Μοσχάτο, 15 Οκτωβρίου 2019
Α. Διαβουλεύσεις για την ψήφο των εκτός της Επικράτειας εκλογέων
1. Μετά τις συναντήσεις του Πρωθυπουργού με τους Πολιτικούς Αρχηγούς αισιοδοξείτε για την κατάρτιση νόμου που θα περάσει με 200 ψήφους;
Επιδίωξή μας -όπως ήδη είχε τονίσει πολλές φορές ο Πρωθυπουργός Κυριάκος Μητσοτάκης- είναι να καταλήξουμε σε ένα νομοσχέδιο το οποίο να ψηφιστεί, όχι μόνο από 200 βουλευτές, όπως ορίζει το Σύνταγμα, αλλά και από τους 300. Για το σκοπό αυτό στις συναντήσεις που είχε με όλους τους πολιτικούς Αρχηγούς, προσήλθε με ανοιχτό πνεύμα και διάθεση συνεννόησης. Σε επιμέρους ζητήματα -όπως η διαδικασία άσκησης του εκλογικού δικαιώματος και ο τρόπος ανάδειξης των αντιπροσώπων των εκτός Επικρατείας εκλογέων- εκφράστηκαν διάφορες απόψεις, αλλά φάνηκε ότι υπάρχει σοβαρό περιθώριο ουσιαστικής σύγκλισης. Για το σκοπό αυτό το Υπουργείο Εσωτερικών έστειλε χθες στα πολιτικά κόμματα επιστολή με την οποία ζητείται να ορίσουν τους εκπροσώπους τους για τη συγκρότηση διακομματικής επιτροπής, με αντικείμενο τη διαβούλευση και την εξεύρεση κοινής συνισταμένης σε επιμέρους ζητήματα, όπως η διαδικασία άσκησης του εκλογικού δικαιώματος και ο τρόπος που θα εκλέγονται οι αντιπρόσωποι των εκτός επικρατείας εκλογέων. Στη διαβούλευση αυτή Κυβέρνηση θέτει μόνο μία κόκκινη γραμμή: Η ψήφος των εγγεγραμμένων στους εκλογικούς καταλόγους να είναι ισότιμη και να μετρά στη διαμόρφωση του τελικού εκλογικού αποτελέσματος. Είναι στο χέρι του κ. Τσίπρα να αποφασίσει αν θα αυτοαπομονωθεί ή θα συμπράξει για να ψηφιστεί ο νόμος αυτός και από τους 300 της Βουλής.
Β. Αναδρομικά - Κοινωνικό μέρισμα
1. Τι θα γίνει με τα αναδρομικά για τις συντάξεις, θα δοθούν και με τρόπο θα γίνει η καταβολή τους;
Η Ολομέλεια του ΣτΕ, έκρινε πριν λίγες ημέρες, τον νόμο Κατρούγκαλου αντισυνταγματικό και ουσιαστικά τον έχει κατεδαφίσει. Αποφάσισε πως είναι αντισυνταγματικές οι διατάξεις στο νόμο 4387/2016, για τον τρόπο υπολογισμού των επικουρικών όπως και για το ποσοστό αναπλήρωσης των συντάξεων. Όλοι οι συνταξιούχοι οι οποίοι, με βάση την απόφαση του ΣτΕ, δικαιούνται επιστροφή αναδρομικών, θα ικανοποιηθούν πλήρως. Έχει γίνει μελέτη για το βάθος του χρόνου στα αναδρομικά, τα οποία θα δοθούν, ανάλογα με το τι δικαιούται ο κάθε συνταξιούχος, με δόσεις και αυτό γιατί θα πρέπει να συγκρατηθούν και οι δαπάνες εντός των δημοσιονομικών στόχων.
2. Θα δοθεί στο τέλος του χρόνου κοινωνικό μέρισμα;
Οι δημοσιονομικοί στόχοι για το 2019 θα υλοποιηθούν πλήρως. Αυτό επιτεύχθηκε παρά το γεγονός ότι έχουν υπάρξει ήδη φορολογικές ελαφρύνσεις. Αν η οικονομία συνεχίζει να πηγαίνει καλύτερα και στο τέλος του χρόνου υπάρχει ένα πλεόνασμα το οποίο θα μας επιτρέψει να δώσουμε ένα σημαντικό ποσό, σε ευάλωτες κοινωνικές ομάδες τότε τα χρήματα αυτά θα δοθούν. Όπως είπε ο Πρωθυπουργός, θα υπάρξει μέριμνα για τους πιο αδύναμους. Αυτή τη στιγμή, βέβαια, κανείς δεν τον μπορεί να το πει με ακρίβεια. Όσον αφορά στο επίδομα θέρμανσης, για το πετρέλαιο το οποίο ξεκινά να διατίθεται την Τρίτη, σκοπός της κυβέρνησης είναι να δοθεί προκαταβολικά μέσα στον Οκτώβριο.
Γ. Νομοσχέδιο «Επενδύω στην Ελλάδα»
1.Στο νομοσχέδιο «Επενδύω στην Ελλάδα» προβλέπεται η δημιουργία Εθνικού Μητρώου Υποδομών. Που θα χρησιμεύσει;
Σήμερα δεν είναι σαφές ποιοι φορείς έχουν την αρμοδιότητα για τη συντήρηση και τον έλεγχο των δημοσίων υποδομών / δημόσιων κτιρίων. Αποτέλεσμα αυτής της κατάστασης είναι σε πολλές περιπτώσεις παρατηρούμε ουσιαστική εγκατάλειψη υποδομών, αλλά και ένα γαϊτανάκι επίρριψης ευθυνών μεταξύ Κεντρικής Διοίκησης, Περιφερειών, Δήμων και Οργανισμών για προβλήματα σε συγκεκριμένες υποδομές. (π.χ στην Καβάλα όταν κατέρρευσε γέφυρα). Το Εθνικό Μητρώο Υποδομών θα λειτουργεί σε ψηφιακή μορφή και μέσα σε συγκεκριμένο χρονικό διάστημα, οι φορείς του δημοσίου θα πρέπει να δηλώσουν, στην ηλεκτρονική πλατφόρμα του Μητρώου, τις υποδομές και τα κτήρια, η συντήρηση και ο έλεγχος των οποίων υπάγεται στην αρμοδιότητά τους. Έτσι ενισχύεται η λογοδοσία των αρμοδίων αρχών και ελέγχεται ευκολότερα σε τι βαθμό ανταποκρίνονται στις σχετικές υποχρεώσεις τους.
2. Τι νέο φέρνει η νομοθετική παρέμβαση για τις κεραίες;
Το νομοσχέδιο έρχεται να εκσυγχρονίσει το πλαίσιο αδειοδότησης και λειτουργίας των κεραιών της κινητής τηλεφωνίας στην Ελλάδα. Πιο συγκεκριμένα διαμορφώνει σύγχρονο καθεστώς αδειοδότησης των κεραιοσυστημάτων στα πρότυπα διεθνών καλών πρακτικών, με βάση τις προδιαγραφές που παρέχονται τόσο στις Οδηγίες της Ε.Ε., όσο και από τον Παγκόσμιο Οργανισμό Υγείας. Ευνοεί την καινοτομία και τη χρήση ψηφιακών υπηρεσιών στη δημόσια διοίκηση και τις ΜμΕ αναβαθμίζοντας τις παρεχόμενες υπηρεσίες και επιταχύνει την ψηφιοποίηση της δημόσιας διοίκησης. Προωθεί τον ψηφιακό μετασχηματισμό της χώρας. Δημιουργεί τις προϋποθέσεις για την έναρξη της πιλοτικής λειτουργίας δικτύου 5G στις 3 πόλεις της χώρας που έχουν επιλεγεί (Καλαμάτα, Τρίκαλα και Δήμος Ζωγράφου). Επιτρέπει επενδύσεις σε υποδομές ψηφιακής ανάπτυξης για την επέκταση του δικτύου 5G, που ενισχύουν την εθνική οικονομία. Προστατεύεται καλύτερα το φυσικό και το τεχνητό περιβάλλον και η δημόσια υγεία, μέσω των σαφέστερων ρυθμίσεων που εισάγονται, αλλά και του πλαισίου κυρώσεων σε περίπτωση παραβάσεων. Τέλος, ενισχύεται το Εθνικό Παρατηρητήριο Ηλεκτρομαγνητικών Πεδίων που λειτουργεί στην Εθνική Επιτροπή Ατομικής Ενέργειας, με σκοπό τον διαρκή έλεγχο της τήρησης των ορίων ασφαλούς έκθεσης του κοινού στα ισχύοντα ηλεκτρομαγνητικά πεδία.
3. Ποιες είναι οι παρεμβάσεις που φέρνει η Κυβέρνηση για να αναθερμάνει τον κατασκευαστικό κλάδο μέσω του συγκεκριμένου νομοσχεδίου;
Για την στήριξη του κατασκευαστικού κλάδου των μεγάλων έργων, γίνονται οι εξής παρεμβάσεις: Δημιουργείται ενιαίος ψηφιακός χάρτης, ώστε να υπάρχει για πρώτη φορά πλήρης εικόνα των γεωχωρικών δεδομένων για κάθε ακίνητο ή κτίριο στην Ελλάδα. Όλοι θα ξέρουν με ένα κλικ τι επιτρέπεται και πού. Έτσι, μειώνεται δραστικά ο χρόνος απόκτησης της πληροφορίας, αλλά και το κόστος, καθώς τα δεδομένα θα διατίθενται δωρεάν. Με την πλήρη λειτουργία του Χάρτη, η διοίκηση δεν θα δύναται να αρνηθεί άδεια επένδυσης, βασιζόμενη σε δεδομένα που δεν συμπεριλαμβάνονται σε αυτόν. Δρομολογούνται παρεμβάσεις για την ταχύτερη υλοποίηση των μεγάλων κυρίως έργων, με έμφαση στα ΣΔΙΤ, την απλοποίηση των διαδικασιών ανάθεσης μελέτης-κατασκευής, και τις συμβάσεις παραχώρησης. Τα μεγάλα έργα έχουν πολλαπλό αναπτυξιακό αποτέλεσμα: αφενός δημιουργούν πολλές θέσεις εργασίας κατά την περίοδο κατασκευής τους, και αφετέρου με την ολοκλήρωσή τους συμβάλλουν στην αναβάθμιση της ποιότητας ζωής και προσφέρουν πολλές και καλές θέσεις εργασίας στις τοπικές κοινωνίες. Παράλληλα, προβλέπεται η άμεση θέσπιση των παρακάτω μέτρων: 40% έκπτωση για την ενεργειακή και αισθητική αναβάθμιση κτιρίων. Αναστολή για τρία χρόνια του Φ.Π.Α. στις νέες οικοδομές. Θυμίζουμε, ότι μία από τις πρώτες κινήσεις της Κυβέρνησης, που έχει ήδη αποτυπωθεί στα πρόσφατα εκκαθαριστικά του ΕΝΦΙΑ, είναι η μεσοσταθμική μείωση του ΕΝΦΙΑ κατά 22%. Η μείωση θα συνεχιστεί, ούτως ώστε να αγγίξει το 30% σε βάθος διετίας.
4. Τι αλλάζει στο νομοσχέδιο αναφορικά με την επιτάχυνση στην απονομή της Δικαιοσύνης;
Επιταχύνονται οι διαδικασίες της Δικαιοσύνης με την ψηφιοποίηση των ένδικων μέσων. Από τον Ιανουάριο του 2021 υποχρεωτικά πλέον οι δικηγόροι και τα μέλη του Νομικού Συμβουλίου του Κράτους θα πρέπει να καταθέτουν ηλεκτρονικά τα δικόγραφα και όλα τα σχετικά έγγραφα στο Συμβούλιο της Επικρατείας και στα τακτικά διοικητικά δικαστήρια. Ηλεκτρονικά θα γίνονται και όλες οι όλες οι επιδόσεις των αποφάσεων. Με την ηλεκτρονική κατάθεση και επίδοση μειώνει την ταλαιπωρία για τους πολίτες, ενώ επιτρέπει ταχύτερη οργάνωση και μειώνει το κόστος για όλες τις πλευρές.
5.Ποιες αλλαγές προβλέπονται για τις δημόσιες συμβάσεις;
Στον προγραμματικό σχεδιασμό της Κυβέρνησης προβλέπονται επενδύσεις σε έργα υποδομής τουλάχιστον 10 δις ευρώ, σε βάθος τετραετίας, με στόχο την βελτίωση της ποιότητας ζωής των πολιτών και της ανταγωνιστικότητας της χώρας, καθώς και τη δημιουργία 43.000 θέσεων εργασίας ετησίως. Για το σκοπό αυτό με το νομοσχέδιο «επενδύω στην Ελλάδα» προωθούνται τρεις αλλαγές: Πρώτον απλοποιούνται οι προϋποθέσεις για τη σύναψη συμβάσεων μελέτης και κατασκευής δημοσίου έργου, κατά τρόπο απολύτως συμβατό με τις σχετικές διατάξεις του ενωσιακού δικαίου, γεγονός που έχει ως περαιτέρω αποτέλεσμα τη διευκόλυνση της αξιοποίησης και οικοδόμησης ακινήτων του δημοσίου τομέα με αντιπαροχή. Δεύτερο, μειώνεται το απαιτούμενο ποσοστό συντέλεσης απαλλοτριώσεων στο 50%. για να αντιμετωπιστούν οι καθυστερήσεις στις διαδικασίες απαλλοτρίωσης, Ενώ το έργο θα αρχίσει να εκτελείται, οι λοιπές απαλλοτριώσεις θα διεξάγονται παράλληλα. Και τρίτο, προβλέπονται, σε ό,τι αφορά τις Συμπράξεις Δημοσίου και Ιδιωτικού Τομέα, διαδικασίες επιτάχυνσης του έργου σε περίπτωση ανεύρεσης αρχαιοτήτων Θεσπίζεται ανώτατο όριο τριών μηνών για την ανταπόκριση των υπηρεσιών (δύο για την υπηρεσία και, αν χρειαστεί, ένας για το Υπουργείο Πολιτισμού). Πέραν του ορίου αυτού προβλέπεται δυνατότητα παράτασης των συμβατικών προθεσμιών για χρονικό διάστημα ίσο με αυτό της καθυστέρησης των αρμόδιων υπηρεσιών και της καθυστέρησης που μπορεί να προκύψει για την εκτέλεση εργασιών προστασίας.
6.Το ΓΕΜΗ αποσκοπεί στη διασφάλιση της νομιμότητας της ασφάλειας και της διαφάνειας στην άσκηση της εμπορικής δραστηριότητας. Αλλάζοντας το ισχύον θεσμικό πλαίσιο αντιμετωπίζονται η γραφειοκρατία και οι καθυστερήσεις που ταλαιπωρούν τις επιχειρήσεις; Και, αν ναι, με ποιο τρόπο;
Πρώτ’ απ’ όλα καταργείται η εμπλοκή δύο διαφορετικών Υπηρεσιών (Περιφερειακή Ενότητα και Υπηρεσία ΓΕΜΗ) κατά τη διαδικασία ελέγχου νομιμότητας και δημοσίευσης πράξεων και στοιχείων των Α.Ε. στο Γενικό Εμπορικό Μητρώο ((ΓΕΜΗ). Στο εξής, όλη η διαδικασία θα ολοκληρώνεται από μια μόνο Υπηρεσία, την Υπηρεσία του ΓΕΜΗ. Δεύτερο, προβλέπεται αυστηρή προθεσμία πέντε ημερών, εντός των οποίων οι Υπηρεσίες Γ.Ε.ΜΗ θα πρέπει να διεκπεραιώνουν τα αιτήματα των επιχειρήσεων και θεσπίζονται κυρώσεις για τις περιπτώσεις που δεν ανταποκρίνονται στον προβλεπόμενο χρόνο. Τρίτο, προβλέπεται επαρκής στελέχωση των ΥΓΕΜΗ, υποχρεωτική πρόσληψη νομικού συμβούλου για κάθε μια, καθώς και συνεχής κατάρτιση των υπαλλήλων τους. Και τέλος διευρύνονται οι Υπηρεσίες ΓΕΜΗ με την ένταξη των πιστοποιημένων συμβολαιογράφων. Εφόσον οι επιχειρήσεις επιλέξουν να κάνουν χρήση συμβολαιογραφικού εγγράφου, δεν απαιτείται η επίσκεψη σε καμία άλλη Υπηρεσία. Οι ίδιοι οι πιστοποιημένοι συμβολαιογράφοι ΓΕΜΗ θα κάνουν καταχώρηση και δημοσίευση των συμβολαιογραφικών πράξεων που καταρτίζουν στο ΓΕΜΗ. Θεσπίζονται , επίσης, αυτοματοποιημένες καταχωρίσεις.
7.Στο εξής για ποιες πράξεις θα απαιτείται έλεγχος νομιμότητας;
Πρώτον, για τις περιπτώσεις λύσης διαγραφής και αναβίωσης των προσωπικών εταιρειών. Δεύτερο, για τις περιπτώσεις λύσης, διαγραφής, αναβίωσης και τροποποίησης καταστατικού (όταν δεν πραγματοποιείται με συμβολαιογραφικό έγγραφο) των κεφαλαιουχικών εταιρειών. Και τρίτο, για κάθε περίπτωση μετασχηματισμού.
8.Πως αντιμετωπίζονται οι υπόχρεοι που δεν ανταποκρίνονται στις υποχρεώσεις δημοσιότητας; Θα συνεχιστεί η ατιμωρησία;
Αντιθέτως. Λαμβάνονται τέσσερα συγκεκριμένα μέτρα: Α. Τίθεται προθεσμία είκοσι εργάσιμων ημερών από τη γέννηση της υποχρέωσης εμπορικής δημοσιότητας, εντός της οποίας οι υπόχρεοι θα πρέπει να υποβάλουν την αίτησή τους στην ΥΓΕΜΗ. Αν δεν τηρηθεί η προθεσμία θα επιβάλλεται πρόστιμο. Β. Θεσμοθετείται «κατάσταση αναστολής καταχωρίσεων» στο πληροφοριακό σύστημα του ΓΕΜΗ , στην οποία θα τίθενται οι επιχειρήσεις που είτε δεν έχουν τηρήσει για δυο συνεχή έτη τις υποχρεώσεις δημοσίευσης πράξεων στο ΓΕΜΗ, είτε είναι σε κατάσταση εκκαθάρισης και για δύο έτη δεν έχουν προβεί σε δημοσίευση ισολογισμού εκκαθάρισης, είτε έχει ανασταλεί ο ΑΦΜ τους. Γ. Η παράλειψη της υποχρέωσης δημοσιότητας θα καθιστά αδύνατη τη συμμετοχή των επιχειρήσεων σε διαδικασίες Δημοσίων Συμβάσεων Έργων, Προμηθειών και Υπηρεσιών, καθώς και τη διεκδίκηση προγραμμάτων ΕΣΠΑ. Δ. Προβλέπεται η επιβολή πολύ υψηλών προστίμων (από 500 ευρώ, έως 100.000 ευρώ) για τις επιχειρήσεις που δεν ανταποκρίνονται στις απαιτήσεις του νόμου.
9.Πως αξιοποιούνται οι νέες τεχνολογίες;
Το ΓΕΜΗ εγκαθίσταται στη Γενική Γραμματεία Πληροφοριακών Συστημάτων Δημόσιας Διοίκησης του Υπουργείου Ψηφιακής Πολιτικής, όπως και όλα τα πληροφοριακά συστήματα του στενού και ευρύτερου δημόσιου τομέα. Έτσι η ταλαιπωρία των επιχειρήσεων να δηλώνουν σε περισσότερα τους ενός σημεία την ίδια πληροφορία θα λάβει τέλος. Για τον ίδιο σκοπό προβλέπονται: Η ηλεκτρονική υποβολή αιτήσεων για καταχωρήσεις στο ΓΕΜΗ ή για λήψη πιστοποιητικών και αντιγράφων. Η σταδιακή κατάργηση του «ανεβάσματος» εγγράφων στο πληροφοριακό σύστημα του ΓΕΜΗ και η αντικατάστασή τους από συμπλήρωση πεδίων στο σύστημα. Η δυνατότητα αυτόματης δέσμευσης επωνυμίας από τον ίδιο τον ενδιαφερόμενο ή την ΥΓΕΜΗ. Η αυτοματοποιημένη επιβολή προστίμων. Η κατάργηση του παράλληλου Μητρώο του Υπουργείου Εργασίας.
10.Τι είναι το Πιστοποιητικό Good Standing;
Πρόκειται για ένα νέο πιστοποιητικό διεθνώς αποδεκτό, το οποίο έως σήμερα έλειπε από την ελληνική αγορά και θα μπορεί να το λαμβάνει κάθε υπόχρεος του ΓΕΜΗ, εφόσον: Α. δεν έχει διαγραφεί από το ΓΕΜΗ Β. δεν βρίσκεται σε κατάσταση λύσης και διαδικασία εκκαθάρισης Γ. δεν έχει κατατεθεί για το πρόσωπο αυτό αίτηση συλλογικής διαδικασίας ικανοποίησης των πιστωτών (πτώχευση, εξυγίανση συνδιαλλαγής, ειδική διαχείριση, ειδική εκκαθάριση). Δ. έχει εκπληρώσει τις υποχρεώσεις δημοσίευσης πράξεων και Ε. δεν τελεί σε καθεστώς αναστολής καταχωρήσεων από το ΓΕΜΗ.
|
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου