Μοσχάτο, 3 Οκτωβρίου 2019
Α. Για την απεργία
1. Χθες είχαμε 24ωρη απεργία με τα συνδικάτα να διαμαρτύρονται για μια σειρά άρθρων που περιλαμβάνονται στο διυπουργικό αναπτυξιακό νομοσχέδιο και αφορούν τα εργασιακά. Ποιο το σχόλιό σας;
Ο Πρωθυπουργός Κυριάκος Μητσοτάκης σχολιάζοντας την χθεσινή απεργία με ανάρτησή του στο Facebook είπε το αυτονόητο: Ότι δηλαδή, χθες απήργησαν οι λίγοι και ταλαιπωρήθηκαν οι πολλοί κι αυτό γιατί μερικοί επαγγελματίες του συνδικαλισμού αντιδρούν στη διαφάνεια. Επαγγελματίες συνδικαλιστές -που όπως υπογράμμισε ο Πρωθυπουργός- έχουν χάσει την επαφή τους με τον κόσμο της εργασίας και δεν αντιλαμβάνονται ότι οι ίδιοι οι εργαζόμενοι επιθυμούν περισσότερη συμμετοχή και δημοκρατία στη λήψη αποφάσεων που τους αφορούν. Εμείς νομοθετούμε τα σωματεία να είναι αντιπροσωπευτικά και να λογοδοτούν με τις πλειοψηφίες να είναι αυτές που θα αποφασίζουν για τη στάση των εργαζομένων, θεσπίζοντας, προαιρετικά, και τη δυνατότητα ηλεκτρονικής ψηφοφορίας. Όπως τόνισε ο Κυριάκος Μητσοτάκης οι Έλληνες κουράστηκαν, πλέον, να δοκιμάζονται από πρακτικές περασμένων δεκαετιών, είναι καιρός να πάμε μπροστά και θα πάμε.
2. Τι απαντάτε στα στελέχη του ΣΥΡΙΖΑ ότι πρώτη φορά Πρωθυπουργός σχολίασε απεργία σε βάρος των εργαζομένων;
Φαίνεται ότι το μόνο που έμαθε ο ΣΥΡΙΖΑ είναι η διαστρέβλωση και η παραποίηση με στόχο τη δημιουργία ψεύτικων εντυπώσεων Αποδεικνύεται ταυτόχρονα πως δεν έμαθε τίποτα από την αποδοκιμασία της πρακτικής του αυτής στις 7 Ιουλίου. Διότι εκείνο που εξέφρασε ο Πρωθυπουργός με τη χθεσινή ανάρτησή του είναι η έγνοια για την ταλαιπωρία εκατοντάδων χιλιάδων συμπολιτών μας. Είναι η κατανόηση της απόγνωσης που ένιωσαν εκατομμύρια συμπολίτες μας που προσπαθούσαν να μετακινηθούν στις δουλειές τους στην Αθήνα και σε άλλες πόλεις. Η ανάρτηση του Πρωθυπουργού αφορούσε τους πολλούς που ταλαιπωρούνται από τους λίγους. Προφανώς δεν άρεσε σε εκείνους που δεν θέλουν να αποκτήσει φωνή η πλειοψηφία των εργαζομένων, προκειμένου να αποφασίζουν μόνοι τους αγνοώντας τη γνώμη των πολλών. Η αντίδρασή τους σε ένα νομοσχέδιο, που στόχο έχει να σώσει θέσεις εργασίας και να μπλοκάρει την αδήλωτη και υποδηλωμένη εργασία, που έγιναν βραχνάς για χιλιάδες -ιδίως νέους- εργαζόμενους είναι τουλάχιστον περίεργη. Πρέπει, όμως, να καταλάβουν ότι δεν είναι κατήγοροι, αλλά κατηγορούμενοι. Οι εργαζόμενοι, αλλά και όλοι οι Έλληνες κατάλαβαν πολύ καλά τι εννοούσε ο Πρωθυπουργός. Ο μόνος που κάνει ότι δεν κατάλαβε είναι ο ΣΥΡΙΖΑ. Κι αυτό γιατί ταυτίζεται με τους λίγους για να ταλαιπωρούνται οι πολλοί. Γιατί ευλογεί τα προνόμιά τους σε βάρος της συντριπτικής πλειοψηφίας των εργαζόμενων για να παίζουν κι εκείνοι τα παιχνίδια του.
3. Πως τεκμηριώνετε τον ισχυρισμό σας ότι το νομοσχέδιο δεν άρεσε σε εκείνους που δεν θέλουν να αποκτήσει φωνή η πλειοψηφία των εργαζομένων;
Όπως το συνηθίζουν οι εργατοπατέρες έφτασαν στο σημείο να χρησιμοποιούν ανεύθυνα τους εργαζόμενους για να διασφαλίζουν τα προσωπικά τους συμφέροντα και να συντηρούν τα προνόμιά τους. Θέλουν να παίρνουν αποφάσεις αγνοώντας τη βούληση της πλειοψηφίας. Και βλέπουν ότι το νομοσχέδιο βάζει τέλος στην αντιδημοκρατική αυτή νοοτροπία. Καθιερώνει την ηλεκτρονική ψηφοφορία και διασφαλίζει τη δυνατότητα οι αποφάσεις για απεργία να λαμβάνονται από τους πολλούς και όχι τους λίγους. Με τη ρύθμιση αυτή παρέχεται, για πρώτη φορά στη χώρα μας, η δυνατότητα συμμετοχής των εργαζομένων που είναι μέλη των συνδικαλιστικών οργανώσεων να συμμετέχουν με ηλεκτρονική ψηφοφορία στη λήψη των αποφάσεων για απεργία. Έτσι θα αποφασίζει ουσιαστικά η πλειοψηφία το 50% συν ένας και όχι οι μειοψηφίες. Και αυτό είναι κάτι που δεν αρέσει σε εκείνους που είχαν συνηθίσει να αποφασίζουν μόνοι.
4. Μιλάτε για την ανάγκη να περιοριστεί η μερική και η εκ περιτροπής εργασία. Τι προβλέπει για αυτό το νομοσχέδιό σας;
Βασική προτεραιότητα της Κυβέρνησης είναι η αντιμετώπιση της μερικής και της εκ περιτροπής εργασίας. Μάλιστα ο ίδιος ο Πρωθυπουργός έχει τονίσει πως έχουμε κηρύξει πόλεμο στην υποδηλωμένη εργασία. Θα αντιμετωπίσουμε αυτό το φαινόμενο δραστικά, όχι μόνο με συστηματικούς και στοχευμένους ελέγχους, οι οποίοι γίνονται από τους Επιθεωρητές Εργασίας, αλλά και μέσα από ένα πλέγμα αντικινήτρων στη μερική απασχόληση και κινήτρων για πλήρη απασχόληση. Ανάμεσα στα άλλα αυξάνουμε κατά 12% το κόστος των επιπλέον ωρών σε περίπτωση υπέρβασης των συμφωνημένων όρων της απασχόλησης με σκοπό την ενίσχυση της εργασίας πλήρους ωραρίου και κυρίως της αποτροπής των εργοδοτών από την συστηματική προσφυγή στις καταχρηστικού τύπου συμβάσεις μερικής απασχόλησης. Αυστηροποιούμε το πλαίσιο για την καταπολέμηση της αδήλωτης εργασίας στην κατεύθυνση της ενίσχυσης της πλήρους απασχόλησης. Δημιουργούμε για πρώτη φορά ηλεκτρονικό μητρώο παραβατικότητας και αδήλωτης εργασίας. Αναβαθμίζουμε και διευρύνουμε το ρόλο του Πληροφοριακού Συστήματος «Εργάνη» στην καταγραφή της εργασίας και της απασχόλησης.
5. Στο νομοσχέδιο υπάρχει και η πρόβλεψη για δημιουργία Μητρώου Συνδικαλιστικών Οργανώσεων Εργαζομένων και Οργανώσεων Εργοδοτών. Οι συνδικαλιστικές οργανώσεις κατηγορούν την Κυβέρνηση για επιχείρηση «φακελώματος». Τι απαντάτε;
Σε καμία περίπτωση δεν μπορεί να μιλά κανείς για «φακέλωμα». Να ξεκαθαρίσουμε -για μια ακόμη φορά- πως η ρύθμιση αυτή σέβεται απολύτως τη συνδικαλιστική ελευθερία, καθώς σε καμία περίπτωση, δεν θίγει ζήτημα προσωπικών δεδομένων των μελών των συνδικαλιστικών οργανώσεων εργαζομένων και των οργανώσεων των εργοδοτών. Δεν καταχωρούνται ατομικά στοιχεία των μελών τους, αλλά μόνον δημόσια έγγραφα, το καταστατικό και τροποποιήσεις αυτού και ο απρόσωπος συνολικός αριθμός των μελών των συνδικαλιστικών οργανώσεων και των οργανώσεων των εργοδοτών και του πλήθους των εργαζόμενων, που απασχολούν οι επιχειρήσεις μέλη των εργοδοτικών οργανώσεων ανά κατά κατηγορία, κλάδο και ειδικότητα. Αντίθετα η δημιουργία ηλεκτρονικών Μητρώων Συνδικαλιστικών Οργανώσεων Εργαζομένων και Οργανώσεων Εργοδοτών συνιστά μια κορυφαία ενέργεια που ενισχύει το συνδικαλισμό, καθώς διασφαλίζει την πληρότητα και τη διαφάνεια σε σχέση με την ταυτότητα και την αντιπροσωπευτική δυνατότητα των οργανώσεων των κοινωνικών εταίρων. Επίσης, θα έχουμε ταχεία και ασφαλή διάγνωση αφενός της αντιπροσωπευτικότητας των συνδικαλιστικών οργανώσεων των εργαζομένων για την σύναψη συλλογικών συμβάσεων, αφετέρου της ικανοποίησης του αριθμητικού κριτηρίου (τουλάχιστον 50%) για τις επεκτάσεις των κλαδικών συμβάσεων. Τέλος, με τη ρύθμιση αυτή ενισχύεται η διαφάνεια των οικονομικών των οργανώσεων, ειδικά αν χρηματοδοτούνται από κρατικούς πόρους ή συγχρηματοδοτούμενους πόρους.
6. Τα συνδικάτα σας κατηγορούν όμως ότι με τις διατάξεις του νομοσχεδίου κάνετε ένα βήμα προς την κατάργηση των συλλογικών συμβάσεων εργασίας. Είναι τελικά έτσι;
Δεν υπάρχει κανένα θέμα κατάργησης των συλλογικών συμβάσεων εργασίας. Με τις σχετικές διατάξεις επιβεβαιώνεται η σταθερή μας θέση για την ανεξαρτησία των συλλογικών διαπραγματεύσεων και την ενίσχυση της συλλογικής αυτονομίας των κοινωνικών εταίρων. Εναρμονιζόμαστε, ωστόσο, με την επικρατούσα ευρωπαϊκή πρακτική, ιδίως δε των χωρών που διαθέτουν προηγμένα συστήματα εργασιακών σχέσεων και αναπτυγμένο κοινωνικό κράτος, ενισχύοντας και διευρύνοντας το πεδίο των συλλογικών διαπραγματεύσεων. Συγκεκριμένα: παρέχουμε -για πρώτη φορά στη χώρα μας- μια πρόσθετη δυνατότητα στους κοινωνικούς εταίρους να αποφασίζουν μόνοι τους για το πεδίο ισχύος των κλαδικών συμβάσεων που συνυπογράφουν και να εξαιρούν (opt out) από την εφαρμογή τους -εάν, φυσικά, το θέλουν και οι δύο πλευρές, εργαζόμενοι και εργοδότες- επιχειρήσεις που αποδεδειγμένα αντιμετωπίζουν σημαντικά οικονομικά και διαρθρωτικά προβλήματα. Αυτό ωστόσο μπορεί να αφορά επιχειρήσεις με πραγματικά και όχι εικονικά οικονομικά προβλήματα, καθώς αφορά επιχειρήσεις που έχουν σοβαρή δυσλειτουργία, που είναι σε «δεινή οικονομική θέση» και αποδεδειγμένα αντιμετωπίζουν σημαντικά οικονομικά και διαρθρωτικά προβλήματα. Κι αυτό προκειμένου να αποφευχθεί το λουκέτο που θα αφήσει ανθρώπους δίχως δουλειά.
B. Ψήφος Ελλήνων εξωτερικού
1. Πως θα προχωρήσετε με το θέμα της ψήφου των Ελλήνων του εξωτερικού, ποιες σχετικές πρωτοβουλίες σκοπεύετε να πάρετε;
Όπως έχει τονίσει πολλές φορές ο Κυριάκος Μητσοτάκης – με τελευταία αυτή στην ομιλία του σε συγκέντρωση ομογενών στη Ν. Υόρκη –. η ψήφος των αποδήμων αποτελεί για την Κυβέρνηση άμεση προτεραιότητα και δέσμευση απέναντι στις εκατοντάδες χιλιάδες συμπατριώτες μας που ζουν και εργάζονται σε άλλες χώρες. Θα υπάρξει σύντομα σχετική πρόταση νόμου που θα κατατεθεί προς ψήφιση στη Βουλή. Πριν από αυτό και εντός του Οκτωβρίου ο Πρωθυπουργός θα συναντήσει τους πολιτικούς αρχηγούς και θα επιδιώξει να υπάρξει η μεγαλύτερη δυνατή συναίνεση σε αυτό το ζήτημα. Πιστεύουμε πως ο σχετικός εφαρμοστικός νόμος που θα δίνει το δικαίωμα ψήφου στους Έλληνες που ζουν μακριά από την πατρίδα μας, θα πρέπει να ψηφιστεί και από τους 300 Βουλευτές. Δυστυχώς η πρόταση που κατέθεσε πριν λίγες μέρες ο ΣΥΡΙΖΑ είναι αντισυνταγματική και προσβλητική για τους ομογενείς. Ελπίζουμε στην πορεία ο κ. Τσίπρας να την αλλάξει και να προχωρήσει σε μία πιο λογική θέση για το θέμα. Η δική μας πρόταση, η οποία βασίζεται στη συνταγματική πρόβλεψη για την ψήφο των Ελλήνων του εξωτερικού «με επιστολική ψήφο ή άλλο πρόσφορο μέσο», θα προβλέπει τη διευκόλυνση των Ελλήνων του εξωτερικού οι οποίοι είναι εγγεγραμμένοι στους εκλογικούς καταλόγους να έχουν τη δυνατότητα ψήφου από τον τόπο όπου κατοικούν. Όπως ισχύει σε όλες τις άλλες χώρες της Ευρωπαϊκής Ένωσης, πλην της Μάλτας και του Λιχτενστάιν. Να σημειωθεί δε ότι με την απόφαση αυτή δεν διευρύνεται κάποιο δικαίωμα. Διευκόλυνση γίνεται σε ανθρώπους που έχουν αυτό το δικαίωμα, να μπορούν να το ασκήσουν και να μην είναι αναγκασμένοι να πάρουν το αεροπλάνο να έρθουν στην Ελλάδα.
2. Γιατί θεωρείτε αντισυνταγματική και προσβλητική την πρόταση ΣΥΡΙΖΑ;
Το άρθρο 51 παρ. 4 του Συντάγματος ορίζει ότι «νόμος που ψηφίζεται από την πλειοψηφία των δύο τρίτων του όλου αριθμού των βουλευτών μπορεί να ορίζει τα σχετικά με την άσκηση του εκλογικού δικαιώματος από τους εκλογείς που βρίσκονται έξω από την Επικράτεια». Το νομοσχέδιο επομένως που καταρτίζουμε αφορά ουσιαστικά στη διευκόλυνση των εκτός Επικρατείας εκλογέων -των Ελλήνων δηλαδή που είναι εγγεγραμμένοι στους εκλογικούς καταλόγους, αλλά μένουν εκτός της χώρας- έτσι ώστε να ψηφίζουν από τον τόπο της μόνιμης διαμονής τους και να μην αναγκάζονται να έρθουν στην Ελλάδα για να ασκήσουν το εκλογικό τους δικαίωμα. Δεν χορηγούμε δικαίωμα ψήφου, αλλά δυνατότητα σε αυτούς που έχουν το δικαίωμα ψήφου, να ψηφίζουν από εκεί που διαμένουν Δεν αλλάζει δηλαδή το εκλογικό Σώμα και η χορήγηση ιθαγένειας. Ανταποκρινόμαστε σε μια επιταγή του Συντάγματος που ταυτόχρονα αποτελεί εθνική και δημοκρατική υποχρέωση. Δεν μπορεί, επομένως, δίνοντάς στους εκτός της επικράτειας εκλογείς τη δυνατότητα να ψηφίζουν από τον τόπο που μένουν να ακρωτηριαζουμε το δικαίωμα ψήφου που ήδη έχουν, ορίζοντας -όπως ζητά ο ΣΥΡΙΖΑ- πως η δική τους ψήφος δεν θα συνυπολογίζεται στο τελικό εκλογικό αποτέλεσμα. Δεν μπορεί η ψήφος όσων από αυτούς έχουν την οικονομική δυνατότητα και έρχονται να ψηφίσουν από εδώ να μετρά στο τελικό αποτέλεσμα και η ψήφος όσων δεν μπορούν να έρθουν και ψηφίζουν από τον τόπο της διαμονής τους να είναι ακρωτηριασμένη. Δεν μπορεί με νόμο να ανατρέπεται η αρχή της ισότητας της ψήφου. Για αυτό λέμε ότι η πρόταση του ΣΥΡΙΖΑ είναι όχι μόνον αντισυνταγματική, αλλά και προσβλητική για τους Έλληνες που ζουν στο εξωτερικό.
Γ. Για τα εκκαθαριστικά σημειώματα των συνταξιούχων
1. Η ανάρτηση στην ιστοσελίδα του ΕΦΚΑ των ενημερωτικών σημειωμάτων του μηνός Ιανουαρίου 2019 δείχνει σε χιλιάδες περιπτώσεις λόγω του νόμου Κατρούγκαλου προσωπικές διαφορές που ξεπερνούν τα 300 ευρώ. Οι συνταξιούχοι θα πρέπει να ανησυχούν ότι θα υποστούν μειώσεις στις συντάξεις τους;
Ξεκαθαρίζουμε: Οι συνταξιούχοι δεν έχουν να φοβηθούν τίποτα. Δεν πρόκειται να υπάρξει καμία απολύτως μείωση των συντάξεών τους. Η δημοσιοποίηση των εκκαθαριστικών έχει μόνο χαρακτήρα ενημέρωσης και θα εξακολουθήσουν να λαμβάνουν κανονικά το ίδιο καταβαλλόμενο καθαρό ποσό. Η ανάρτηση των ενημερωτικών σημειωμάτων του μηνός Ιανουαρίου 2019 για 1.709.707 οριστικές κύριες συντάξεις απεικονίζουν τα πληρωτέα ποσά των συντάξεων, όπως προέκυψαν από 1/1/2019 με την εφαρμογή του Νόμου Κατρούγκαλου. Να σημειωθεί πως όλους τους προηγούμενους μήνες η Κυβέρνηση του ΣΥΡΙΖΑ αγνοούσε προκλητικά τόσο το σχετικό αίτημα των συνταξιούχων, όσο και τις συστάσεις του Συνηγόρου του Πολίτη και δεν αναρτούσε τα ενημερωτικά σημειώματα που συνόδευαν τις συντάξεις. Οι λόγοι είναι προφανείς. Δεν ήθελε ο ΣΥΡΙΖΑ να δουν οι συνταξιούχοι τις επιπτώσεις του νόμου Κατρούγκαλου.
Δ. Η οικονομία κινείται ξανά σε επενδυτικούς ρυθμούς
1. Ο Πρωθυπουργός θεμελίωσε χθες μια μεγάλη επένδυση στον τομέα της ενέργειας ενώ παρουσίασε και τους άξονες της πράσινης ατζέντας της Κυβέρνησης. Τι θέλετε να πετύχετε με την “πράσινη ατζέντα”;
Ο Πρωθυπουργός θεμελίωσε χθες, στα Άσπρα Σπίτια Βοιωτίας, τη νέα μονάδα φυσικού αερίου της Mytilineos, ύψους άνω των 300 εκατ. ευρώ. Ο Κυριάκος Μητσοτάκης παρουσίασε παράλληλα και τους άξονες της «πράσινης ατζέντας» για την ανάπτυξη. Τόνισε πως αποτελεί εξαιρετικής σημασίας γεγονός ότι η μονάδα θα αφήνει ελάχιστο αποτύπωμα στο περιβάλλον και η επιβάρυνση στο τοπίο θα είναι η λιγότερη δυνατή ενώ θα συμβάλλει αποτελεσματικά στην ενεργειακή ασφάλεια της χώρας, με τρόπο «πράσινο» και με λιγότερο κόστος από άλλες ρυπογόνες λύσεις. Η στρατηγική της Κυβέρνησης προβλέπει ότι οι λιγνιτικές μας μονάδες θα αποσυρθούν σταδιακά μέχρι το 2028. Για μια χώρα η οποία παράγει λιγνίτη είναι εξαιρετικά φιλόδοξος. Η Γερμανία παραδείγματος χάριν έχει προδιαγράψει ότι η δική της απεξάρτηση από τον λιγνίτη θα ολοκληρωθεί το 2038. Εμείς, όμως, είμαστε πολύ πιο φιλόδοξοι. Το νέο σχέδιο της Δ.Ε.Η. θα περιλαμβάνει παρεμβάσεις, με βάση τα οικονομικά της εταιρείας, για τη διασφάλιση των εργαζομένων και την προστασία του περιβάλλοντος. Ήδη αυτό το σχέδιο υλοποιείται. Ένα ειδικό master plan θα συνταχθεί κυρίως για τη Δυτική Μακεδονία και την περιοχή της Μεγαλόπολης. Χρειαζόμαστε συγκεκριμένα αντισταθμιστικά οφέλη και περιβαλλοντικές πρόνοιες για τις περιοχές που σήμερα παραμένουν ιδιαίτερα εξαρτημένες από τον λιγνίτη. Οι περιοχές αυτές, απαλλαγμένες πια από τον άνθρακα, μπορούν να γίνουν και θα γίνουν, πόλοι νέων επενδύσεων, θα αξιοποιούν το ανθρώπινο δυναμικό και τις φυσικές ομορφιές τους. Αυτό θα γίνει με έμπρακτη στήριξη από την Ευρωπαϊκή Ένωση, όχι μόνο σε τεχνογνωσία αλλά και σε πόρους
2. Ποιο είναι το μήνυμα που ήθελε να στείλει στον επιχειρηματικό κόσμο;
Το μήνυμα που έστειλε ο Κυριάκος Μητσοτάκης ήταν σαφές, πως ήρθε η ώρα να ο επιχειρηματικός κόσμος της χώρας να ανταποκριθεί στο ρόλο του, να εμπιστευτεί την Ελλάδα, να κερδίσει κι αυτός μαζί της. «Ύστερα από μια 10ετία κρίσης, όλοι αναγνωρίζουν ότι πρέπει να συνεργαστούμε, δηλαδή επενδυτές, εργαζόμενοι και κράτος», ανέφερε ο Πρωθυπουργός και πρόσθεσε ότι: «Κανείς πια δεν μπορεί να επικαλείται ανυπέρβλητα εμπόδια και αντικίνητρα σε μια χώρα που μετατρέπεται σε τόπο πολιτικής σταθερότητας και κινήτρων και όπου όλοι αναγνωρίζουν πλέον ως φιλική στις επενδύσεις». Έχουμε πληρώσει ακριβά ως χώρα τις εμμονές και ιδεοληψίες που δαιμονοποίησαν την ιδιωτική πρωτοβουλία. Η νέα επένδυση της Mytilineos αποτελεί μια έμπρακτη απόδειξη της προσπάθειας που καταβάλλει σήμερα η Κυβέρνηση για να ξεμπλέξει το κουβάρι που εμποδίζει τις επενδύσεις.
3. Η τελευταία έρευνα του ΙΟΒΕ για το μήνα Σεπτέμβριο δείχνει μια μεγάλη αύξηση του Δείκτη Καταναλωτικής Εμπιστοσύνης. Πιστεύετε πως βρισκόμαστε μπροστά σε μια νέα αρχή για την ελληνική οικονομία;
Η ελληνική οικονομία αρχίζει να κινείται ξανά σε αναπτυξιακούς ρυθμούς, με αύξηση του επενδυτικού ενδιαφέροντος, με μεγάλα και μικρά έργα να ξεμπλοκάρουν. Το επιβεβαιώνουν άλλωστε και οι πληροφορίες για την ανταπόκριση που είχε ο Κ. Μητσοτάκης στις Η.Π.Α., αλλά και οι εκθέσεις διεθνών οίκων. Τις θετικές προσδοκίες αποτυπώνει και η έρευνα του ΙΟΒΕ για τον μήνα Σεπτέμβριο, η οποία δείχνει εκτίναξη του Δείκτη Καταναλωτικής Εμπιστοσύνης στα υψηλότερα επίπεδα από το 2000, δηλαδή με ρεκόρ 19 ετών. Για πρώτη φορά από το 2010, οι Έλληνες καταναλωτές δεν συγκαταλέγονται πλέον στην 5άδα των περισσότερο απαισιόδοξων στην Ε.Ε. Η Ελλάδα βρίσκεται πλέον στην 9η θέση της ευρωπαϊκής κατάταξης. Ενδεικτική επίσης της αλλαγής κλίματος είναι η αύξηση της πρόθεσης των νοικοκυριών για νέες μεγάλες αγορές το επόμενο 12μηνο. Τα στοιχεία δείχνουν ραγδαία βελτίωση του Δείκτη Οικονομικού Κλίματος για τον Σεπτέμβριο, που έφτασε στις 107,2 μονάδες από 105,3 μονάδες τον Ιούλιο, επίδοση που κινείται σε επίπεδα προ κρίσης, καθώς είναι η υψηλότερη από τον Μάρτιο του 2008.
4. Σε τι οφείλεται αυτή η αλλαγή κλίματος;
«Είναι φανερό ότι η θετική επίδραση του εκλογικού αποτελέσματος στις προσδοκίες πολιτών και επιχειρήσεων διατηρείται», σημειώνει το ΙΟΒΕ. Την Παρασκευή ανοίγουν οι προσφορές για μία από τις μεγαλύτερες επενδύσεις στον χώρο της ψυχαγωγίας πανελλαδικά, αυτής του Ολοκληρωμένου Τουριστικού Συγκροτήματος με Καζίνο, ύψους 1 δισ. ευρώ στο Ελληνικό, κίνηση που εκτιμάται πως θα αποτελέσει μαγνήτη για επισκέπτες υψηλού εισοδήματος. Σε αυτή τη νέα αναπτυξιακή σελίδα ο τουρισμός έχει ήδη σημαντικό ρόλο, με επενδυτικές κινήσεις όπως την η επέκταση της αλυσίδας Wyndham στον τουρισμό, η εξαγορά από την Blackstone πέντε ξενοδοχείων στα ελληνικά νησιά και το ξεμπλοκάρισμα των έργων στην Κασσιόπη Κέρκυρας και την Αφάντου Ρόδου. Ακόμη έχουμε το ξεμπλοκάρισμα των έργων ύψους 1 δισ. της Ελληνικός Χρυσός στη Χαλκιδική και το επενδυτικό πρόγραμμα ύψους 800 εκατ. ευρώ του ΟΛΠ στον Πειραιά. Πολύ σημαντικές είναι και οι πρώτες ξένες επενδύσεις στην καινοτομία, όπως αυτές που έχει εξαγγείλει η εταιρεία τεχνολογίας Cisco και η φαρμακευτική Pfiizer στη Θεσσαλονίκη, για τη δημιουργία ενός εκ των έξι συνολικά εργαστηριακών κέντρων (digital hubs) τα οποία προγραμματίζει παγκοσμίως.
5. Η διυπουργική επιτροπή, που έγινε την Τρίτη που μας πέρασε, ενέκρινε τέσσερα επενδυτικά έργα. Ποια είναι αυτά και γιατί τα θεωρείτε σημαντικά;
Πρόκειται για επενδυτικά σχέδια ύψους 800 εκατ. ευρώ. Τα σχέδια που εγκρίθηκαν είναι σημαντικά και αφορούν σύνθετα τουριστικά και ενεργειακά projects, από τα οποία κάποια ταλαιπωρούνται εδώ και χρόνια στα γραφειοκρατικά γρανάζια. Το πρώτο έργο αφορά τουριστικό κέντρο στον Νομό Χανίων, προϋπολογισμού 303 εκατ. ευρώ, το οποίο προωθεί ο κυπριακός Όμιλος Εταιρειών Λεπτός. To Costa Nopia αφορά επενδυτικό σχέδιο για την «ανάπτυξη τουριστικού και παραθεριστικού θερέτρου», σε ακίνητο που βρίσκεται στα νοτιοανατολικά του κόλπου της Κισσάμου. Το δεύτερο αφορά την ανάπτυξη τουριστικού, ιατρικού, πολιτιστικού - συνεδριακού πόλου στον Ελαιώνα, προϋπολογισμού 117 εκατ. ευρώ, από τον Όμιλο Βιοχάλκο. Πρόκειται για την ανάπτυξη σύνθετου τουριστικού, πολιτιστικού, συνεδριακού, ιατρικού, εμπορικού & επιχειρηματικού πόλου, σε ακίνητο ιδιοκτησίας της Βιοχάλκο. Τα άλλα δύο είναι επενδύσεις στον χώρο των ανανεώσιμων πηγών ενέργειας. Ένα σύνθετο project 16 σταθμών ΑΠΕ στους Νομούς Σερρών και Βοιωτίας, με προϋπολογισμό 172 εκατ. ευρώ και ένα project 214 εκατ. ευρώ συστάδων φωτοβολταϊκών σταθμών σε 12 σημεία της Θεσσαλίας και τη Στερεάς Ελλάδας. Το πρώτο «πράσινο» έργο ανήκει στην κοινοπραξία Notias-East PV, συμφερόντων της Γαλλικής Total - Eren.. Το δεύτερο ενεργειακό έργο, που ονομάζεται Consortium Solar Power, αφορά στην ανάπτυξη, κατασκευή και λειτουργία συστάδας φωτοβολταϊκών, η οποία έχει συνολική δυναμικότητα ηλεκτρικής ισχύος 284 MW.
Ε. ΚΕΘΕΑ
1. Τα στελέχη της αντιπολίτευσης σας κατηγορούν για την απόφασή σας να αλλάξετε τη διαδικασία ορισμού του Διοικητικού Συμβουλίου στο ΚΕΘΕΑ. Τι απαντάτε;
Το ΚΕΘΕΑ διαχειρίζεται χρήματα του Έλληνα φορολογούμενου πολίτη, καθώς η επιχορήγηση του Υπουργείου Υγείας φτάνει το ποσό των 20 εκατ. ευρώ ετησίως. Επίσης του έχει παραχωρηθεί ακίνητη δημόσια περιουσία του Παιδοψυχιατρικού Νοσοκομείου Αθήνας (ΠΝΑ), καθώς και του Εθνικού Οργανισμού Πρόνοιας (κατασκηνώσεις στο Στόμιο Λάρισας). Με σεβασμό, λοιπόν, στα χρήματα των πολιτών, διασφαλίζεται η χρηστή δημοσιονομική διαχείριση του οργανισμού, χωρίς να μειωθεί ούτε ένα ευρώ η επιχορήγησή του. Το νέο Διοικητικό Συμβούλιο θα έχει την πολυφωνία που απαιτείται και τα μέλη του θα έχουν την εμπειρία που χρειάζεται, ώστε να συνεχιστεί με ακόμα μεγαλύτερη προσήλωση, η πολύ σημαντική κοινωνική του δράση. Η αλλαγή αυτή δεν θα επηρεάσει καθόλου την αποστολή, τον ρόλο, τη λειτουργία και τη χρηματοδότηση του οργανισμού.
2. Θα αλλάξει κάτι στην συμμετοχή της Γενικής Συνέλευσης του οργανισμού;
Πρώτα απ’ όλα να σημειώσουμε πως στη Γενική Συνέλευση συμμετέχουν με δικαίωμα ψήφου οι εργαζόμενοι στο ΚΕΘΕΑ, τα μέλη των θεραπευτικών προγραμμάτων που βρίσκονται στο στάδιο της κοινωνικής επανένταξης, τα μέλη των διοικητικών συμβουλίων των συλλόγων γονέων και φίλων των θεραπευτικών προγραμμάτων και τα επίτιμα μέλη του ΚΕΘΕΑ. Το μαζικό αυτό σώμα, μετατρέπεται πλέον από όργανο που περιοριζόταν στην εκλογή μελών του Διοικητικού Συμβουλίου, στο κεντρικό όργανο λήψης αποφάσεων, που χαράσσει και διαμορφώνει την στρατηγική του οργανισμού, σε ζήτημα σχεδιασμού των δράσεων στους ειδικότερους τομείς της θεραπείας και των ιδεολογικών θεμάτων και της επιλογής προγραμμάτων απεξάρτησης.
|
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου