|
Μοσχάτο, 19 Νοεμβρίου 2019
Α. Σύσκεψη του Πρωθυπουργού με τους Περιφερειάρχες.
1.Ποιό ήταν το βασικό θέμα συζήτησης στη χθεσινή συνάντηση του Πρωθυπουργού με τους Περιφερειάρχες;
Στο επίκεντρο της τακτικής συνάντησης βρέθηκαν η ανάγκη μεγαλύτερης απορρόφησης τον κονδυλίων του ΕΣΠΑ, η ενίσχυση των αρμοδιοτήτων των Περιφερειών και το μεταναστευτικό - προσφυγικό. Συζητήθηκε πρωτίστως η πορεία υλοποίησης των Περιφερειακών Επιχειρησιακών Προγραμμάτων ΕΣΠΑ 2014-2020 και έγινε ενημέρωση για το σχεδιασμό της περιόδου 2021-2027. Αναφορικά με τη σημερινή κατάσταση -και τις καθυστερήσεις που υπήρξαν- ο Πρωθυπουργός υπογράμμισε πως μέχρι τέλη του έτους θα πρέπει να έχει επισπευσθεί η υλοποίηση των ΠΕΠ και να έχουν πιστοποιηθεί και δηλωθεί όλες οι δαπάνες των έργων ευθύνης των Περιφερειών. Θα ακολουθήσει ο σχεδιασμός για την αναθεώρηση των Προγραμμάτων με οργανωμένες μεταφορές ή ανακατανομές των διαθέσιμων πόρων για να μπορέσει να κλείσει ομαλά η τρέχουσα περίοδος. Για το σκοπό αυτό οι Περιφερειάρχες -με τη συνεργασία των συναρμόδιων Υπουργείων- θα είναι οπλισμένοι με έναν συγκεκριμένο «οδικό χάρτη» για να κερδίσουμε και τον χαμένο καιρό και τις χαμένες ευκαιρίες. Θα έχουν πια, στα χέρια τους έναν κατάλογο με τα προβλήματα που εντοπίστηκαν, αλλά και τους στόχους που θέτουμε ανά περιοχή. Επιπλέον η Κυβέρνηση θα τους παράσχει κάθε τεχνική βοήθεια και θα προχωρήσει σε θεσμικές παρεμβάσεις που θα λύσουν τα χέρια τους, ώστε να μπορέσουν να δράσουν γρήγορα. «Περιμένουμε», τόνισε ο Πρωθυπουργός «να εντείνετε τις προσπάθειές σας, διότι η ανάπτυξη για όλους, η ανάπτυξη σε όλη την Ελλάδα, είναι το κοινό μας στοίχημα. Και είναι ένα στοίχημα το οποίο είμαι σίγουρος ότι θα κερδίσουμε».
Σχετικά με την επόμενη προγραμματική περίοδο 2021-2027, ο Πρωθυπουργός υπογράμμισε ότι θα αποδοθούν στις Περιφέρειες πρόσθετοι πόροι, αλλά και πρόσθετες αρμοδιότητες. Τόνισε, όμως, ότι στο εξής, κονδύλια και διαχειριστική επάρκεια θα συνδέονται: Όσο τα πρώτα θα μετατρέπονται εγκαίρως σε σωστά έργα, τόσο θα αυξάνονται και οι αρμοδιότητες. Και όσο οι τελευταίες φέρνουν αποτέλεσμα, τόσο θα διευρύνονται και οι πιστώσεις. Είναι κάτι που υποσχεθήκαμε στον πολίτη και θα βοηθήσει συνολικά την ανάπτυξη σε ολόκληρη την χώρα. Ο Πρωθυπουργός ανέφερε ότι ο σχεδιασμός έχει ήδη ξεκινήσει, καθώς τον Ιανουάριο θα πρέπει να παρουσιάσουμε στις Βρυξέλλες το νέο Σύμφωνο Εταιρικής Σχέσης και τον Ιούνιο τα σχέδια των νέων Επιχειρησιακών Προγραμμάτων. Παρατήρησε, ωστόσο, ότι, μέχρι σήμερα -ένα μήνα μετά και την παρέλευση της παράτασης που δόθηκε- μόλις τέσσερις Περιφέρειες έχουν καταθέσει τις προτεραιότητές τους και τόνισε ότι αυτό σημαίνει περισσότερη δουλειά για όλους.
2.Έγινε συζήτηση για το μεταναστευτικό;
Συζητήθηκαν θέματα που αφορούν στην υλοποίηση ενός ολοκληρωμένου σχεδίου δράσης για την αντιμετώπιση του μεταναστευτικού - προσφυγικού προβλήματος. Ο Πρωθυπουργός τόνισε ότι «η σημερινή κυβέρνηση ακολουθεί άλλη πολιτική» και «προχωρά στη δημιουργία κλειστών προαναχωρησιακών κέντρων ώστε να ελέγχουμε ποιός μπαίνει και ποιός βγαίνει». Πρόσθεσε πως «δεν μεγενθύνουμε το πρόβλημα, αλλά δεν το υποτιμούμε», και ζήτησε από τους Περιφερειάρχες να δείξουν αλληλεγγύη προς τα νησιά, τονίζοντας: «Δεν γίνεται να ζητάω αλληλεγγύη από την Ευρώπη όταν δεν υπάρχει αλληλεγγύη μεταξύ μας». Ο Υπουργός Προστασίας του Πολίτη Μιχάλης Χρυσοχοΐδης είπε, μεταξύ άλλων, ότι «ποσοτικά, δεν είναι μεγάλο το ζήτημα και ότι «κυρίως πρέπει να διασφαλίσουμε ότι οι Έλληνες είναι και αισθάνονται ασφαλείς». Ανέφερε δε ότι προσλαμβάνονται 400 συνοριοφύλακες στον Έβρο, 500 νέοι υπάλληλοι στις υπηρεσίες ασύλου στα νησιά και στην ενδοχώρα και 800 άτομα για τη φύλαξη των συνόρων στα νησιά και για τη φύλαξη των κέντρων. Από την πλευρά του ο Υφυπουργός Εθνικής Άμυνας Αλκιβιάδης Στεφανής μίλησε για την ανάγκη υλοποίησης των στόχων που έχουν τεθεί ως προς τις μετακινήσεις και αναφέρθηκε στις προετοιμασίες που γίνονται. Υπήρξε κλίμα συνεργασίας και τονίστηκε η ανάγκη διαρκούς επαφής και ενημέρωσης.
3. Ποια άλλα θέματα συζητήθηκαν;
Συζητήθηκαν επίσης θέματα που αφορούν στην οριοθέτηση των αρμοδιοτήτων ανάμεσα στα τέσσερα επίπεδα της Διοίκησης (την Κεντρική Διοίκηση, τις Αποκεντρωμένες Διοικήσεις, τις Περιφέρειες και τους Δήμους). Τονίστηκε η ανάγκη ενός νέου θεσμικού πλαισίου που θα ενισχύει τις αρμοδιότητες των Περιφερειών και θα ξεκαθαρίζει το πλαίσιο λειτουργίας μεταξύ κεντρικής διοίκησης, αποκεντρωμένης διοίκησης, Περιφέρειας και Δήμου και επισημάνθηκε ότι το νέο μεταρρυθμιστικό πλαίσιο θα κατατεθεί στο πρώτο εξάμηνο του 2020, ύστερα από εκτενή διάλογο.
Β. Συνταγματική αναθεώρηση.
1.Έχει η συνταγματική αναθεώρηση το εύρος που χρειάζεται και θέλατε;
Είχαμε προτείνει την αναθεώρηση πολύ περισσότερων άρθρων έτσι ώστε να διαμορφώσουμε τον Καταστατικό Χάρτη της χώρας με βάση την εμπειρία του παρελθόντος και τις ανάγκες του μέλλοντος. Δυστυχώς ωστόσο, η προηγούμενη Βουλή -που ήταν και η προτείνουσα Βουλή- με πλειοψηφία του ΣΥΡΙΖΑ και των ΑΝΕΛ περιόρισε σοβαρά το πεδίο των αναθεωρητέων άρθρων. Εμπόδισε, ανάμεσα στα άλλα, την αναθεώρηση του άρθρου 16 και το σπάσιμο του κρατικού μονοπωλίου στην Ανώτατη Εκπαίδευση. Εμπόδισε δηλαδή τη δυνατότητα να μετεξελιχθεί η Ελλάδα σε Διεθνές Εκπαιδευτικό Κέντρο, που θα αξιοποιούσε τα συγκριτικά πλεονεκτήματα της παιδείας και του πολιτισμού, θα οδηγούσε στον επαναπατρισμό επιστημόνων και θα ανεκοπτε τη φυγή Ελλήνων φοιτητών στο εξωτερικό. Θα έβαζε τη χώρα μας στη νέα διεθνή εκπαιδευτική αγορά των 30 δις ευρώ και θα δημιουργούσε, έτσι μία νέα πηγή για το ΑΕΠ μεγαλύτερη και από τον τουρισμό. Έγιναν, ωστόσο, δεκτές σημαντικές προτάσεις μας που δίνουν θετικό πρόσημο στην αναθεώρηση.
2.Ποιές είναι βασικές συνταγματικές αλλαγές που προωθούνται;
Η Επιτροπή Αναθεώρησης κατέληξε -άλλοτε με απλή και άλλοτε με αυξημένη πλειοψηφία- σε 7 βασικά σημεία προτεινόμενων συνταγματικών αλλαγών. Αφορούν:
1.Την πλήρη αποδέσμευση της διαδικασίας εκλογής Προέδρου της Δημοκρατίας από τις βουλευτικές εκλογές (άρθρο 32). Έτσι ώστε να μην διακόπτεται η δημοκρατική λαϊκή εντολή προς μία κυβέρνηση και να μην εργαλειοποιείται η διαδικασία εκλογής του Ανώτατου Άρχοντα από την εκάστοτε Αντιπολίτευση.
2. Την κατάργηση της αποσβεστικής προθεσμίας του άρθρου 86 που αφορά στα ποινικά αδικήματα Υπουργών κατά την άσκηση των καθηκόντων τους και την εξίσωση με τα ισχύοντα για όλους τους πολίτες. Αλλά και τον περιορισμό της βουλευτικής ασυλίας (άρθρο 62) αποκλειστικά και μόνο σε πράξεις ή δηλώσεις που αφορούν στην άσκηση των καθηκόντων του βουλευτή.
3.Τη θέσπιση υποχρέωσης του Κράτους για ένα Σύστημα Ελάχιστου Εγγυημένου Εισοδήματος για τη στήριξη της Ελληνικής Οικογένειας (άρθρο 21), η οποία αποτέλεσε το ισχυρό κύτταρο που άντεξε κατά τη διάρκεια της κρίσης και κράτησε όρθια τη ελληνική κοινωνία. Με πρωτοβουλία της Νέας Δημοκρατίας αναδεικνύεται στο Σύνταγμα η Αρχή της Κοινωνικής Οικονομίας της Αγοράς, που ως όρος έχει ήδη προωθηθεί επεβλήθη στις θεμελιώδεις Ευρωπαϊκές Συνθήκες, με πρωτοβουλία του Ευρωπαϊκού Λαϊκού Κόμματος.
4.Τη διευκόλυνση της ψήφου των Ελλήνων του εξωτερικού (άρθρο 54), με τρόπο, ώστε να μην αντιμετωπίσει ζητήματα αντισυνταγματικότητας η ψήφιση σχετικού νόμου, όπως αποφασίστηκε από τη διακομματική επιτροπή.
5.Την αναβάθμιση του Ελληνικού Κοινοβουλίου που επιτυγχάνεται με την πρόταση μας (άρθρο 68) για τη δυνατότητα σύστασης Εξεταστικής Επιτροπής ύστερα από πρόταση 10 και με παρουσία 120 βουλευτών. Και αυτό μετεξελίσσει την Εξεταστική Επιτροπή σε ισχυρό εργαλείο Κοινοβουλευτικού Ελέγχου και αναβαθμίζει το ελεγκτικό ρόλο του Κοινοβουλίου.
6.Τη διευκόλυνση της εκλογής Ανεξάρτητων Αρχών (άρθρο 101Α). Από την ομοφωνία και τα 4/5 που απαιτούνταν, τώρα εκλέγονται με τα 3/5 της Διάσκεψης των Προέδρων, ώστε να μη μένουν ακέφαλες, όπως συνέβη πρόσφατα με το Ραδιοτηλεοπτικό Συμβούλιο.
7.Την εξίσωση (άρθρο 96) των στρατιωτικών δικαστών με τους λοιπούς δικαστές, ώστε σύμφωνα και με το Ευρωπαϊκό Δικαστήριο Δικαιωμάτων του Ανθρώπου να ισχυροποιηθούν οι εγγυήσεις ανεξάρτητης λειτουργίας της Στρατιωτικής Δικαιοσύνης.
Γ. Για το δημοσίευμα των Financial Times
1. Οι Financial Times -που έγραψαν ότι ψηφίσατε διάταξη που που κάνει «δώρα σε υπόδικους για ξέπλυμα χρήματος»- δημοσίευσαν ήδη απαντητική επιστολή της Κυβέρνησης που ακυρώνει τις αρχικές αβάσιμες εντυπώσεις. Ποιά είναι τελικά η αλήθεια;
Το δημοσίευμα των Financial Times δεν λάμβανε καθόλου υπόψη τη μεταβατική διάταξη για την οποία δεν αναφέρει τίποτα. Ηδη, πάντως, έχουν δημοσιεύσει κυβερνητική απαντητική επιστολή με την οποία αποκαθιστούμε την αλήθεια. Είναι απολύτως ξεκάθαρο ότι σε καμία παλαιά υπόθεση δεν αποδεσμεύονται αυτόματα λογαριασμοί και λοιπά περιουσιακά στοιχεία. Συγκεκριμένα, μετά από διαβίβαση, εντός τριμήνου, των παλαιών υποθέσεων από την Αρχή Καταπολέμησης της Νομιμοποίησης Εσόδων από Εγκληματικές Δραστηριότητες στο Δικαστικό Συμβούλιο ή στον Ανακριτή -ανάλογα το στάδιο της υπόθεσης- έρχονται τα εν λόγω δικαστικά όργανα να αποφασίσουν, χωρίς κάποιο χρονικό περιορισμό, εάν θα παραμείνουν δεσμευμένα τα περιουσιακά στοιχεία προκειμένου να εξεταστεί η ουσία των σχετικών υποθέσεων. Ας δούμε, όμως, τι ίσχυε έως τώρα και τι αλλάζει. Αν ένας πολίτης κατηγορηθεί σήμερα για κάποιο ποινικό αδίκημα, τότε μπορεί να προφυλακιστεί αλλά μέχρι 18 μήνες. Εάν έως τότε δεν προχωρήσει η διαδικασία της ποινικής δίωξης, θα αφεθεί ελεύθερος, χωρίς αυτό να σημαίνει ότι δεν θα γίνει η δίκη, στην οποία μπορεί να αθωωθεί ή να καταδικαστεί. Σε αντίθεση με την ρύθμιση αυτή, όταν το ζήτημα ήταν οικονομικό μπορούσε να δεσμευτεί η περιουσία του` και να παραμείνει δεσμευμένη ακόμα και μετά τους 18 μήνες, ακόμη κι αν η δίκη γινόταν μετά από 5-6 χρόνια. Έτσι ενώ θα μπορούσε να αθωωθεί, θα είχε ήδη καταστραφεί οικονομικά. Εναρμονίσαμε, λοιπόν, τη νομοθεσία με αυτά που ισχύουν στη Σύμβαση Δικαιωμάτων του Ανθρώπου και στον Χάρτη της Ε.Ε. για τα Θεμελιώδη Δικαιώματα, έτσι ώστε να ισχύει για το οικονομικό σκέλος ό,τι ισχύει για το ποινικό. Παράλληλα, με τον ορισμό του χρονικού περιορισμού ενισχύουμε την προτεραιοποίηση, στο πλαίσιο των διαδικασιών του δικαστικού συστήματος, των υποθέσεων που σχετίζονται με το ξέπλυμα χρήματος. Για τις παλιές υποθέσεις προστέθηκε μεταβατική διάταξη που θέτει ένα χρονικό διάστημα τριών μηνών προκειμένου να διαβιβαστούν από την Αρχή οι σχετικές υποθέσεις στο αρμόδιο δικαστικό όργανο και εκείνο στη συνέχεια να αποφανθεί, χωρίς κάποιο χρονικό περιορισμό, για ποιες θα επικυρωθεί (ή όχι) η ισχύουσα απόφαση δέσμευσης του προέδρου της Αρχής. Σε ένα σοβαρό Κράτος Δικαίου, δεν μπορεί να καθυστερούν κρίσιμες υποθέσεις για το δημόσιο συμφέρον, αλλά και να κρατούνται όμηροι άνθρωποι οι οποίοι δεν φταίνε σε τίποτα.
Δ. Πολυτεχνείο – προσπάθεια καπηλείας από τον ΣΥΡΙΖΑ.
1.Πως σχολιάζετε την παρουσία του κ. Τσίπρα στην πορεία του Πολυτεχνείου;
Ήταν μια επικοινωνιακή κίνηση του κ. Τσίπρα, δυστυχώς γι’ αυτόν στα όρια της αστειότητας, σε μια προσπάθεια να πείσει τον κόσμο πως γυρνάει πίσω στα παλιά, στο πεζοδρόμιο και την αριστεροσύνη του άκρατου λαϊκισμού. Βέβαια επειδή κατάλαβε πως και η κοροϊδία έχει κι αυτή τα όρια της, απέφυγε να φτάσει μέχρι την Αμερικανική πρεσβεία και αποχώρησε στο Σύνταγμα. Γιατί όσο να ‘ναι και αγκαλιές με τον Τραμπ και «φονιάδες των λαών», έξω από την πρεσβεία, πάει πολύ... Ο ΣΥΡΙΖΑ και ο κ. Τσίπρας δείχνουν πως θέλουν να ανακτήσουν το αριστερό τους προφίλ αλλά τα 4 χρόνια κυβερνητικής εφαρμογής του σκληρότερου μνημονίου και της συνεργασίας με τον Πάνο Καμμένο δεν τους το επιτρέπει. Από την άλλη θέλουν να εμφανίζονται και ως κεντροαριστεροί - σοσιαλδημοκράτες αλλά ο πολιτικός τους λόγος και η αντιπολίτευση που ασκούν παραπέμπουν στον ΣΥΡΙΖΑ του 4%. Βρίσκονται σε προφανή πολιτική αμηχανία και σύγχυση.
2.Για την χθεσινή ανάρτηση του κ. Τσίπρα στα social media, ο οποίος ισχυρίζεται πως η πορεία του Πολυτεχνείου ήταν η πρώτη μεγάλη αντικυβερνητική διαδήλωση, τι απαντάτε;
«Το γαρ πολύ της θλίψεως γεννά παραφροσύνη». Ο κ. Τσίπρας χθες προσπάθησε να καπηλευτεί την επέτειο του Πολυτεχνείου. Δυστυχώς για τον ίδιο και το κόμμα του και προς μεγάλη τους λύπη, η πορεία του Πολυτεχνείου δεν ήταν μια αντικυβερνητική διαδήλωση και δεν κατέληξε σε εκτεταμένα επεισόδια με ρίψεις μολότοφ οδοφράγματα και φωτιές, όπως φαίνεται ότι περίμεναν. Ούτε βέβαια ο ΣΥΡΙΖΑ, με το ολιγάριθμο μπλοκ οπαδών του, κατάφερε να την καπελώσει. Ήταν μια ειρηνική πορεία, μνήμης που πραγματοποιήθηκε από χιλιάδες ανθρώπους. Και αυτό παρά το εμπρηστικό κλίμα που προσπάθησαν να καλλιεργήσουν ο κ. Τσίπρας και βουλευτές του όλες τις προηγούμενες μέρες. Αν θέλει ο κ.Τσίπρας να κάνει αντικυβερνητικό συλλαλητήριο, ας οργανώσει ένα για να δούμε πόσους θα μαζέψει.
3.Φέτος δεν είχαμε εκτεταμένα επεισόδια στην επέτειο του Πολυτεχνείου και μετά την πορεία. Πιστεύετε πως η βία και οι καταστροφές που βλέπαμε όλα τα προηγούμενα χρόνια από ομάδες αναρχικών θα εκλείψουν;
Οι πολίτες νιώθουν ικανοποίηση και ανακούφιση που η φετινή πορεία έληξε ειρηνικά, με μεμονωμένα μόνο, μικρής έκτασης, επεισόδια μετά το τέλος της. Κάθε μέρα που περνάει η ελληνική κοινωνία νιώθει και πιο ασφαλής. Τα πράγματα αλλάζουν. Υπάρχει πλέον η πολιτική βούληση και η επιχειρησιακή ετοιμότητα για την αντιμετώπιση των κουκουλοφόρων – αντιεξουσιαστών. Η προηγούμενη Kυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ/ΑΝΕΛ, ανέχθηκε και ενθάρρυνε, με τον νόμο Παρασκευόπουλου και την απραξία της αστυνομίας, επί 4,5 χρόνια την νοσηρή και επικίνδυνη για την δημόσια ασφάλεια αυτή κατάσταση. Η συστηματική δουλειά που γίνεται από το Υπουργείο Προστασίας του Πολίτη και την αστυνομία ήδη αποδίδει. Ο νόμος, όπου χρειαστεί παρέμβαση, εφαρμόζεται με σχέδιο, σωφροσύνη και αποφασιστικότητα. Η νομιμότητα και η κανονικότητα στο κέντρο και τις γειτονιές των μεγάλων πόλεων βήμα – βήμα αποκαθίσταται.
Ε. Νομοσχέδιο για Ενέργεια
1.Ποιοι είναι οι βασικοί πυλώνες του νομοσχεδίου «απελευθέρωση αγοράς ηλεκτρικής ενέργειας, εκσυγχρονισμός της Δ.Ε.Η., ιδιωτικοποίηση της ΔΕΠΑ και στήριξη των Α.Π.Ε.» που κατατέθηκε στη Βουλή;
Με το νομοσχέδιο που καταθέσαμε αντιμετωπίζουμε γρήγορα και αποτελεσματικά κρίσιμα ζητήματα που αφορούν την ενέργεια. Είναι ένας κλάδος που βρίσκεται στο επίκεντρο της προσπάθειας επιστροφής της χώρας μας σε πορεία όχι μόνο βιώσιμης, αλλά και φιλικής προς το περιβάλλον ανάπτυξης, όπως έχει επανειλημμένα επισημάνει ο Πρωθυπουργός. Βασικοί πυλώνες του νομοσχεδίου είναι:
-Ο εκσυγχρονισμός της Δ.Ε.Η., που είναι το επόμενο αναγκαίο βήμα για την εξυγίανσή της μετά την δεσμη των μέτρων διάσωσης που εφαρμόσαμε τον Αύγουστο του 2019.
-Η ταχεία υιοθέτηση νέου μοντέλο λειτουργίας της χονδρεμπορικής αγοράς ενέργειας (targetmodel) που θα καταστήσει τη Δ.Ε.Η. πιο ανταγωνιστική επ’ ωφελεία των τελικών καταναλωτών και θα επιτρέψει τη σύζευξή της με τις αγορές της Ευρώπης.
-Ο οδικός χάρτης για την ιδιωτικοποίηση της ΔΕΠΑ, με την οποία θα επιτευχθεί η περαιτέρω απελευθέρωση της αγοράς φυσικού αερίου. Υπενθυμίζεται ότι ο Πρωθυπουργός Κυριάκος Μητσοτάκης δεσμεύτηκε στη Σύνοδο Κορυφής του Ο.Η.Ε. για κλείσιμο όλων των λιγνιτικών μονάδων έως το 2028. Συνεπώς η ανάπτυξη των κλάδων εμπορίας και των υποδομών φυσικού αερίου αποκτά αυξημένη σημασία.
-Η ταχεία αύξηση των Ανανεώσιμων Πηγών Ενέργειας στο ενεργειακό μείγμα. Το Εθνικό Σχέδιο για την Ενέργεια και το Κλίμα που δίνεται αυτές της ημέρες για δημόσια διαβούλευση προβλέπει ότι έως το 2030 οι Α.Π.Ε. θα πρέπει να αναλογούν στο 35% του ενεργειακού μείγματος, ένα ποσοστό σημαντικά υψηλότερο από το σημερινό. Το νομοσχέδιο περιλαμβάνει μέτρα για τη στήριξη της αγοράς Α.Π.Ε. που είναι κρίσιμα για την επίτευξη του αυτού στόχου.
-Το πλαίσιο για την ηλεκτροκίνηση -που είναι το μέλλον για τις μεταφορές λόγω του πολύ χαμηλού κόστους και των μηδενικών ρύπων.
-Οι ρυθμίσεις για την ενεργειακή αναβάθμιση των δημοσίων κτιρίων και για την δημιουργία ανταγωνιστικού πλαισίου διαδικασιών για τα μέτρα ενεργειακής απόδοσης.
2.Τι ακριβώς επιδιώκεται μέσω του νομοσχεδίου για τη Δ.Ε.Η.;
Όπως είναι γνωστό, τον Απρίλιο του 2019, ο ορκωτός ελεγκτής, η Ernst and Young, έθεσε σοβαρό ζήτημα βιωσιμότητας της επιχείρησης. Γι’ αυτό το λόγο, αμέσως μόλις αναλάβαμε τη διακυβέρνηση προχωρήσαμε στην εκπόνηση ενός Σχεδίου Διάσωσης της εταιρείας και στη λήψη άμεσων μέτρων ώστε να ενισχυθεί η ρευστότητα της επιχείρησης και να μην καταρρεύσει. Οι προσπάθειές μας έχουν ήδη αρχίσει να αποδίδουν καρπούς. Ο ορκωτός ελεγκτής στα τέλη του Σεπτεμβρίου με νεότερη έκθεση, επιβεβαίωσε ότι ο άμεσος κίνδυνος για τη βιωσιμότητα της εταιρείας έχει απομακρυνθεί. Παράλληλα, η μετοχή της Δ.Ε.Η. έχει τριπλασιάσει την αξία της και η Standard & Poor’s αναβάθμισε την πιστοληπτική ικανότητα της εταιρείας. Πρόκειται για ξεκάθαρες ενδείξεις ότι η αγορά αξιολογεί θετικά τη στρατηγική του Υπουργείου Ενέργειας για τη Δ.Ε.Η..
Το υπό συζήτηση νομοσχέδιο περιλαμβάνει σειρά μέτρων για τον εκσυγχρονισμό της Δ.Ε.Η. που εντάσσονται στην ευρύτερη στρατηγική για την βιώσιμη ανάπτυξή της, Βασικοί πυλώνες είναι η απολιγνιτοποίηση, το άνοιγμα της εταιρείας στις Α.Π.Ε. και η ιδιωτικοποίηση του ΔΕΔΔΗΕ, της θυγατρικής της Δ.Ε.Η. που διαχειρίζεται το δίκτυο διανομής. Στόχος είναι η Δ.Ε.Η. να απομακρυνθεί από νοοτροπίες και πρακτικές το παρελθόντος, να σταθεί στο ύψος των περιστάσεων, να είναι ευέλικτη και λειτουργική, να επιτελέσει τον αναπτυξιακό της ρόλο για την Ελλάδα.
3.Ποιες είναι οι βασικές ρυθμίσεις για τη Δ.Ε.Η.;
1.Θεσπίζονται ευέλικτες προσλήψεις προσωπικού αορίστου χρόνου με κατάργηση μονιμότητας. Έτσι όσοι θα προσληφθούν εφεξής στη Δ.Ε.Η. θα έχουν συμβάσεις όπως υπάρχουν στον ιδιωτικό τομέα. Οι προσλήψεις απλοποιούνται και επιταχύνονται, ενώ θα υπάρχει συμμετοχή του ΑΣΕΠ για έλεγχο νομιμότητας. Η ρύθμιση θα εφαρμοστεί και στις θυγατρικές της Δ.Ε.Η., ΔΕΔΔΗΕ και Δ.Ε.Η. Ανανεώσιμες.
2.Καταργείται η μονιμότητα για Γενικούς Διευθυντές και Διευθυντές και εισάγονται οι τριετείς θητείες. Θα επιλέγονται κατόπιν προκήρυξης που θα απευθύνεται τόσο στο εσωτερικό της επιχείρησης όσο και σε όλη την αγορά.
3.Εισάγονται επιπλέον κίνητρα για την προσέλκυση στελεχών από την αγορά, καθώς σήμερα υπάρχει διαρροή στελεχών προς τους ανταγωνιστές της Δ.Ε.Η..
4.Εισάγεται σχέδιο για στοχευμένες εθελούσιες εξόδους με επιβάρυνση αποκλειστικά της Δ.Ε.Η. Με σκοπό να μειωθεί το κόστος της ΔΕΗ αλλά και να στηριχθεί το πρόγραμμα απολιγνιτοποίησης, προβλέπονται στοχευμένες εθελούσιες έξοδοι για το προσωπικό χωρίς επιβάρυνση των φορολογουμένων και των ασφαλιστικών ταμείων. 5.Ενισχύεται η μεσαία βαθμίδα διοίκησης της εταιρείας. Οι Βοηθοί Γενικοί Διευθυντές, σε ένα ποσοστό έως 20% θα προσλαμβάνονται με αποφάσεις Διοικητικού Συμβουλίου επίσης από την αγορά, αλλά θα αμείβονται με τους μισθούς των συναδέλφων τους στη Δ.Ε.Η..
6.Διευκολύνεται η εσωτερική κινητικότητα εργαζομένων, ώστε κάποιοι εργαζόμενοι να μπορούν να μετακινηθούν από τη Δ.Ε.Η. προς τον ΔΕΔΔΗΕ και τη Δ.Ε.Η. Ανανεώσιμες Α.Ε..
7.Δίνεται η δυνατότητα εθελοντικής μεταφοράς προσωπικού της Δ.Ε.Η. σε υπηρεσίες και φορείς του στενού ή του ευρύτερου δημόσιου τομέα. Θα υπάρξει ασφαλώς συντονισμός με το Υπουργείο Εσωτερικών διότι η ρύθμιση συνδέεται με το πρόγραμμα κινητικότητας του Δημοσίου.
8.Εισάγεται ευέλικτο πλαίσιο για τις προμήθειες, εναρμονισμένο με τις προβλέψεις της νομοθεσίας της Ε.Ε., ώστε να παρακάμπτονται οι χρονοβόρες διαδικασίες αλλά να διασφαλίζεται η διαφάνεια, κάτω από τον έλεγχο της Ελεγκτικής Επιτροπής που ενισχύσαμε.
9.Ενισχύεται η εταιρική διακυβέρνηση της Δ.Ε.Η. με τη σύσταση Επιτροπής Αμοιβών και Προσλήψεων και την ενίσχυση της Ελεγκτικής Επιτροπής.
10.Καταργείται το υπάρχον προνομιακό πλαίσιο για τα τιμολόγια των εργαζομένων στη Δ.Ε.Η.. Η έκπτωση στη χρέωση των καταναλώσεών τους για την ηλεκτρική ενέργεια δεν θα μπορεί να υπερβαίνει το 30%.
4.Τι προβλέπει το νομοσχέδιο για το νυχτερινά τιμολόγια;
Στο νομοσχέδιο προβλέπεται αναπροσαρμογή των χρεώσεων Υπηρεσίας Κοινής Ωφελείας (ΥΚΩ) στα νυχτερινά τιμολόγια για πελάτες οικιακής χρήσης χαμηλής τάσης που έχουν καταναλώσεις άνω των 1.600 KWh/τετράμηνο. Πρόκειται για μείωση που εφαρμόζεται σε όλους τους παρόχους ηλεκτρικής ενέργειας και ευνοεί κατά κύριο λόγο τα νοικοκυριά που κάνουν αυξημένη χρήση ενεργοβόρων συσκευών κατά τη διάρκεια της νύχτας (π.χ. θερμοσυσσωρευτές, κλιματιστικά). Υπενθυμίζεται πως με απόφαση του 2018 είχε αυξηθεί υπέρμετρα το νυχτερινό ρεύμα για αυτούς που είχαν υψηλότερες καταναλώσεις
|
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου