Μοσχάτο, 1 Νοεμβρίου 2019
Α. Για τις τράπεζες
1. Oι εκπρόσωποι των Τραπεζών μετά τη συνάντησή τους με τον Πρωθυπουργό είχαν πει ότι θα επανεξετάσουν το ζήτημα των χρεώσεων. Τι θα γίνει τελικά;
Περιμένουμε να βγουν όλες σήμερα, Παρασκευή, (πλην της EUROBANK που θα βγει Δευτέρα) να ανακοινώσουν το πρώτο κύμα μειώσεων στο πλαίσιο που έχουν ήδη στείλει προς την κυβέρνηση με την επισήμανση ότι θα ακολουθήσει και δεύτερο κύμα μέτρων μείωσης που αξιολογούν και θα ανακοινώσουν σύντομα. Διευκρινίζεται ότι αυτή που θα ενεργοποιούσε αυξήσεις από σήμερα είναι η Εθνική. Δεν θα το κάνει. Αναμένουμε και τη δεύτερη φάση μειώσεων. Αυτό που επιμένουμε είναι να αναθεωρήσουν σε δεύτερη φάση τις χρεώσεις στους μικρούς δήμους και κοινότητες της ηπειρωτικής και νησιωτικής Ελλάδας που έχουν ένα atm.
Β. Συνεδρίαση Υπουργικού Συμβουλίου
1. Χθες είχαμε την συνεδρίαση του Υπουργικού Συμβουλίου. Ποια ήταν τα γεγονότα που έχουν μεσολαβήσει από την προηγούμενη συνεδρίασή του;
Στον ένα μήνα που μεσολάβησε από την προηγούμενη συνεδρίαση του Υπουργικού Συμβουλίου καταγράφηκαν θετικές εξελίξεις στην οικονομία, όπως η βελτίωση του οικονομικού κλίματος, ο δανεισμός της χώρας με αρνητικά ή πολύ χαμηλά επιτόκια, η αναβάθμιση του αξιόχρεου της χώρας, η έγκριση της αποπληρωμής μέρους του ακριβού δανείου του Δ.Ν.Τ., το αυξημένο ενδιαφέρον για την αποκρατικοποίηση του 30% του αεροδρομίου «Ελευθέριος Βενιζέλος». Όλα αυτά συμπληρώνουν την πολύ καλή πορεία εκτέλεσης του Προϋπολογισμού που επέτρεψε την σημαντική, κατά περίπου 20%, αύξηση του επιδόματος θέρμανσης και την εμπροσθοβαρή καταβολή του, με μέριμνα για τις πιο ορεινές περιοχές και τις οικογένειες με παιδιά.
2. Ποια ήταν τα θέματα που απασχόλησαν το χθεσινό Υπουργικό Συμβούλιο;
Τα θέματα που απασχόλησαν την συνεδρίαση του Υπουργικού Συμβουλίου ήταν η διευκόλυνση άσκησης του εκλογικού δικαιώματος εκλογέων που βρίσκονται εκτός ελληνικής επικράτειας, οι παρουσιάσεις των νομοσχεδίων του Υπουργείου Περιβάλλοντος και Ενέργειας για Δ.Ε.Η.-ΔΕΠΑ-Ανανεώσιμες Πηγές Ενέργειας και του Υπουργείου Πολιτισμού και Αθλητισμού για τη χειραγώγηση αθλητικών γεγονότων και την αθλητική βία. Επίσης, αποφασίστηκε η τοποθέτηση Προέδρου του Ελεγκτικού Συνεδρίου και αντιπροέδρων του Αρείου Πάγου. Παρουσιάστηκε, επίσης, το Πρόγραμμα «ΜΑΖΙ» για την υποστήριξη και παρακολούθηση του κυβερνητικού έργου, ενώ εγκρίθηκε από το Υπουργικό Συμβούλιο η σύσταση Επιτροπής για την Αναπτυξιακή Στρατηγική της χώρας, με επικεφαλής των Νομπελίστα Οικονομολόγο κ. Χριστόφορο Πισσαρίδη και αναπληρωτή του τον Καθηγητή του Οικονομικού Πανεπιστημίου Αθηνών και Γενικό Διευθυντή του ΙΟΒΕ κ. Νικόλαο Βέττα. Ακόμη αποφασίστηκε η σύσταση Διυπουργικής Επιτροπής Διακυβέρνησης Δημοσίων Επιχειρήσεων, καθώς και η σύσταση Διυπουργικής Επιτροπής για την «Ελευσίνα Πολιτιστική Πρωτεύουσα 2021».
Γ. Νομοσχέδιο για την ψήφο των Ελλήνων που βρίσκονται εκτός ελληνικής επικράτειας
1. Τι συγκεκριμένα θα προβλέπει το νομοσχέδιο για την ψήφο των Ελλήνων που βρίσκονται εκτός ελληνικής επικράτειας;
Η κατάρτιση του νομοσχεδίου αυτού -όπως τόνισε ο Πρωθυπουργός- συνιστά «πολύ μεγάλη επιτυχία καθώς επιλύεται ένα πρόβλημα δεκαετιών». Για να γίνει αυτό χρειάστηκε να γίνουν διάφορες κινήσεις και συμβιβασμοί. Αν δεν γίνονταν δεν θα ψηφιζόταν τίποτα αφού χρειάζονται 200 ψήφοι. Το δίλημμα λοιπόν ήταν: αυτό το νομοσχέδιο ή τίποτα. Η απάντηση είναι αποδέχεσαι κάποιες θέσεις (πχ στο θέμα της επιστολικής ψήφου) προκειμένου να διευκολύνεις εκατοντάδες χιλιάδες ανθρώπους να ψηφίσουν. Με το νομοσχέδιο ρυθμίζεται η Συνταγματική πρόβλεψη για τον τρόπο άσκησης του εκλογικού δικαιώματος των ψηφοφόρων οι οποίοι βρίσκονται εκτός επικράτειας. Μετά την πρωτοβουλία του κ. Μητσοτάκη να συναντήσει για το σκοπό αυτό τους πολιτικούς Αρχηγούς και τρεις συνεδριάσεις της διακομματικής επιτροπής επιτεύχθηκε -καταρχήν σύγκλιση- σε μια συμφωνία 4+1 σημείων, η οποία ανοίγει τον δρόμο για την επίτευξη της πλειοψηφίας των 200 θετικών ψήφων που απαιτεί το Σύνταγμα. Τα σημεία αυτά είναι:
1. Διεξαγωγή της ψηφοφορίας με αυτοπρόσωπη παρουσία του εκλογέα σε εκλογικά τμήματα που θα συσταθούν σε πρεσβείες, προξενεία ή άλλους κατάλληλους χώρους.
2. Η ψήφος των εκλογέων που ασκούν το εκλογικό τους δικαίωμα θα μετράει ισότιμα στο συνολικό εκλογικό αποτέλεσμα και, επομένως, για τη συνολική κατανομή των εδρών.
3. Αυξάνονται σε 15 από 12 οι βουλευτές επικρατείας. Οι εκλογείς στα τμήματα του εξωτερικού θα επιλέγουν (δίχως να θέτουν σταυρό προτίμησης) το ψηφοδέλτιο επικρατείας του κόμματος που επιθυμούν. Εναπόκειται στα κόμματα αν θα επιλέξουν έναν ή περισσότερους υποψηφίους στο ψηφοδέλτιο επικρατείας που θα προέρχονται από τον Ελληνισμό της διασποράς.
4. Δικαίωμα εγγραφής στους εκλογικούς καταλόγους του εξωτερικού έχουν οι εκλογείς οι οποίοι πληρούν σωρευτικά τα παρακάτω κριτήρια:
α. Τα τελευταία τριάντα πέντε (35) χρόνια έχουν ζήσει δύο (2) έτη στην Ελλάδα
β. Διαθέτουν ενεργό Αριθμό Φορολογικού Μητρώου.
5. Να γίνει προσθήκη στο υπό αναθεώρηση άρθρο 54 του Συντάγματος, ώστε να είναι συμβατοί με το Σύνταγμα οι περιορισμοί του σημείου 4.
Δ. Νομοσχέδιο για ΔΕΗ
1. Ποια είναι τα μέτρα που περιλαμβάνει νέο νομοσχέδιο για τη Δ.Ε.Η. και ποιες είναι οι βασικές αλλαγές που περιλαμβάνει για τη λειτουργία της;
Όπως τόνισε ο Πρωθυπουργός,«η μεγάλη πρόκληση είναι να αποδείξουμε ότι μπορούμε να εξυγιάνουμε και να εκσυγχρονίσουμε μια μεγάλη επιχείρηση που απαξίωσε η προηγούμενη κυβέρνηση”.
Με το εν λόγω νομοσχέδιο εκσυγχρονίζεται η ΔΕΗ, απελευθερώνεται περαιτέρω η αγορά ενέργειας, προχωρά η αποκρατικοποίηση της ΔΕΠΑ και ενισχύονται οι Ανανεώσιμες Πηγές Ενέργειας. Η ΔΕΗ εκσυγχρονίζεται με ενίσχυση της εταιρικής διακυβέρνησης και ταυτόχρονη απελευθέρωση της εταιρείας από εμπόδια στην αποτελεσματική της λειτουργία με στόχο τη μείωση του κόστους και τη διασφάλιση της βιωσιμότητάς της. Προβλέπεται νέα διαδικασία πρόσληψης των εργαζομένων αορίστου χρόνου με εκ των υστέρων έλεγχο νομιμότητας από τον ΑΣΕΠ. Επιπλέον, ενισχύεται η ευελιξία στις προμήθειες, με σεβασμό στη διαφάνεια, ενώ περιγράφεται το πλαίσιο για την κινητικότητα και αξιοποίηση του προσωπικού, καθώς και για την προσέλκυση στελεχών από την αγορά. Οι διατάξεις του Σχεδίου Νόμου για την απελευθέρωση της αγοράς ηλεκτρικής ενέργειας, τον εκσυγχρονισμό της ΔΕΗ προβλέπουν δέκα συγκεκριμένα μέτρα.
1.Ευέλικτες Προσλήψεις προσωπικού αορίστου χρόνου με κατάργηση μονιμότητας. Όλοι όσοι θα προσληφθούν εφεξής στη ΔΕΗ δεν θα έχουν μονιμότητα δημοσίου, αλλά συμβάσεις όπως υπάρχουν στον ιδιωτικό τομέα. Σήμερα, ο μέσος όρος ηλικίας των εργαζομένων στη ΔΕΗ είναι τα 52 έτη, ενώ η διαδικασία των προσλήψεων μπορεί να πάρει έως και τρία χρόνια. Με το νέο πλαίσιο οι προσλήψεις απλοποιούνται και επιταχύνονται. Θα υπάρχει συμμετοχή του ΑΣΕΠ για έλεγχο νομιμότητας. Η ρύθμιση εφαρμόζεται και στις θυγατρικές της ΔΕΗ, ΔΕΔΔΗΕ και ΔΕΗ Ανανεώσιμες.
2.Προσλήψεις Γενικών Διευθυντών και Διευθυντών με ευέλικτες διαδικασίες για 3ετή θητεία. Τα ανώτερα διευθυντικά στελέχη της ΔΕΗ (και των θυγατρικών ΔΕΗΑΝ και ΔΕΔΔΗΕ), δηλαδή οι Γενικοί Διευθυντές και οι Διευθυντές, δεν θα είναι μόνιμα, αλλά θα έχουν τριετείς θητείες. Θα επιλέγονται κατόπιν προκήρυξης που θα απευθύνεται τόσο στο εσωτερικό της επιχείρησης όσο και σε όλη την αγορά.
3.Εισαγωγή Κινήτρων για την προσέλκυση στελεχών. Οι αμοιβές των Γενικών Διευθυντών και των Διευθυντών, ακριβώς λόγω της τριετούς θητείας τους, θα καθορίζονται από το Διοικητικό Συμβούλιο της ΔΕΗ, έπειτα από πρόταση της Επιτροπής Αμοιβών που προβλέπεται στο νομοσχέδιο. Η ρύθμιση αφορά σε περίπου 80 στελέχη σε ΔΕΗ, ΔΕΗ Ανανεώσιμες και ΔΕΔΔΗΕ.
4. Ενίσχυση μεσαίας βαθμίδας διοίκησης της εταιρείας.. Οι Βοηθοί Γενικοί Διευθυντές, σε ένα ποσοστό έως 20%, θα προσλαμβάνονται επίσης από την αγορά, αλλά θα αμείβονται με βάση το μισθολόγιο της ΔΕΗ.
5. Στοχευμένες εθελούσιες έξοδοι. Με σκοπό να μειωθεί το κόστος της ΔΕΗ αλλά και να στηριχθεί το πρόγραμμα απολιγνιτοποίησης, προβλέπονται στοχευμένα προγράμματα εθελουσίας εξόδου για το προσωπικό, με βάση καθορισμένα κριτήρια, ιδίως για συγκεκριμένες κατηγορίες/ειδικότητες ή για συγκεκριμένες υπηρεσιακές μονάδες. Το κόστος θα καλυφθεί εξολοκλήρου από την ίδια την ΔΕΗ.
6.Διευκόλυνση εσωτερικής κινητικότητας εργαζομένων. Για να γίνει καλύτερη διαχείριση του προσωπικού εντός του ομίλου ΔΕΗ, προβλέπεται ένα ειδικότερο Σύστημα Εσωτερικής Κινητικότητας, ώστε κάποιοι εργαζόμενοι να μπορούν να μετακινηθούν προς τον ΔΕΔΔΗΕ και τη ΔΕΗ Ανανεώσιμες. Πιο συγκεκριμένα, το προσωπικό της ΔΕΗ θα μπορεί να μεταφέρεται ή να αποσπάται στον ΔΕΔΔΗΕ και τη ΔΕΗΑΝ, σε κενές οργανικές θέσεις αντίστοιχης ή παρεμφερούς ειδικότητας, της ίδιας εκπαιδευτικής βαθμίδας με αυτήν που ανήκει ο μεταφερόμενος, με βάση τα τυπικά του προσόντα.
7. Εθελοντικές Μετακινήσεις προς το Δημόσιο. Προβλέπεται η δυνατότητα μεταφοράς προσωπικού της ΔΕΗ, με την ίδια σχέση εργασίας, σε υπηρεσίες και φορείς του στενού ή του ευρύτερου δημόσιου τομέα. Οι μεταφορές αυτές θα γίνονται σε εθελοντική βάση, στο πλαίσιο της Κινητικότητας στον δημόσιο τομέα και θα σχεδιαστεί σε συνεργασία με τα συναρμόδια υπουργεία.
8.Νέο, ευέλικτο πλαίσιο για τις προμήθειες Παρέχεται η αναγκαία ευελιξία, προκειμένου η εταιρεία να μπορεί να προβεί σε ανάθεση δημοσίων συμβάσεων κάτω από τα όρια που θέτει το κοινοτικό δίκαιο, κατά παρέκκλιση της εθνικής νομοθεσίας περί δημοσίων συμβάσεων. Σε κάθε περίπτωση υπάρχει η διασφάλιση του προσυμβατικού ελέγχου του Ελεγκτικού Συνεδρίου, που διατηρείται και θωρακίζει την εταιρία ως ισχυρότατη ασφαλιστική δικλείδα ελέγχου.
9.Ενίσχυση εταιρικής διακυβέρνησης. Ενισχύεται η εταιρική διακυβέρνηση της ΔΕΗ με τη σύσταση Επιτροπών που λειτουργούν ως γνωμοδοτικά όργανα των εταιρικών οργάνων. Πιο συγκεκριμένα, συστήνεται Επιτροπή Αμοιβών και Προσλήψεων, με έργο - μεταξύ άλλων- την εισήγηση προς το Διοικητικό Συμβούλιο της πολιτικής προσλήψεων του προσωπικού αορίστου χρόνου, και τη διαδικασίας πρόσληψης και την πολιτική αμοιβών των υψηλόβαθμων στελεχών. Συστήνεται επίσης Επιτροπή Εποπτείας Προμηθειών, με κύριο έργο τον έλεγχο της εφαρμογή του Κανονισμού Έργων, Προμηθειών και Υπηρεσιών.
10.Κατάργηση προνομιακού τιμολογίου για τους εργαζομένους. Καταργείται το υπάρχον προνομιακό πλαίσιο για τα τιμολόγια των εργαζομένων στη ΔΕΗ και η έκπτωση στη χρέωση των καταναλώσεών του για την ηλεκτρική ενέργεια δεν θα μπορεί να υπερβαίνει το 30%. Η έκπτωση αυτή δεν θα ισχύει για τις ρυθμιζόμενες χρεώσεις (δημοτικά τέλη, ΕΤΜΕΑΡ, ΕΡΤ) κλπ, για τις οποίες προβλέπεται η υποχρέωση του εργαζόμενου και του συνταξιούχου για πλήρη καταβολή.
2. Τι προβλέπει το νομοσχέδιο για ΔΕΠΑ, Ανανεώσιμες Πηγές Ενέργειας και ΑΔΜΗΕ;
Προωθείται ο αποτελεσματικός εταιρικός μετασχηματισμός της ΔΕΠΑ, προκειμένου να προχωρήσει η αποκρατικοποίησή της. Με τις προτεινόμενες ρυθμίσεις ιδρύονται δύο νέες εταιρείες, η ΔΕΠΑ ΥΠΟΔΟΜΩΝ Α.Ε. και η ΔΕΠΑ ΔΙΕΘΝΩΝ ΕΡΓΩΝ Α.Ε., ενώ η παλαιά εταιρεία παραμένει ως ΔΕΠΑ ΕΜΠΟΡΙΑΣ Α.Ε. Σε ό,τι αφορά τις Ανανεώσιμες Πηγές Ενέργειας δίνεται η δυνατότητα απευθείας συμμετοχής των σταθμών στην αγορά ηλεκτρικής ενέργειας χωρίς λειτουργική ενίσχυση, προωθείται η υλοποίηση μεγάλων επενδυτικών έργων, και επιταχύνεται η αδειοδοτική διαδικασία για την απεμπλοκή μεγάλου αριθμού επενδυτικών προτάσεων για υβριδικούς σταθμούς στα Μη Διασυνδεδεμένα Νησιά. Με το ίδιο νομοσχέδιο εισάγεται νέο πλαίσιο για την ηλεκτροκίνηση. Προβλέπεται ακόμη η γρήγορη υλοποίηση του του νέου μοντέλου - στόχου (target model) και επιφυλάσσονται σχετικές κυρώσεις προς τους αρμόδιους φορείς (ΑΔΜΗΕ, ΕΧΕ) από τη Ρ.Α.Ε., ώστε η χώρα να μεταβεί στο νέο μοντέλο αγοράς ενέργειας, και εναρμονίζονται οι διατάξεις της εθνικής νομοθεσίας για την ακεραιότητα και τη διαφάνεια στη χονδρική αγορά ενέργειας (REMIT) που περιλαμβάνει ρυθμίσεις στο πρότυπο των χρηματοοικονομικών αγορών. Με τον τρόπο αυτό εισάγεται το πλαίσιο για την αποτροπή φαινομένων χειραγώγησης της αγοράς ενέργειας και ενισχύεται ο εποπτικός ρόλος της ΡΑΕ για να διασφαλίζεται η συμμόρφωση όλων.
Ε. Αθλητικό νομοσχέδιο.
1. Σε ποια θέματα αναφέρεται το αθλητικό νομοσχέδιο που θα φέρετε για ψήφιση στη Βουλή;
Το σχέδιο νόμου που εισάγουμε αποτελείται από 5 μέρη. Το πρώτο μέρος είναι αφιερωμένο στην Σύμβαση Macolin για τη χειραγώγηση αγώνων, το οποίο θέτει ένα πλαίσιο συνεργασίας για την αποτροπή του φαινομένου της χειραγώγησης των αγώνων που συνδέεται ευθέως και με το στοίχημα. Υπογράφηκε το 2014 και παρά το γεγονός πως (η Ελλάδα ήταν από τις πρώτες χώρες που υπέγραψε, δεν έχει ακόμη κυρωθεί από το Ελληνικό Κοινοβούλιο. Το δεύτερο μέρος αφορά σε επείγουσες διατάξεις για την αντιμετώπιση της βίας και το τρίτο περιέχει διατάξεις που ρυθμίζουν θέματα της Γενικής Γραμματείας Αθλητισμού και των Ομοσπονδιών. Το τέταρτο μέρος αφορά στην εναρμόνιση των διατάξεων για την εποπτεία των αθλητικών ανωνύμων εταιριών, αλλά και την δυνατότητα απόσπασης στη ΓΓΑ και τους εποπτευόμενους φορείς της, των Ολυμπιονικών που είναι διορισμένοι στο δηµόσιο τοµέα λόγω συναφούς αντικειμένου και η αξιοποίησή τους ως πρεσβευτές του αθλητισμού και του ολυμπιακού ιδεώδους. Τέλος, το πέμπτο μέρος αφορά στην κύρωση του νέου καταστατικού της Ελληνικής Ολυμπιακής Επιτροπής (Ε.Ο.Ε.), η οποία από Ν.Π.Δ.Δ. μετατρέπεται σε Ν.Π.Ι.Δ..
2. Ποιες είναι οι βασικές διατάξεις του νέου αθλητικού νομοσχεδίου για την αντιμετώπιση της βίας στα γήπεδα;
Στις διατάξεις του αθλητικού νομοσχεδίου περιλαμβάνονται σειρά μέτρων που θα βοηθήσουν την προσπάθεια να εξαλειφθεί η βία στα γήπεδα. Δίνεται για παράδειγμα πλέον η δυνατότητα διενέργειας δειγματοληπτικών ελέγχων στους κατόχους εισιτηρίων εντός και εκτός των αθλητικών εγκαταστάσεων, ώστε να ευχερέστερη η ταυτοποίηση και ο εντοπισμός των εμπλεκομένων σε πράξεις βίας. Θα μπορεί στο εξής να υπάρχει συλλογή, επεξεργασία και αξιοποίηση στο πλαίσιο της ποινικής διαδικασίας, του υλικού και των δεδομένων που καταγράφονται με οποιοδήποτε τεχνικό μέσο, το οποίο θα χειρίζεται στέλεχος της Ελληνικής Αστυνομίας. Με τον ίδιο τρόπο θα αξιοποιείται ιδιωτικό οπτικοακουστικό και τηλεοπτικό υλικό ως αποδεικτικό μέσο τέλεσης αξιόποινης πράξης. Επεκτείνονται επίσης τα τοπικά και χρονικά όρια εφαρμογής των ποινικών διατάξεων για την εφαρμογή και σε πράξεις αθλητικής βίας που έχουν οπαδικά κίνητρα και γίνονται σε χρόνο και τόπο που δεν συνδέονται με κάποια αθλητική εκδήλωση. Όπως για παράδειγμα βίαια γεγονότα εντός ή εκτός λεσχών φιλάθλων, συγκεντρώσεις και πορείες οπαδών μακριά από αθλητικές εγκαταστάσεις, «ραντεβού» οπαδών σε ανοικτούς χώρους που καταλήγουν σε μεταξύ τους συμπλοκές κ.λπ. Παράλληλα διευκολύνεται η ενεργοποίηση ήδη ισχυουσών διατάξεων περί πειθαρχικών κυρώσεων, προστίμων και περιοριστικών όρων, για λεσχών, οργανωμένους οπαδούς και για τη δημιουργία μητρώου φιλάθλων των ομάδων. Να σημειώσουμε εδώ ότι μέχρι σήμερα έχουμε μόνο 10 νομίμως υφιστάμενες λέσχες. Δόθηκε, με ανακοίνωση του υπουργείου περιθώριο ενός μήνα για να προχωρήσουν οι ενέργειες νομιμοποίησης όλων των υπολοίπων. Μετά τη λήξη της προθεσμίας οι λέσχες αυτές δεν θα μπορούν να λειτουργούν.
ΣΤ. Για τα επεισόδια στο Οικονομικό Πανεπιστήμιο Αθηνών
1. Με αφορμή τα επεισόδια που έγιναν έξω από το Οικονομικό Πανεπιστήμιο Αθηνών κάποιοι σας κατηγορούν γιατί δεν προχωρήσατε στην εφαρμογή του νόμου για το πανεπιστημιακό άσυλο. Τι απαντάτε;
Πρωτ’ απ’ όλα σεβόμαστε απόλυτα το ρόλο της αστυνομίας και δεν παρεμβαίνουμε στις επιχειρησιακές τις αποφάσεις. Για το συγκεκριμένο θέμα άλλωστε έχει τοποθετηθεί επίσημα η αστυνομία η οποία με ανακοίνωσή της ξεκαθάρισε πως η πλήρης λειτουργία του Πανεπιστημίου την ώρα που γίνονταν τα επεισόδια και η παρουσία πολλών ατόμων στους χώρους του, δεν επέτρεπε να υπάρξει κάποια περαιτέρω επιχειρησιακή ενέργεια. Οι ημέρες ανοχής του ΣΥΡΙΖΑ έχουν αλλάξει. Η Κυβέρνηση του Κυριάκου Μητσοτάκη από την πρώτη στιγμή που ανέλαβε τη διακυβέρνηση της χώρας έχει ως βασική της προτεραιότητα την ασφάλεια των πολιτών, ενώ δέσμευσή της είναι η αναγέννηση του κέντρου της Αθήνας και η επαναφορά του στην κανονικότητα. Γνωρίζουμε ότι αυτό δεν γίνεται από την μια μέρα στην άλλη. Έχουν γίνει, όμως, τα πρώτα αποφασιστικά βήματα, ενώ έχουμε αφήσει την αστυνομία να κάνει την δουλειά της. Αλλάξαμε το θεσμικό πλαίσιο. Η Αστυνομία λειτουργεί διαφορετικά.Ήδη μπαίνει τέλος σε στέκια μπαχαλάκηδων που εμφανίζονταν σαν «πολιτικά περίπτερα» και «ΚΕΠ» του Ρουβίκωνα, σε άβατα στο κέντρο της πόλης και αλλού, καθώς και σε παράνομες καταλήψεις δημόσιων χώρων και κτιρίων. Με κινήσεις που φέρνουν αποτέλεσμα και όχι με όρους επικοινωνίας επιστρέφουμε τις γειτονιές της Αθήνας στους κατοίκους της. Αυτο θα κερδίζεται μέρα-μέρα.
Ζ. Μεταναστευτικό - προσφυγικό
1. Σε τι αποβλέπει ο νέος νόμος για τη χορήγηση ασύλου;
Με το νέο νόμο -όπως επισήμανε μιλώντας χθες στη Βουλή ο Πρωθυπουργός Κυριάκος Μητσοτάκης- η Ελλάδα αποκτά, επιτέλους, ένα σαφές και λειτουργικό Σύστημα Ασύλου. Αντιμετωπίζονται οι ελλείψεις και οι αντιφάσεις του παρελθόντος που προκαλούσαν λάθη, καθυστερήσεις και εικόνες χάους. Όλοι, άλλωστε, ξέρουμε τι παρέλαβε η νέα κυβέρνηση στο μείζον αυτό ζήτημα: Χιλιάδες ανθρώπους στοιβαγμένους στα νησιά και διάσπαρτους στην ενδοχώρα. Εγκαταστάσεις, όπως το αίσχος της Μόριας. 70.000 αιτήσεις ασύλου να παραμένουν εκκρεμείς. Διασπάθιση πόρων που ήδη ερευνά η OLAF. Απορρόφηση μόνο του 22% των ευρωπαϊκών κονδυλίων. Και από τις δεκάδες χιλιάδες μετανάστες και πρόσφυγες που είχαν φτάσει εδώ, τα προηγούμενα 4,5 χρόνια, μόλις 1.806 επιστροφές. Κάτι που αποδεικνύει ότι το σύστημα εξέτασης ασύλου έμενε σε παράλυση και έδινε στην Τουρκία τη δυνατότητα να μην εφαρμόζει την κοινή δήλωση που έχει υπογράψει με την Ευρωπαϊκή Ένωση!
2. Ποια είναι η μεγάλη τομή των νέων ρυθμίσεων;
Περνάμε από την ψευδαίσθηση των «ανοιχτών συνόρων» στη ρεαλιστική πολιτική των «ασφαλών συνόρων». Και από την ιδεοληψία των «μεταναστών που λιάζονται» στο «κράτος που νοιάζεται».Αντιμετωπίσουμε το πρόβλημα με το βλέμμα στους κυνηγημένους του κόσμου, αλλά και στα δικαιώματα των Ελλήνων! Οι νέες διατάξεις καθιερώνουν, για πρώτη φορά στη χώρα μας, έναν συμπαγή νόμο, που υπηρετεί τρεις κομβικές αρχές: Πρώτον, κωδικοποιεί 5 διαφορετικούς νόμους, ένα Προεδρικό Διάταγμα και δεκάδες διάσπαρτες διατάξεις ή μεταφορές Οδηγιών. Δεύτερον, απλοποιεί και συντομεύει την χορήγηση ασύλου στους αληθινούς πρόσφυγες, δίνοντας προτεραιότητα στα παιδιά και στις οικογένειες, στις οποίες παρέχει αμέσως πρόσβαση σε Υγεία και Εκπαίδευση. Και τρίτον, εντάσσει όσους ζητούν προστασία σε ένα πλαίσιο συνεργασίας με τις ελληνικές Αρχές. Όσοι παρελκυστικά θα διεκδικούν άσυλο, αλλά θα προσβάλλουν τη χώρα μας, δεν θα έχουν θέση εδώ. Δηλαδή αυστηροί κανόνες, που βάζουν τέλος σε παρανομιες και αυθαιρεσίες, αλλά και ευαισθησία, για τα δικαιώματα των αδικημένων.
3. Ποιες οι βασικές αλλαγές που θεσπίζονται;
Στο εξής, κάθε αίτηση ασύλου θα εξετάζεται σε 6 μήνες αντί σε 9. Αν, όμως, στο μεταξύ, ο αιτών δεν συνεργάζεται με τις Αρχές ή έχει αποχωρήσει από τη χώρα χωρίς άδεια, το αίτημά του θα κρίνεται αυτομάτως αβάσιμο. Θα διακόπτεται η φιλοξενία για όποιον διαπιστώνεται ότι δεν υπέβαλε αίτηση προστασίας αμέσως μετά την άφιξή του. Απαλείφεται το γενικόλογο «μετατραυματικό στρες», που δύσκολα βεβαιώνεται, ενώ εντάσσονται στα «ευάλωτα» και προς προστασία άτομα όλοι οι ανήλικοι -και όχι μόνο οι ασυνόδευτοι. Εισάγονται νέες πρόνοιες υπέρ των πραγματικών προσφύγων: Οι ανήλικοι, θα εισάγονται στις αντίστοιχες βαθμίδες εκπαίδευσης και αν οι γονείς τους δεν τηρούν αυτήν την υποχρέωση, θα έχουν κυρώσεις. Σύντομα μάλιστα η Κυβέρνηση θα ανακοινώσει και ένα ειδικό πρόγραμμα για τα 5.000 παιδιά, από τα οποία μόνο 1.200 έχουν τη στοιχειώδη φροντίδα μιας οργανωμένης δομής. Όλοι οι νόμιμοι πρόσφυγες θα έχουν πρόσβαση στην Υγεία και στην Εργασία και ένα ειδικό αριθμό που θα τους δίνει πρόσβαση στην περίθαλψη. Ενώ, ύστερα από 6 μήνες, θα εντάσσονται σε ειδικά προγράμματα απασχόλησης. Η πολιτική των ανοιχτών συνόρων είναι το ίδιο λάθος όσο η πολιτική των κλειστών συνόρων!
4.Πως κρίνετε την πρωτοβουλία του Γερμανού Υπουργού Εσωτερικών;
Όπως είναι καλά γνωστό, ο Πρωθυπουργός Κυριάκος Μητσοτάκης, από την πρώτη στιγμή, ανέλαβε πρωτοβουλίες που αναδεικνύουν σε ευρωπαϊκό επίπεδο το μεταναστευτικό ως νέα πρόκληση για ολόκληρη την ήπειρό μας, διεκδικώντας κοινή φύλαξη των ανατολικών ορίων της, κοινή πολιτική ασύλου και αναθεώρηση του Δουβλίνου. Είχε αναπτύξει τις ελληνικές θέσεις κατά τις επισκέψεις του σε ευρωπαϊκές πρωτεύουσες, επισημαίνοντας κατ’ επανάληψη ότι δεν γίνεται να υπάρχουν χώρες οι οποίες απολαμβάνουν τα οφέλη που τους εξασφαλίζει η συνθήκη Σένγκεν και ταυτόχρονα να αρνούνται πεισματικά έστω και τον ελάχιστο επιμερισμό των βαρών του προσφυγικού -μεταναστευτικού προβλήματος. Τις θέσεις αυτές είχε αναπτύξει αναλυτικά ο Πρωθυπουργός κατά τη συνάντησή του με τον Γερμανό Υπουργό Εσωτερικών, στο Μέγαρο Μαξίμου πριν από περίπου ένα μήνα. Στη συνέχεια, μάλιστα, έθεσε το θέμα στην Σύνοδο Κορυφής της Ε.Ε. υπογραμμίζοντας την ανάγκη να αποκτήσει τάχιστα η Ευρώπη μία κοινή πολιτική ασύλου και ζητώντας επιτακτικά την επανεξέταση του συστήματος του Δουβλίνου. Υποδεχόμαστε, επομένως, θετικά την κινητικότητα που προκαλεί η πρόσφατη γερμανική πρωτοβουλία για επανεξέταση της ευρωπαϊκής πολιτικής ασύλου και θα είμαστε παρόντες στις διαβουλεύσεις που θα ακολουθήσουν σε ευρωπαϊκό επίπεδο.
5. Πως σχολιάζετε την τελευταία ανάρτηση του κ. Τσίπρα;
Η λακωνική - αλλά ταυτόχρονα δηκτική- απάντηση του Κυβερνητικού εκπροσώπου, Στέλιου Πέτσα, τα λέει όλα:
Η συνειδητή διαστρέβλωση είναι χειρότερη από ένα αφελές ψέμα.
Η. Novartis
1. Τι πρέπει να γίνει -αν παρά την απόφαση για την εξαίρεσή τους- οι κ. Πολάκης και Τζανακόπουλος επιχειρήσουν να συμμετάσχουν με το «έτσι θέλω» στην Επιτροπή;
Δεν μπορεί να γίνει τίποτε άλλο παρά μόνο εφαρμογή των κανόνων της Δημοκρατίας και της νομιμότητας, όπως υπαγορεύονται από τον Κανονισμό της Βουλής. Αρμόδιος για αυτό είναι ο Πρόεδρος της Βουλής κ. Κ. Τασούλας, ο οποίος έχει ήδη τοποθετηθεί δημόσια. Υπογράμμισε ότι οι δηλώσεις Πολάκη και Τζανακόπουλου συνιστούν παρακμιακή πρακτική, που δεν έχει θέση στο ελληνικό Κοινοβούλιο και ξεκαθάρισε ότι τα θέματα που εγείρουν θα λυθούν θεσμικά και όχι ακτιβιστικά με απειλές και τραμπουκισμούς. Ανέφερε ότι ενδεχόμενη απόπειρά τους να μπουν στην επιτροπή χωρίς να είναι μέλη της, θα είναι ακτιβισμός και τόνισε η Βουλή θα απαντήσει με τη νομιμότητα και τον Κανονισμό της. Με βάση, δηλαδή, τους κανόνες της δημοκρατίας και όχι με τσαμπουκάδες.
2. Τι απαντάτε στον κ. Τσίπρα που ζήτησε από τον Πρόεδρο της Βουλής να μην δεχτεί την απόφαση της Επιτροπής Προκαταρκτικής Εξέτασης για εξαίρεση των κ. Πολάκη και Τζανακόπουλου;
Η απόφαση της Επιτροπής ακολουθεί την πρακτική που υιοθετήθηκε στο παρελθόν, ύστερα από γνωμοδότηση του Επιστημονικού Συμβουλίου της Βουλής και έλεγε ότι δεν μπορούν να είναι μέλη της Επιτροπής πρόσωπα που θα κληθούν ως μάρτυρες. Σημειώνεται ότι την απόφαση εκείνη -που αφορούσε την εξαίρεση δύο βουλευτών του ΠΑΣΟΚ -στήριξε τότε και ο εκπρόσωπος του ΣΥΡΙΖΑ, ενώ το ΠΑΣΟΚ -που είχε την πλειοψηφία στη Βουλή- τη σεβάστηκε.

Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου