Μοσχάτο, 14 Σεπτεμβρίου 2019
Α. Δηλώσεις Τσίπρα για Μετρό Θεσσαλονίκης
1. Πως σχολιάζετε τις δηλώσεις, που έκανε χθες ο κ. Τσίπρας για το Μετρό Θεσσαλονίκης
Ο κ. Τσίπρας γνωρίζει καλά τις λέξεις «εργολάβος» και «διαπλοκή». Όταν, ωστόσο, μιλάει για το Μετρό της Θεσσαλονίκης, ας μην ξεχνά ότι ο ίδιος -παρά τη γνώση του στο θέμα- δεν εγκαινίασε τίποτα άλλο από «μουσαμάδες» Σε ό,τι αφορά τη λύση που επέλεξε η κυβέρνηση, ξέρει πολύ καλά ότι διασφαλίζει την προστασία των αρχαιοτήτων, ότι δεν θα εκτοξευθεί το κόστος και ότι το έργο θα ολοκληρωθεί το συντομότερο δυνατό. Έτσι ώστε, επιτέλους, οι Θεσσαλονικείς να έχουν «και Μετρό και αρχαία». Και επειδή προσποιείται πως δεν ακούει, του θυμίζουμε την πρόσφατη κοινή δήλωση όλων των φορέων της πόλης, που καταλήγει ως εξής: «Η ενδεδειγμένη, ταχύτερη και οικονομικότερη λύση για την ολοκλήρωση του έργου και την ανάδειξη των αρχαιοτήτων στον σταθμό Βενιζέλου είναι να ακολουθηθεί η μέθοδος της απόσπασης, εκσκαφής και επανατοποθέτησής τους, όπως έγινε και στον γειτονικό σταθμό της Αγίας Σοφίας». Ο κ. Τσίπρας γνωρίζει καλύτερα από τους φορείς της Θεσσαλονίκης;
2. Γιατί εγκαταλείπετε τη λύση που συζητούσε η προηγούμενη Κυβέρνηση;
Διότι η λύση εκείνη δεν ήταν παρά μόνο μια λύση φάντασμα. Ήταν στα χαρτιά τεσσεράμισι χρόνια, αλλά δεν έγινε τίποτα. Αυτό φαίνεται και από την απορροφητικότητα των κονδυλίων στον σταθμό. Ακόμη κι αν προχωρούσε, όμως, κι ήταν έτοιμος ο σταθμός το 2023 -που δεν θα ήταν- θα έπρεπε να σταματήσει όλη τη λειτουργία του μετρό για 18 μήνες. Οι ισχυρισμοί του ΣΥΡΙΖΑ ότι έχουν ήδη προχωρήσει οι εργασίες στον Σταθμό Βενιζέλου στην κατεύθυνση της προηγούμενης λύσης δεν ανταποκρίνονται στην πραγματικότητα, αφού οι εργασίες αυτές αφορούσαν κυρίως τις μετατοπίσεις των δικτύων των οργανισμών κοινής ωφέλειας, που θα γίνονταν ούτως ή άλλως, Μετά από 4,5 χρόνια παρουσίασαν μια προμελέτη -το έκανε η Αυγή- για ένα τμήμα του σταθμού, που δεν αποκαλύπτει παρά μόνο ότι δεν θα ήταν έτοιμος ούτε το 2027. Σε ό,τι αφορά τη νέα λύση για απόσπαση και επανατοποθέτηση, ήδη, η προηγούμενη κυβέρνηση έχει αποσπάσει από τις αρχαιότητες είκοσι μέτρα, από τα ενενήντα. Άρα, τι μας λένε λοιπόν ότι δε γίνεται;
Β. Νομοσχέδιο «ΕΠΕΝΔΥΩ ΣΤΗΝ ΕΛΛΑΔΑ», εργασιακά θέματα
1. Στο διυπουργικό νομοσχέδιο με τον τίτλο «ΕΠΕΝΔΥΩ ΣΤΗΝ ΕΛΛΑΔΑ» υπάρχει μια σειρά άρθρων για τα εργασιακά. Η Αντιπολίτευση σας κατηγορεί ότι στρέφεστε εναντίον των συλλογικών συμβάσεων. Μήπως ανοίγετε τρύπα στην εφαρμογή τους;
Είναι αμήχανα, αστεία και ανυπόστατα τα επιχειρήματα της αντιπολίτευσης. Με τις σχετικές διατάξεις επιβεβαιώνεται η σταθερή θέση μας για την ανεξαρτησία των συλλογικών διαπραγματεύσεων και την ενίσχυση της συλλογικής αυτονομίας των κοινωνικών εταίρων. Οι κλαδικές συμβάσεις συνεχίζουν να υπάρχουν, η συρροή συνεχίζει να υπάρχει, η επεκτασιμότητα συνεχίζει να υπάρχει. Ενσωματώνουμε, ωστόσο, ευρωπαϊκές πρακτικές για χρεωμένες επιχειρήσεις που βρίσκονται στο χείλος της καταστροφής, έτσι ώστε να δώσουμε την δυνατότητα στους κοινωνικούς εταίρους, εάν το θέλουν, να τους εξαιρέσουν από τις κλαδικές συμβάσεις. Παρέχουμε δηλαδή στους κοινωνικούς εταίρους τη δυνατότητα να αποφασίζουν μόνοι τους για το πεδίο ισχύος των κλαδικών συμβάσεων που συνυπογράφουν και να εξαιρούν (opt out) από την εφαρμογή τους -εάν, φυσικά, το θέλουν και οι δύο πλευρές, εργαζόμενοι και εργοδότες- επιχειρήσεις που αποδεδειγμένα βρίσκονται σε «δεινή οικονομική θέση». Αυτό ωστόσο μπορεί να αφορά αποκλειστικά και μόνο επιχειρήσεις με πραγματικά και όχι εικονικά οικονομικά προβλήματα, καθώς συγκεκριμενοποιούμε τον όρο «δεινή οικονομική θέση» ορίζοντας ότι αφορά μόνο στην περίπτωση που μια επιχείρηση βρίσκεται σε καθεστώς συνδιαλλαγής ή πτώχευσης ή εξωδικαστικού συμβιβασμού ή οικονομικής εξυγίανσης, σύμφωνα με την ισχύουσα νομοθεσία. Κι αυτό προκειμένου να δοθεί η δυνατότητα διάσωσής τους, ώστε να διατηρηθούν θέσεις εργασίας
2. Ποια μέτρα προβλέπονται για την καταπολέμηση της υποδηλωμένης εργασίας;
Τα τελευταία χρόνια, το φαινόμενο της υποδηλωμένης εργασίας πήρε ανησυχητική έκταση, καθώς υπάρχουν εργοδότες που δηλώνουν μεν το προσωπικό τους, αλλά για λιγότερες ώρες από αυτές που πραγματικά εργάζονται, προκειμένου να μειώσουν την ασφαλιστική τους επιβάρυνση. Για να αντιμετωπίσουμε την προβληματική αυτή κατάσταση αυξάνουμε κατά 12% το κόστος των ωρών εργασίας, σε περίπτωση υπέρβασης των συμφωνημένων ωρών μερικής απασχόλησης. Αποβλέπουμε έτσι στην ενίσχυση της εργασίας πλήρους ωραρίου και, κυρίως, την αποτροπή των εργοδοτών από την συστηματική προσφυγή σε καταχρηστικού τύπου συμβάσεις μερικής απασχόλησης. Παράλληλα, συνεχίζουμε εντατικά τους ελέγχους και δρομολογούμε την αυστηροποίηση των κυρώσεων σε περίπτωση ψευδούς μερικής απασχόλησης. Ο εργοδότης θα αναγκαστεί έτσι είτε να δώσει αύξηση 12% για τις επιπλέον ώρες, είτε να διευρύνει τη σύμβαση, είτε να τη μετατρέψει σε πλήρη.
3. Ποια μέτρα προβλέπονται για την καταπολέμηση της αδήλωτης εργασίας;
Πρώτον: Αναβαθμίζουμε το ρόλο του πληροφοριακού συστήματος «ΕΡΓΑΝΗ» στην καταγραφή της εργασίας, την χαρτογράφηση της αγοράς εργασίας και την καταπολέμηση της παραβατικότητας. Δεύτερο: Διατηρούμε το πρόστιμο για αδήλωτη εργασία στο ύψος των 10.500 ευρώ και εντείνουμε τους ελέγχους, ενώ ταυτόχρονα θεσπίζουμε και δυνατότητα έκπτωσης του προστίμου στα 2.000 ευρώ, εφόσον υπάρξει πρόσληψη του αδήλωτου εργαζόμενου για τουλάχιστον δώδεκα μήνες. Τρίτο: Καθιερώνουμε επαναληπτικούς ελέγχους, προσαύξηση του προστίμου σε περιπτώσεις υποτροπής, αλλά και δυνατότητα οριστικής διακοπής της λειτουργίας μιας επιχείρησης όταν η υποτροπή είναι επαναλαμβανόμενη. Και τέταρτο: Δημιουργούμε ηλεκτρονικό μητρώο αδήλωτης εργασίας έτσι ώστε να γίνεται επίσημη συνολική χαρτογράφηση της παραβατικότητας και να αξιοποιούνται τα συμπεράσματα στον προγραμματισμό ελέγχων και τη χάραξη της στρατηγικής για την αντιμετώπιση της αδήλωτης εργασίας.
4. Σε τι εξυπηρετεί η δημιουργία Μητρώου Συνδικαλιστικών Οργανώσεων Εργαζομένων και Οργανώσεων Εργοδοτών;
Η δημιουργία ηλεκτρονικών Μητρώων Συνδικαλιστικών Οργανώσεων Εργαζομένων και Οργανώσεων Εργοδοτών ενισχύει το συνδικαλισμό, καθώς διασφαλίζει την πληρότητα και τη διαφάνεια σε σχέση με την ταυτότητα και την αντιπροσωπευτική δυνατότητα των οργανώσεων των κοινωνικών εταίρων. Εγγυάται ότι θα έχουμε ταχεία και ασφαλή διάγνωση αφενός της αντιπροσωπευτικότητας των συνδικαλιστικών οργανώσεων των εργαζομένων για την σύναψη συλλογικών συμβάσεων, αφετέρου της ικανοποίησης του αριθμητικού κριτηρίου (τουλάχιστον 50%) για τις επεκτάσεις των κλαδικών συμβάσεων. Η ρύθμιση αυτή ενισχύει, επίσης, τη διαφάνεια των οικονομικών των οργανώσεων και σέβεται απολύτως τη συνδικαλιστική ελευθερία, καθώς σε καμία περίπτωση, δεν θίγει ζήτημα προσωπικών δεδομένων των μελών των συνδικαλιστικών οργανώσεων εργαζομένων και των οργανώσεων των εργοδοτών.
5. Σε τι αποβλέπει η θέσπιση ηλεκτρονικής ψηφοφορίας;
Με τη ρύθμιση αυτή παρέχεται για πρώτη φορά στη χώρα μας η δυνατότητα συμμετοχής των εργαζομένων (μελών συνδικαλιστικών οργανώσεων) με ηλεκτρονική ψήφο, τόσο στη διαδικασία αποφάσεων της διοίκησης όσο και στη λήψη αποφάσεων για απεργία. Έτσι διευκολύνεται η συμμετοχή όλων των μελών στις όποιες αποφάσεις των συνδικαλιστικών οργανώσεων. Με την ηλεκτρονική εξ αποστάσεως ψηφοφορία -υπό όρους που εγγυώνται την μυστικότητα της ψήφου- δίνεται η δυνατότητα σε όλα τα μέλη του συνδικαλιστικού οργάνου να συμμετέχουν ισότιμα.
Γ. Νομοσχέδιο «ΕΠΕΝΔΥΩ ΣΤΗΝ ΕΛΛΑΔΑ», επιτάχυνση διαδικασιών
1. Τι αλλάζει στις στρατηγικές επενδύσεις με το νομοσχέδιο «ΕΠΕΝΔΥΩ ΣΤΗΝ ΕΛΛΑΔΑ»;
Με την νέα νομοθεσία, εισάγεται μια περισσότερο ευέλικτη διαδικασία πιστοποίησης της ολοκλήρωσης και έναρξης παραγωγικής λειτουργίας της επένδυσης από ορκωτούς-ελεγκτές λογιστές ή ελεγκτικές εταιρείες καθώς και από πολιτικούς μηχανικούς, μηχανολόγους μηχανικούς ή άλλης επαγγελματικής ειδικότητας πρόσωπα, που πληρούν τα κριτήρια που ορίζει η σχετική διάταξη. Έτσι επιταχύνεται η όλη διαδικασία επιτρέποντας την δημιουργία πολλών και καλών θέσεων εργασίας.
2. Ποιες είναι οι παρεμβάσεις που φέρνει η κυβέρνηση για να αναθερμάνει τον κατασκευαστικό κλάδο;
Για την στήριξη του κατασκευαστικού κλάδου, γίνονται οι εξής παρεμβάσεις:
-Δημιουργείται ενιαίος ψηφιακός χάρτης, έτσι ώστε να υπάρχει πλήρης εικόνα των γεωχωρικών δεδομένων για κάθε ακίνητο ή κτίριο. Όλοι θα ξέρουν με ένα κλικ τι επιτρέπεται και πού. Έτσι, μειώνεται δραστικά ο χρόνος απόκτησης της πληροφορίας, αλλά και το κόστος, καθώς τα δεδομένα θα διατίθενται δωρεάν. Με την πλήρη λειτουργία του Χάρτη, η διοίκηση δεν θα δύναται να αρνηθεί άδεια επένδυσης, βασιζόμενη σε δεδομένα που δεν συμπεριλαμβάνονται σε αυτόν.
- Δημιουργείται Ψηφιακή Τράπεζα Γης, που θα βάλει τέλος στην αδυναμία ιδιοκτητών να εκμεταλλευτούν την περιουσία τους, καθώς θα παρέχεται η δυνατότητα μεταφοράς του συντελεστή δόμησης σε περιοχές-υποδοχείς, υπό αυστηρές πάντα προϋποθέσεις και σεβασμό στο φυσικό και τεχνητό περιβάλλον.
Παράλληλα, προβλέπεται η άμεση θέσπιση των παρακάτω μέτρων:
-40% έκπτωση για την ενεργειακή και αισθητική αναβάθμιση κτιρίων.
- Αναστολή για τρία χρόνια του Φ.Π.Α. στις νέες οικοδομές.
- Αναστολή του φόρου υπεραξίας στις πωλήσεις ακινήτων.
Θυμίζουμε, τέλος, ότι μία από τις πρώτες κινήσεις της Κυβέρνησης, που έχει ήδη αποτυπωθεί στα πρόσφατα εκκαθαριστικά του ΕΝΦΙΑ, είναι η μεσοσταθμική μείωση του ΕΝΦΙΑ κατά 22%. Η μείωση θα συνεχιστεί, ούτως ώστε να αγγίξει το 30% σε βάθος διετίας.
3. Τι αλλάζει ως προς την απονομής Δικαιοσύνης;
Επιταχύνονται οι διαδικασίες της Δικαιοσύνης για επενδυτικά πρότζεκτ, με την ψηφιοποίηση των ένδικων μέσων. Από τον Ιανουάριο του 2021 υποχρεωτικά πλέον οι δικηγόροι και τα μέλη του Νομικού Συμβουλίου του Κράτους θα πρέπει να καταθέτουν ηλεκτρονικά τα δικόγραφα και όλα τα σχετικά έγγραφα στο Συμβούλιο της Επικρατείας και στα τακτικά διοικητικά δικαστήρια. Ηλεκτρονικά θα γίνονται και όλες οι όλες οι επιδόσεις των αποφάσεων. Η ηλεκτρονική κατάθεση και επίδοση μειώνει την ταλαιπωρία για τους πολίτες, ενώ επιτρέπει ταχύτερη οργάνωση και μειώνει το κόστος για όλες τις πλευρές.
4. Ποιες αλλαγές προβλέπονται για τις δημόσιες συμβάσεις;
-Απλοποιούνται οι προϋποθέσεις για τη σύναψη συμβάσεων μελέτης και κατασκευής δημοσίου έργου, προκειμένου να επιτευχθεί η ταχεία προώθηση των απαιτούμενων έργων υποδομών, κατά τρόπο απολύτως συμβατό με τις σχετικές διατάξεις του ενωσιακού δικαίου των δημοσίων συμβάσεων
-.Στις συμβάσεις παραχώρησης, μειώνεται το απαιτούμενο ποσοστό συντέλεση απαλλοτριώσεων στο 50%’
-Στις Συμπράξεις Δημοσίου και Ιδιωτικού Τομέα (ΣΔΙΤ), προβλέπονται διαδικασίες επιτάχυνσης του έργου σε περίπτωση ανεύρεσης αρχαιοτήτων, θεσπίζοντας ανώτατο όριο ανταπόκρισης των υπηρεσιών στους τρεις μήνες.
-Εισάγονται νομοτεχνικές αλλαγές στην διαδικασία απαλλοτρίωσης για υπέρτατο δημόσιο συμφέρον, οι οποίες δεν επηρεάζουν τα συμφέροντα των εμπλεκομένων πλευρών.
5. Πώς απλουστεύεται η διαδικασία για την έναρξη μιας βιομηχανικής δραστηριότητας; Τι αλλάζει στην αδειοδότηση;
Αποσαφηνίζεται πως δεν απαιτείται πλέον έγκριση εγκατάστασης. Η επιχείρηση θα γνωστοποιεί τη λειτουργία της και θα ελέγχεται όπως όλες. Δεν θα βρίσκεται σε αναμονή περιμένοντας τον έλεγχο και την αδειοδότηση από την αρμόδια αρχή. Η πιστοποίηση και ο έλεγχος θα γίνεται όχι μόνο από δημοσίους, αλλά και από ιδιωτικούς φορείς, εγκεκριμένους από το Εθνικό Σύστημα Υποδομών Ποιότητας. Θα υπάρχουν πρόσθετες ρυθμίσεις που θα διασφαλίζουν την αμεροληψία, καθώς και κυρώσεις αν χρειαστεί. Σε κάθε περίπτωση, η διοίκηση δεν απεμπολεί το δικαίωμα να διεξάγει η ίδια ελέγχους αν χρειαστεί.
6. Γιατί χρειάζεται να υπάρχει Εθνικό Μητρώο Υποδομών;
Σήμερα δεν είναι σαφές ποιοι φορείς έχουν την αρμοδιότητα για τη συντήρηση και τον έλεγχο των δημοσίων υποδομών / κτιρίων. Σε πολλές περιπτώσεις παρατηρούμε ουσιαστική εγκατάλειψη υποδομών, αλλά και ένα γαϊτανάκι επίρριψης ευθυνών μεταξύ Κεντρικής Διοίκησης, Περιφερειών, Δήμων και Οργανισμών για προβλήματα σε συγκεκριμένες υποδομές. (π.χ στην Καβάλα όταν κατέρρευσε γέφυρα). Με τη δημιουργία Εθνικού Μητρώου Υποδομών οι φορείς του Δημοσίου, μέσα σε συγκεκριμένο χρονικό διάστημα, θα πρέπει να δηλώσουν, στην ηλεκτρονική πλατφόρμα που θα δημιουργηθεί, τις υποδομές και τα κτήρια, η συντήρηση και ο έλεγχος των οποίων υπάγεται στην αρμοδιότητά τους. Έτσι ενισχύεται η λογοδοσία των αρμοδίων αρχών και ελέγχεται ευκολότερα σε τι βαθμό ανταποκρίνονται στις σχετικές υποχρεώσεις τους.
7. Τι είναι το Εθνικό Πρόγραμμα Ανασχεδιασμού και Απλούστευσης Διαδικασιών;
Το Εθνικό Πρόγραμμα Απλούστευσης Διαδικασιών, θέτει στόχο την καταπολέμηση της γραφειοκρατίας, που κοστίζει σήμερα σε χρόνο και σε κόστος στους πολίτες, τις επιχειρήσεις, αλλά και την ίδια την δημόσια διοίκηση. Στο πρόγραμμα εντάσσονται όλες οι δράσεις απλούστευσης διοικητικών διαδικασιών, όπως για παράδειγμα η κατάργηση δικαιολογητικών, η απλοποίηση του νομοθετικού πλαισίου και η κωδικοποίηση. Επίσης, βασικές παράμετροι του προγράμματος είναι η ψηφιοποίηση των διαδικασιών και η διαλειτουργικότητα των συστημάτων, αλλά και η παροχή καλύτερης και πληρέστερης πληροφόρησης στους πολίτες και από τους πολίτες προς την διοίκηση, για την αναβάθμιση της εξυπηρέτησης. Για πρώτη φορά, το Υπουργείο Ψηφιακής Πολιτικής και ειδικότερα η Γραμματεία Ψηφιακής Διακυβέρνησης και Απλούστευσης Διαδικασιών εντάσσει ολοκληρωμένο σχέδιο αντιμετώπισης και περιορισμού της γραφειοκρατίας, με την δημιουργία ομάδας έργου και διυπουργική συμμετοχή.
|
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου