Αναγνώστες

Τρίτη 18 Φεβρουαρίου 2020


Μοσχάτο, 18 Φεβρουαρίου 2020

Α. Για απεργία 18/2/2020
 
1. Πως σχολιάζετε την σημερινή 24ωρη απεργία πολλών συνδικάτων;

Βασικό αίτημα της αυριανής 24ωρης απεργίας της ΑΔΕΔΥ, του Εργατικού Κέντρου Αθήνας της ΠΟΕ ΟΤΑ και των Σωματείων στο χώρο των μεταφορών, σύμφωνα με τις ανακοινώσεις τους, είναι η κατάργηση του Νόμου Κατρούγκαλου, η μη ψήφιση του νέου ασφαλιστικού και η επαναφορά σε προηγούμενες εποχές. Πραγματοποιούν δηλαδή μια απεργία για τον νόμο που έφερε η κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ το 2016, στον οποίο ελάχιστα αντέδρασαν μέχρι το καλοκαίρι του 2019. Και πραγματοποιούν τώρα απεργία για τον Νόμο που φέρνει η Κυβέρνηση της Ν.Δ., ο οποίος καταργεί αρνητικές διατάξεις του νόμου Κατρούγκαλου. Πρόκειται για συνδικαλιστικό παραλογισμό και για απεργίες φανερά υποκινούμενες με καθαρά κομματικά κίνητρα και στοχεύσεις.
Ας δούμε τον κατάλογο των αιτημάτων με τα οποία ουσιαστικά ζητούν την επιστροφή στην κατάσταση και τις αποδοχές προ Μνημονίων. Διαβάζουμε λοιπόν για τους λόγους που θα ταλαιπωρηθούν αύριο εκατοντάδες χιλιάδες πολίτες.
Οι «εργατοπατέρες» ζητούν:
-Επαναφορά της 13ης και 14ης σύνταξης.
-Πλήρη κρατική εγγύηση όλων των συντάξεων.
-Κοινωνική ασφάλιση, Υγεία –Πρόνοια για όλους, αποκλειστικά Δημόσια, Δωρεάν και Υποχρεωτική.
-Ένταξη των ηλεκτροδηγών της ΣΤΑ.ΣΥ. στα ΒΑΕ με αναδρομική ισχύ.
-Επαναφορά των ΒΑΕ, όπου έχουν καταργηθεί.
-Υπογραφή νέας Συλλογικής Σύμβασης, η οποία να ανταποκρίνεται τόσο στις πραγματικές ανάγκες, όσο και στις ιδιαίτερες συνθήκες εργασίας των ειδικοτήτων της ΣΤΑ.ΣΥ. Α.Ε.
Τα αιτήματα αυτά είναι φανερό ότι κινούνται εκτός λογικής. Πρόκειται για καθαρά αντιπολιτευτική ενέργεια από επαγγελματίες «εργατοπατέρες» του ΣΥΡΙΖΑ και του ΠΑΜΕ.

Β. Ασφαλιστικό νομοσχέδιο

1. Ποιά είναι τα βασικά χαρακτηριστικά του ασφαλιστικού νομοσχεδίου που κατατέθηκε χθες στη Βουλή;

Πρώτο: Είναι το πρώτο νομοσχέδιο στην ιστορία της χώρας που θα συνοδεύεται από πλήρη ειδική αναλογιστική μελέτη για τις κύριες και τις επικουρικές συντάξεις και θα επιβεβαιώνει τη βιωσιμότητα του ασφαλιστικού συστήματος, μέχρι το 2070. Ταυτόχρονα, το Οικονομικό Πανεπιστήμιο Αθηνών έχει εκπονήσει για πρώτη φορά επίσης ολοκληρωμένη μελέτη επάρκειας συντάξεων.
Δεύτερο: Μείζονος σημασίας είναι το γεγονός ότι έχουμε το πρώτο ασφαλιστικό νομοσχέδιο, μετά από 12 χρόνια, που δεν θα έχει καμία μείωση στις συντάξεις. Αντίθετα, θα έχει αυξήσεις. Ιδιαίτερα ωφελημένοι, όμως, θα είναι όλοι οι σημερινοί και αυριανοί εργαζόμενοι της χώρας που θα έχουν 30 χρόνια ασφάλισης και πάνω, οι οποίοι, με το νέο νόμο, θα δουν υψηλότερες παροχές, όταν συνταξιοδοτηθούν.
Και τρίτο: Σε γενικές γραμμές, στηρίζεται στην απλότητα, την ευελιξία και την ελευθερία. Αφήνει στο παρελθόν το νόμο Κατρούγκαλου και δημιουργεί ένα ελκυστικό, ανταποδοτικό ασφαλιστικό σύστημα, που καλλιεργεί την ασφαλιστική συνείδηση σε όλους και παρέχει ειδική μέριμνα για τους πολύτεκνους, τους νέους, τις εργαζόμενες μητέρες, τους αγρότες, τις συντάξεις χηρείας, καθώς και για ειδικές αναπηρίες.

2. Τι θα καταβάλλει για εισφορές ένας μισθωτός που ασκεί παράλληλα επιχειρηματική δραστηριότητα;

Ο μισθωτός -που παράλληλα ασκεί επιχειρηματική δραστηριότητα – εφόσον έχει μεικτό μισθό 934 ευρώ, καλύπτει τα 252 ευρώ, που αντιστοιχούν στη 2η ασφαλιστική κατηγορία των αυτοαπασχολουμένων και εκπληρώνει πλήρως τις ασφαλιστικές του υποχρεώσεις.

3. Ποιές εισφορές θα καταβάλλουν οι μη μισθωτοί;

Διαμορφώνεται μια κλίμακα με έξι σκαλοπάτια, ανάμεσα από τα οποία οι 900.000 μη μισθωτοί μπορούν να επιλέξουν, με αίτησή τους, εκείνο που επιθυμούν. Αίτηση για μεταβολή ασφαλιστικής κατηγορίας μπορεί να υποβάλλεται οποτεδήποτε, σε κάθε περίπτωση όμως η μετάταξη από κατηγορία σε κατηγορία θα γίνεται από την 1η του επόμενου έτους και θα ισχύει υποχρεωτικά για όλο το επόμενο έτος. Όσοι δεν επιλέξουν με αίτησή τους την ένταξή τους σε κάποια κατηγορία, θα ενταχθούν υποχρεωτικά στην πρώτη και κατώτατη που αντιστοιχεί σε 220 ευρώ. Ιδιαίτερης σημασίας είναι το γεγονός ότι καθιερώνεται και μία άλλη κατηγορία, χαμηλών εισφορών, που αφορά τους νέους ελεύθερους επαγγελματίες και αυτοτελώς απασχολούμενους για τα πρώτα 5 έτη από την έναρξη άσκησης του επαγγέλματος, κατόπιν αίτησής τους. Παράλληλα καταργείται η διάταξη του νόμου Κατρούγκαλου που βάφτιζε την έκπτωση στις εισφορές των νέων επαγγελματιών «ασφαλιστική οφειλή» που αναζητούνταν από τον ασφαλισμένο στο μέλλον. Πλέον, η καταβολή μειωμένης εισφοράς έως και μια 5ετία για τους νέους επαγγελματίες δεν συνιστά ασφαλιστική οφειλή και δεν αναζητείται.

4. Πως θα υπολογιστούν οι εισφορές Ιανουαρίου των ελεύθερων επαγγελματιών, των αυτοαπασχολουμένων και των αγροτών;

Θα υπολογιστούν και θα πληρωθούν με το νέο σύστημα εισφορών. Η καταβολή των ασφαλιστικών εισφορών θα γίνει για μία και μοναδική φορά, μέχρι τις 12 Μαρτίου. Ήδη, ο e-ΕΦΚΑ ετοιμάζει τα σχετικά ειδοποιητήρια, που θα σταλούν, μετά την ψήφιση του νόμου. Στη νέα πλατφόρμα θα διακρίνονται δύο τίτλοι: «ΕΠΙΛΕΓΩ ΕΛΕΥΘΕΡΑ, ΣΥΜΦΕΡΕΙ ΥΨΗΛΟΤΕΡΑ», καθώς όλη η δομή της νέας ασφαλιστικής αλλαγής για τους ελεύθερους επαγγελματίες, τους αυτοαπασχολούμενους και τους αγρότες, έχει διαμορφωθεί, έτσι ώστε να συμφέρει όλους να επιλέγουν υψηλότερη κατηγορία για πολύ υψηλότερη σύνταξη.

5. Τι θα ισχύει για τη θεμελίωση συνταξιοδοτικού δικαιώματος;

Για πρώτη φορά, ανοίγει ο δρόμος επιτάχυνσης απονομής συντάξεων στις περιπτώσεις διαδοχικής ασφάλισης. Για τη θεμελίωση συνταξιοδοτικού δικαιώματος, μειώνουμε τις απαιτούμενες ημέρες ασφάλισης από 1.500 σε 1.000, οι οποίες πραγματοποιούνται στο φορέα της τελευταίας δραστηριότητας ή απασχόλησης, έτσι ώστε να αντιμετωπιστούν οι δυσκολίες εύρεσης του ασφαλιστικού χρόνου, που οφείλονται στη διαφοροποίηση των εντασσόμενων στον e-EΦΚΑ φορέων κοινωνικής ασφάλισης.

6. Τι θα ισχύσει για τα εφάπαξ;

Για πρώτη φορά, δημιουργείται ενιαίος κανόνας απονομής εφάπαξ για όλους. Καταργείται ο ελάχιστος χρόνος ασφάλισης για θεμελίωση αυτοτελούς δικαιώματος εφάπαξ παροχής και προκρίνεται η ενιαία αντιμετώπιση όλων των ασφαλισμένων, ενώ απλοποιείται και η διαδικασία απονομής της εν λόγω παροχής.

7. Πότε αποκτάται ασφαλιστική κάλυψη;

Με την ασφαλιστική μεταρρύθμιση, μειώνουμε τον απαιτούμενο χρόνο εργασίας από 75 ημέρες για το μισθωτό σε 50 και για τον μη μισθωτό από 3 μήνες σε 2, για την απόκτηση ασφαλιστικής ικανότητας και παροχών υγειονομικής περίθαλψης.

8. Τι προβλέπεται ως προς τα άτομα με αναπηρία;

Η ασφαλιστική μεταρρύθμιση αντιμετωπίζει με μεγάλη ευαισθησία τους συνταξιούχους που λαμβάνουν εξωιδρυματικό επίδομα ή επίδομα απόλυτης αναπηρίας ή επίδομα τυφλότητας, οι οποίοι πλέον θα εξαιρούνται από την επιβολή της εισφοράς 6% υπέρ ΕΟΠΥΥ επί των επιδομάτων τους. Επίσης, συστήνεται στον e-ΕΦΚΑ, Διεύθυνση Διευθέτησης Αναφορών για θέματα ΑμεΑ, με στόχο την ενίσχυση της αποτελεσματικότητας της Διοίκησης, την εμπέδωση μιας νέας ανθρωποκεντρικής λειτουργίας και την αναβάθμιση της ποιότητας ζωής των ατόμων με αναπηρία.

9. Τι αλλάζει για επικουρική ασφάλιση και εφάπαξ;

Διευρύνεται για πρώτη φορά το πεδίο εφαρμογής -σε προαιρετική βάση- της υπαγωγής στην επικουρική σύνταξη και της εφάπαξ παροχής σε εκατοντάδες χιλιάδες ασφαλισμένους οι οποίοι δεν είχαν τη δυνατότητα πριν να υπαχθούν στο σύστημα επικουρικής ασφάλισης και εφάπαξ παροχών. Το δικαίωμα της προαιρετικής υπαγωγής τους θα συνδυάζεται με την πλήρη εναρμόνιση, όσων είχαν υποχρέωση να υπαχθούν.

10. Τι αλλάζει για τις εργαζόμενες νέες μητέρες;

Η ασφαλιστική μεταρρύθμιση στηρίζει τις εργαζόμενες μητέρες. Με διάταξη νόμου -και όχι με εγκύκλιο- λύνεται οριστικά το κενό νόμου που δημιούργησε ο νόμος Κατρούγκαλου στις εργαζόμενες μητέρες που αποκτούν παιδί. Συγκεκριμένα, ο νόμος Κατρούγκαλου κατήργησε μια έκπτωση 50%, που υπήρχε, για τις εργαζόμενες μητέρες που επιστρέφουν στη δουλειά, προκειμένου να έχουν καλύτερη αντιμετώπιση και να βρίσκουν πιο εύκολα δουλειά. Για να το καλύψει αυτό το κενό, στη συνέχεια, η Κυβέρνηση του ΣΥΡΙΖΑ, εξέδωσε μια εγκύκλιο. Αίρουμε την εγκύκλιο, η οποία δεν λέει τίποτα στην ουσία και θεσπίζουμε διάταξη που δίνει την έκπτωση 50% στις ασφαλιστικές εισφορές για τις μητέρες. Η διάταξη αφορά εργαζόμενες μητέρες με έμμισθη σχέση εργασίας είτε αυτοαπασχολούμενες είτε ελεύθεροι επαγγελματίες είτε απασχολούμενες στον αγροτικό τομέα.

11. Τι προβλέπεται για τους εργαζόμενους συνταξιούχους;

Η ασφαλιστική μεταρρύθμιση στηρίζει τους συνταξιούχους που θέλουν να συνεχίσουν νόμιμα τον εργασιακό τους βίο. Ειδικά, οι πολύτεκνοι και γεωργοί συνταξιούχοι προστατεύονται απόλυτα, καθώς θα απολαμβάνουν το 100% της σύνταξής τους. Όλοι οι υπόλοιποι συνταξιούχοι, εφόσον εργάζονται, θα λαμβάνουν το 70% της σύνταξής τους. Ο τιμωρητικός και προσβλητικός νόμος του ΣΥΡΙΖΑ για τους εργαζόμενους συνταξιούχους καταργείται.

12. Τι συνεπάγεται η διοικητική και οργανωτική ενοποίηση κάτω από την «ομπρέλα» του νέου e-ΕΦΚΑ;

Η ασφαλιστική μεταρρύθμιση δημιουργεί μεγάλες οικονομίες κλίμακος, με εξοικονόμηση πόρων και αποτελεσματικότερη διαχείριση του ανθρώπινου δυναμικού του νέου e-ΕΦΚΑ προς όφελος των ασφαλισμένων. Η διοικητική και οργανωτική ενοποίηση κάτω από την «ομπρέλα» του νέου e-ΕΦΚΑ θα οδηγήσει σε ταχύτερο χρόνο απονομής των συντάξεων, καθώς, μέχρι σήμερα, για την απονομή της κύριας, της επικουρικής και του εφάπαξ ενός ασφαλισμένου, χρειάζονταν τρεις διαφορετικοί υπάλληλοι από τρεις διαφορετικούς φορείς. Μετά τη δημιουργία του e-ΕΦΚΑ, δημιουργούνται ενιαίοι ασφαλιστικοί φάκελοι. Ένας μόνο υπάλληλος θα απονέμει και τις τρεις συντάξεις.

Γ. Μεταναστευτικό
 
1. «Παγώνει» τελικά η ΠΝΠ για τη δημιουργία κλειστών δομών;

Αυτό που έγινε είναι σαφές: Ο ο Υπουργός Μετανάστευσης και Ασύλου έδωσε μια εβδομάδα προθεσμία στην Τοπική Αυτοδιοίκηση να υποδείξει άλλους χώρους, κατάλληλους και διαθέσιμους, για την κατασκευή των κλειστών δομών στα νησιά. Παρότι εδώ και μήνες κάνουμε διάλογο, αν ακόμη και τώρα τα στελέχη της Τοπικής Αυτοδιοίκησης έχουν να μας υποδείξουν εναλλακτικούς χώρους για τη δημιουργία κλειστών κέντρων στα νησιά τους, είμαστε ανοιχτοί. Επίσης πέρα από τις κλειστές δομές υπάρχουν πολλά άλλα ζητήματα για συζήτηση. Και είναι προφανές πως είμαστε στην ίδια πλευρά του τραπεζιού. Σε κάθε περίπτωση, πάντως, για λόγους δημοσίου συμφέροντος, για λόγους ασφάλειας και υγείας που αφορούν τους νησιώτες μας, είναι απαραίτητο να προχωρήσει -και θα προχωρήσει- το σχέδιο των κλειστών ελεγχόμενων δομών στα νησιά. Είναι, μάλιστα, κρίσιμο να ξεκινήσουν το συντομότερο δυνατό. Από την πλευρά μας βεβαιώνουμε πως όλα είναι έτοιμα για την υλοποίηση του κυβερνητικού σχεδίου, ώστε να κλείσουν οι άναρχες ανοιχτές δομές και να επιταχυνθούν οι διαδικασίες ασύλου και επιστροφών, που θα συμβάλουν στην αποσυμφόρηση των νησιών. Τα κλειστά κέντρα θα προχωρήσουν σε κάθε περίπτωση.

Δ. Ελληνοτουρκικά

1. Τι σημαίνει η ανάρτηση στην ιστοσελίδα των Ηνωμένων Εθνών της Συμφωνίας Τουρκίας με την Κυβέρνηση της Λιβύης;

Η ανάρτηση στην ιστοσελίδα των Ηνωμένων Εθνών της Συμφωνίας Τουρκίας με την Κυβέρνηση της Λιβύης είναι μια τυπική διαδικασία, που σε καμία περίπτωση, δεν συνιστά νομιμοποίησή της. Όπως δεν σημαίνει τίποτα επί της ουσίας η ανάρτηση στο πινάκιο ενός δικαστηρίου της αναγγελίας μιας δίκης, έτσι και η ανάρτηση στην ιστοσελίδα των Ηνωμένων Εθνών της Συμφωνίας Τουρκίας με την Κυβέρνηση της Λιβύης δεν παράγει κανένα νομικό αποτέλεσμα. Μην ξεχνάμε ότι το μνημόνιο αυτό είναι παράνομο και άκυρο αφού δεν εγκρίθηκε ούτε καν από το Κοινοβούλιο της Λιβύης. Επιπλέον -και είναι μείζονος σημασίας- έχει καταδικαστεί από την Ε.Ε. με ομόφωνη απόφαση του Συμβουλίου Κορυφής, από τις Η.Π.Α, τη Ρωσία, το Ισραήλ και την Αίγυπτο.

2. Πως σχολιάζετε την έναρξη -χθες στην Αθήνα- νέου κύκλου διαβουλεύσεων για Μέτρα Οικοδόμησης Εμπιστοσύνης μεταξύ Ελλάδας και Τουρκίας;

Όπως τονίζεται σε ανακοίνωση του Υπουργείου Εθνικής Άμυνας, “τη Δευτέρα 17 Φεβρουαρίου 2020, τουρκική αντιπροσωπεία αφίχθηκε στην Αθήνα για συζητήσεις, στο πλαίσιο του στρατιωτικού διαλόγου, με αντίστοιχη ελληνική, για την επιλογή δραστηριοτήτων υλοποίησης Μέτρων Οικοδόμησης Εμπιστοσύνης (ΜΟΕ), με σκοπό την αποφυγή έντασης και τη μείωση κινδύνου ατυχημάτων”.
Θέλουμε -όπως έχει τονίσει ο Πρωθυπουργός Κυριάκος Μητσοτάκης- να έχουμε ανοιχτά κανάλια επικοινωνίας κι αυτό ισχύει ακόμη περισσότερο σε στιγμές έντασης. Οι διαβουλεύσεις σε επίπεδο τεχνικό-στρατιωτικό για τα Μέτρα Οικοδόμησης Εμπιστοσύνης διατηρούν ανοιχτούς τους διαύλους και μπορεί να συμβάλουν ώστε να υπάρξει αποκλιμάκωση. Παράλληλα είναι σαφές και προς τους γείτονες, αλλά και σε ολόκληρη τη Διεθνή Κοινότητα, πως θα κάνουμε ό,τι χρειαστεί για να προασπίσουμε τα κυριαρχικά μας δικαιώματα.

Ε. Για Τσίπρα-ΣΥΡΙΖΑ
 
1. Πως σχολιάζετε την ομιλία Τσίπρα στην ΚΕ του κόμματός του και την επιδίωξή του για ένα νέο διευρυμένο ΣΥΡΙΖΑ;

Το νέο του κ. Τσίπρα μυρίζει ναφθαλίνη. Στην ομιλία του στην ΚΕ του κόμματος του ξεπέρασε, για μία ακόμη φορά, τον εαυτό του σε αντιδημοκρατικότητα και κυνισμό. Είπε, μεταξύ άλλων, εν είδει αυτοκριτικής, ότι τη δεύτερη φορά ο ΣΥΡΙΖΑ θα ελέγξει όλους τους αρμούς της εξουσίας, πετώντας στα σκουπίδια ακόμα και τα προσχήματα για τη διάκριση εξουσιών, σε μια δημόσια ομολογία των ολοκληρωτικών του αντιλήψεων. Όμως, όπως φάνηκε την Κυριακή, η εποχή της παντοδυναμίας Τσίπρα στο ΣΥΡΙΖΑ έχει παρέλθει. Κάποτε σε συνέδριο τους έβαζε να ξαναψηφίσουν μια πρότασή του, που είχαν καταψηφίσει. Τώρα δεν τολμάει να βάλει πρότασή του σε ψηφοφορία, όπως αυτή για το νέο όνομα του κόμματος, αφού οι συσχετισμοί γι΄ αυτόν είναι οριακοί και η αμφισβήτηση στις προτάσεις του μεγάλη. Στην ψηφοφορία για το ποιά μέλη θα εκλέξουν συνέδρους η πρόταση Τσίπρα έλαβε μόλις 55 ψήφους υπέρ, ενώ 50 ψήφισαν κατά (μεταξύ αυτών Βούτσης, Σκουρλέτης, Φίλης) και 5 λευκό. Όπως φαίνεται, η εσωστρέφεια θα συνεχιστεί.

2. Ποια είναι η γνώμη σας για τον «απολογισμό» του ΣΥΡΙΖΑ;

Ο λεγόμενος «απολογισμός» του ΣΥΡΙΖΑ εμπεριέχει μεγάλα ψέματα και πολλές πικρές για τους πολίτες αλήθειες. Παραδέχονται ότι υπήρξε απουσία προετοιμασίας του ΣΥΡΙΖΑ ενόψει των κυβερνητικών καθηκόντων που ανέλαβε το 2015. Επιβεβαιώνουν την φράση του Αλ. Τσίπρα ότι ανέλαβαν την ευθύνη για την διακυβέρνηση του τόπου με «αυταπάτες». Υποστηρίζουν συγκεκριμένα ότι δεν είχε εκτιμηθεί πως μετά το 2012 η Ε.Ε. και η Ευρωζώνη είχαν θωρακιστεί στο ενδεχόμενο αποχώρησης της Ελλάδας από το ευρώ. Ομολογούν εξαπάτηση στο δημοψήφισμα του 2015, καθώς αναγνωρίζουν ότι δεν έθεσαν τα πραγματικά διλήμματα και δεν προϊδέασαν τους πολίτες για έναν συμβιβασμό. Ρίχνουν τις ευθύνες για το πρώτο εξάμηνο στον Γ. Βαρουφάκη, αλλά ξεχνούν ότι ήταν επιλογή του Αλ. Τσίπρα που είχε συμφωνηθεί σε αλλεπάλληλες συναντήσεις πριν τις εκλογές του 2015. Ομολογούν ότι προχώρησαν σε ευκαιριακές συμμαχίες με μιντιάρχες -παραπέμποντας έτσι σε σχέσεις διαπλοκής- και αναγνωρίζουν ότι μετέτρεψαν την δημόσια τηλεόραση σε κομματικό παραμάγαζο χωρίς να καταφέρουν τους στόχους που επιδίωκαν. Παραδέχονται ότι τα μέτρα που εφάρμοσαν οδήγησαν στην αποξένωση της μεσαίας τάξης από τον ΣΥΡΙΖΑ, κάτι που δεν κατόρθωσαν να αντιστρέψουν οι κινήσεις των τελευταίων μηνών πριν από τις εκλογές. Αναγνωρίζουν, μάλιστα, ότι οι παροχές που μοίρασαν τον Μάιο ήταν προεκλογικές. Ομολογούν ότι δεν νοιάστηκαν για την ασφάλεια του πολίτη και την πάταξη της ανομίας. Τέλος παραδέχονται ότι ακολούθησαν λάθος τακτική στις εκλογές καθώς σύρθηκαν στη στρατηγική Μητσοτάκη.

ΣΤ. Απολογισμός-προγραμματισμός του Υπουργείου Περιβάλλοντος και Ενέργειας 

1. Ποιές ήταν οι βασικές δράσεις που αναπτύχθηκαν μετά τις εκλογές από το Υπουργείο Περιβάλλοντος και Ενέργειας;  

Πρώτα από όλα, υπήρξε -όπως τόνισε ο Πρωθυπουργός στη συνάντηση που είχε με την πολιτική ηγεσία του Υπουργείου- σημαντική πρόοδος στη Δ.Ε.Η., την οποία παραλάβαμε στα όρια της χρεοκοπίας. Το μοντέλο διακυβέρνησης της εταιρείας εκσυγχρονίστηκε και καταργήθηκαν οι δημοπρασίες τύπου ΝΟΜΕ. Για την άρση των ευρύτερων στρεβλώσεων που επικρατούν στην αγορά δρομολογήθηκαν επτά σημαντικές ιδιωτικοποιήσεις, στις οποίες περιλαμβάνονται η ΔΕΠΑ και η εξυγίανση της ΛΑΡΚΟ. Καταρτίστηκε Εθνικό Σχέδιο για την Ενέργεια και το Κλίμα, μέρος του οποίου είναι το σχέδιο απολιγνιτοποίησης που προβλέπει απόσυρση των υφιστάμενων λιγνιτικών μονάδων της Δ.Ε.Η. έως το 2023 (πλην της Πτολεμαϊδας VI, μέχρι το 2028). Ξεκίνησε η εκπόνηση βαθιών αναπτυξιακών παρεμβάσεων στη Δυτική Μακεδονία και στο Δήμο Μεγαλόπολης, ώστε να διασφαλιστεί η επιτυχημένη μετάβασή τους στη μετα-λιγνιτική εποχή, με ένα masterplan θα αποσκοπεί στην κινητοποίηση επενδύσεων έως 4,4 δισεκατομμυρίων ευρώ. Στο μέτωπο των χρήσεων γης και του χωροταξικού σχεδιασμού, έχει επιταχυνθεί η κτηματογράφηση και θεσπίστηκε ο Ενιαίος Ψηφιακός Χάρτης για τη συγκέντρωση γεωχωρικών δεδομένων, που θα ξεκαθαρίσει το τοπίο και για επίδοξους επενδυτές. Υπήρξε στήριξη περιοχών που έχουν πληγεί από φυσικές καταστροφές, όπως ο Μάτι και ανατέθηκε η σύνταξη Ειδικού Χωρικού Σχεδίου για την πυρόπληκτη ζώνη στο Τεχνικό Επιμελητήριο Ελλάδας. Υπογράφηκαν οι διακυβερνητικές συμφωνίες για τον διασυνδετήριο αγωγό με τη Βουλγαρία (IGΒ) και για τον αγωγό EastMed, ενώ κυρώθηκαν τέσσερις συμβάσεις μίσθωσης για έρευνες ανοιχτά της Κρήτης και στο Ιόνιο.
 
2. Τι περιλαμβάνει ο προγραμματισμός δράσεων του Υπουργείου για το 2020;

Ο Πρωθυπουργός υπογράμμισε τη μεγάλη σημασία που αποδίδει στην κεντρική πολιτική απόφαση να είμαστε πρωτοπόροι σε ευρωπαϊκό επίπεδο στην απολιγνιτοποίηση και έδωσε έμφαση στις πρωτοβουλίες για τη στήριξη των περιοχών οι οποίες θίγονται περισσότερο, της Μακεδονίας και του Δήμου της Μεγαλόπολης. «Θα μοχλεύσουμε», τόνισε, «όχι απλά ευρωπαϊκούς, δημόσιους αλλά και σημαντικούς ιδιωτικούς πόρους, ώστε οι περιοχές αυτές να ατενίζουν το μέλλον με περισσότερη κι όχι με λιγότερη αισιοδοξία». Υπογράμμισε ακόμη τη σημασία που αποδίδει στα σχέδια που αφορούν την ηλεκτροκίνηση και τα προγράμματα εξοικονόμησης ενέργειας, στα ζητήματα χωροταξίας, στον τομέα του περιβάλλοντος, στη δασική νομοθεσία και τα απορρίμματα. Ειδικότερα για το επόμενο διάστημα ο Πρωθυπουργός και η ηγεσία του Υπουργείου έθεσαν ως στόχους:
-Τη λήψη τελικής επενδυτικής απόφασης για την κατασκευή πλωτού τερματικού σταθμού LNG στην Αλεξανδρούπολη, θα ολοκληρωθεί ο αγωγός TAP.
-Την περαιτέρω ιδιωτικοποίηση μέσα στο 2020 του ΑΔΜΗΕ.
-Την ιδιωτικοποίηση του ΔΕΔΔΗΕ σε ποσοστό 49%, με ισχυρά δικαιώματα μειοψηφίας για την προσέλκυση στρατηγικών επενδυτών.
-Την Ιδιωτικοποίηση της ΔΕΠΑ. Έως τις 21 Φεβρουαρίου ολοκληρώνεται η διαδικασία υποβολής ενδιαφέροντος για το 100% της ΔΕΠΑ Υποδομών και μέχρι τις 6 Μαρτίου η αντίστοιχη διαδικασία για το 65% της ΔΕΠΑ Εμπορίας.
-Τις διαρθρωτικές παρεμβάσεις στην αγορά ενέργειας με εφαρμογή του Μοντέλου Στόχου (Target Model).
-Τον εκσυγχρονισμό και την απλοποίηση του πλαισίου για την περιβαλλοντική αδειοδότηση.
-Τον εκσυγχρονισμό και την απλοποίηση του πλαισίου για την αδειοδότηση των ΑΠΕ.
-Τον εκσυγχρονισμό του πλαισίου για τον χωροταξικό σχεδιασμό. Περιλαμβάνει, μεταξύ άλλων, σύνδεση κατηγοριών χρήσεων γης με τους κωδικούς οικονομικής δραστηριότητας και την κωδικοποίηση της χωροταξικής νομοθεσίας.
-Τον εκσυγχρονισμό του πλαισίου για τον πολεοδομικό σχεδιασμό. Θα θεσμοθετηθούν η Ψηφιακή Τράπεζα Γης και η ηλεκτρονική ταυτότητα κτιρίου, ενώ θα κωδικοποιηθεί η σχετική νομοθεσία.
-Την ανάληψη πρωτοβουλίας για την προώθηση μιας σειράς αστικών αναπλάσεων.
-Την ολοκλήρωση του Κτηματολογίου, με νομοθετικές ρυθμίσεις για την επιτάχυνση του έργου και μερική κύρωση των δασικών χαρτών της χώρας.
-Την κατάρτιση του σχεδίου για τη Δίκαιη Αναπτυξιακή Μετάβαση της Δυτικής Μακεδονίας και της Μεγαλόπολης.
-Την ενσωμάτωση Οδηγιών για την απόσυρση των πλαστικών μιας χρήσης καθώς και άλλων Οδηγιών για απόβλητα. Επίσης θα καταρτιστεί Εθνικό Σχέδιο για τις Πράσινες Δημόσιες Συμβάσεις.
-Την προσπάθεια για απορρόφηση των 245 εκατ. ευρώ που έχουν εγγραφεί στο ΕΣΠΑ για την πυροπροστασία και τις αναδασώσεις, για τις οποίες επί 4 χρόνια ήταν μηδενική.
-Τη σύνταξη Εθνικού Σχεδίου για την Ηλεκτροκίνηση. Θα θεσπιστεί επίσης πλαίσιο για τη ρύθμιση της αγοράς και θα καθοριστούν φορολογικά κίνητρα για τη διείσδυση της συγκεκριμένης τεχνολογίας στη χώρα μας.
-Τον εκσυγχρονισμό στη διαχείριση απορριμμάτων, με τη δημοπράτηση εντός του 2020 τουλάχιστον 17 νέων μονάδων επεξεργασίας απορριμμάτων σε όλη την επικράτεια.

Ζ. Ψηφιοποίηση του κράτους
 
1. Από το πρωί της Δευτέρας ξεκίνησε η λειτουργία του συστήματος δήλωσης γέννησης από τους γονείς μόνο στα μαιευτήρια. Τι σημαίνει αυτό;
Επιλέξαμε να αρχίσουμε τη διαδικασία απλοποίησης και ψηφιοποίησης διοικητικών διαδικασιών από τη γέννηση για σημειολογικούς λόγους, αλλά και γιατί επρόκειτο για μια από τις πλέον δαιδαλώδεις. Από το πρωί της Δευτέρας ξεκίνησε σε δεκαπέντε μαιευτήρια και μαιευτικές κλινικές της χώρας η πιλοτική εφαρμογή της νέας διαδικασίας της δήλωσης γέννησης, όπως σχεδιάστηκε από το Υπουργείο Ψηφιακής Διακυβέρνησης. Πλέον μια χρονοβόρα διαδικασία, η οποία ενέπλεκε τέσσερις υπηρεσίες και πολλαπλές ουρές, θα ξεκινά και θα ολοκληρώνεται για τους γονείς μέσα στο μαιευτήριο, με μόνο απαιτούμενο δικαιολογητικό τα ταυτοποιητικά τους έγγραφα. Τα αρμόδια ληξιαρχεία και δημοτολόγια θα ενημερώνονται από το μαιευτήριο ηλεκτρονικά, ενώ το νεογέννητο θα αποκτά άμεσα ΑΜΚΑ και ασφαλιστική ικανότητα (αν είναι ασφαλιστικά ενήμερος ο γονέας). Επιπλέον, θα κινούνται αυτόματα οι διαδικασίες για την απόδοση του επιδόματος γέννησης, εφόσον πληρούνται τα κριτήρια. Το Υπουργείο Ψηφιακής Διακυβέρνησης είναι επιχειρησιακά έτοιμο ώστε μέχρι το τέλος Φεβρουαρίου η νέα διαδικασία να εφαρμόζεται καθολικά. Θα συνεχίσουμε να απλοποιούμε και να ψηφιοποιούμε τις διοικητικές διαδικασίες, ώστε να δημιουργήσουμε ένα κράτος σύγχρονο και λειτουργικό, το οποίο δε θα ταλαιπωρεί πολίτες και επιχειρήσεις με περιττές ουρές και διατυπώσεις.

Δεν υπάρχουν σχόλια: