|
Μοσχάτο, 7 Νοεμβρίου 2019
Α. Φορολογικό νομοσχέδιο
1. Ποιοι είναι οι βασικοί άξονες του φορολογικού νομοσχεδίου που προωθεί η Κυβέρνηση;
Το νέο φορολογικό νομοσχέδιο συζητήθηκε χθες σε σύσκεψη του Πρωθυπουργού με τα στελέχη του Οικονομικού Επιτελείου, στο Μέγαρο Μαξίμου και θα δοθεί σήμερα σε δημόσια διαβούλευση. Υλοποιεί δε τις δεσμεύσεις που έχει αναλάβει ο Πρωθυπουργός. Στοχεύει στην περαιτέρω ελάφρυνση νοικοκυριών και επιχειρήσεων και στην προσέλκυση επενδύσεων, ώστε να πάρει ξανά μπροστά η μηχανή της οικονομίας. Στους βασικούς άξονές του προβλέπει: -Φορολογική ελάφρυνση για νοικοκυριά και επιχειρήσεις, μέσω της εισαγωγής χαμηλότερων φορολογικών συντελεστών. -Παροχή κινήτρων για την ενίσχυση των ηλεκτρονικών συναλλαγών. -Εισαγωγή σοβαρών κινήτρων για την προσέλκυση άμεσων ξένων κεφαλαίων και επενδύσεων. -Εισαγωγή μέτρων για την επανεκκίνηση της οικονομίας σε σημαντικούς κλάδους με συνεισφορά στο Α.Ε.Π. της χώρας. -Εισαγωγή φορολογικών μέτρων με στόχο την ενίσχυση της βιώσιμης ανάπτυξης. -Ενίσχυση της εταιρικής κοινωνικής ευθύνης και των παροχών στους εργαζόμενους σε είδος.
2. Τι προβλέπει το νομοσχέδιο για την προώθηση των ηλεκτρονικών συναλλαγών;
Από το Σεπτέμβριο του 2016, έχουμε μιλήσει για το σχέδιό μας που αφορά στην προώθηση των ηλεκτρονικών συναλλαγών. Θέλουμε περισσότερες ηλεκτρονικές συναλλαγές, γιατί έτσι μειώνεται η παραοικονομία και η φοροδιαφυγή, καθώς έρχονται στην επιφάνεια εισοδήματα και αυτό είναι προς το καλό όλων. Στο φορολογικό νομοσχέδιο προβλέπεται ότι οι φορολογούμενοι θα πρέπει να κάνουν ηλεκτρονικές συναλλαγές που να φτάνουν το 30% του πραγματικού τους εισοδήματος. Στη χθεσινή σύσκεψη αποφασίστηκε σχετικά ότι: 1ον. Ο υπολογισμός του 30% των ηλεκτρονικών συναλλαγών θα γίνεται με βάση το πραγματικό και όχι το τεκμαρτό εισόδημα, και 2ον. Στο παραπάνω πλαφόν προβλέπεται ειδική ρύθμιση για συγκεκριμένες κατηγορίες φορολογούμενων που έχουν αντικειμενική αδυναμία να συγκεντρώσουν το απαιτούμενο ποσοστό (30%) όπως πχ κάποιος που έχει παιδί που σπουδάζει και πληρώνει ενοίκιο.
3.Ποιές ρυθμίσεις προωθούνται σε ό,τι αφορά την προστασία της πρώτης κατοικίας;
Παράλληλα με τη μείωση της φορολογικής επιβάρυνσης και την ενίσχυση του διαθέσιμου εισοδήματος νοικοκυριών και επιχειρήσεων, η Κυβέρνηση διευκολύνει τους πολίτες - εξαιρώντας τους στρατηγικούς κακοπληρωτές- να αντιμετωπίσουν το υψηλό ιδιωτικό χρέος που συσσωρεύτηκε τα τελευταία χρόνια. Για το σκοπό αυτό με διατάξεις του Υπουργείου Οικονομικών -που κατατέθηκαν τη Δευτέρα στη Βουλή- διευρύνεται η προστασία της κύριας κατοικίας και ειδικά για τα νοικοκυριά που έχουν οικονομική αδυναμία. Οι αλλαγές αφορούν τόσο σε νέες αιτήσεις που θα υποβληθούν όσο και σε αιτήσεις που έχουν ήδη υποβληθεί, αλλά δεν έχουν ακόμη διεκπεραιωθεί. Μεταξύ άλλων: -Επιτρέπεται, πλέον, να υποβάλουν αίτηση και όσοι διαμένουν σε μισθωμένο ή παραχωρημένο ακίνητο, εκτός της Περιφερειακής Ενότητας στην οποία βρίσκεται η κύρια κατοικία τους. Αφορά, κυρίως, σε όσους διαμένουν σε άλλη πόλη λόγω της εργασίας τους, όπως στελέχη Ενόπλων Δυνάμεων και Σωμάτων Ασφαλείας, γιατροί και εκπαιδευτικοί. -Δίνεται η δυνατότητα προστασίας ολόκληρης της κατοικίας, με αίτηση μόνο του ενός συνιδιοκτήτη. Διευκολύνονται έτσι, για παράδειγμα, συγγενείς και διαζευγμένα ζευγάρια. -Ρυθμίζεται η διαδικασία υποβολής αιτήσεων για οφειλέτες, που βρίσκονται αποδεδειγμένα σε διάσταση, έτσι ώστε να μην χρειάζεται πλέον η συνυπογραφή της αίτησης και από τους δύο. -Δικαιούνται της κρατικής επιδότησης όλοι οι συνιδιοκτήτες που αιτούνται της προστασίας της κύριας κατοικίας. -Παρέχεται η δυνατότητα να συμμετέχει εγγυητής μικρότερης ηλικίας σε περιπτώσεις ηλικιωμένων οφειλετών, οι οποίοι δεν μπορούσαν να ωφεληθούν από τη ρύθμιση των δόσεων σε βάθος 25ετίας. -Τέλος, προωθούνται άμεσα πρόσθετες βελτιώσεις, που θα αποσκοπούν στην κατάργηση των απαιτούμενων δικαιολογητικών, ώστε να καταστεί η διαδικασία ευκολότερη και ταχύτερη για τους πολίτες.
Β. Οικονομία
1. Πως σχολιάζετε το νέο δανεισμό της Ελλάδας με αρνητικό επιτόκιο;
Η Ελλάδα για δεύτερη φορά, στη διάρκεια της νέας Κυβέρνησης, δανείστηκε -εκδίδοντας τρίμηνα έντοκα γραμμάτια- με αρνητικό επιτόκιο. Στην χθεσινή δημοπρασία το Ελληνικό Δημόσιο άντλησε το ποσό των 488 εκατ. ευρώ, με επιτόκιο που διαμορφώθηκε στο -0,08% από -0,02% που ήταν στην προηγούμενη αντίστοιχη δημοπρασία στις 9 Οκτωβρίου, ενώ η έκδοση υπερκαλύφθηκε κατά 3,22 φορές, έναντι 2,71 στην προηγούμενη. Οι αγορές -για μια ακόμη φορά- δίνουν ψήφο εμπιστοσύνης στις αναπτυξιακές δυνατότητες της οικονομίας ως αποτέλεσμα της πολιτικής που εφαρμόζει ο Κυριάκος Μητσοτάκης και η Κυβέρνηση.
2. Τι σημαίνει η αναβάθμιση κατά μια βαθμίδα της Δ.Ε.Η. από την Standard & Poor’s;
Πρόκειται για μια ιδιαιτέρως θετική εξέλιξη, η οποία έρχεται σε συνέχεια της αναβάθμισης της ελληνικής οικονομίας από την Standard & Poor’s στις 25 Οκτωβρίου. Αποδεικνύει ότι όχι μόνο απενεργοποιήσαμε την ωρολογιακή βόμβα της Δ.Ε.Η. την οποία η προηγούμενη Κυβέρνηση είχε αφήσει στα όρια της κατάρρευσης, αλλά δημιουργήσαμε και τις συνθήκες για επιστροφή της στο δρόμο της ανάπτυξης και της κερδοφορίας. Είναι δε χαρακτηριστικό ότι ο διεθνής οίκος αναγνωρίζει ότι τα μέτρα που έλαβε η Κυβέρνηση και η Διοίκηση της Δ.Ε.Η. αναμένεται, όχι μόνο να αναστρέψουν την αρνητική πορεία των τελευταίων 18 μηνών και να βελτιώσουν σημαντικά τις αδύναμες οικονομικές επιδόσεις της συγκεκριμένης περιόδου, αλλά και να συμβάλλουν στη σημαντική βελτίωση της λειτουργικής κερδοφορίας της εταιρείας. Ταυτόχρονα, η Standard & Poor’s χαιρετίζει την απόφαση της Κυβέρνησης για πλήρη απολιγνιτοποίηση έως το 2028 σημειώνοντας ότι εάν αυτή προχωρήσει, τότε θα επιτευχθεί πιο γρήγορα ο στρατηγικός στόχος της Δ.Ε.Η. για τον μετασχηματισμό της παραγωγικής της βάσης, με μείωση της εξάρτησης από το λιγνίτη και σημαντική αύξηση των Α.Π.Ε. στο ενεργειακό μείγμα της εταιρείας. Μάλιστα, τονίζει πως η καταγραφή προόδου στη διαδικασία μετασχηματισμού της Δ.Ε.Η. θα είναι κριτήριο για πιθανή περαιτέρω αναβάθμιση στο μέλλον.
Γ. Προστασία αγροτικών προϊόντων
1. Πως σχολιάζετε τη συμφωνία Ε.Ε. - Κίνας για την προστασία 100 αγροτικών προϊόντων της Ευρωπαϊκής Ένωσης στην κινεζική αγορά, ανάμεσα στα οποία και ελληνικά;
Με τη συμφωνία αυτή 100 αγροτικά προϊόντα της Ε.Ε. προστατεύονται, στην κινεζική αγορά, έναντι απομιμήσεων και έχουν αποκλειστικά δικαιώματα σχετικά με το όνομά τους και το γεγονός ότι προέρχονται από συγκεκριμένες περιοχές παραγωγής. Σε αυτά εντάσσονται και προστατεύονται 6 σημαντικά ελληνικά προϊόντα και συγκεκριμένα η φέτα, το ούζο, οι ελιές Καλαμάτας, η μαστίχα Χίου, τα κρασιά Σάμου και το λάδι Λασιθίου, ενώ στο μέλλον υπάρχει δυνατότητα να προστεθούν ακόμα περισσότερα. Πρόκειται -όπως ανέφερε σε χθεσινή ανάρτησή του ο Πρωθυπουργός Κυριάκος Μητσοτάκης, για μία μεγάλη επιτυχία για την Ελλάδα και τους Έλληνες παραγωγούς. Στηρίζουμε τον πρωτογενή τομέα και πιστεύουμε στις αστείρευτες δυνατότητες των Ελλήνων παραγωγών που συνδυάζοντας παράδοση και καινοτομία προσφέρουν στην παγκόσμια αγορά μοναδικά προϊόντα υψηλής ποιότητας που μας κάνουν όλους περήφανους. Έτσι -όπως τονίζει ο Κυριάκος Μητσοτάκης- η Ελλάδα θα είναι παρούσα ακόμα πιο δυναμικά στις προοπτικές που παρουσιάζει η μεγάλη Κινεζική αγορά.
Δ. Για ΚΕΘΕΑ
1. Πως σχολιάζετε την αποκάλυψη που έκανε ο Υπουργός Υγείας κ. Κικίλιας στη Βουλή για παρακύκλωμα στο ΚΕΘΕΑ Θεσσαλονίκης;
Είναι ένα σοβαρό θέμα που πρέπει να διερευνηθεί σε βάθος. Δεν θα πρέπει να πλήττεται με τέτοια ζητήματα η εμπιστοσύνη σε ένα θεσμό που προσφέρει πολλά στο κοινωνικό σύνολο. O Υπουργός Υγείας κατέθεσε, στην επιτροπή Κοινωνικών Υποθέσεων της Βουλής, πόρισμα του Οργανισμού με βάση το οποίο προκύπτουν σαφείς ενδείξεις για την ύπαρξη παρακυκλώματος που είχε στηθεί μέσω υπαλλήλων του ΚΕΘΕΑ για το πρόγραμμα «Προμηθέας» στις φυλακές Διαβατών. Σύμφωνα με το πόρισμα και με βάση τις μαρτυρίες που κατατέθηκαν επώνυμα στην ομάδα εργασίας, η οποία αποτελείται από εργαζόμενους του οργανισμού, έρχεται στο φως ότι: Υπήρξε εκτεταμένη και συστηματική χρήση παράνομων ουσιών από προσωπικό και μέλη για μεγάλο χρονικό διάστημα. Έμποροι ναρκωτικών «βαφτίζονταν» χρήστες προκειμένου να τυγχάνουν των νομικών ευεργετημάτων της κυβέρνησης ΣΥΡΙΖΑ και να αποφυλακίζονται. Εκδίδονταν βεβαιώσεις για μέλη που παράτυπα εντάχθηκαν στο Πρόγραμμα και με τον τρόπο αυτό γινόταν χρήση των νομικών ευεργετημάτων για άτομα που χρησιμοποιούσαν το Πρόγραμμα χωρίς να έχουν πρόβλημα με τη χρήση ουσιών. Μάλιστα όπως αναφέρεται στην έκθεση, έφτασε να αμφισβητείται δημόσια η αξία των βεβαιώσεων που εκδίδει το ΚΕΘΕΑ, ενώ γίνεται λόγος και «παρακύκλωμα» που μπορεί να συνδεόταν με δικηγόρους, σωφρονιστικούς υπαλλήλους και στελέχη του οργανισμού. Στην έκθεση επισημαίνεται επίσης ότι υπήρξε προσπάθεια συγκάλυψης των παρανομιών και ατασθαλιών που καταγράφονται από την ομάδα εργασίας. Γίνεται ακόμη λόγος για κατάχρηση εξουσίας, κλίμα ανασφάλειας, αποφάσεις που δεν προκύπτουν ως αποτέλεσμα των θεσμοθετημένων διαδικασιών, αδιαφάνεια στις συνεργασίες και υποσυστήματα μεταξύ των εργαζομένων που ανέπτυσσαν γενικευμένα συναισθήματα φόβου και καχυποψίας. Γίνεται επίσης ειδική αναφορά στην προσπάθεια συγκάλυψης, καθώς αναφέρεται διαδικασία που διατυπωνόταν από στοιχεία ιδιότυπου εφησυχασμού που κατέληγε στο «ό,τι συνέβη τελείωσε… τώρα μπορούμε να συνεχίσουμε τη δουλειά μας».
2. Καταλογίζετε ευθύνες στην Κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ και στην προηγούμενη Διοίκηση του ΚΕΘΕΑ για όλα αυτά;
Προφανώς και υπάρχουν ευθύνες για την Κυβέρνηση Τσίπρα και για την προηγούμενη Διοίκηση ενώ προκύπτουν μια σειρά από σοβαρά ερωτήματα: - Ποιοι απαξίωναν το έργο του ΚΕΘΕΑ και τη δουλειά που κάνει με τη διαδικασία απεξάρτησης των χρηστών; - Γνώριζε όλα τα παραπάνω, ο πρώην Υπουργός Δικαιοσύνης, Νίκος Παρασκευόπουλος, ο οποίος εναλλάσσονταν τα τελευταία 15 χρόνια στη Διοίκηση του ΚΕΘΕΑ, με τον κ. Γεράσιμο Νοταρά; - Υπάρχει σχέση μεταξύ του περίφημου νόμου «Παρασκευόπουλου», με τις βεβαιώσεις που δίνονταν στους εμπόρους ναρκωτικών ότι είναι χρήστες, για να αποφυλακίζονται στη συνέχεια, κάνοντας χρήση των ευεργετικών διατάξεων του συγκεκριμένου νόμου; - Οι αντιδράσεις και η δήθεν οργή της προηγούμενης Διοίκησης του ΚΕΘΕΑ και του ΣΥΡΙΖΑ, μήπως έχουν να κάνουν με προσπάθεια συγκάλυψης του σκανδάλου που αποκαλύπτεται στην Έκθεση; - Υπήρξε προσπάθεια να θαφτεί το Πόρισμα των ίδιων των εργαζομένων του Οργανισμού από την προηγούμενη Διοίκηση και την Κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ; - Μήπως η επιμονή του ΣΥΡΙΖΑ, να προωθήσει την κυρία Ξένη Δημητρίου στην προεδρία του ΚΕΘΕΑ, ως μοναδική υποψήφια, σχετίζεται με σχέδιο συγκάλυψης του σκανδάλου;
Ε. Κλείνουν τα παράθυρα στους κακοπληρωτές του ΕΦΚΑ
1. Σε τι αποβλέπει η Υπουργική Απόφαση, που υπογράφηκε χθες σε εκτέλεση πρόσφατου νόμου, με την οποία καθορίζονται οι όροι και οι προϋποθέσεις για την αναστολή της χρήσης των ηλεκτρονικών υπηρεσιών του ΕΦΚΑ για την υποβολή της Αναλυτική Περιοδικής Δήλωσης;
Στόχος είναι να κλείσει κάθε «παράθυρο» εισφοροδιαφυγής και εισφοροαποφυγής στους συστηματικούς κακοπληρωτές, δηλαδή εργοδότες που -βρίσκοντας «ανοίγματα» στο νομικό πλαίσιο- απέφευγαν συστηματικά την εκπλήρωση των ασφαλιστικών τους υποχρεώσεων. Υπενθυμίζουμε ότι το μέτρο είχε ψηφιστεί και ενεργοποιηθεί το 2013, αλλά καταργήθηκε το 2019, από την προηγούμενη ηγεσία του Υπουργείου Εργασίας με αποτέλεσμα να στερηθεί το σύστημα κοινωνικής ασφάλισης σε ετήσια βάση έσοδα που θα ξεπερνούσαν τα 200 εκατ. ευρώ. Το μέτρο αυτό δίνει στο Κέντρο Είσπραξης Ασφαλιστικών Εισφορών (ΚΕΑΟ) ένα χρήσιμο όπλο στην καταπολέμηση των παραβατικών μεθόδων εργοδοτών που δεν πληρώνουν τις μηνιαίες ασφαλιστικές εισφορές των εργαζομένων. Το ΚΕΑΟ θα μπορεί να «μπλοκάρει» την ηλεκτρονική πρόσβαση των κακοπληρωτών εργοδοτών στις υπηρεσίες του ΕΦΚΑ, αλλά και να προβαίνει σε μέτρα αναγκαστικής είσπραξης εισφορών. Κανένας δεν θα μένει πλέον στο απυρόβλητο. Γιατί πέραν της φραγής εισόδου στις υπηρεσίες του ΕΦΚΑ, οι στρατηγικοί κακοπληρωτές θα υποχρεώνονται να προσέρχονται αυτοπροσώπως στις υπηρεσίες του ΚΕΑΟ, προκειμένου να εξοφλούν τις οφειλές τους, ενώ ταυτόχρονα θα πραγματοποιούνται και εστιασμένοι έλεγχοι. Έχουμε δεσμευτεί στην εμπέδωση υγιών συνθηκών για την άσκηση της επιχειρηματικότητας, -όπως με τη μείωση των ασφαλιστικών εισφορών και των φορολογικών επιβαρύνσεων- αλλά απαιτούμε από όλες τις επιχειρήσεις να τηρούν στο ακέραιο τις υποχρεώσεις τους στα ασφαλιστικά ταμεία, τους εργαζόμενους και την κοινωνία.
ΣΤ. Για το Κτηματολόγιο
1. Κινδυνεύει να χάσει την περιουσία του κάποιος πολίτης που δεν την έχει δηλώσει έγκαιρα στο Κτηματολόγιο;
Κανένας πολίτης δεν πρόκειται να χάσει την περιουσία του επειδή καθυστέρησε να δηλώσει το ακίνητο του στο Κτηματολόγιο. Εκείνο όμως που θα συμβεί είναι πως δεν θα μπορεί να αξιοποιήσει όσο εύκολα νομίζει την ιδιοκτησία του. Θα ταλαιπωρείται κάθε φορά που θα θέλει να μεταβιβάσει ή να αλλάξει το ιδιοκτησιακό καθεστώς του ακινήτου του. Με την δήλωση της ιδιοκτησίας στο Κτηματολόγιο οι πολίτες θωρακίζουν και αναβαθμίζουν την περιουσία τους, προστατεύοντας στην πραγματικότητα τους εαυτούς τους. Την καθιστούν εύκολα εκμεταλλεύσιμη και απαλλαγμένη από περιττή γραφειοκρατία και αυξημένο κόστος στο μέλλον.
2. Δεν θα επιβληθούν όμως πρόστιμα σε όσους δεν προχωρήσουν στη δήλωση της περιουσίας τους;
Προς το παρόν οι πολίτες μπορούν να δηλώσουν τα ακίνητα τους ακόμη και εκπρόθεσμα χωρίς την επιβολή κανενός προστίμου. Όμως, τα πρόστιμα θα ενεργοποιηθούν εντός του πρώτου εξαμήνου του νέου έτους και το ύψος τους θα συνδέεται τόσο με την αξία της ακίνητης ιδιοκτησίας όσο και με τον χρόνο καθυστέρησης. Θέλουμε να είμαστε δίκαιοι και στους συνεπείς πολίτες, αλλά και σε εκείνους που καθυστέρησαν λίγες εβδομάδες ή και μήνες σε σχέση με εκείνους που θα καθυστερήσουν χρόνια για να δηλώσουν την ιδιοκτησία τους. Όποιος καθυστερήσει και έχει μεγαλύτερη περιουσία θα πληρώσει περισσότερο από αυτόν που έχει μικρότερη περιουσία.
3. Ποιοι θα είναι οι βασικοί στόχοι του Ελληνικού Κτηματολογίου το επόμενο διάστημα;
Στόχος μας είναι το Ελληνικό Κτηματολόγιο να μπορέσει να λειτουργήσει πιο αποτελεσματικά και να μπορεί να εξυπηρετεί καλύτερα τον πολίτη. Στο πλαίσιο απαιτούνται παρεμβάσεις σε τρία επίπεδα: Πρώτον, άμεσες νομοθετικές παρεμβάσεις που θα στοχεύουν στην καλύτερη λειτουργία του Κτηματολογίου, στην άμεση στελέχωση του με το απαραίτητο επιστημονικό προσωπικό. Για τον σκοπό αυτό δρομολογείται άμεσα η επιστροφή των δικηγόρων που απομακρύνθηκαν εξαιτίας της αχρείαστης αλλαγής του νομικού καθεστώτος του Κτηματολογίου, καθώς και η πρόσληψη μέσω ΑΣΕΠ όσων υπαλλήλων χρειαστούν,, για την στελέχωση των κατά τόπους γραφείων του. Δεύτερον, εφαρμογή σύγχρονων ψηφιακών υπηρεσιών που θα διευκολύνουν τον πολίτη στις υποθέσεις του με το Κτηματολόγιο. Κάνουμε πράξη, με άλλα λόγια, το Ηλεκτρονικό Κτηματολόγιο. Τρίτον, θα υπάρξουν παρεμβάσεις που αξιοποιούν επαγγελματίες, όπως μηχανικούς και δικηγόρους για την ταχύτερη ολοκλήρωση του Κτηματολογίου και την αποτελεσματικότερη λειτουργία του. Δρομολογείται για παράδειγμα, σε συνεργασία με το Τεχνικό Επιμελητήριο Ελλάδας, η υλοποίηση του θεσμού του διαπιστευμένου μηχανικού, που ισχύει άλλωστε στις περισσότερες ευρωπαϊκές χώρες.
|
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου