Ζώνη του Σένγκεν και αρνούνται πεισματικά να εκδηλώσουν έστω και την ελάχιστη ένδειξη αλληλεγγύης και συμμετοχής στην αντιμετώπιση αυτού του προβλήματος».
 
5. Για την κλιματική αλλαγή ποια ζητήματα τέθηκαν; 
Όπως δήλωσε ο Κυριάκος Μητσοτάκης: «Με τον Πρόεδρο Μακρόν συντασσόμαστε απόλυτα και στην ίδια πλευρά απέναντι στα ζητήματα της κλιματικής κρίσης.» Η Ελλάδα, άλλωστε, ήταν από τις πρώτες χώρες που δεσμεύτηκε στο φιλόδοξο Ευρωπαϊκό όραμα μιας κλιματικά ουδέτερης οικονομίας έως το 2050. Έχουμε αναλάβει πολύ τολμηρές δεσμεύσεις να κλείσουμε όλα τα εργοστάσια παραγωγής ηλεκτρικής ενέργειας από λιγνίτη το αργότερο μέχρι το 2028 και γι’ αυτό διεκδικούμε από τον Ευρωπαϊκό Μηχανισμό Δίκαιης Μετάβασης -το Just Transition Fund- την ανάλογη στήριξη. Έτσι ώστε οι πολίτες οι οποίοι θα επηρεαστούν από αυτήν τη γρήγορη μετάβαση να μην αισθάνονται σε καμία περίπτωση ότι μένουν πίσω και ότι έχουν κάτι να χάσουν από την Εθνική Πολιτική την οποία ακολουθούμε.
 
6. Ποιο ήταν το κλίμα στη συνάντηση του Πρωθυπουργού με επιχειρηματίες στη Γαλλική πρωτεύουσα;

Ο Πρωθυπουργός συναντήθηκε με εκπροσώπους 24 γαλλικών εταιρειών που δραστηριοποιούνται στους τομείς ενέργειας, άμυνας, κατασκευών, διαχείρισης απορριμμάτων, τεχνολογίας, ασφάλισης, τουρισμού, ποτών και φαρμάκου. Ευχαρίστησε για την υποστήριξη που έδειξε ο γαλλικός επιχειρηματικός κόσμος στην Ελλάδα κατά τη διάρκεια της κρίσης και κάλεσε τις εταιρείες να εκμεταλλευτούν τις ευκαιρίες που ανοίγονται. Εκπρόσωποι πολυεθνικών είπαν πως, είτε δεν είχαν παρουσία είτε είχαν, απογοητεύτηκαν από τις προσπάθειες τους να επενδύσουν στην Ελλάδα στο παρελθόν, αλλά μίλησαν για ένα καινούριο άνεμο που φυσάει στην Ελλάδα και έκφρασαν την επιθυμία να ξαναέρθουν στην Ελλάδα τώρα που υπάρχει μια κυβέρνηση που ακούει και κινείται γρήγορα.

7.Τι προβλέπει η συμφωνία ελληνο-γαλλικής οικονομικής εταιρικής σχέσης;

Στην κοινή δήλωση προθέσεων προβλέπονται, ανάμεσα στα άλλα:
-Να εντατικοποιήσουν τις επενδύσεις γαλλικών επιχειρήσεων στην Ελλάδα, ιδίως στους τομείς της ενέργειας, της αγρο-διατροφικής βιομηχανίας, του τουρισμού και των υποδομών, μέσα και από το πρόγραμμα των αποκρατικοποιήσεων και παραχωρήσεων, οι οποίες συμβάλλουν στην ένταξη της Ελλάδας στα μεγάλα ευρωπαϊκά δίκτυα.
-Να συνεχίσουν την τεχνική συνεργασία στους τομείς της διοικητικής μεταρρύθμισης, της φορολογίας, των τελωνείων και της ψηφιακής οικονομίας, για τη βελτίωση του επιχειρηματικού περιβάλλοντος, τη διευκόλυνση του εμπορίου και την ανάπτυξη επενδυτικών ευκαιριών.
-Να υποστηρίξουν την Ελληνική Αναπτυξιακή Τράπεζα.
-Στον τομέα του κλίματος και του περιβάλλοντος, να ενισχύσουν τη συνεργασία για την υλοποίηση της φιλοδοξίας που απορρέει από το Ευρωπαϊκό Πράσινο Σύμφωνο, προσδιορίζοντας μία συμφωνία τομεακής συνεργασίας. Η συμφωνία αυτή θα μπορούσε να επιβεβαιώσει την κοινή επιθυμία των δύο κυβερνήσεων να ενισχύσουν τις γαλλικές επενδύσεις στην Ελλάδα, συμβάλλοντας στην οικολογική μετάβαση της χώρας, ιδίως στους τομείς των υποδομών, των ανανεώσιμων πηγών ενέργειας, της ενεργειακής αποδοτικότητας, της απεξάρτησης των μεταφορών από τον άνθρακα και των αστικών υπηρεσιών.
-Στον τομέα της διαχείρισης αποβλήτων, να ευνοήσουν τη συνεργασία μεταξύ του ιδιωτικού και δημόσιου τομέα, αξιοποιώντας την τεχνογνωσία των αρμόδιων δημόσιων φορέων.
-Στον τομέα του τουρισμού, να αναπτύξουν τη συνεργασία στον τομέα του θεματικού τουρισμού, ιαματικού, υγείας, γαστρονομικού, περιβαλλοντικού και πολιτιστικού και να προωθήσουν τη συνεργασία μεταξύ ελληνικών και γαλλικών εταιρειών του τομέα, ιδίως σε θέματα αειφορίας.
-Στον τομέα της γεωργίας, να ενισχύσουν τις κοινές θέσεις για τη μελλοντική Κοινή Γεωργική Πολιτική.
-Στον τομέα της ψηφιακής οικονομίας, να εργαστούν για τη δημιουργία στην Ελλάδα ενός εκπαιδευτικού ιδρύματος για ψηφιακά επαγγέλματα.


Β. Για τα ζητήματα ποδοσφαίρου
 
1.Η Κυβέρνηση προωθώντας την τροπολογία που προβλέπει αντί υποβιβασμού μείωση βαθμών για τον ΠΑΟΚ, δεν παρεμβαίνει στο αυτοδιοίκητο του ποδοσφαίρου;
 
Η Κυβέρνηση έκανε μια πολιτική επιλογή. Κινηθήκαμε με πολιτικά και όχι με αθλητικά κριτήρια. Δεν μπορούσαμε να κλείσουμε τα μάτια σε μια κατάσταση που μπορούσε να διογκωθεί. Ούτε πλάτες βάζουμε σε κανένα, ούτε κάνουμε τα στραβά μάτια. Η κυβέρνηση είναι υπεράνω ομάδων όσο κι αν εμφανίζονται δυσαρεστημένες πολλές πλευρές. Το θέμα εξελισσόταν με τρόπο που μπορούσε να διαταράξει την κοινωνική συνοχή και να δημιουργήσει πρόβλημα διχασμού σε μία περίοδο, που η Ελλάδα αντιμετωπίζει κρίσιμα εθνικά θέματα. Επομένως ο Πρωθυπουργός και η Κυβέρνηση πήραν άμεσα, πριν διογκωθεί το θέμα, μια πρωτοβουλία βαθιά πολιτική. Με την τροπολογία που ψηφίσαμε αποσαφηνίζονται οι ποινές στα θέματα, για τα οποία γνωμοδότησε η Επιτροπή Επαγγελματικού Αθλητισμού και δεν γίνεται καμιά παρέμβαση στο αυτοδιοίκητο του ποδοσφαίρου, ούτε στους θεσμούς με τους οποίους διοικείται, ούτε στον τρόπο με τον οποίο αποφαίνεται η αθλητική Δικαιοσύνη. Στόχος μας σε αυτή τη φάση είναι η εκτόνωση, ώστε να υπάρχει χρόνος και ήρεμο κλίμα για να αναληφθούν οι επόμενες πρωτοβουλίες.
 
2. Με αυτήν την τροπολογία που ψηφίσατε, τελειώνουν οι εκκρεμότητες στα ζητήματα του ποδοσφαίρου;
 
Ασφαλώς όχι. Έχουμε κάνει μια αρχή με το νόμο που ενσωματώνει μια διεθνή συνθήκη, για να βάλουμε φραγμό στη βίας που σχετίζεται με τον αθλητισμό και τα οργανωμένα clubs, αλλά είμαστε ακόμη στην αρχή. Υπάρχουν κι άλλες πρωτοβουλίες στα σχέδιά μας και θα αναπτυχθούν στο επόμενο διάστημα. Δεν τελειώνουμε εδώ. Δεν κρυβόμαστε πίσω από το δάχτυλό μας. Στο χώρο του ποδοσφαίρου υπάρχουν πολλά και βαθιά προβλήματα και η κυβέρνηση και ο Πρωθυπουργός είναι αποφασισμένοι να μην τα κρύψουν κάτω από το χαλί αλλά να τα αντιμετωπίσουν.
 
3. Δεν σας ανησυχεί το γεγονός ότι την ίδια στιγμή δέχεστε επιθέσεις και από τον ΠΑΟΚ και από τον Ολυμπιακό και όχι μόνο;
 
Το γεγονός ότι υπάρχουν επιθετικές αναφορές στην Κυβέρνηση και από την πλευρά της μιας ομάδας και από την πλευρά της άλλης, δείχνει ότι μάλλον, κάτι καλό κάνουμε. Κάναμε μία παρέμβαση πολιτική. Η Κυβέρνηση, δεν μπορούσε να περιμένει να εκτραχυνθεί η κατάσταση, να διογκώνεται και να αποκτά επικίνδυνα χαρακτηριστικά για την κοινωνική συνοχή και την ενότητα της χώρας μας και ύστερα να παρέμβει. Έσβησε λοιπόν μια φωτιά που πήγε να ανάψει αλλά έχει πλήρη συνείδηση των βαθιών προβλημάτων στο χώρο του ποδοσφαίρου.
 
4. Πως σχολιάζετε τη στάση της Αντιπολίτευσης στην ψηφοφορία για τη συγκεκριμένη τροπολογία;
 
Κάποια κόμματα αποφάσισαν να απέχουν από την ψηφοφορία, ενώ ο ΣΥΡΙΖΑ, καταψήφισε την τροπολογία που καταθέσαμε. Με τη στάση τους επέλεξαν τον υποβιβασμό του ΠΑΟΚ και της Ξάνθης αφού αυτό μπορούσε να είναι το αποτέλεσμα, χωρίς την τροπολογία που καταθέσαμε και ψηφίσαμε. Τους ρωτούμε λοιπόν ευθέως: Αυτό ήθελαν; Τον υποβιβασμό; ας πουν καθαρά τη θέση τους. Ήθελαν να μην υπάρχει καθόλου τιμωρία, όπως αφαίρεση βαθμών, ακόμη κι αν έχουν γίνει παρανομίες; Ο ΣΥΡΙΖΑ ακολουθεί την γνώριμη τακτική να ψαρεύει σε θολά νερά δίχως να λέει τι θέλει. Θέλει και τους οπαδούς του ΠΑΟΚ ικανοποιημένους και τους οπαδούς των άλλων ομάδων. Για την ουσία της υπόθεσης κουβέντα.

Γ. Για το 15ετες ομόλογο
 
1. Τι σηματοδοτεί για τις ελληνικές τράπεζες και τις επιχειρήσεις η επιτυχής έκδοση του 15ετούς ομολόγου;
Μετά την αναβάθμιση της πιστοληπτικής ικανότητας της χώρας από την Fitch, η προχθεσινή πολύ επιτυχής έξοδος του Ελληνικού Δημοσίου στις αγορές με 15ετές ομόλογο, ανοίγει πλέον το δρόμο τόσο για τις τράπεζες όσο και για τις επιχειρήσεις να εκμεταλλευτούν το θετικό κλίμα που έχει διαμορφωθεί και να αντλήσουν κεφάλαια με χαμηλότοκο δανεισμό από τις αγορές μέσω της έκδοσης εταιρικών ομολογιακών δανείων. Οι εξελίξεις δίνουν στο εγχώριο τραπεζικό σύστημα ισχυρή ώθηση για την επιτυχή εξυγίανση του με δυνατότητα να «καθαρίσει» -με την άντληση φτηνών κεφαλαίων- από τα κόκκινα δάνεια ώστε να παίξει τον ρόλο του ως χρηματοδότη της οικονομίας. Η βελτίωση των μακροοικονομικών μεγεθών, θα λειτουργήσει θετικά για τις τράπεζες και τις επιχειρήσεις αφού αναμένεται να αυξηθεί ο όγκος των εργασιών και άρα η κερδοφορία τους. Υπενθυμίζεται ότι οι προσφορές που υποβλήθηκαν για το 15ετές ελληνικό κρατικό ομόλογο ξεπέρασαν τα 18,8 δισ. ευρώ, ενώ το Ελληνικό Δημόσιο άντλησε ποσό ύψους 2,5 δισ. ευρώ με επιτόκιο 1,911%. Η έκδοση αυτή επιτυγχάνει την ενίσχυση της επενδυτικής βάσης, καθώς περίπου το 80% διανεμήθηκε σε μακροπρόθεσμους επενδυτές, στέλνοντας ένα ισχυρό μήνυμα στην αγορά.

Δ. Για την αγορά φαρμάκου

1. Τελικά τι ακριβώς συμβαίνει στην αγορά φαρμάκου;

Περιοδικά και διαχρονικά εδώ και πολλά χρόνια παρουσιάζονται κάποιες ελλείψεις στην αγορά του φαρμάκου. Όπως ανακοίνωσε ο ΕΟΦ, πριν από λίγα 24ωρα, οι δηλωμένες ελλείψεις στον Οργανισμό αφορούν 27 δραστικές ουσίες. Κάποιες από αυτές, μεταξύ των οποίων και αντικαρκινικά, παρουσιάζουν έλλειψη σε παγκόσμιο επίπεδο και ο εφοδιασμός της αγοράς αποκαθίσταται κυρίως μέσω εισαγωγών από το Ινστιτούτο Φαρμακευτικής Έρευνας και Τεχνολογίας (ΙΦΕΤ). Μπορεί δηλαδή να λείπει ένα φάρμακο με συγκεκριμένη ονομασία μια εταιρείας, όμως ο ασθενής μπορεί να προμηθευτεί ανάλογο φάρμακο με άλλη ονομασία άλλης εταιρείας που έχει την ίδια δραστική ουσία. Το Υπουργείο Υγείας για να περιορίσει τα όποια προβλήματα παρουσιάζονται αποφάσισε τα εξής μέτρα:
·Απαγόρευση εξαγωγών των φαρμάκων που είναι αποδεδειγμένα σε έλλειψη, για όσο χρειαστεί.
·Εντατικοποίηση ελέγχων, σε όλους τους εμπλεκόμενους φορείς, για τη διασφάλιση της επάρκειας των αποθεμάτων, όπως ορίζει ο νόμος.
·Λήψη συγκεκριμένων μέτρων, μέσω της ηλεκτρονικής συνταγογράφησης, που θα διασφαλίσουν την πρόσβαση του ασθενούς, στο φάρμακο που έχει ανάγκη.
·Δυνατότητα παράτασης χρονικής ισχύος των συνταγών, σε φάρμακα που αποδεδειγμένα είναι σε έλλειψη

Δεν υπάρχουν σχόλια: