Αναγνώστες

Σάββατο 22 Φεβρουαρίου 2020


Μοσχάτο, 22 Φεβρουαρίου 2020

Α. Έκτακτη Σύνοδος Κορυφής της Ε.Ε.
 
1. Συνέντευξη Τύπου του Πρωθυπουργού Κυριάκου Μητσοτάκη μετά την έκτακτη συνεδρίαση του Ευρωπαϊκού Συμβουλίου
 
ΠΡΩΘΥΠΟΥΡΓΟΣ: Φθάσαμε στη λήξη της έκτακτης συνόδου η οποία παρά τις φιλότιμες προσπάθειες και τις ολονύχτιες διαπραγματεύσεις δυστυχώς δεν κατέληξε σε αποτέλεσμα. Με άλλα λόγια δεν μπορέσαμε να συμφωνήσουμε για το ύψος και την κατανομή του ευρωπαϊκού προϋπολογισμού για την επόμενη εξαετία 2021-2027.
 
Νομίζω ότι είναι χρήσιμο σε αυτές τις περιπτώσεις να αποφεύγει κανείς την υπερβολική δραματοποίηση. Γνωρίζαμε εξ αρχής ότι αυτή θα ήταν μια πολύ δύσκολη διαπραγμάτευση. Επίσης η ιστορία μας διδάσκει ότι τέτοιες σύνθετες συμφωνίες, που αφορούν την καρδιά των πολιτικών μας, τους πόρους δηλαδή τους οποίους είμαστε διατεθειμένοι να διαθέσουμε ως Ευρώπη για την επόμενη εξαετία, δεν επιτυγχάνονται κατά κανόνα στην πρώτη προσπάθεια.

Αυτή είναι η ιστορία της Ευρώπης. Καταλήγει σε λύσεις μετά από διαδικασίες οι οποίες μερικές φορές παίρνουν αρκετό χρόνο, πολύ κόπο και πολλή προσπάθεια.

Τώρα γιατί βρεθήκαμε σε αυτή την εξαιρετικά δύσκολη κατάσταση, νομίζω ότι αυτό είναι γνωστό. Από τη μια μεριά η απουσία πια, η αποχώρηση του Ηνωμένου Βασιλείου στερεί από τον ευρωπαϊκό προϋπολογισμό μία σημαντική χώρα συνεισφοράς.

Η ίδια η Ευρώπη και η Ευρωπαϊκή Επιτροπή έχουν θέσει ένα πλαίσιο εξαιρετικά φιλόδοξων πολιτικών που αφορούν το μέλλον της Ευρώπης. Πολιτικές που έχουν να κάνουν με τη μετάβαση σε μία οικονομία τελικά μηδενικών εκπομπών άνθρακα το 2050, πολιτικές που έχουν να κάνουν με τον ψηφιακό μετασχηματισμό των κοινωνιών μας, πολιτικές οι οποίες έχουν να κάνουν με την προστασία των συνόρων μας. Όλες αυτές οι πολιτικές χρειάζονται πρόσθετους πόρους για να μπορέσουν να χρηματοδοτηθούν.

Από την άλλη, επιμένουμε και θεωρούμε αδιαπραγμάτευτη τη στήριξη των δύο παραδοσιακών πυλώνων της Ευρωπαϊκής Ένωσης, όπως τουλάχιστον τη γνωρίσαμε τις τελευταίες δεκαετίες: αναφέρομαι στην Κοινή Αγροτική Πολιτική και στις πολιτικές Συνοχής. Αυτές είναι πολιτικές οι οποίες είναι αδιαπραγμάτευτες, αφορούν όλους τους πολίτες μας και πρέπει να εξακολουθούν να στηρίζονται, και με ενισχυμένο τρόπο από τον ευρωπαϊκό προϋπολογισμό.

Και βέβαια, σε αυτό το σύνθετο μείγμα, προστέθηκε η επιμονή τεσσάρων μεσαίων Ευρωπαϊκών χωρών, συνεισφορέων, στην άποψη τους ότι ο ευρωπαϊκός προϋπολογισμός δεν έπρεπε με τίποτα να ξεπεράσει το 1% του Ακαθάριστου Εθνικού Εισοδήματος της Ευρωπαϊκής Ένωσης.

Με άλλα λόγια, κάποιοι επέμειναν ότι θα πρέπει να κάνουμε περισσότερα με λιγότερους πόρους. Αυτό λοιπόν, τελικά, δεν κατέστη εφικτό, με αποτέλεσμα να μην μπορέσουμε να συμφωνήσουμε, όπως σας είπα, στον τελικό προϋπολογισμό.

Θέλω να επαναλάβω και εδώ τις βασικές θέσεις με τις οποίες η χώρα μας προσήλθε σε αυτήν τη συζήτηση. Την ανάγκη να προστατεύσουμε το εισόδημα των αγροτών μας, αλλά να τους βοηθήσουμε κιόλας να κάνουν τη μετάβαση σε μία αγροτική παραγωγή, σε μία παραγωγική διαδικασία η οποία να είναι πιο φιλική προς το περιβάλλον, την ανάγκη να εξασφαλίσουμε περισσότερους πόρους από αυτούς που είχαμε στην προηγούμενη προγραμματική περίοδο για τις πολιτικές Συνοχής. Με απλά λόγια να το πω, να έχουμε στη διάθεση μας ένα μεγαλύτερο ΕΣΠΑ, εμπροσθοβαρές, το οποίο θα υποστηρίξει την ανάπτυξη της ελληνικής οικονομίας και θα δημιουργήσει πολλές καλές, νέες θέσεις απασχόλησης.

Την ανάγκη να εξασφαλίσουμε σημαντικούς πόρους για να κάνουμε πράξη τη δίκαιη μετάβαση που αφορά την απολιγνιτοποίηση σε περιοχές της χώρας που είναι, μέχρι και σήμερα, εξαρτημένες από την εξόρυξη και την καύση του λιγνίτη. Και βέβαια την ανάγκη να έχουμε πολιτικές οι οποίες στηρίζουν τις χώρες εκείνες που αποτελούν εξωτερικά σύνορα της Ευρώπης, πολιτικές που αφορούν τη μετανάστευση, τη φύλαξη των συνόρων, τη Frontex.

Θέλω να εξηγήσω ότι επειδή ποτέ δεν επετεύχθη συμφωνία για το ύψος του προϋπολογισμού δεν μπήκαμε και σε ουσιαστική συζήτηση για τις εθνικές πολιτικές. Αλλά οι εθνικές γραμμές αυτές, οι «κόκκινες γραμμές» αυτές είναι γραμμές που είναι αδιαπραγμάτευτες, και δεν θεωρώ σε καμία περίπτωση ότι δε θα υποστηριχθούν και στις επόμενες συζητήσεις οι οποίες θα γίνουν για το συνολικό πλαίσιο του ευρωπαϊκού προϋπολογισμού.

Είχαμε, λοιπόν, μία πρώτη απόπειρα επίλυσης αυτού του εξαιρετικά δύσκολου σταυρόλεξου. Οι χώρες της Συνοχής, αποφασίσαμε να μετονομαστούμε σε χώρες που υποστηρίζουν μια πιο φιλόδοξη Ευρώπη. 17 χώρες κράτησαν μία σταθερή γραμμή διεκδικώντας το αυτονόητο, αυτό που σας είπα πριν: περισσότερους πόρους για να μπορούμε να κάνουμε πράξη τις φιλόδοξες πολιτικές για τις οποίες σας μίλησα, σε όλα τα επίπεδα.

Τις επόμενες εβδομάδες θα διαβουλευτούμε και μεταξύ μας αλλά και με τα ευρωπαϊκά όργανα ώστε ελπίζουμε την επόμενη φορά που θα ξαναβρεθούμε στις Βρυξέλλες να μπορούμε να καταλήξουμε σε μία συμφωνία η οποία θα είναι προς όφελος των ευρωπαίων πολιτών και θα μπορέσει να τοποθετήσει την Ευρώπη στο επίπεδο που της αναλογεί.

Δεν μας αξίζει μία μικρότερη Ευρώπη με μικρότερη παρέμβαση στα διεθνή πράγματα αλλά για να μπορέσουμε να υποστηρίξουμε τους φιλόδοξους στόχους μας -ας μην κοροϊδευόμαστε- χρειαζόμαστε και περισσότερους πόρους.

Σταματάω εδώ και είμαι στη διάθεσή σας για ερωτήσεις.

ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Κύριε Πρωθυπουργέ, η αίσθησή σας μετά τη διαπραγμάτευση ποια είναι; Ότι την επόμενη φορά που θα βρεθούμε θα είμαστε πιο κοντά στο 1,069%, το 1,074%, όσο λένε ουσιαστικά από την πλευρά του Προέδρου του Ευρωπαϊκού Συμβουλίου ή θα πάμε περισσότερο σε αυτά τα οποία πρότειναν οι τέσσερις «ολιγαρκείς», να το πω έτσι;

Και, εν πάση περιπτώσει, η Κομισιόν είχε προβλέψει ότι εάν καθυστερήσουμε σήμερα, υπάρχει μεγάλος κίνδυνος για τις θέσεις εργασίας και τα προγράμματα. Αυτός ο κίνδυνος ισχύει;
 
ΠΡΩΘΥΠΟΥΡΓΟΣ: Κοιτάξτε, ας είμαστε ρεαλιστές. Νομίζω ότι οι προσδοκίες να πετύχουμε μία συμφωνία στην πρώτη απόπειρα ήταν εξαιρετικά περιορισμένες. Η δική μας θέση είναι γνωστή ως προς το ύψος του προϋπολογισμού.

Μπορώ να σας πω ότι το πλαίσιο το οποίο τέθηκε ως σημείο αφετηρίας στη διαπραγμάτευση, η πρόταση δηλαδή του Προέδρου του Συμβουλίου, το 1,074%, είναι το ελάχιστο το οποίο μπορεί κάποιος να δεχτεί.

Λαμβάνοντας υπόψη και μία διάσταση για την οποία δεν έχουμε μιλήσει πολύ και αυτή αφορά τη θέση του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου. Το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο προσέρχεται σε αυτή τη συζήτηση ζητώντας 1,3% του Ακαθάριστου Εθνικού Εισοδήματος της Ευρώπης ως το ύψος του προϋπολογισμού και μας λέει ξεκάθαρα: προσέξτε, αν πέσετε πολύ χαμηλά, το ίδιο το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο θα απορρίψει τον προϋπολογισμό ο οποίος θα έχει εγκριθεί από το Συμβούλιο.

Άρα θα επιστρέψουμε πίσω στο «σημείο μηδέν», έχοντας επωμιστεί και ένα πάρα πολύ σημαντικό τραύμα ενός διχασμού στο επίπεδο των κορυφαίων θεσμών της Ευρωπαϊκής Ένωσης.

Άρα αυτή είναι μια πραγματικότητα την οποία πρέπει να λάβουμε υπόψη μας και είναι μία πραγματικότητα η οποία απηχεί και όλες τις βασικές Ευρωομάδες, δεν απηχεί μόνο κάποιες Ευρωομάδες. Άρα και το ίδιο το Συμβούλιο δεν μπορεί να αγνοήσει αυτή την πραγματικότητα.

Δεν νομίζω ότι υπάρχει κάποιος άμεσος κίνδυνος δραματοποίησης από την καθυστέρηση την οποία συνεπάγεται η μη λήψη απόφασης. Εξάλλου, θέλω να σας θυμίσω ότι λίγοι ήταν αυτοί οι οποίοι προέβλεπαν εξ αρχής ότι θα είχαμε ένα έκτακτο Συμβούλιο τόσο νωρίς για να μπορέσουμε να συζητήσουμε τα θέματα του προϋπολογισμού.

Θέλω να πιστεύω ότι ο χρόνος θα είναι βάλσαμο και θα μας επιτρέψει την επόμενη φορά να είμαστε πιο έτοιμοι για μια συμφωνία.

ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Κύριε Πρόεδρε, επειδή φαίνεται ότι δεν υπάρχουν και πολλές ειδήσεις λόγω της μη συμφωνίας, θα μου επιτρέψετε να σας ρωτήσω κάτι που απασχολεί πάρα πολύ την επικαιρότητα στην Ελλάδα όλες αυτές τις ημέρες που εσείς βρίσκεστε εδώ για αυτή την διαπραγμάτευση. Και αυτή είναι η ιστορία με τους προστατευόμενους μάρτυρες.

Με την σπουδή του ΣΥΡΙΖΑ να τους υπερασπιστεί, με τις αιχμές αν τους βρήκε εγκαίρως ή δεν τους βρήκε η αστυνομία, υπάρχει κάποιο σχόλιο από τη δική σας πλευρά για όλη αυτή τη διαδικασία στην προανακριτική επιτροπή και την πολιτική αντιπαράθεση που έχει ξεσπάσει;

ΠΡΩΘΥΠΟΥΡΓΟΣ: Κανένα σχόλιο. Ο Πρωθυπουργός, η Κυβέρνηση, κάνουν τη δουλειά τους σε μια εξαιρετικά περίπλοκη διαπραγμάτευση. Νομίζω ότι η Ελλάδα ήταν στο κέντρο των σημαντικών συζητήσεων οι οποίες έγιναν αυτές τις τελευταίες 24 ώρες όχι μόνο -το τονίζω- για να μιλήσουμε για τα εθνικά μας συμφέροντα.

Προφανώς θα μιλήσουμε για τα εθνικά μας συμφέροντα. Αλλά γιατί η γνώμη μας στην Ευρώπη συνολικά είναι μια γνώμη η οποία μετράει. Και η προκαταρκτική επιτροπή θα κάνει τη δουλειά της.

ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Κύριε Πρόεδρε, θα ήθελα να σας ρωτήσω για το μεταναστευτικό. Δεδομένου ότι η πρόταση τουλάχιστον που έχουμε στα χέρια μας προβλέπει μειωμένα κονδύλια για τη FRONTEX κάτι που το έχετε θέσει και εσείς, αν σας ανησυχεί αυτό και αν χρειαστεί τελικά να δώσουμε μια μάχη στους 4 βασικούς στόχους που έχουμε θέσει, αν υπάρχει κάποια προτεραιότητα από την ελληνική πλευρά.

ΠΡΩΘΥΠΟΥΡΓΟΣ: Κοιτάξτε, ναι το κονδύλι συνολικά για τη μετανάστευση και την προστασία των συνόρων σε σχέση με την αρχική πρόταση είναι μειωμένο. Από τα 31 δισεκατομμύρια πέσαμε στα 21 αλλά είναι σίγουρα πολύ αυξημένο σε σχέση με αυτό το οποίο είχαμε.

Εξέφρασα την ανησυχία μου γι’ αυτή τη μείωση στη συζήτηση την οποία είχαμε εχθές όταν μιλήσαμε όλες οι χώρες για τις εθνικές μας προτεραιότητες, εξηγώντας ότι μια Ευρώπη η οποία προστατεύει τους πολίτες της -που αποτελεί κεντρικό πυλώνα και της Επιτροπής αλλά και πιστεύω όλων των κρατών μελών- δεν μπορεί να κάνει πράξη αυτές τις πολιτικές εάν δεν έχει εργαλεία και πόρους για να μπορεί να φυλάσσει αποτελεσματικά τα σύνορα της.

Σε κάθε περίπτωση, ασχέτως της συζήτησης η οποία γίνεται σε ευρωπαϊκό επίπεδο, αυτό που ήθελα να σας πω είναι ότι η πολιτική της κυβέρνησης στο ζήτημα του προσφυγικού-μεταναστευτικού υλοποιείται σύμφωνα με τα αυστηρά χρονοδιαγράμματα τα οποία έχουμε θέσει. Δεν πρόκειται να υπάρξει καμία καθυστέρηση στις εξαγγελίες της κυβέρνησης σε σχέση με τα μέτρα τα οποία ήδη έχουμε ανακοινώσει, και τα οποία θα αρχίσουν να υλοποιούνται άμεσα, από τις αρχές της επόμενης εβδομάδας.

Από εκεί και πέρα, με ρωτήσατε για προτεραιότητες. Και οι τέσσερις βασικοί πυλώνες είναι κεντρικές προτεραιότητες. Δε θα χάσουν οι αγρότες μας πόρους και θα πάρουμε περισσότερα χρήματα από αυτά τα οποία είχαμε πάρει για τις πολιτικές Συνοχής, για το ΕΣΠΑ, αναπτυξιακούς πόρους, και για πρώτη φορά θα έχουμε και πόρους στη διάθεση μας, σημαντικούς -με τη μόχλευση η οποία γίνεται, θα είναι ακόμα πιο σημαντικοί- για τη δίκαιη μετάβαση, και θα υπάρχουν και σημαντικοί πόροι, θα θέλαμε περισσότερους, για την προστασία των συνόρων.

Για αυτά είμαι αρκετά έως πολύ σίγουρος, αλλά για να μπορέσουμε όλα αυτά να τα αποτυπώσουμε και στο χαρτί, χρειαζόμαστε μία τελική συμφωνία για το ύψος του προϋπολογισμού.

ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Ήθελα να ρωτήσω αν το μέτωπο των «τεσσάρων φειδωλών», ή όπως θέλουμε να τους πούμε, τους Frugal Four, παρέμεινε αρραγές μέχρι τέλους, και αν η αποτυχία τελικά της Συνόδου οφείλεται περισσότερο στη διαφωνία των φίλων της συνοχής ή της φιλόδοξης Ευρώπης, ή περισσότερο στην αντίσταση των τεσσάρων του Βορρά.

ΠΡΩΘΥΠΟΥΡΓΟΣ: Η εκτίμηση μου είναι ότι οι τέσσερις χώρες προσήλθαν με μία εξαιρετικά μαξιμαλιστική θέση, η οποία δεν μπορούσε να γίνει αποδεκτή. Μαξιμαλιστική και ως προς το ύψος του προϋπολογισμού, μαξιμαλιστική και ως προς το ύψος των επιστροφών τις οποίες διεκδικούσαν, οι οποίες, κατά την άποψη μας, μετά την αποχώρηση του Ηνωμένου Βασιλείου, είναι παντελώς αδικαιολόγητες.

Από εκεί και πέρα, δεν θέλω, και δεν νομίζω ότι είναι χρήσιμο σε αυτή τη συγκυρία, πάντα να δείχνουμε με το δάχτυλο ποιον θεωρούμε υπαίτιο για το γεγονός ότι δεν μπορέσαμε να πετύχουμε συμφωνία. Νομίζω όμως ότι είναι κοινός τόπος ότι αυτή η θέση δεν είναι αντικειμενικά υποστηρίξιμη.

Και να σας πω και κάτι ακόμα, το οποίο νομίζω ότι αξίζει να εξηγηθεί, μίλησα και γι’ αυτό χθες στο Συμβούλιο. Μιλάμε για τις χώρες που πληρώνουν και για τις χώρες που παίρνουν πόρους. Έχουμε σκεφτεί, όμως, ότι οι χώρες οι οποίες πληρώνουν είναι οι μεγάλες ωφελημένες από τις πολιτικές της ενιαίας αγοράς, που αποτελούν το άλλο πόδι των πολιτικών Συνοχής; Έχουμε σκεφτεί ότι πολλά από τα χρήματα των πολιτικών Συνοχής, των ΕΣΠΑ, τελικά καταλήγουν να επιστρέφουν πίσω σε αυτές τις χώρες;

Έχουμε σκεφτεί ότι με τη λογική της χρηματοδότησης εμείς ως χώρα έχουμε χάσει εκατοντάδες χιλιάδες νέους ανθρώπους τους οποίους τους έχουμε εκπαιδεύσει, τους έχουμε πληρώσει και έχουν καταλήξει να πάνε σε αυτές τις χώρες και να εργαστούν όντας εκπαιδευμένοι και πληρωμένοι από τον Έλληνα φορολογούμενο ως αποτέλεσμα της πολιτικής της ενιαίας αγοράς και της ελεύθερης δυνατότητας σε εγκατάσταση και εργασία στην Ευρωπαϊκή Ένωση. Όλα αυτά τα έχουμε συνυπολογίσει;

Άρα, αυτός ο διαχωρισμός μεταξύ των χωρών που υποτίθεται ότι πληρώνουν και είναι οι καλοί και των χωρών που αποδέχονται πόρους και είναι οι κακοί, τα κακά παιδιά που γκρινιάζουν, επιτρέψτε μου να πω, είναι μια πολύ απλοϊκή ανάλυση από την οποία νομίζω ότι πρέπει πια να ξεφύγουμε.

ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Πόσο κοντά ή πόσο μακριά είμαστε σε μία συμφωνία για τον προϋπολογισμό; Με την έννοια ότι μας είπατε ότι ακολουθούμε τις παραδόσεις της Ευρωπαϊκής Ένωσης, δεν κλείσαμε στην πρώτη Σύνοδο Κορυφής, θα κλείσουμε στη δεύτερη; Ποια είναι η δική σας εκτίμηση;

Και μια ακόμα ερώτηση, αν μου επιτρέπετε, για την Τουρκία. Επειδή είναι η πρώτη Σύνοδος νομίζω -και επειδή είναι έκτακτη και θεματική- που δεν συζητείται η Τουρκία, αλλά παρόλα αυτά θέλω να σας ρωτήσω γιατί υπάρχει επικαιρότητα, τι θα κάνει η Ελλάδα σε περίπτωση που τελικά η Τουρκία στείλει το ερευνητικό της σκάφος νότια της Κρήτης; Θα απαντήσει διπλωματικά ή στρατιωτικά;

ΠΡΩΘΥΠΟΥΡΓΟΣ: Θα μου επιτρέψετε να περιορίσω τις απαντήσεις μου στο αντικείμενο της έκτακτης Συνόδου. Αν ήμασταν κοντά σε συμφωνία, φαντάζομαι ότι θα επιλέγαμε να ξενυχτίσουμε ακόμα ένα βράδυ και να την πετύχουμε. Το γεγονός ότι δεν συμφωνήσαμε δείχνει ότι τελικά δεν ήμασταν κοντά σε συμφωνία.

Από εκεί και πέρα, το μόνο που θα πω είναι ότι προφανώς η Τουρκία δεν ήταν αντικείμενο αυτής της Συνόδου, ήταν ενδεχομένως αντικείμενο εμμέσως διότι η Τουρκία είναι «παίκτης» -μερικές φορές όχι πάντα πολύ παραγωγικός- στα ζητήματα που αφορούν τη μετανάστευση και τις πολιτικές τις οποίες πρέπει να ακολουθήσουμε στο αντικείμενο αυτό.

Δεν θα κάνω καμία άλλη τοποθέτηση για τα εθνικά θέματα. Ούτως ή αλλιώς έχω τοποθετηθεί πολύ συχνά και νομίζω ότι όλοι γνωρίζουν, εντός και εκτός Ελλάδος, ποιες είναι οι θέσεις της χώρας μας ως προς τα ζητήματα της προστασίας των κυριαρχικών μας δικαιωμάτων.
 
Β. Παραδικαστικό
 
1. Τι λέτε για τους προστατευόμενους μάρτυρες, σε σχέση και με απάντηση που δόθηκε από τον αντεισαγγελέα του Αρείου Πάγου και την εμφάνιση ενός εξ’ αυτών στη ΓΑΔΑ με σκοπό να καταθέσει;

Ο στόχος της Επιτροπής είναι η εξέταση τους. Μέλη της Επιτροπής -με εξαίρεση τον ΣΥΡΙΖΑ- πήγαν στον Άρειο Πάγο και ζήτησαν τη συνδρομή του τόσο για να λάβουν τα έγγραφα που δεν λαμβάνουν από την κ. Τουλουπάκη όσο και για να λυθεί το θέμα της εξέτασης των μαρτύρων στις οποίες στηρίχθηκε το κατηγορητήριο εναντίον πολιτικών προσώπων, για να αποκαλυφθεί τελικά ότι επρόκειτο για λάσπη κατά των πολιτικών αντιπάλων του ΣΥΡΙΖΑ. Με τη δική μας στάση και συμβολή άνοιξε πλέον ο δρόμος για κατάθεση. Η απάντηση του αντεισαγγελέα του Αρείου Πάγου κ. Μπρακουμάτσου επικυρώνει την ορθότητα και την νομιμότητα όλων των ενεργειών της Προανακριτικής Επιτροπής για την εξέταση των προστατευόμενων μαρτύρων και αναγνωρίζει την αποκλειστική αρμοδιότητά της για την κλήτευση αυτών των μαρτύρων και μετά την άρνηση τους για την έκδοση ενταλμάτων βίαιης προσαγωγής. Τονίζει ακόμη ότι η Προανακριτική θα πρέπει να λάβει υπόψη της και την επιθυμία των μαρτύρων για τον τρόπο κατάθεσης τους. Μετά από όλα αυτά εμφανίστηκε χθες στη ΓΑΔΑ ο μάρτυρας με τον κωδικό Μάξιμος Σαράφης με σκοπό να καταθέσει. Είναι φανερό πως οι ενέργειες της Επιτροπής και το ένταλμα για τη βίαιη προσαγωγή απέδωσαν. Η εξέταση του εν λόγω μάρτυρα θα γίνει τη Δευτέρα στις 4μμ. Ο ΣΥΡΙΖΑ και ο κ. Τσίπρας προσωπικά έχουν δώσει μάχες χαρακωμάτων για να μην καταθέσουν οι προστατευόμενοι μάρτυρες. Προφανώς γιατί φοβούνται την αποκάλυψη του τρόπου με τον οποίο κατέστησαν προστατευόμενοι και τις αποκαλύψεις των προσώπων που τους έβαλαν να πουν αυτά που είπαν. Να σημειώσουμε ότι ο νόμος για την προστασία μαρτύρων έγινε για να προστατεύονται μάρτυρες από το οργανωμένο έγκλημα και τον υπόκοσμο, όχι από τους βουλευτές και την ελληνική Βουλή. Υπάρχουν πλέον σοβαρές ενστάσεις για το αν οι συγκεκριμένοι μάρτυρες μπορεί να συνεχίσουν να είναι προστατευόμενοι. Είναι στη αρμοδιότητα της Δικαιοσύνης να το κρίνει και να αποφασίσει, με βάση τα νέα δεδομένα και περιστατικά που έχουν υπάρξει. Η Προανακριτική συνεχίζει το έργο της, οι μάσκες σύντομα θα πέσουν και τα πραγματικά γεγονότα θα αποκαλυφθούν.

Γ. Επίδομα σε κατοίκους ορεινών και μειονεκτικών περιοχών

1.Ποιοι είναι οι δικαιούχοι του επιδόματος ορεινών και μειονεκτικών περιοχών;

Το επίδομα αυτό χορηγείται μια φορά το χρόνο, κυμαίνεται από τα 300 έως τα 600 ευρώ και δίνεται σε κατοίκους ορεινών και μειονεκτικών περιοχών, με χαμηλά εισοδήματα, προκειμένου να αποτραπεί ο κίνδυνος ερήμωσης των χωριών αυτών. Η προηγούμενη Κυβέρνηση καθυστέρησε 2 χρόνια την καταβολή του επιδόματος σε 4.000 δικαιούχους επιδεικνύοντας παροιμιώδη αναλγησία απέναντί τους. Τώρα -αφού δεσμεύτηκε το ποσό από τον Προϋπολογισμό του 2020 και έγιναν οι απαραίτητες ενέργειες- η Κυβέρνηση ξεκινά την καταβολή του. Ταυτόχρονα, όμως, φροντίζουμε και για τη δίκαιη χορήγησή του, καθώς θα είναι αφορολόγητο και ακατάσχετο. Με τον τρόπο αυτό αίρεται ο παραλογισμός που ίσχυε ως τώρα, δηλαδή από τη μια πλευρά το κράτος να αναγνωρίζει ότι οι κοινωνικές ομάδες που βιώνουν τις δυσμενείς συνθήκες των ορεινών και μειονεκτικών περιοχών έχουν ανάγκη οικονομικής ενίσχυσης λόγω πρόσθετων εξόδων διαβίωσης και από την άλλη να το φορολογεί ή να το κατάσχει.
 
Δ. Για ΔΕΠΑ Υποδομών

1.Πως σχολιάζετε το έντονο ενδιαφέρον για την αποκρατικοποίηση της ΔΕΠΑ Υποδομών;

Ολοκληρώθηκε χθες η διαδικασία υποβολής Εκδήλωσης Ενδιαφέροντος για την απόκτηση του 100% του μετοχικού κεφαλαίου της εταιρείας «ΔΕΠΑ Υποδομών Α.Ε.» στο πλαίσιο της από κοινού πώλησης από το ΤΑΙΠΕΔ (που κατέχει το 65%) και τα ΕΛΠΕ (που κατέχουν το υπόλοιπο 35%). Στην πρώτη αυτή φάση εκδήλωσαν το ενδιαφέρον τους εννέα επενδυτικά σχήματα. Και αυτή ακριβώς η μεγάλη συμμετοχή στον διαγωνισμό για την ιδιωτικοποίηση της ΔΕΠΑ Υποδομών είναι μια ακόμη απόδειξη ότι η Κυβέρνηση κινείται στο σωστό δρόμο και δημιουργεί προϋποθέσεις για να έρθουν κεφάλαια και επενδύσεις στη χώρα. Αποτελεί ταυτόχρονα ψήφο εμπιστοσύνης στο σχέδιο ενεργειακής μετάβασης της χώρας –όπως αυτό αποτυπώθηκε στο Εθνικό Σχέδιο για την Ενέργεια και το Κλίμα, βασική παράμετρος του οποίου είναι η ανάπτυξη και ο εκσυγχρονισμός των δικτύων φυσικού αερίου και ηλεκτρισμού. Εκτιμούμε ότι η συμμετοχή και στη δεύτερη φάση του διαγωνισμού θα οδηγήσει στο κατάλληλο τίμημα, ώστε να υλοποιηθούν γρήγορα οι απαραίτητες επενδύσεις στο δίκτυο διανομής φυσικού αερίου, με ασφαλή τρόπο και εντός του αυστηρού ρυθμιστικού πλαισίου, όπως έχει καθοριστεί από τη Ρυθμιστική Αρχή Ενέργειας.
 
Ε. Μεταναστευτικό
 
1. Χθες γράφτηκε σε Μέσα Ενημέρωσης ότι θα δοθεί επίδομα εως 1.590 ευρώ σε ασυνόδευτους ανήλικους άνω των 16 ετών που βρίσκονται στη χώρα μας. Τι ακριβώς ισχύει;

Δεν πρόκειται για επίδομα που θα δοθεί στο χέρι των ασυνόδευτων ανήλικων, αλλά για επιχορήγηση φορέων που θα καλύπτει τη στέγαση, τη σίτιση και την παροχή υπηρεσιών, όπως κοινωνικοί λειτουργοί κ.α. Να σημειωθεί επίσης ότι πρόκειται για κοινοτικά χρήματα κι ότι το κόστος του νέου προγράμματος είναι πολύ χαμηλότερο από το κόστος αντίστοιχων προηγούμενων προγραμμάτων. Πιο συγκεκριμένα: Η χρηματοδότηση του προγράμματος προέρχεται από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή και ειδικότερα από το Ταμείο Ασύλου, Μετανάστευσης και Ένταξης (Τ.Α.Μ.Ε.). Στόχος του συγκεκριμένου προγράμματος είναι η μείωση του συνολικού κόστους φιλοξενίας των ασυνόδευτων, σε κατάλληλες δομές, καθώς η προστασία τους αποτελεί επιβεβλημένη εθνική υποχρέωση. Το ημερήσιο κόστος του νέου προγράμματος ανά ανήλικο στα διαμερίσματα ημιαυτόνομης διαβίωσης κυμαίνεται από 44,6 έως 53 ευρώ την ημέρα ανάλογα με το γεωγραφικό διαμέρισμα της χώρας. Αντίθετα, το κόστος για δομές φιλοξενίας (ξενώνες), που χρησιμοποιούνται έως σήμερα, κυμαίνεται από 63,5 έως 68 ευρώ την ημέρα, ανάλογα με την ηλικία των ανηλίκων που φιλοξενούνται σε αυτές. Ακόμη μεγαλύτερο είναι το ημερήσιο κόστος των ξενοδοχείων που επίσης φιλοξενούν ανήλικους, καθώς ξεπερνά τα 100 ευρώ ανά παιδί την ημέρα, δηλαδή υπερδιπλάσιο από το κόστος του νέου προγράμματος.

Το κόστος που έχει υπολογιστεί ανά ανήλικο και το οποίο θα δοθεί στους φορείς αφορά όχι μόνο στη στέγασή του, αλλά και στην παροχή σίτισης και πλήρους ψυχοκοινωνικής υποστήριξης. Δεν πρόκειται δηλαδή για χρήματα που παίρνει κάποιος στο χέρι. Τα διαμερίσματα ημιαυτόνομης διαβίωσης είναι ο πιο ενδεδειγμένος τρόπος στέγασης των ασυνόδευτων ανηλίκων άνω των 16 ετών. Τέλος, στο νομοσχέδιο που θα καταθέσει το υπουργείο μεταναστευτικής πολιτικής θα ελεγχθεί ποιοι όντως είναι ανήλικοι.
 
2.Οι κάτοικοι των νησιών του ανατολικού Αιγαίου, μαζί με την Τοπική Αυτοδιοίκηση συνεχίζουν να αντιδρούν στους σχεδιασμούς της Κυβέρνησης. Τι θα κάνετε;

Η ανασφάλεια δίνει τροφή σε παραπληροφόρηση, και πολλοί σήμερα, εσκεμμένα ή μη, κάνουν ότι δεν αντιλαμβάνονται το μέγεθος του προβλήματος. Καταφεύγουν σε ευχολόγια με στόχο την αύξηση της δημοτικότητας τους, τρομοκρατώντας όσους δικαίως ανησυχούν και όσους προσπαθούν να εκφράσουν μιαν αντίθετη άποψη. Δική μας υποχρέωση είναι να θωρακίσουμε τα νησιά του Αιγαίου, άμεσα και αποφασιστικά. Είναι δεδομένο ότι τα νησιά του Αιγαίου σηκώνουν το μεγαλύτερο βάρος της κρίσης. Και αυτό δεν μπορεί και δε θα συνεχιστεί. Η Ελλάδα είναι στην πρώτη γραμμή της διαπραγμάτευσης στην Ευρώπη για την δίκαιη κατανομή των βαρών. Στην πρώτη γραμμή της διαπραγμάτευσης για την αποσυμφόρηση των νησιών μας. Όχι προσωρινά, αλλά μόνιμα. Και με μηχανισμό αποσυμφόρησης σε περίπτωση κρίσεων, όπως τώρα. Οι νέες ελεγχόμενες δομές που δημιουργούμε θα αντικαταστήσουν τις παλιές που θα κλείσουν και θα φιλοξενούν πολύ λιγότερους από όσους έχουμε σήμερα στο νησιά. Οι υπόλοιποι θα φύγουν, είτε για την ηπειρωτική Ελλάδα είτε για την Τουρκία. Δημιουργούμε άμεσα νέες δομές στην ηπειρωτική Ελλάδα, 20.000 θέσεων, για να μεταφερθούν αιτούντες άσυλο με προσφυγικό προφίλ από τα νησιά μας. Η κυβέρνηση είναι αποφασισμένη να υλοποιήσει το σχέδιό της και η απόφαση αυτή δεν αλλάζει.

3.Όμως οι ροές μεταναστών και προσφύγων συνεχίζονται καθημερινά, μπορεί να αντιμετωπιστεί το πρόβλημα υπό αυτές τις συνθήκες;

Καταλυτικό ρόλο στην μείωση των ροών θα διαδραματίσει η επιστροφή στην Τουρκία όσων δεν δικαιούνται άσυλο. Αυτό απαιτεί σωστή εφαρμογή της διαδικασίας ασύλου και επιτάχυνση στην έκδοση αποφάσεων. Ήδη καταφέραμε, την έκδοση αποφάσεων για τις αφίξεις Ιανουαρίου 2020 μέσα σε 24 ημέρες. Το οποίο σημαίνει, μαζί με αλλαγές στη νομοθεσία που θα ψηφιστούν άμεσα, ότι όποιος λαμβάνει άσυλο θα φεύγει από τα νησιά σε λιγότερο από δύο μήνες. Όποιος έχει αρνητική απόφαση και κάνει προσφυγή θα φεύγει το αργότερο σε 6 μήνες. Πιστεύουμε πως τα μέτρα που λαμβάνουμε σύντομα θα λειτουργήσουν αποτρεπτικά σε νέες παράτυπες εισόδους στη χώρα μας. Επίσης η λειτουργία κλειστών δομών θα λειτουργήσει αποτρεπτικά.

ΣΤ. Για τη φορολόγηση των αναδρομικών των συνταξιούχων

1.Με τι σκοπεύει η Κυβέρνηση να αντιμετωπίσει το πρόβλημα που έχει προκύψει με τη φορολόγηση των αναδρομικών των συνταξιούχων;

Η Κυβέρνηση αναλαμβάνει άμεσα νομοθετική πρωτοβουλία για να δοθεί λύση στο πρόβλημα με τα αναδρομικά ποσά συντάξεων, για τα οποία οι συνταξιούχοι κλήθηκαν να πληρώσουν φόρο. Πρόκειται για ένα μεγάλο ποσοστό συνταξιούχων που έλαβαν αναδρομικά συντάξεων το 2013, οι οποίοι όμως δεν συμπεριέλαβαν τα συγκεκριμένα ποσά στη φορολογική τους δήλωση, με αποτέλεσμα να τους καταλογιστεί φόρος. Επίσης, υπάρχουν και περιπτώσεις όπου συνταξιούχοι έχουν κληθεί να πληρώσουν φόρο παρά το γεγονός ότι στις φορολογικές τους δηλώσεις είχαν συμπεριλάβει τα εισοδήματα των αναδρομικών. Με τη νομοθετική ρύθμιση που θα κατατεθεί θα δοθεί η δυνατότητα να διορθωθούν τα εκκαθαριστικά, είτε μετά από αίτηση του φορολογουμένου, είτε από την ίδια την Ανεξάρτητη Αρχή Δημοσίων Εσόδων. Με βάση τα στοιχεία που θα προσκομιστούν στις αρμόδιες Δ.Ο.Υ., θα γίνει φορολόγηση των σχετικών ποσών στη χρήση στην οποία πράγματι ανάγονται και όχι συνολικά στο έτος στο οποίο εισπράχθηκαν. Παράλληλα, με νομοθετική πρωτοβουλία του Υπουργείου Οικονομικών θα μειωθούν σημαντικά οι επιβαλλόμενες προσαυξήσεις στους συνταξιούχους για τα μη δηλωθέντα αναδρομικά και εξετάζεται το ενδεχόμενο να μην επιβληθούν τα σχετικά πρόστιμα.

Ζ. Νομοσχέδιο Υπουργείου Εσωτερικών

1.Τι περιλαμβάνει το νομοσχέδιο του Υπουργείου Εσωτερικών για θέματα Αυτοδιοίκησης και ιθαγένειας;

Σε ό,τι αφορά την αυτοδιοίκηση και την ιθαγένεια, ανάμεσα στα άλλα, με το νομοσχέδιο αυτό: Συστήνεται Επιτροπή Αναπτυξιακού Σχεδιασμού Τοπικού και Περιφερειακού Επιπέδου, ως ανώτατο συμβουλευτικό όργανο του Υπουργού Εσωτερικών. Προβλέπεται η σύσταση Αναπτυξιακών Οργανισμών Τοπικής Αυτοδιοίκησης με στόχο να αποτελέσουν ένα αναπτυξιακό εργαλείο, μακριά από γραφειοκρατικές αγκυλώσεις και δυσλειτουργίες. Εισάγεται σύστημα υποκατάστασης/υποβοήθησης των τεχνικών υπηρεσιών των Ο.Τ.Α., ώστε να εκκινήσουν οι διαδικασίες ανάθεσης, σύναψης, επίβλεψης δημοσίων συμβάσεων μελετών και έργων. Δημιουργείται Μητρώο Δεδομένων Τοπικής Αυτοδιοίκησης, ώστε να καταγραφεί το σύνολο των στοιχείων του ενεργητικού και της οικονομικής τους λειτουργίας. Ρυθμίζονται θέματα συμμόρφωσης προς τους Ευρωπαϊκούς Κανονισμούς για το σύστημα εισόδου-εξόδου διερχομένων από τους χερσαίους συνοριακούς σταθμούς. Εκσυγχρονίζεται το ισχύον πλαίσιο για τις υπαίθριες διαφημίσεις. Θεσμοθετείται για τους τρεις μεγάλους δήμους της χώρας (Αθηναίων, Θεσσαλονίκης και Πειραιώς) σύστημα παράλληλης άσκησης αρμοδιοτήτων άλλων φορέων, ώστε ο πολίτης να απευθύνεται σε ένα σημείο (Δήμος) και να επιλύει άμεσα το πρόβλημά του. Θεσπίζεται πρότυπο πρόγραμμα τηλε-ιατρικής για τους κατοίκους ορεινών και δυσπρόσιτων περιοχών της χώρας που ανήκουν σε ευπαθείς ομάδες του πληθυσμού, για κατ’ οίκον διεξαγωγή προληπτικών ιατρικών εξετάσεων και άμεση ηλεκτρονική αποστολή των αποτελεσμάτων τους σε συμβεβλημένο γιατρό. Δημιουργείται Μητρώο Φιλοζωικών Σωματείων και Ενώσεων. Ρυθμίζονται καίρια ζητήματα ώστε να επιταχυνθούν οι διαδικασίες ανέγερσης και μίσθωσης κτιρίων προσχολικής αγωγής. Διευκολύνονται οι διαδικασίες για τη δήλωση ληξιαρχικών γεγονότων από Έλληνες της αλλοδαπής. Τροποποιείται ο Κώδικας Ελληνικής Ιθαγένειας με σκοπό την καλύτερη διοικητική ανταπόκριση στα υποβαλλόμενα αιτήματα.

2.Τι περιλαμβάνει το νομοσχέδιο για θέματα Δημόσιας Διοίκησης

Εισάγονται διατάξεις για την αποδοτική λειτουργία του συστήματος κινητικότητας των δημοσίων υπαλλήλων. Δημιουργείται, για το σκοπό αυτό, ένα κεντρικό σύστημα στελέχωσης των δημοσίων υπηρεσιών, καθώς η κινητικότητα συνδέεται με άμεσο τρόπο με τον ετήσιο προγραμματισμό προσλήψεων, ώστε να διασφαλίζεται η συνέχεια και η συνάφεια των σχετικών αιτημάτων των φορέων και να καλύπτονται οι ανάγκες τους. Βελτιώνονται οι διατάξεις για την επιλογή προϊσταμένων στη διοίκηση και τους Ο.Τ.Α. ώστε να επιτευχθεί αξιοκρατική πλήρωση των θέσεων. Λαμβάνοντας υπόψη οι εκθέσεις αξιολόγησης και η κτηθείσα εμπειρία σε θέσεις ευθύνης, ως προϋποθέσεις συμμετοχής στη διαδικασία επιλογής. Επιπλέον, εναρμονίζονται οι διατάξεις που αφορούν στην επιλογή προϊσταμένων των Ο.Τ.Α., με στόχο τη δημιουργία ενός ενιαίου και ομοιογενούς συστήματος. Ρυθμίζονται θέματα αδειών δημοσίων υπαλλήλων. Θεσπίζεται άδεια για όσους υπαλλήλους έχουν σύζυγο ή ανήλικο τέκνο που πάσχει από κακοήθεις νεοπλασίες (λευχαιμίες, λεμφώματα, συμπαγείς όγκους) και λαμβάνουν χημειοθεραπείες, ανοσοθεραπείες ή ακτινοθεραπείες, Προβλέπεται άδεια μιας ημέρας στις γυναίκες για τον ετήσιο γυναικολογικό έλεγχο με στόχο την ενίσχυση της πρόληψης. Προβλέπεται ανώτατο ετήσιο όριο χορήγησης άδειας στους μετέχοντες σε διαδικασίες αιμοπεταλίων και αιμοδοσίας. Εισάγονται νομοτεχνικές βελτιώσεις για την ισότιμη εργασιακή μεταχείριση μεταξύ τακτικού και έκτακτου προσωπικού, Δημοσίου και Αυτοδιοίκησης, ενώ εναρμονίζονται οι πειθαρχικές διατάξεις για τους υπαλλήλους των Ο.Τ.Α. και του Δημοσίου. Σε ό,τι αφορά τη λειτουργία του ΑΣΕΠ, στόχος των νομοθετικών παρεμβάσεων είναι η επιτάχυνση των διαδικασιών πρόσληψης. Συγκεκριμένα: Προβλέπεται μείωση των τμημάτων του από 5 σε 3. Προβλέπεται έκδοση από το ΑΣΕΠ και όχι από τον Υπουργό της πράξης για τα πάγια μέρη του περιεχομένου των προκηρύξεων που αφορούν την πλήρωση θέσεων. Ορίζεται αποκλειστική προθεσμία 3 μηνών για την υποβολή αιτήσεων θεραπείας μετά την δημοσίευση των οριστικών αποτελεσμάτων των πινάκων του ΑΣΕΠ. Ορίζεται αποκλειστική προθεσμία ισχύος πινάκων ΑΣΕΠ έως τρία έτη, για περιπτώσεις αιτήματος αντικατάστασης υποψηφίου για συγκεκριμένους λόγους εκ μέρους του φορέα. Γίνεται απορρόφηση προσωπικού από τους πίνακες επιλαχόντων χωρίς να απαιτείται η εκ νέου εκκίνηση των χρονοβόρων διαδικασιών πρόσληψης, κατόπιν σύμφωνης γνώμης του φορέα. Τέλος, συστήνεται Επιτροπή Διαχείρισης Ανθρώπινου Δυναμικού με σκοπό τη βέλτιστη στελέχωση του Δημοσίου Τομέα.

Δεν υπάρχουν σχόλια: