Μοσχάτο, 13 Σεπτεμβρίου 2019
Εργασιακά
1. Στο διυπουργικό αναπτυξιακό νομοσχέδιο υπάρχει μια σειρά άρθρων για τα εργασιακά. Τι κυρίως αφορούν και σε τι αποβλέπουν;
Επιχειρούμε μια μεταρρυθμιστική τομή στην αγορά εργασίας, υπέρ των εργαζομένων και των συνεπών επιχειρήσεων και ιδίως υπέρ της πλήρους απασχόλησης, της νομιμότητας της αγοράς εργασίας και της αύξησης των εσόδων στα ασφαλιστικά ταμεία. Ανάμεσα στα άλλα αυξάνουμε κατά 12% το κόστος των επιπλέον ωρών σε περίπτωση υπέρβασης των συμφωνημένων όρων της απασχόλησης με σκοπό την ενίσχυση της εργασίας πλήρους ωραρίου και κυρίως της αποτροπής των εργοδοτών από την συστηματική προσφυγή στις καταχρηστικού τύπου συμβάσεις μερικής απασχόλησης. Αυστηροποιούμε το πλαίσιο για την καταπολέμηση της αδήλωτης εργασίας στην κατεύθυνση της ενίσχυσης της πλήρους απασχόλησης. Δημιουργούμε για πρώτη φορά ηλεκτρονικό μητρώο παραβατικότητας και αδήλωτης εργασίας. Αναβαθμίζουμε και διευρύνουμε το ρόλο του Πληροφοριακού Συστήματος Εργάνη στην καταγραφή της εργασίας και της απασχόλησης.
2. Μήπως ανοίγετε τρύπα στις συλλογικές συμβάσεις εισάγοντας εξαιρέσεις από την εφαρμογή όρων συλλογικών ρυθμίσεων. Τι απαντάτε;
Με τις σχετικές διατάξεις επιβεβαιώνεται η σταθερή μας θέση για την ανεξαρτησία των συλλογικών διαπραγματεύσεων και την ενίσχυση της συλλογικής αυτονομίας των κοινωνικών εταίρων. Εναρμονιζόμαστε, ωστόσο, με την επικρατούσα ευρωπαϊκή πρακτική, ιδίως δε των χωρών που διαθέτουν προηγμένα συστήματα εργασιακών σχέσεων και αναπτυγμένο κοινωνικό κράτος, ενισχύοντας και διευρύνοντας το πεδίο των συλλογικών διαπραγματεύσεων. Συγκεκριμένα: παρέχουμε -για πρώτη φορά στη χώρα μας- μια πρόσθετη δυνατότητα στους κοινωνικούς εταίρους να αποφασίζουν μόνοι τους για το πεδίο ισχύος των κλαδικών συμβάσεων που συνυπογράφουν και να εξαιρούν (opt out) από την εφαρμογή τους -εάν, φυσικά, το θέλουν και οι δύο πλευρές, εργαζόμενοι και εργοδότες- επιχειρήσεις που αποδεδειγμένα αντιμετωπίζουν σημαντικά οικονομικά και διαρθρωτικά προβλήματα. Αυτό ωστόσο μπορεί να αφορά επιχειρήσεις με πραγματικά και όχι εικονικά οικονομικά προβλήματα, καθώς συγκεκριμενοποιούμε τη «δεινή οικονομική θέση» μόνο στην περίπτωση που επιχείρηση βρίσκεται σε καθεστώς συνδιαλλαγής ή πτώχευσης ή εξωδικαστικού συμβιβασμού ή οικονομικής εξυγίανσης, σύμφωνα με την ισχύουσα νομοθεσία, η οποία είναι πολύ σαφής και συγκεκριμένη. Σε κάθε περίπτωση, αναγνωρίζουμε εμπράκτως ότι οι ίδιοι οι κοινωνικοί εταίροι είναι οι καταλληλότεροι να αποφασίζουν για παρόμοια ζητήματα.
3. Τι σημαίνει η προβλεπόμενη δημιουργία Μητρώου Συνδικαλιστικών Οργανώσεων Εργαζομένων και Οργανώσεων Εργοδοτών;
Η δημιουργία ηλεκτρονικών Μητρώων Συνδικαλιστικών Οργανώσεων Εργαζομένων και Οργανώσεων Εργοδοτών συνιστά μια κορυφαία ενέργεια που ενισχύει το συνδικαλισμό καθώς διασφαλίζει την πληρότητα και τη διαφάνεια σε σχέση με την ταυτότητα και την αντιπροσωπευτική δυνατότητα των οργανώσεων των κοινωνικών εταίρων. Με τη δημιουργία των Μητρώων θα έχουμε ταχεία και ασφαλή διάγνωση αφενός της αντιπροσωπευτικότητας των συνδικαλιστικών οργανώσεων των εργαζομένων για την σύναψη συλλογικών συμβάσεων, αφετέρου της ικανοποίησης του αριθμητικού κριτηρίου (τουλάχιστον 50%) για τις επεκτάσεις των κλαδικών συμβάσεων. Τέλος, με τη ρύθμιση αυτή ενισχύεται η διαφάνεια των οικονομικών των οργανώσεων, ειδικά αν χρηματοδοτούνται από κρατικούς πόρους ή συγχρηματοδοτούμενους πόρους. Η ρύθμιση αυτή σέβεται απολύτως τη συνδικαλιστική ελευθερία, καθώς σε καμία περίπτωση, δεν θίγει ζήτημα προσωπικών δεδομένων των μελών των συνδικαλιστικών οργανώσεων εργαζομένων και των οργανώσεων των εργοδοτών. Δεν καταχωρούνται ατομικά στοιχεία των μελών τους, αλλά μόνον δημόσια έγγραφα, το καταστατικό και τροποποιήσεις αυτού και ο απρόσωπος συνολικός αριθμός των μελών των συνδικαλιστικών οργανώσεων και των οργανώσεων των εργοδοτών και του πλήθους των εργαζόμενων, που απασχολούν οι επιχειρήσεις μέλη των εργοδοτικών οργανώσεων ανά κατά κατηγορία, κλάδο και ειδικότητα.
4. Σε τι αποβλέπει η θέσπιση ηλεκτρονικής ψηφοφορίας;
Με τη ρύθμιση αυτή παρέχεται για πρώτη φορά στη χώρα μας η δυνατότητα συμμετοχής των εργαζομένων (μελών συνδικαλιστικών οργανώσεων) με ηλεκτρονική ψήφο, τόσο στη διαδικασία αποφάσεων της διοίκησης όσο και στη λήψη αποφάσεων για απεργία. Έτσι διευκολύνεται η συμμετοχή όλων των μελών στις όποιες αποφάσεις των συνδικαλιστικών οργανώσεων.
5. Τι γίνεται όταν υπάρχει συρροή συλλογικών ρυθμίσεων;
Σεβόμαστε απόλυτα την αρχή της ευνοϊκότερης ρύθμισης την επιβεβαιώνουμε και την επαναδιατυπώνουμε με σαφήνεια. Η αρχή της ευνοϊκότερης ρύθμισης σε περίπτωση συρροής εξακολουθεί, λοιπόν, να ισχύει. Ωστόσο, όλοι γνωρίζουμε ότι υπάρχουν περιπτώσεις επιχειρήσεων με αποδεδειγμένα οικονομικά προβλήματα που βρίσκονται στο χείλος της κατάρρευσης και, συνεπώς, μια μισθολογική πολιτική ίδια με αυτή των υγιών επιχειρήσεων του κλάδου θα τις οδηγούσε στο κλείσιμο και στην απόλυση των εργαζομένων. Για την προστασία, λοιπόν, των ίδιων των εργαζομένων, την εξυγίανση των επιχειρήσεων και τη διάσωση των θέσεων εργασίας, δίνουμε καταρχάς τη δυνατότητα να αποφασιστεί η εξαίρεση των συγκεκριμένων επιχειρήσεων από τους ίδιους τους κοινωνικούς εταίρους σε κλαδικό επίπεδο (ρύθμιση 1). Εάν κάτι τέτοιο δεν συμφωνηθεί σε κλαδικό επίπεδο, καθιερώνουμε – ειδικά για τις επιχειρήσεις με αποδεδειγμένα οικονομικά προβλήματα – την υποχρεωτική εξαίρεση των παραπάνω από τις σχετικές κλαδικές συμβάσεις (παρούσα ρύθμιση) και την υπερίσχυση των όποιων επιχειρησιακών συμφωνιών πραγματοποιηθούν. Το ίδιο ακριβώς ισχύει για την υπερίσχυση των τοπικών κλαδικών, μιας και οι εργαζόμενοι σε κάθε περιοχή, αλλά και τα ισχυρά τοπικά σωματεία, έχουν καλύτερη εικόνα των ιδιαιτεροτήτων και του δυναμισμού των επιχειρήσεων της περιοχής και, συνεπώς, μπορούν να προσαρμόσουν το διεκδικητικό τους πλαίσιο στις ιδιαίτερες τοπικές συνθήκες ή/και να εξασφαλίσουν ακόμη καλύτερες αμοιβές και όρους εργασίας.
6. Τι γίνεται ως προς την δυνατότητα του εκάστοτε Υπουργού Εργασίας να επεκτείνει στο σύνολο του κλάδου, τους όρους κλαδικής σύμβασης;
Η δυνατότητα αυτή εξακολουθεί να ισχύει. Η διαδικασία γίνεται, πλέον, σε συνδυασμό και με τη δημιουργία των Μητρώων Συνδικαλιστικών Οργανώσεων Εργαζομένων και Οργανώσεων Εργοδοτών με όρους διαφάνειας και αντικειμενικότητας, καθώς το αριθμητικό κριτήριο κάλυψης εργαζομένων (περισσότερο από 50%) θα προκύπτει από τα στοιχεία του Μητρώου Εργοδοτικών Οργανώσεων. Παράλληλα, η τεκμηριωμένη αίτηση των δεσμευομένων μερών και η μεταξύ τους διαβούλευση ενώπιον του Ανωτάτου Συμβουλίου Εργασίας διασφαλίζει την τήρηση της ελευθερίας των συλλογικών διαπραγματεύσεων και κατά τη διαδικασία της επέκτασης. Όπως ισχύει και στις άλλες ευρωπαϊκές χώρες, επιχειρήσεις με πραγματικά και όχι εικονικά οικονομικά προβλήματα εξαιρούνται της επέκτασης. Σκοπός, όπως προαναφέρθηκε, είναι να διασωθούν οι επιχειρήσεις και οι θέσεις εργασίας και όχι να «βουλιάξουν» μια ώρα αρχύτερα.
7. Επιτρέπεται μονομερώς η προσφυγή στη διαιτησία;
Ο σεβασμός της συνταγματικώς κατοχυρωμένης συλλογικής αυτονομίας σημαίνει πρωτίστως ότι οι εργατικές συνδικαλιστικές οργανώσεις και οι οργανώσεις εργοδοτών πρέπει να αφήνονται ελεύθερες να επιλύουν οι ίδιες τις διαφορές τους, εξευρίσκοντας τις πλέον συμφέρουσες για αυτές συμφωνίες. Μόνον αν όλα όντως αποτύχουν, μόνον τότε μπορεί να επιτρέπεται η μονομερής προσφυγή στη διαιτησία. Υπενθυμίζεται ότι προσφάτως η αρμόδια επιτροπή της Διεθνούς Οργάνωση Εργασίας, εντόπισε τη μη συμβατότητα της μονομερούς προσφυγής στη διαιτησία και συνέστησε στην Ελληνική Κυβέρνηση τη λήψη κατάλληλων μέτρων, ώστε να εξασφαλιστεί ότι η μονομερής προσφυγή στη διαιτησία θα επιτρέπεται μόνο σε πολύ περιορισμένες συνθήκες και να διασφαλιστεί ότι το κράτος θα απέχει από κάθε παρέμβαση που θα περιορίζει το δικαίωμα σε ελεύθερη και οικειοθελή συλλογική διαπραγμάτευση.
8. Ποια μέτρα προβλέπονται για την καταπολέμηση της υποδηλωμένης εργασίας;
Είναι γνωστό ότι με τη δραστική αύξηση του προστίμου για την αδήλωτη εργασία (10.500 ευρώ) το 2013 καταφέραμε και περιορίσαμε σημαντικά την εκδήλωση παραβατικών φαινομένων αυτής της μορφής. Ωστόσο, τα τελευταία χρόνια, το φαινόμενο της υποδηλωμένης εργασίας πήρε ανησυχητική έκταση. Eργοδότες δηλώνουν μεν το προσωπικό τους, αλλά για λιγότερες ώρες από αυτές που πραγματικά εργάζονται, προκειμένου να μειώσουν την ασφαλιστική τους επιβάρυνση. Έχουμε μια καταχρηστική αξιοποίηση της μερικής απασχόλησης, η οποία συρρικνώνει αριθμητικά τα μεγέθη της ανεργίας (και εκεί, δυστυχώς, οφείλεται η μείωση της ανεργίας τα τελευταία έτη) σε βάρος, όμως, των εργαζομένων και των συνθηκών εργασίας τους. Για να αντιμετωπίσουμε την προβληματική αυτή κατάσταση αυξάνουμε κατά 12% το κόστος των επιπλέον ωρών, σε περίπτωση υπέρβασης των συμφωνημένων ωρών μερικής απασχόλησης, με σκοπό την ενίσχυση της εργασίας πλήρους ωραρίου και, κυρίως, την αποτροπή των εργοδοτών από την συστηματική προσφυγή σε καταχρηστικού τύπου συμβάσεις μερικής απασχόλησης. Παράλληλα, συνεχίζουμε εντατικά τους ελέγχους και για την αδήλωτη και για την υποδηλωμένη εργασία και δρομολογούμε την αυστηροποίηση των κυρώσεων σε περίπτωση ψευδούς μερικής απασχόλησης.
9. Ποια μέτρα προβλέπονται για την καταπολέμηση της αδήλωτης εργασίας;
Αναβαθμίζουμε το ρόλο του πληροφοριακού συστήματος «ΕΡΓΑΝΗ» στην καταγραφή της εργασίας σε πραγματικό χρόνο, την χαρτογράφηση της αγοράς εργασίας και την καταπολέμηση της παραβατικότητας στην αγορά εργασίας. Επιπλέον το πρόστιμο για αδήλωτη εργασία παραμένει μεν στο ύψος των 10.500 ευρώ. Παρέχεται ωστόσο νέα, ελκυστική για εργαζόμενους και εργοδότες, εναλλακτική δυνατότητα έκπτωσης στα 2.000 ευρώ, με την πρόσληψη του αδήλωτου εργαζόμενου για τουλάχιστο δώδεκα (12) μήνες. Καθιερώνεται η υποχρέωση επαναληπτικών ελέγχων και προσαύξηση του προστίμου σε περιπτώσεις υποτροπής, αλλά και η δυνατότητα επιβολής του μέτρου της οριστικής διακοπής λειτουργίας της επιχείρησης όταν η υποτροπή είναι επαναλαμβανόμενη. Δημιουργείται, για πρώτη φορά στη χώρα μας, Μητρώο παραβατικότητας επιχειρήσεων αναφορικά με την αδήλωτη εργασία. Με τη δημιουργία ηλεκτρονικού μητρώου αδήλωτης εργασίας γίνεται, για πρώτη φορά, επίσημη συνολική χαρτογράφηση της αδήλωτης εργασίας έτσι ώστε συμπεράσματα σχετικά με την παραβατικότητα, να αξιοποιηθούν στον προγραμματισμό ελέγχων και τη γενικότερη χάραξη της στρατηγικής για την αντιμετώπιση της αδήλωτης εργασίας.
Επενδυτικά μέτρα
1.Τι αλλάζει στις στρατηγικές επενδύσεις με το νέο αναπτυξιακό νομοσχέδιο;
Με την νέα νομοθεσία, εισάγεται μια περισσότερο ευέλικτη διαδικασία πιστοποίησης της ολοκλήρωσης και έναρξης παραγωγικής λειτουργίας της επένδυσης από ορκωτούς-ελεγκτές λογιστές ή ελεγκτικές εταιρείες καθώς και από πολιτικούς μηχανικούς, μηχανολόγους μηχανικούς ή άλλης επαγγελματικής ειδικότητας πρόσωπα, που πληρούν τα κριτήρια που ορίζει η σχετική διάταξη. Έτσι επιταχύνεται η όλη διαδικασία επιτρέποντας την δημιουργία πολλών και καλών θέσεων εργασίας.
2. Υπάρχει περίπτωση να τροποποιηθούν οι όροι που ίσχυαν για κάθε επένδυση; Όχι. Οι αλλαγές που γίνονται στοχεύουν μόνο στην ταχύτερη ολοκλήρωση των εκκρεμουσών διαδικασιών, χωρίς να επηρεάζουν καθόλου τα κριτήρια με βάση τα οποία έχει εγκριθεί και υλοποιείται μία επένδυση. Προβλέπονται κυρώσεις στους φορείς των επενδυτικών σχεδίων σε περίπτωση που από τους σχετικούς ελέγχους προκύπτουν αποκλίσεις ή ανακρίβειες, αλλά και για τους εμπλεκομένους στην διαδικασία επαγγελματίες, σε περίπτωση παραβάσεων εκ μέρους τους.
3. Ποιες είναι οι παρεμβάσεις που φέρνει η κυβέρνηση για να αναθερμάνει τον κατασκευαστικό κλάδο;
Για την στήριξη του κατασκευαστικού κλάδου των μεγάλων έργων, γίνονται οι εξής παρεμβάσεις: -Ενιαίος ψηφιακός χάρτης: με τον Χάρτη θα υπάρχει για πρώτη φορά πλήρης εικόνα των γεωχωρικών δεδομένων για κάθε ακίνητο ή κτίριο στην Ελλάδα. Όλοι θα ξέρουν με ένα κλικ τι επιτρέπεται και πού. Έτσι, μειώνεται δραστικά ο χρόνος απόκτησης της πληροφορίας, αλλά και το κόστος, καθώς τα δεδομένα θα διατίθενται δωρεάν. Με την πλήρη λειτουργία του Χάρτη, η διοίκηση δεν θα δύναται να αρνηθεί άδεια επένδυσης, βασιζόμενη σε δεδομένα που δεν συμπεριλαμβάνονται σε αυτόν. -Ψηφιακή Τράπεζα Γης: η πρωτοβουλία αυτή θέτει ένα τέλος στην αδυναμία ιδιοκτητών να εκμεταλλευτούν την περιουσία τους, καθώς θα παρέχεται η δυνατότητα μεταφοράς του συντελεστή δόμησης σε περιοχές-υποδοχείς, υπό αυστηρές πάντα προϋποθέσεις και σεβασμό στο φυσικό και τεχνητό περιβάλλον. -Παρεμβάσεις για την ταχύτερη υλοποίηση των μεγάλων κυρίως έργων, με έμφαση στα ΣΔΙΤ, την απλοποίηση των διαδικασιών ανάθεσης μελέτης-κατασκευής, και τις συμβάσεις παραχώρησης. Παράλληλα, προβλέπεται η άμεση θέσπιση των παρακάτω μέτρων: -40% έκπτωση για την ενεργειακή και αισθητική αναβάθμιση κτιρίων. - Αναστολή για τρία χρόνια του Φ.Π.Α. στις νέες οικοδομές. - Αναστολή του φόρου υπεραξίας στις πωλήσεις ακινήτων. Θυμίζουμε, τέλος, ότι μία από τις πρώτες κινήσεις της Κυβέρνησης, που έχει ήδη αποτυπωθεί στα πρόσφατα εκκαθαριστικά του ΕΝΦΙΑ, είναι η μεσοσταθμική μείωση του ΕΝΦΙΑ κατά 22%. Η μείωση θα συνεχιστεί, ούτως ώστε να αγγίξει το 30% σε βάθος διετίας.
4. Τι είναι ο Ενιαίος Ψηφιακός Χάρτης και γιατί είναι χρήσιμος;
Είναι η ενιαία αποτύπωση του συνόλου των γεωχωρικών δεδομένων με τρόπο δημόσια και δωρεάν προσβάσιμο στο κοινό, μέσω διαδικτύου. Θα περιλαμβάνονται αποκλειστικά εκείνες οι γεωχωρικές πληροφορίες που συνδέονται με την άσκηση επενδυτικής ή κατασκευαστικής δραστηριότητας, δηλαδή τα χαρακτηριστικά των κτιρίων και εκτάσεων που καταγράφονται. (πχ. Όροι και περιορισμοί δόμησης, χρήσεις γης, σχέδια πόλεων, τα δεδομένα του Κτηματολογίου, δάση και προστατευόμενες περιοχές, αρχαιολογικοί χώροι κλπ). Με την ένταξη του συνόλου των δεδομένων αυτών στον Ενιαίο Ψηφιακό Χάρτη παρέχονται εύκολα και χωρίς κόστος στον πολίτη ολοκληρωμένες, έγκυρες και θεσμικά ασφαλείς πληροφορίες. Με τον τρόπο αυτό, από τη μια πλευρά ενισχύονται η οικονομική ζωή της χώρας και η προσέλκυση επενδύσεων, από την άλλη πλευρά εξαλείφονται εστίες γραφειοκρατίας και διαφθοράς ως προς την παροχή των αναγκαίων δεδομένων από τη δημόσια διοίκηση.
5. Γιατί χρειάζεται να υπάρχει Εθνικό Μητρώο Υποδομών;
Η έλλειψη ενός Εθνικού Μητρώου Υποδομών έχει ως συνέπεια να μην είναι σαφές ποιοι φορείς έχουν την αρμοδιότητα για τη συντήρηση και τον έλεγχο των δημοσίων υποδομών / δημοσίων κτιρίων (π.χ. η Κεντρική Διοίκηση, Οργανισμοί, οι Περιφέρειες ή οι Δήμοι;) ιδίως μετά από ατυχήματα (π.χ στην Καβάλα όταν κατέρρευσε γέφυρα). Μέσα σε συγκεκριμένο χρονικό διάστημα, οι φορείς του Δημοσίου θα πρέπει να δηλώσουν, στην ηλεκτρονική πλατφόρμα του Μητρώου, τις υποδομές και τα κτήρια, η συντήρηση και ο έλεγχος των οποίων υπάγεται στην αρμοδιότητά τους. Έτσι ενισχύεται η λογοδοσία των αρμοδίων αρχών και ελέγχεται ευκολότερα σε τι βαθμό ανταποκρίνονται στις σχετικές υποχρεώσεις τους.
6. Ποια είναι τα κίνητρα που δίνει τώρα η Κυβέρνηση για τα επιχειρηματικά πάρκα; Τι αλλάζει;
Εκσυγχρονίζεται και απλοποιείται το καθεστώς έναρξης λειτουργίας μιας επιχείρησης σε πάρκο. Καταρχάς, οι επιχειρήσεις που εγκαθίστανται σε Επιχειρηματικά Πάρκα απαλλάσσονται από τη διαδικασία περιβαλλοντικής αδειοδότησης με εξαίρεση δραστηριότητες όπως διυλιστήρια, χημικές εγκαταστάσεις, μεγάλες μονάδες εκτροφής ζώων κ.α. που ορίζονται από ευρωπαϊκή οδηγία. Έτσι, μια επιχείρηση δεν θα χρειάζεται πλέον -εκτός της άδειας εγκατάστασης- ούτε άδεια λειτουργίας, αλλά θα αρκεί μια απλή γνωστοποίηση ότι ξεκινά τη δραστηριότητά της. Οι ενδιαφερόμενοι να εγκατασταθούν σε πάρκο, αν δεν θέλουν να αγοράσουν τον χώρο εγκατάστασης (οικόπεδο ή οικοδόμημα), θα μπορούν να επιλέξουν άλλες μορφές απόκτησης δικαιώματος χρήσης όπως η σύσταση εμπράγματος δικαιώματος, η μίσθωση, αλλά και η σύσταση δικαιώματος επιφάνειας στην περίπτωση δημοσίων κτημάτων.
7. Και ποιος εγκρίνει την ανάπτυξη ενός επιχειρηματικού πάρκου;
Μια σημαντική αλλαγή που επέρχεται είναι ότι πλέον η ανάπτυξη ενός επιχειρηματικού πάρκου εγκρίνεται με κοινή απόφαση των αρμόδιων Γενικών Διευθυντών του Υπουργείου Ανάπτυξης και Επενδύσεων και του Υπουργείου Περιβάλλοντος και Ενέργειας. Μεταφέρεται, δηλαδή, μια κρίσιμη αρμοδιότητα από τις πολιτικές ηγεσίες των υπουργείων σε ανώτερα στελέχη της διοίκησης , μειώνοντας έτσι την γραφειοκρατία ,τον χρόνο και το κόστος που απαιτείται για την έναρξη λειτουργίας ενός επιχειρηματικού πάρκου.
8. Πώς απλουστεύεται η διαδικασία για την έναρξη μιας βιομηχανικής δραστηριότητας; Τι άλλο αλλάζει στην αδειοδότηση;
Αποσαφηνίζεται πού δεν απαιτείται πλέον έγκριση εγκατάστασης. Η επιχείρηση θα γνωστοποιεί τη λειτουργία της και θα ελέγχεται όπως όλες. Αυτό που αλλάζει είναι ότι δεν θα βρίσκεται σε αναμονή για το αν θα ξεκινήσει τη λειτουργία της περιμένοντας τον έλεγχο και την αδειοδότηση από την αρμόδια αρχή. Στο εξής, η πιστοποίηση και ο έλεγχος θα γίνεται όχι μόνο από δημοσίους, αλλά και από ιδιωτικούς φορείς, εγκεκριμένους από το Εθνικό Σύστημα Υποδομών Ποιότητας. Θα υπάρχουν πρόσθετες ρυθμίσεις που θα διασφαλίζουν την αμεροληψία, καθώς και κυρώσεις αν χρειαστεί. Σε κάθε περίπτωση, η διοίκηση δεν απεμπολεί το δικαίωμα να διεξάγει η ίδια ελέγχους αν χρειαστεί.
9. Γιατί χρειάζεται μία τόσο εκτεταμένη παρέμβαση στην νομοθεσία, ειδικά για τις κεραίες των εταιρειών τηλεπικοινωνίας;
Οι εταιρείες τηλεπικοινωνιών έχουν επενδύσει διαχρονικά πάνω από 9 δις στην ελληνική οικονομία και αποτελούν σταθερούς επενδυτές, ακόμη και μέσα στα χρόνια της κρίσης. Με τη νομοθετική παρέμβαση επιτυγχάνεται η ομαλή λειτουργία των υφιστάμενων δικτύων κινητής τηλεφωνίας στην Ελλάδα, η ανάπτυξη δικτύων νέας γενιάς κινητής τηλεφωνίας, η ασφάλεια υλοποίησης επενδύσεων που θα αγγίξουν τα 1,5 δις ευρώ τα επόμενα δύο χρόνια. Οι επενδύσεις αυτές θα οδηγήσουν στον ψηφιακό μετασχηματισμό της χώρας συνολικά, τον επαναπροσδιορισμό της ανταγωνιστικότητας της οικονομίας και την αναπτυξιακή πορεία του Κράτους και των ελληνικών επιχειρήσεων. Ενισχύεται, επίσης, το Εθνικό Παρατηρητήριο Ηλεκτρομαγνητικών Πεδίων με σκοπό τον διαρκή έλεγχο της τήρησης των ορίων ασφαλούς έκθεσης του κοινού στα ισχύοντα ηλεκτρομαγνητικά πεδία. Ακόμη προβλέπεται η κατάρτιση ενός Εθνικού Ευρυζωνικού Σχεδίου το οποίο θα είναι ο οδικός χάρτης για την ανάπτυξη σύγχρονων δικτυακών υποδομών στη χώρα.
10. Τι είναι το Εθνικό Πρόγραμμα Ανασχεδιασμού και Απλούστευσης Διαδικασιών;
Το Εθνικό Πρόγραμμα Απλούστευσης Διαδικασιών, θέτει στόχο την καταπολέμηση της γραφειοκρατίας, που κοστίζει σήμερα σε χρόνο και σε κόστος στους πολίτες, τις επιχειρήσεις, αλλά και την ίδια την δημόσια διοίκηση. Στο πρόγραμμα εντάσσονται όλες οι δράσεις απλούστευσης διοικητικών διαδικασιών, όπως για παράδειγμα η κατάργηση δικαιολογητικών, η απλοποίηση του νομοθετικού πλαισίου και η κωδικοποίηση. Επίσης, βασικές παράμετροι του προγράμματος είναι η ψηφιοποίηση των διαδικασιών και η διαλειτουργικότητα των συστημάτων, αλλά και η παροχή καλύτερης και πληρέστερης πληροφόρησης στους πολίτες και από τους πολίτες προς την διοίκηση, για την αναβάθμιση της εξυπηρέτησης. Για πρώτη φορά, το Υπουργείο Ψηφιακής Πολιτικής και ειδικότερα η Γραμματεία Ψηφιακής Διακυβέρνησης και Απλούστευσης Διαδικασιών εντάσσει ολοκληρωμένο σχέδιο αντιμετώπισης και περιορισμού της γραφειοκρατίας, με την δημιουργία ομάδας έργου και διυπουργική συμμετοχή.
11. Τι θα κάνει το Παρατηρητήριο Γραφειοκρατίας «Θησέας»;
Το Παρατηρητήριο «Θησέας» αποτελεί το βασικό εργαλείο για τον εντοπισμό των πηγών γραφειοκρατίας, που δυσχεραίνουν το επιχειρηματικό περιβάλλον και ταλαιπωρούν τους πολίτες στις επαφές τους με το δημόσιο. Θα αναζητά και θα αποτυπώνει τα διοικητικά βάρη που προκύπτουν από την νομοθεσία και τις κανονιστικές πράξεις προς τους πολίτες, τις επιχειρήσεις, αλλά και τους ίδιους τους δημοσίους υπαλλήλους, και θα συντάσσει ετήσιες αναφορές για τις τάσεις της γραφειοκρατίας. Θα θέτει επίσης ποσοτικούς και ποιοτικούς στόχους βελτίωσης.
12. Τι αλλάζει ως προς την απονομής Δικαιοσύνης;
Επιταχύνονται οι διαδικασίες της Δικαιοσύνης για επενδυτικά πρότζεκτ, με την ψηφιοποίηση των ένδικων μέσων. Από τον Ιανουάριο του 2021 υποχρεωτικά πλέον οι δικηγόροι και τα μέλη του Νομικού Συμβουλίου του Κράτους θα πρέπει να καταθέτουν ηλεκτρονικά τα δικόγραφα και όλα τα σχετικά έγγραφα στο Συμβούλιο της Επικρατείας και στα τακτικά διοικητικά δικαστήρια. Ηλεκτρονικά θα γίνονται και όλες οι όλες οι επιδόσεις των αποφάσεων. Η ηλεκτρονική κατάθεση και επίδοση μειώνει την ταλαιπωρία για τους πολίτες, ενώ επιτρέπει ταχύτερη οργάνωση και μειώνει το κόστος για όλες τις πλευρές.
13. Ποιες αλλαγές προβλέπονται για τις δημόσιες συμβάσεις;
Η Κυβέρνηση εισηγείται αλλαγές, με στόχο να επιταχυνθούν οι διαδικασίες υλοποίησης των αναγκαίων έργων υποδομών στην χώρα μας. Ειδικότερα: -Απλοποιούνται οι προϋποθέσεις για τη σύναψη συμβάσεων μελέτης και κατασκευής δημοσίου έργου, προκειμένου να επιτευχθεί η ταχεία προώθηση των απαιτούμενων έργων υποδομών, κατά τρόπο απολύτως συμβατό με τις σχετικές διατάξεις του ενωσιακού δικαίου των δημοσίων συμβάσεων -.Στις συμβάσεις παραχώρησης, μειώνεται το απαιτούμενο ποσοστό συντέλεση απαλλοτριώσεων στο 50%’ -Στις Συμπράξεις Δημοσίου και Ιδιωτικού Τομέα (ΣΔΙΤ), προβλέπονται διαδικασίες επιτάχυνσης του έργου σε περίπτωση ανεύρεσης αρχαιοτήτων, θεσπίζοντας ανώτατο όριο ανταπόκρισης των υπηρεσιών στους τρεις μήνες. -Εισάγονται νομοτεχνικές αλλαγές στην διαδικασία απαλλοτρίωσης για υπέρτατο δημόσιο συμφέρον, οι οποίες δεν επηρεάζουν τα συμφέροντα των εμπλεκομένων πλευρών.
14. Τι είναι η Ελληνική Εταιρεία Επενδύσεων και Εξωτερικού Εμπορίου;
Η Κυβέρνηση υλοποιεί μία από τις βασικές της δεσμεύσεις, για την ενοποίηση των δομών εξωστρέφειας υπό το Υπουργείο Εξωτερικών, με την παράλληλη συμμετοχή του ιδιωτικού τομέα στον εθνικό στόχο αύξησης των εξαγωγών. Πρόκειται για σημαντική αναβάθμιση της οικονομικής διπλωματίας, κατά τα πρότυπα των άλλων προηγμένων χωρών και των ανταγωνιστών μας. Η Ελληνική Εταιρεία Επενδύσεων και Εξωτερικού Εμπορίου Α.Ε., που αποτελεί μετεξέλιξη του οργανισμού «Invest in Greece» και μεταφέρεται στο Υπουργείο Εξωτερικών, θα είναι ο φορέας που θα αναλάβει το έργο αυτό.
15. Γιατί πρέπει η εταιρεία να είναι ανώνυμη εταιρεία;
Η συμμετοχή του ιδιωτικού τομέα στην λειτουργία της εταιρείας, η ανάγκη μεγάλης ευελιξίας στην λειτουργία της, καθώς και η επιθυμία προσέλκυσης στελεχών από την αγορά, καθιστούν αναγκαία την επιλογή αυτού του εταιρικού σχήματος. Κι αυτό διότι οι ανώνυμες εταιρείες διέπονται από αυστηρό πλαίσιο κανόνων λειτουργίας, που διασφαλίζει την διαφάνεια και τον έλεγχο.
16. Ποιες είναι οι αλλαγές που συντελούνται στο EnterpriseGreece; Ευελιξία για να κινείται άμεσα και να προσαρμόζει τις υπηρεσίες του προς τους εξαγωγείς και επενδυτές , όπως οι αντίστοιχοι φορείς στις άλλες χώρες της Ευρωπαϊκής Ένωσης. Ταυτόχρονα γίνεται ο πρώτος φορέας που εντάσσεται στις δικλείδες ασφαλείας της νεοσύστατης Εθνικής Αρχής Διαφάνειας για να εξασφαλισθεί η διαφάνεια και η λογοδοσία, με δομές και πολιτικές πρόληψης και καταπολέμησης της διαφθοράς και ενίσχυσης της ακεραιότητας και των businessethics. Θεσπίζεται Συμβούλιο Εξωστρέφειας με την συμμετοχή φορέων του ιδιωτικού τομέα, ως πλατφόρμα άμεσης συνεργασίας.
17. Ιδιωτικοποιείται το Enterprise Greece και ξεπουλιέται η περιουσία του;
Παρόμοιος ή και μεγαλύτερος βαθμός ευελιξίας ισχύει στη περίπτωση του ΤΑΙΠΕΔ και του Υπερταμείου. To Enterprise Greece δεν ιδιωτικοποιείται, το Κράτος θα συνεχίζει να είναι ο μοναδικός μέτοχος του. Ο δημόσιος έλεγχος θα συνεχίζει να ασκείται από το Υπουργείο Εξωτερικών, μιας και θα αποτελεί φορέα του, καθώς και από τα υπεύθυνα, κατά το νόμο, διοικητικά και συμβουλευτικά συμβούλια, στα οποία θα συμμετέχουν προσωπικότητες εγνωσμένου κύρους. Προβλέπεται, πράγματι, αυξημένος βαθμός ευελιξίας, στα πρότυπα του ΤΑΙΠΕΔ. Αυτό όμως είναι αναγκαίο ώστε να λειτουργήσει με πλήρη ιδιωτικό-οικονομικά κριτήρια, αυστηρή αξιολόγηση της σχέσης κόστους-οφέλους και να μπορέσει να εκτελέσει την αποστολή του.
Απώλεια Στρατιωτικού υλικού στη Λέρο
Απάντηση δίνεται μόνο όταν υπάρχει και σε κάθε περίπτωση όταν αυτό γίνεται από επίσημα χείλη. Έτσι, σας παραπέμπουμε στην τελευταία ανακοίνωση που εξέδωσε το Γενικό Επιτελείο Ναυτικού. Χαρακτηριστικά, αναφέρει τα εξής: «Από το Γενικό Επιτελείο Ναυτικού γνωρίζεται ότι οι έρευνες αναφορικά με την υπόθεση της απώλειας στρατιωτικού υλικού από την Υπηρεσία Ναυτικών Τεχνικών Εγκαταστάσεων Λέρου (ΥΝΤΕΛ) από τις αρμόδιες Στρατιωτικές και Αστυνομικές αρχές, είναι σε πλήρη εξέλιξη. Υπό καθεστώς απόλυτης μυστικότητας, συνεχίζεται η προανακριτική διαδικασία. Το οριστικό αποτέλεσμά της, αναμένεται μετά την ολοκλήρωση της έρευνας».
|
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου