Μοσχάτο, 20 Νοεμβρίου 2019

Α. Εφαρμογή του αντικαπνιστικού νόμου
1. Ποιά στοιχεία επισημαίνουν την ανάγκη να κηρύξουμε, αλλά και να κερδίσουμε τον πόλεμο απέναντι στο κάπνισμα;
Όπως τόνισε ο χθες Πρωθυπουργός, κατά την παρουσίαση της καμπάνιας εναντίον του καπνίσματος, οι θάνατοι που οφείλονται στο κάπνισμα υπολογίζονται σε 20.000 ετησίως. Η ίδια αιτία προκαλεί παραπάνω από 700.000 ημέρες νοσηλείας από ασθενείς που κοστίζουν στο κράτος ποσό που φτάνει κοντά στο 1 δισεκατομμύριο. Δεν έχει άδικο, λοιπόν, το 84% των πολιτών το οποίο θεωρεί πολιτισμική υποβάθμιση τη μη εφαρμογή των αντικαπνιστικών νόμων. Ούτε το 76%, που δηλώνει εξοργισμένο με την κατάσταση αυτή. Παρόλα αυτά, ως χώρα, εξακολουθούσαμε να μετράμε θύματα και εξακολουθεί να μεγαλώνει η απόστασή μας από το βηματισμό του υπόλοιπου κόσμου. Σε αυτήν την κατάσταση ερχόμαστε να απαντήσουμε με την Εθνική Στρατηγική. Αλλά και με την αυστηρή απαγόρευση του καπνίσματος σε δημόσιους χώρους, σε ιδιωτικούς χώρους εργασίας, σε χώρους όπου βρίσκονται παιδιά, σε παιδικές χαρές, στα αυτοκίνητα όποτε επιβαίνουν παιδιά. Αφού τροποποιήσαμε και αυστηροποιήσαμε το σχετικό νόμο και αφού ξεκινήσαμε σχετικούς ελέγχους, προσθέτουμε τώρα σε αυτήν την προσπάθειά μας μια ουσιαστική και εξαιρετικά ευρηματική καμπάνια ευαισθητοποίησης και ενημέρωσης της κοινωνίας. Άλλωστε τη μάχη αυτή μπορεί να τη δώσει και να την κερδίσει η ίδια η κοινωνία..
2. Ποιό είναι το σύνθημα της καμπάνιας που εγκαινιάζετε;
Ο εχθρός -όπως τόνισε ο Πρωθυπουργός- είναι ο καπνός. Όχι οι καπνιστές. Σκοπός δεν είναι ο διχασμός, αλλά μία νέα συμμαχία για την υγεία. Είναι η ανάδειξη της ατομικής ευθύνης που θα οδηγήσει τελικά σε συλλογική ευημερία. Η προσπάθεια είναι εθνική και απαιτεί τη σύμπραξη ολόκληρης της κοινωνίας. Ξεκινήσαμε, λοιπόν, με την υπογραφή «συμμαχία για μία καλύτερη ζωή χωρίς καπνό» και με σύνθημα «η υγεία μας ενώνει», μία πολύπλευρη εκστρατεία. Με spots ραδιοφωνικά και τηλεοπτικά. Με παρεμβάσεις στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης, με αναζήτηση δημόσιων υποστηρικτών που θα συνδράμουν σε αυτήν την προσπάθεια, αλλά και με προβολή ενός άλλου υποδείγματος ζωής σε «άκαπνες» πόλεις, όπως είναι τα Τρίκαλα, σε «άκαπνα» νησιά όπως είναι η Αστυπάλαια, σε «άκαπνους» χώρους δουλειάς και αναψυχής.Η απαγόρευση του καπνίσματος αποτελεί μία τολμηρή πρωτοβουλία για την προστασία της Δημόσιας Υγείας. Μία εμβληματική κίνηση εκσυγχρονισμού και εξευγενισμού της καθημερινότητάς μας. Είναι, όμως, ταυτόχρονα και μία άσκηση αλληλοσεβασμού που τελικά ενδυναμώνει την κοινωνική συνοχή.
3. Ποια είναι τα πρόστιμα που θα επιβάλλονται στους παραβάτες;
Να ξεκαθαρίσουμε,πρώτα από όλα, πως -όπως τόνισε ο Πρωθυπουργός- η τιμωρία δεν είναι απειλή, είναι καταφύγιο. Προηγείται λοιπόν,η συνειδητοποίηση των κινδύνων από τον καπνό, η πρόταξη ενός νέου τρόπου ζωής που θα μας κάνει πιο υγιείς, πιο ευτυχισμένους, πιο χαρούμενους. Σε αυτό εστιάζει και το Στρατηγικό Σχέδιο 2019-23 «Η υγεία μάς ενώνει», που εκπόνησε το Υπουργείο Υγείας και θα επιβλέπει η Επιτροπή Εμπειρογνωμόνων με κορυφαίους επιστήμονες, επικεφαλής των οποίων είναι ο καθηγητής κ. Μπεχράκης. Για την ενίσχυση της όλης προσπάθειας μπήκε, από χθες, σε λειτουργία ο τηλεφωνικός αριθμός 1142, τον οποίο μπορούν να καλούν οι πολίτες προκειμένου να ενημερωθούν για το τι προβλέπει η νομοθεσία σχετικά με την απαγόρευση του καπνίσματος, να ζητήσουν βοήθεια για τη διακοπή του καπνίσματος, αλλά και να αναφέρουν παραβάσεις της σχετικής νομοθεσίας, που υποπίπτουν στην αντίληψή τους.Οι έλεγχοι θα γίνονται από μικτά κλιμάκια με συνδρομή της Αστυνομίας και τα πρόστιμα θα φτάνουν μέχρι τα 500 ευρώ για τους παραβάτες και μέχρι τα 10.000 ευρώ για τους ιδιοκτήτες των χώρων όπου συντελείται η παράβαση. Σε περίπτωση τέταρτης υποτροπής, το κατάστημα θα κλείνει προσωρινά και σε περίπτωση πέμπτης υποτροπής θα ανακαλείται η άδεια λειτουργίας του.
4. Ποιες είναι οι κεντρικοί άξονες του σχεδίου σας;
Στόχος είναι η μείωση του καπνίσματος κατά 30% μέχρι το 2025, όπως υποδεικνύει και ο Παγκόσμιος Οργανισμός Υγείας.Το σχέδιό μας για την κατάκτηση του στόχου αυτού κινείται σε τέσσερις άξονες: Πρώτος άξονας είναι η διαμόρφωση, αντικαπνιστικής κουλτούρας που θα δίνει έμφαση στην πρόληψη, ώστε να αποτραπεί η έναρξη αυτής της κακής συνήθειας και μάλιστα σε μικρές ηλικίες. Όπως συμβαίνει σε πολλά μέρη του κόσμου, το κάπνισμα πρέπει να θεωρηθεί και εδώ ξεπερασμένο και να τεθεί, με άλλα λόγια, «εκτός μόδας». Δεύτερος άξονας είναι ο σεβασμός στο μη καπνιστή, που αποκτά και αυτός φωνή και άμυνα απέναντι στο παθητικό κάπνισμα. Εδώ εντάσσεται η απόλυτη απαγόρευση του καπνίσματος σε εσωτερικούς χώρους, αλλά και σε υπαίθριους χώρους παρουσία ανηλίκων. Ο νόμος έρχεται να προστατεύσει όχι μόνο τους θαμώνες, αλλά και τους εργαζόμενους στα καταστήματα που υποχρεώνονται μέχρι σήμερα, χωρίς να έχουν επιλογή, να πολιορκούνται από τον καπνό για πολλές ώρες. Τρίτος άξονας του σχεδίου, η παράλληλη μέριμνα για τους καπνιστές. Η Πολιτεία θα παρέχει ενεργή υποστήριξη σε όσους πάρουν την απόφαση να θωρακίσουν οι ίδιοι την υγεία τους. Τα Ιατρεία Διακοπής του Καπνίσματος θα αυξηθούν, θα ενισχυθούν και θα γίνει ευκολότερη η πρόσβαση σε αυτά. Τέταρτος άξονας είναι η προστασία της υγείας των πολιτών με τη σωστή και αντικειμενική αξιολόγηση νέων καπνικών προϊόντων και με την ρύθμιση της κυκλοφορίας τους στην αγορά. Ο νόμος με αυτό τον τρόπο τοποθετεί ξεκάθαρα όρια μεταξύ του δημόσιου και του ιδιωτικού. Τη γραμμή μεταξύ μίας ελευθερίας και της κατάχρησής της. Αφήνοντας στο άτομο ξεχωριστά την επιλογή της προσωπικής του πορείας. Παρέχοντας, όμως, και στην οργανωμένη Πολιτεία την εύλογη ευχέρεια να ενημερώνει, να προειδοποιεί και τελικά να προστατεύει.
5. Τι δείχνουν οι έλεγχοι που γίνονται τις τελευταίες ημέρες;
Ήδη, οι πρώτοι έλεγχοι που έγιναν σε 172 επιχειρήσεις, έδειξαν ότι ο νόμος τηρείται πλήρως σε ποσοστό που ξεπερνά το 70%. Και όπως επισήμανε χθες ο Πρωθυπουργός, όπως μάθαμε σιγά-σιγά να φοράμε στους δρόμους τη ζώνη και το κράνος, έτσι θα μάθουμε και να καπνίζουμε έξω από τα μπαρ και τα εστιατόρια. Και όπως μπήκε σταδιακά στην καθημερινότητά μας η σωστή διατροφή και η άσκηση, έτσι θα βγει από αυτήν το τσιγάρο.
Β. Συνταγματική αναθεώρηση
1. Έχει ξεκινήσει στην Ολομέλεια της Βουλής η συζήτηση για τη συνταγματική αναθεώρηση. Πως σχολιάζετε το γεγονός ότι προχωρά η πρόταση του Κυριάκου Μητσοτάκη και της ΝΔ για συνταγματική κατοχύρωση του ελάχιστου εγγυημένου εισοδήματος;
Η πρόταση αυτή υποβλήθηκε στην προηγούμενη Βουλή από τον Κυριάκο Μητσοτάκη και τη Ν.Δ. και συνιστά έμπρακτη απόδειξη ότι νοιαζόμαστε πραγματικά για τους πιο ευάλωτους συμπολίτες μας. Τώρα το ελάχιστο εγγυημένο εισόδημα, θα κατοχυρωθεί συνταγματικά ως δίχτυ ασφαλείας για τους πλέον αδύναμους, το οποίο πολέμησε ο ΣΥΡΙΖΑ πριν υποχρεωθεί να το υιοθετήσει. Έτσι, μετά από χρόνια υποκρισίας και παλινωδιών του ΣΥΡΙΖΑ, το ελληνικό κράτος με πρωτοβουλία του Κυριάκου Μητσοτάκη θα μεριμνά βάσει Συντάγματος για τη διασφάλιση συνθηκών αξιοπρεπούς διαβίωσης όλων των πολιτών μέσω ενός συστήματος ελάχιστου εγγυημένου εισοδήματος. Η διαδρομή που οδήγησε στη σημερινή συζήτηση ξεκίνησε το 2013, από την Κυβέρνηση της Ν.Δ.. Όταν, όμως, συγκροτήθηκε η Κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ - ΑΝΕΛ πάγωσε την εφαρμογή του. Στη συνέχεια αναγκάστηκε να το υιοθετήσει λόγω πιέσεων της τρόικας καθώς ήταν η εποχή που εφήρμοζε το νέο κύμα της υπερφορολόγησης και της περικοπής του ΕΚΑΣ που έπλητταν τη μεσαία τάξη και τους πλέον αδύναμους πολίτες με άμεσους και έμμεσους φόρους. Τότε, όπως συνέβη και σε άλλες περιπτώσεις, ο ΣΥΡΙΖΑ απλώς άλλαξε το όνομα του μέτρου, το βάφτισε Κοινωνικό Εισόδημα Αλληλεγγύης και κατόπιν πανηγύριζε για την εφαρμογή του παρουσιάζοντάς το ως δικό του. Ο Κυριάκος Μητσοτάκης καθ’ όλο το διάστημα που προηγήθηκε των εθνικών εκλογών τόνιζε όχι μόνο πως δεν θα περικοπεί κανένα επίδομα, αλλά και ότι θα ενισχυθεί το Ελάχιστο Εγγυημένο Εισόδημα, με αύξηση του σχετικού κονδυλίου στο 1 δισ ευρώ, ώστε να συμπεριλάβει 800.000 συμπολίτες μας. Με την πρότασή μας για συνταγματική κατοχύρωση του ελάχιστου εγγυημένου εισοδήματος, υλοποιείται η δέσμευση του Πρωθυπουργού και γίνεται ένα ιστορικό βήμα, μια εμβληματικού χαρακτήρα παρέμβαση στην κοινωνική προστασία και τη θέσπιση των κοινωνικών δικαιωμάτων, με στόχο την υποστήριξη των οικονομικά αδύναμων συμπολιτών μας. Συγκεκριμένα, στο άρθρο 21, παράγραφος 1 του Συντάγματος, το οποίο αναφέρεται στα κοινωνικά δικαιώματα, η Ν.Δ. προτείνει την προσθήκη «Το κράτος μεριμνά για την διασφάλιση συνθηκών αξιοπρεπούς διαβίωσης όλων των πολιτών μέσω ενός συστήματος ελάχιστου εγγυημένου εισοδήματος».
2. Ποιοί καλυπτονται σήμερα από το ελάχιστο εγγυημένο εισόδημα και ποιοι είναι οι στόχοι σας;
Σήμερα το ελάχιστο εγγυημένο εισόδημα αφορά σε 240.000 νοικοκυριά και καλύπτει συνολικά 450.000 άτομα. Από αυτούς τα 156.000 είναι άνεργοι. Ειδικότερα, καλύπτονται 20.000 μονογονεϊκές οικογένειες και πάνω από 56.000 νοικοκυριά με παιδιά. Από το σύνολο των οικογενειών, οι 236.000 έχουν εισόδημα κάτω από 5.000 ευρώ, ενώ τα 130.000 έχουν μηδενικό εισόδημα. Ο μέσος όρος παροχής ανά νοικοκυριό είναι 213 ευρώ μηνιαίως. Συγκεκριμένα οι σημερινές παροχές έχουν ως εξής: 200 ευρώ το μήνα για μονοπρόσωπο νοικοκυριό. 100 ευρώ για κάθε επιπλέον ενήλικο μέλος. Ετήσιο εγγυημένο ποσό για κάθε ενήλικα : 2.400 ευρώ. Ετήσιο εγγυημένο ποσό για κάθε μονογονεϊκή με ανήλικο τέκνο: 3.600 ευρώ. Ετήσιο εγγυημένο ποσό για κάθε ζευγάρι με δύο ανήλικα τέκνα: 4.800 ευρώ. Ετήσιο εγγυημένο ποσό για ενήλικο με ένα επιπλέον ενήλικο μέλος: 3.600 ευρώ. Ετήσιο εγγυημένο ποσό για κάθε ζευγάρι με ενήλικο μέλος: 4.800 ευρώ. Στα επόμενα χρόνια, ο προϋπολογισμός για το Ελάχιστο Εγγυημένο Εισόδημα, θα αυξηθεί στο 1 δισ. ευρώ ετησίως, αντί των 760 εκατ. ευρώ που προέβλεπε ο προϋπολογισμός του 2019 και 670 εκατ. ευρώ, σύμφωνα με την τελευταία εκτίμηση για φέτος. Και θα καλύπτει 800.000 συμπολίτες μας. Στόχος του Κυριάκου Μητσοτάκη είναι το 0,5% του ΑΕΠ να διατίθεται για το Ελάχιστο Εγγυημένο Εισόδημα.
3. Τελικά έχει η συνταγματική αναθεώρηση το εύρος που θέλατε;
Είχαμε προτείνει την αναθεώρηση πολύ περισσότερων άρθρων έτσι ώστε να διαμορφώσουμε τον Καταστατικό Χάρτη της χώρας με βάση την εμπειρία του παρελθόντος και τις ανάγκες του μέλλοντος. Δυστυχώς ωστόσο, η προηγούμενη Βουλή -που ήταν η προτείνουσα Βουλή- περιόρισε σοβαρά το πεδίο των αναθεωρητέων άρθρων. Λόγω ιδεοληψιών του ΣΥΡΙΖΑ –που είχε τότε την πλειοψηφία στη Βουλή- έμειναν εκτός διαδικασίας οι διατάξεις για την προστασία του περιβάλλοντος, τη συνταγματοποίηση δημοσιονομικών κανόνων και την ίδρυση μη κρατικών πανεπιστημίων. Και, αν στα άλλα, μπορούμε να απαντήσουμε με τις πολιτικές μας, παραμένει ο φραγμός που όρθωσε ο ΣΥΡΙΖΑ στην αναθεώρηση του άρθρου 16 και το σπάσιμο του κρατικού μονοπωλίου στην Ανώτατη Εκπαίδευση. Με τη στάση του συντήρησε τις διατάξεις που κρατούν αιχμάλωτη τη δύναμη της Παιδείας. Εμπόδισε τη δυνατότητα να μετεξελιχθεί η Ελλάδα σε Διεθνές Εκπαιδευτικό Κέντρο, που θα οδηγούσε στον επαναπατρισμό χιλιάδων επιστημόνων και θα μας επέτρεπε να εισάγουμε, αντί να εξάγουμε φοιτητές, συνάλλαγμα και θέσεις δουλειάς. Έφραξε, τελικά, το δρόμο που θα οδηγούσε τη χώρα μας στη νέα διεθνή εκπαιδευτική αγορά των 30 δις ευρώ, που θα συνιστούσε μία νέα σημαντική πηγή για το ΑΕΠ.
4. Ο ΣΥΡΙΖΑ εξακολουθεί να προτείνει διαφορετική διαδικασία ως προς την εκλογή Προέδρου της Δημοκρατίας. Ποιά συγκεκριμένα είναι η δική σας πρόταση;
Είναι σημαντικό το γεγονός ότι στην προηγούμενη Βουλή υπήρξε συμφωνία για την τροποποίηση του άρθρου 32, έτσι ώστε να υπάρξει πλήρης αποσύνδεση της διαδικασίας εκλογής Προέδρου της Δημοκρατίας από τις βουλευτικές εκλογές. Μην ξεχνάμε ότι τόσο το ΠΑΣΟΚ το 2009, όσο και ο ΣΥΡΙΖΑ το 2014 -καταστρατηγώντας το πνεύμα του Συντάγματος που υπαγορεύει συναινέσεις- εργαλειοποίησαν τη διάταξη αυτή για να προκαλέσουν πρόωρες εκλογές. Φτάσαμε έτσι στο σημείο, για ένα μείζονος σημασίας ζήτημα, όπως η προκήρυξη εκλογών, να υπερισχύει η βούληση της μειοψηφίας. Το άρθρο αυτό αλλάζει τώρα έτσι ώστε η εκλογή Προέδρου της Δημοκρατίας με απόλυτη ή σχετική πλειοψηφία -που γίνεται και τώρα, αλλά μετά την προκήρυξη εκλογών και τη συγκρότηση νέας Βουλής- να γίνεται χωρίς προηγούμενη διάλυση της Βουλής. Η πρόταση της ΝΔ είναι σαφής. Προβλέπονται, κατ΄ αρχήν οι προβλεπόμενες και σήμερα τρεις ψηφοφορίες στις οποίες απαιτείται αυξημένη πλειοψηφία (στις δύο πρώτες διακόσιες ψήφοι και στην τρίτη εκατόν ογδόντα). Εάν δεν επιτευχθούν οι πλειοψηφίες αυτές θα διεξάγεται τέταρτη ψηφοφορία στην οποία θα απαιτούνται εκατόν πενήντα μία ψήφοι. Εάν και πάλιν δεν υπάρξει εκλογή, θα ακολουθεί ψηφοφορία μεταξύ των δύο προσώπων που πλειοψήφησαν και τότε θα εκλέγεται Πρόεδρος της Δημοκρατίας εκείνος που θα συγκεντρώσει την σχετική πλειοψηφία. Σε περίπτωση ισοψηφίας, θα εκλέγεται εκείνος που συγκέντρωσε τις περισσότερες ψήφους κατά την πρώτη ψηφοφορία.
Γ. Ρυθμίσεις για τους δημόσιους υπαλλήλους
1. Τι αλλάζει σε ό,τι αφορά την κινητικότητα των δημόσιων υπαλλήλων με το νομοσχέδιο του Υπουργείου Εσωτερικών που είναι σε δημόσια διαβούλευση;
Με τις προτεινόμενες διατάξεις μειώνονται οι ετήσιοι κύκλοι κινητικότητας από τρεις σε δύο και επιταχύνονται οι σχετικές διαδικασίες. Ο πρώτος κύκλος μετατάξεων-αποσπάσεων αρχίζει το β΄ 15θήμερο του Ιανουαρίου κάθε έτους και ολοκληρώνεται το αργότερο μέχρι τις 15 Μαΐου. Σε κάθε περίπτωση, η μη ολοκλήρωση των διαδικασιών μέχρι την ημερομηνία αυτή καθιστά τη διαδικασία αυτοδικαίως ατελέσφορη. Στο δεύτερο κύκλο, ο οποίος αρχίζει το α΄ 10ήμερο του Οκτωβρίου και ολοκληρώνεται έως τις 31 Ιανουαρίου, έχουν τη δυνατότητα να συμμετάσχουν μόνον οι υπηρεσίες που για συγκεκριμένους λόγους δεν κατέστη δυνατόν να προσελκύσουν νέους υπαλλήλους κατά τον πρώτο κύκλο. Για μετατάξεις υπαλλήλων με σχέση εργασίας ιδιωτικού δικαίου αορίστου χρόνου για σοβαρούς λόγους υγείας, εφόσον δεν υφίσταται κενή θέση προσωπικού ιδιωτικού δικαίου αορίστου χρόνου δημιουργείται προσωποπαγής θέση με σχέση εργασίας ιδιωτικού δικαίου, ενώ παράλληλα δεσμεύεται η κενή οργανική θέση μόνιμου προσωπικού, για όσο χρόνο διατηρείται η προσωποπαγής θέση. Το προσωπικό που ανήκει οργανικά σε υπηρεσίες ανταποδοτικού χαρακτήρα των Δήμων μπορεί να ζητήσει απόσπαση ή μετάταξη για λόγους υγείας μόνο σε υπηρεσίες ανταποδοτικού χαρακτήρα άλλων Δήμων.
2. Τι αλλάζει ως προς τη διαδικασία των προσλήψεων;
Πρώτον: Οι τίτλοι γλωσσομάθειας στις γλώσσες αγγλική, γαλλική, γερμανική, ιταλική και ισπανική που πληρούν τους προβλεπόμενους όρους γίνονται δεκτοί χωρίς να απαιτείται μετάφρασή τους, προκειμένου να απλοποιηθούν οι διαδικασίες πρόσληψης και να απαλλαγούν οι υποψήφιοι από πρόσθετο διοικητικό και οικονομικό βάρος. Δεύτερον: Για την πλήρωση θέσεων στην κατηγορία υποχρεωτικής εκπαίδευσης (ΥΕ) βάσει προτεραιότητας προστίθεται το κριτήριο της ηλικίας προκειμένου να περιοριστεί η διενέργεια δημόσιων κληρώσεων. Και τρίτον: Επαναφέρεται στις Υγειονομικές Επιτροπές η αρμοδιότητα κρίσης περί της υγείας και της φυσικής καταλληλότητας των υπαλλήλων που διορίζονται με ειδικές διατάξεις και ειδικότερα των ατόμων με αναπηρία, προκειμένου να προστατεύεται η ασφάλειά τους και να διασφαλίζεται η εξυπηρέτηση του δημοσίου συμφέροντος.
3. Τι αλλαγές προβλέπει το νομοσχέδιο σε ό,τι αφορά τις άδειες;
Δημόσιοι υπάλληλοι που υιοθετούν ή αναδέχονται τέκνο ηλικίας μέχρι 4 ετών, θα έχουν τη δυνατότητα άδειας ανατροφής 9 μηνών. Επίσης, από το νέο έτος θα χορηγείται στις υπαλλήλους μία ημέρα/ετησίως προκειμένου να υποβληθούν σε γυναικολογικές εξετάσεις. Στους συμβασιούχους θα χορηγούνται άδειες παρακολούθησης της σχολικής επίδοσης των παιδιών τους και άδεια λόγω ασθένειας των παιδιών όπως προβλέπεται για τους μόνιμους υπαλλήλους αναλογικά όμως με τη διάρκεια της σύμβασής τους. Τέλος, οι δότες αιμοπεταλίων, θα δικαιούνται την άδεια αιμοδοσίας, για την οποία το ανώτατο όριο χορήγησης θα είναι οι δύο ημέρες τρεις φορές τον χρόνο.
Δ. Για ΕΦΚΑ
1. Ποιο πρόβλημα έρχεται να αντιμετωπίσει η απόφαση του Υπουργείου Εργασίας που αφορά 245 χιλιάδες ασφαλισμένους του ΕΦΚΑ;
Η προχειρότητα, η ανοργανωσιά και η εγκατάλειψη που επικρατούσε στο ασφαλιστικό σύστημα με ευθύνη της Κυβέρνησης ΣΥΡΙΖΑ δημιουργούσε αδικίες που κατέληγαν σε βάρος των ασφαλισμένων. Μια από αυτές αφορούσε 245.378 άμεσα και έμμεσα ασφαλισμένους του ΕΦΚΑ που στερούνταν την δυνατότητα αυτόματης πρόσβασης σε παροχές και υπηρεσίες υγείας λόγω εσφαλμένης εφαρμογής της νομοθεσίας από το 2018, με αποτέλεσμα να απαιτείται η αυτοπρόσωπη παρουσία τους στα υποκαταστήματα του ΕΦΚΑ και η καταβολή ποσών που δεν προβλέπονται από το νόμο. Για να αντιμετωπιστεί το πρόβλημα το Υπουργείο Εργασίας παρέχει από τις 15 Νοεμβρίου ασφαλιστική ικανότητα στους παραπάνω ασφαλισμένους που τους είχε διακοπεί άδικα και παράτυπα από την προηγούμενη κυβέρνηση του ΣΥΡΙΖΑ. Μετά από αυτή την απόφαση ο αριθμός των 719.353 μη μισθωτών (άμεσα και έμμεσα) ασφαλισμένων με ασφαλιστική ικανότητα αυξάνεται κατά 26% και φτάνει πλέον στις 910.182.
Ε. Ευρώπη και μεταναστευτικό - προσφυγικό.
1. Στη συνέντευξη, που έδωσε ο Πρωθυπουργός στην εφημερίδα Handelsblatt και δημοσιεύθηκε με πρωτοσέλιδο τίτλο «Μήνυμα από την Αθήνα», οι δημοσιογράφοι τον ρωτούν «πόσο ακόμα θα αντέξει η χώρα» την έλευση κάθε μέρα εκατοντάδων μεταναστών και προσφύγων. Ποιο είναι το μήνυμα που έστειλε ο κ. Μητσοτάκης στην Ευρώπη;
Η Ευρώπη αντιμετωπίζει δυστυχώς τις χώρες άφιξης, όπως η Ελλάδα, ως βολικούς χώρους «στάθμευσης» για πρόσφυγες και μετανάστες. Δεν μπορεί όμως κάποιες χώρες της ΕΕ να διεκδικούν τα πλεονεκτήματα της ζώνης του Σένγκεν και ταυτόχρονα να αρνούνται να μοιραστούν τα βάρη, όπως συμβαίνει με ορισμένα κράτη της ανατολικής Ευρώπης. «Αυτό είναι απαράδεκτο, δεν μπορούμε να συνεχίσουμε έτσι,…δεν είναι ευρωπαϊκή αλληλεγγύη και η Ελλάδα δεν μπορεί να το δεχτεί άλλο» απάντησε ο Πρωθυπουργός. Η Τουρκία προσπαθεί να χρησιμοποιήσει ως μοχλό πίεσης το μεταναστευτικό για να αναγκάσει την Ευρώπη να κάνει παραχωρήσεις. Ο Κυριάκος Μητσοτάκης έχει πει στον κ. Ερντογάν ότι δεν μπορεί να εκμεταλλεύεται τους μετανάστες και τους πρόσφυγες αν θέλει να έχει σχέσεις καλής γειτονίας με την Ελλάδα. Τον τελευταίο καιρό, όταν οι ελληνικές συνοριακές αρχές επικοινωνούν με την τουρκική ακτοφυλακή επισημαίνοντας ότι μια βάρκα με μετανάστες έφυγε από τις τουρκικές ακτές, δεν υπάρχει καμία αντίδραση από πλευράς τους. Αυτό είναι απαράδεκτο γιατί παραβιάζει τη συμφωνία Ε.Ε. - Τουρκίας. Πρέπει να δοθεί λύση σε ευρωπαϊκό επίπεδο και σε αυτή την κατεύθυνση θα πρέπει να προωθηθούν οι προτάσεις του Υπουργού Εσωτερικών της Γερμανίας Horst Seehofer για τη μεταρρύθμιση του συστήματος ασύλου, του Κανονισμού του Δουβλίνου. Σύμφωνα με την πρόταση Seehofer, οι διαδικασίες για τη χορήγηση ασύλου θα μπορούν να ξεκινούν σε χώρες εισόδου της Ευρωπαϊκής Ένωσης και να ολοκληρώνονται σε άλλα κράτη της. Ο Πρωθυπουργός αναφέρθηκε επίσης και στο ευαίσθητο ζήτημα των 4.000 ασυνόδευτων ανηλίκων που βρίσκονται στην Ελλάδα και οι περισσότερες ευρωπαϊκές χώρες δεν απαντούν στο αίτημα της Κυβέρνησης να μεταφερθούν και σε άλλες χώρες, ενώ αναρωτήθηκε: «Θα έβλαπτε τόσο πολύ την Ουγγαρία ή την Πολωνία αν υποδέχονταν εκατό από αυτά τα παιδιά;».
ΣΤ. Διανομή υπερπλεονάσματος.
1. Υπάρχουν διάφορα δημοσιεύματα για το ύψος του φετινού υπερπλεονάσματος και τις ομάδες των πολιτών στις οποίες θα διανεμηθεί. Τι ισχύει;
Αυτή τη στιγμή δεν υπάρχουν ούτε ασφαλείς εκτιμήσεις για το ύψος του υπερπλεονάσματος του 2019, ούτε απόφαση για τη διανομή του. Θα πρέπει, λοιπόν, να περιμένουμε.
|
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου