Αναγνώστες

Παρασκευή 18 Οκτωβρίου 2019

Μοσχάτο, 18 Οκτωβρίου 2019
 Α. Σύνοδος Κορυφής στις Βρυξέλλες

1. Ποιο είναι το μήνυμα που έρχεται από τις Βρυξέλλες όπου βρίσκεται ο Πρωθυπουργός για τη Σύνοδο Κορυφής;

Το βασικό μας μήνυμα από τις Βρυξέλλες είναι πως: Η Ελλάδα έχει Πρωθυπουργό με διεθνή αποδοχή και βρίσκει πάλι τη θέση της μέσα στην Ευρώπη – δεν ζητάμε, συζητάμε και είμαστε σε όλα παρόντες. Η Ελλάδα είναι ο αναγκαίος παίκτης στην ευρύτερη περιοχή μας.
-για το προσφυγικό-μεταναστευτικό,
-για την καταγγελία της στάσης της Τουρκίας στην Κύπρο,
-για τη Συρία που έχει φέρει την Άγκυρα σε ένταση με την Ευρώπη και την Αμερική,
-για τα Βαλκάνια.

Η Ελλάδα δεν είναι πλέον πρόβλημα, αλλά συμμετέχει ενεργά στη διαμόρφωση λύσεων.
-Υπάρχει συνεχής επαφή της Αθήνας – Μεγάρου Μαξίμου, Υπουργείου Εξωτερικών, Υπουργείου Άμυνας – με Βερολίνο, Παρίσι, Βρυξέλλες, αλλά και με Ουάσιγκτον το τελευταίο δεκαήμερο. Μετά από δέκα χρόνια κρίσης η Ελλάδα γυρίζει σελίδα. Λάβαμε ισχυρή εντολή να υλοποιήσουμε πραγματικές μεταρρυθμίσεις, να δημιουργήσουμε θέσεις εργασίας, να μειώσουμε την γραφειοκρατία, να προσελκύσουμε επενδύσεις και να κάνουμε την ζωή των Ελλήνων πολύ καλύτερη. Θα τιμήσουμε αυτή τη δέσμευση. Οι Έλληνες, ειδικά οι νέοι, δικαιούνται ευκαιρίες κι όχι ελλείμματα.
 
2. Ποιες είναι οι θέσεις σας για το προσφυγικό-μεταναστευτικό και για τις προκλήσεις της Τουρκίας στην Κύπρο;

Στεκόμαστε στο πλευρό της Κύπρου και βοηθάμε να διαμορφωθούν οι κατάλληλες συμμαχίες στο θέμα των κυρώσεων κατά της Τουρκίας που παραβιάζει το Διεθνές Δίκαιο κάνοντας έρευνες σε θαλάσσια ύδατα που ανήκουν στην Κύπρο. Η Ελλάδα -όπως τόνισε ο κ. Μητσοτάκης- εξ αρχής υποστήριξε την απόφαση που ελήφθη στο Συμβούλιο Γενικών Υποθέσεων σχετικά με στοχευμένα μέτρα, στοχευμένες κυρώσεις, για πρόσωπα και επιχειρήσεις που εμπλέκονται στις παράνομες γεωτρήσεις της Τουρκίας στα χωρικά ύδατα της Κύπρου. Έχουμε ενεργό ρόλο στη διαμόρφωση της πολιτικής της Ευρωπαϊκής Ένωσης απέναντι στην Τουρκία με την οποία διατηρούμε διαύλους επαφής σε πολλά επίπεδα. Σε ό,τι αφορά το προσφυγικό -μεταναστευτικό ζήτημα είμαστε σε διαρκή συνεργασία με τις Βρυξέλλες, το Βερολίνο και το Παρίσι. Θέτουμε τα προβλήματα, ενημερώνουμε για τις ενέργειές μας και διεκδικούμε μια νέα πολιτική τόσο για τη συνολική αντιμετώπιση των ροών όσο και για το άσυλο. Ο Πρωθυπουργός κατά την διάρκεια της Συνόδου έχει επαφές με τους ομολόγους του των χωρών του Νότου – Ιταλία, Ισπανία – που θίγονται από το πρόβλημα.
 
3. Τι προτείνει όμως ειδικότερα ο κ. Μητσοτάκης για την αντιμετώπιση της έξαρσης του προσφυγικού-μεταναστευτικού;

Η Ελλάδα αντιμετωπίζει σοβαρές στρατηγικές προκλήσεις που βρίσκονται επίσης στην προμετωπίδα της ευρωπαϊκής ατζέντας. Οι μεταναστευτικές ροές έχουν αυξηθεί σημαντικά τους τελευταίους μήνες. Και αυτό -όπως δήλωσε στις Βρυξέλλες ο Πρωθυπουργός- είναι ζήτημα που πρέπει να αντιμετωπιστεί σε ευρωπαϊκό επίπεδο. Η Ελλάδα και η Ευρώπη δεν μπορεί να εκβιάζονται από την Τουρκία σε αυτό το θέμα. Και η Ευρωπαϊκή Ένωση πρέπει να επιδείξει πολύ μεγαλύτερη αλληλεγγύη προς την Ελλάδα στην διαχείριση αυτού του ζητήματος και με πρόσθετα κονδύλια αλλά και με επιμερισμό του βάρους. Επίσης η Ευρωπαϊκή Ένωση είναι ανάγκη να εκπονήσει μία νέα δέσμη μέτρων για τη μετανάστευση και το άσυλο, αλλά κι ένα εναλλακτικό σχέδιο ανάγκης (Plan B), σε περίπτωση που η υφιστάμενη κρίση μετατραπεί σε κατάσταση έκτακτης ανάγκης.
 
4. Ποια είναι η θέση σας για τα Δυτικά Βαλκάνια;

Για τα Δυτικά Βαλκάνια, η Ελλάδα -όπως δήλωσε ο κ. Μητσοτάκης- είναι πυλώνας και άγκυρα σταθερότητας σε μία πολύ ταραχώδη περιοχή. Υποστηρίζουμε την πορεία των βόρειων γειτόνων μας προς ένταξη στην Ευρωπαϊκή Ένωση, με την προϋπόθεση ότι σέβονται απόλυτα τις διεθνείς συμφωνίες που έχουν υπογράψει, είναι προσηλωμένοι στο κράτος δικαίου και -φυσικά- σέβονται τα δικαιώματα των μειονοτήτων.
 
5. Πιστεύετε ότι είναι διαφορετική πλέον η αντιμετώπιση της Ελλάδας από τους Ευρωπαίους εταίρους;

Ο Κυριάκος Μητσοτάκης είναι ο πρώτος έλληνας Πρωθυπουργός, εδώ και μια δεκαετία, που πάει στις Βρυξέλλες χωρίς να αμφισβητείται η παρουσία ή η πολιτική του. Έχει ένα από τα υψηλότερα ποσοστά στην Ευρώπη - 40%- και αυτοδύναμη κυβέρνηση. Στο τέλος μια χρονιάς με τέσσερις εκλογές, τα δημοσιονομικά του 2019 κλείνουν με πλεόνασμα, ενώ ο προϋπολογισμός του 2020 έχει πλήρως εγκριθεί από τους θεσμούς. Το πρόγραμμα της κυβέρνησης για μείωση φόρων και επιστροφή στην ανάπτυξη έχει γίνει στο σύνολό του αποδεκτό από τους εταίρους μας. Μεγάλο είναι επίσης και το ενδιαφέρον των ξένων επενδυτών για την Ελλάδα, ιδίως στο θέμα της πράσινης ενέργειας. Η χώρα έχει εδώ και εκατό μέρες μια πολύ θετική δημοσιότητα στα ξένα Μ.Μ.Ε.. Είμαστε στις Βρυξέλλες χωρίς να έχουμε κάτι να αποδείξουμε, αλλά για να δείξουμε πως και πού θέλουμε να είναι η Ευρώπη την επόμενη δεκαετία.
 
6. Ποιο μήνυμα θέλησε να στείλει Κυριάκος Μητσοτάκης, με αφορμή το γεγονός ότι, για πρώτη φορά, μετέχει ως Πρωθυπουργός στη Σύνοδο του Ευρωπαϊκού Λαϊκού Κόμματος

Ο κ. Μητσοτάκης στάθηκε στο γεγονός ότι «αποδείξαμε πως μπορούμε να νικήσουμε τον λαϊκισμό και πως η νίκη μας αποτελεί νίκη για την δημοκρατία στην Ευρώπη, καθώς καταφέραμε να θέσουμε την εξτρεμιστική ακροδεξιά Χρυσή Αυγή εκτός Βουλής». Υπογράμμισε ότι «έχουμε μία φιλόδοξη, μεταρρυθμιστική ατζέντα», σημείωσε ότι «βρισκόμαστε ενώπιον προκλήσεων στο εσωτερικό και το εξωτερικό» και πρόσθεσε: «Πρώτη μας προτεραιότητα είναι να επαναφέρουμε την ανάπτυξη, να προσελκύσουμε επενδύσεις και να διασφαλίσουμε πως βγαίνουμε από τον φαύλο κύκλο που έχει κρατήσει πίσω την χώρα μου επί μία και πλέον δεκαετία. Ταυτόχρονα αντιμετωπίζουμε προκλήσεις στο εξωτερικό. Η Ελλάδα παραμένει πυλώνας σταθερότητας σε μία εξαιρετικά ασταθή περιοχή. Αλλά βρισκόμαστε εδώ ώστε να επαναβεβαιώσουμε την προσήλωσή μας στην ανάγκη για τη σταθερότητα της περιοχής και να εργαστούμε ώστε να υπάρξει πρόοδος προς αυτή την κατεύθυνση».

Β. Για την ψήφο των εκτός της Επικράτειας Ελλήνων εκλογέων

1.Ξεκίνησαν στο Υπουργείο Εσωτερικών διαβουλεύσεις με εκπροσώπους των κομμάτων για την αναζήτηση κοινής συνισταμένης σε ό,τι αφορά την ψήφο των εκτός της Επικράτειας Ελλήνων εκλογέων. Ποια είναι η εκτίμησή σας;

Τόσο προεκλογικά, όσο και μετεκλογικά ο Πρωθυπουργός Κυριάκος Μητσοτάκης υπογραμμίζει ότι επιδίωξή μας είναι να λυθεί αυτό το πρόβλημα ώστε να διευκολυνθούν οι Έλληνες που ζουν στο εξωτερικό να ασκήσουν το δικαίωμα της ψήφου από τον τόπο διαμονής τους. Βασική προϋπόθεση στη συζήτηση είναι η παραδοχή της συνταγματικής πρόβλεψης για την ισοτιμία της ψήφου. Για το σκοπό αυτό επιδίωξε και είχε συναντήσεις με όλους τους πολιτικούς Αρχηγούς, στις οποίες προσήλθε με διάθεση συνεννόησης. Στη διάρκεια των συναντήσεων 4 από τους 5 επικεφαλής των κομμάτων βρέθηκαν σύμφωνοι με τη βασική θέση μας που αφορά στο σεβασμό της συνταγματικής αρχής για την ισότητα της ψήφου, έτσι ώστε να μην υπάρχει κανένας διαχωρισμός των Ελλήνων σε πολίτες α’ και β’ κατηγορίας. Εκφράστηκαν, ωστόσο, διάφορες απόψεις, σε άλλα ζητήματα, όπως για τη διαδικασία άσκησης του εκλογικού δικαιώματος, τον τρόπο ανάδειξης των αντιπροσώπων των εκτός Επικρατείας εκλογέων, αλλά και το πλήθος των δυνητικών εκλογέων, για το οποίο υπήρξε πρόταση να μπει ένας «κόφτης». Φάνηκε πάντως ότι υπάρχει σοβαρό περιθώριο ουσιαστικής σύγκλισης και ο Πρωθυπουργός δήλωσε έτοιμος να δεχτεί προτάσεις της Αντιπολίτευσης, προκειμένου να υπάρξει σύγκλιση σε ένα κοινό τόπο. Για το σκοπό αυτό το Υπουργείο Εσωτερικών ξεκίνησε ήδη διαβουλεύσεις με εκπροσώπους των κομμάτων, βάζοντας σε διαβούλευση όλα τα θέματα που εγείρονται από τα κόμματα, αλλά και ξεκαθαρίζοντας ταυτόχρονα ότι η Κυβέρνηση θέτει μόνο μία κόκκινη γραμμή: Την επιβεβλημένη από το Σύνταγμα ισοτιμία της ψήφου. Να είναι δηλαδή η ψήφος των εκτός της χώρας εκλογέων ισότιμη με την ψήφο των εντός της Επικρατειας ψηφοφόρων και, άρα, να μετρά στη διαμόρφωση του τελικού εκλογικού αποτελέσματος. Η πρώτη συνάντηση των εκπροσώπων των κομμάτων, έγινε προχθες Τετάρτη. Η ηγεσία του Υπουργείου Εσωτερικών κατέγραψε τις θέσεις των κομμάτων και θα επανέλθει την προσεχή Δευτέρα με προτάσεις επί αυτών, με στόχο να διαμορφωθεί νομοσχέδιο που θα έλθει σύντομα στη Βουλή. Είναι στο χέρι του ΣΥΡΙΖΑ να αποφασίσει αν θα αυτο-απομονωθεί ή θα συμπράξει για να ψηφιστεί ο νόμος αυτός και από τους 300 της Βουλής.

Γ. Διασύνδεση του μητρώου της ΑΑΔΕ με τα μητρώα των ΟΤΑ

1.Ποια είναι τα οφέλη από την εφαρμογή της διαλειτουργικότητας του μητρώου της ΑΑΔΕ με τα μητρώα των δήμων της χώρας;

Ο πολίτης δεν θα χρειάζεται να δίνει κατ’ επανάληψη και σε όλα τα τμήματα του δήμου του, τα προσωπικά του στοιχεία, αφού αυτά θα αντλούνται αυτόματα από τους αρμόδιους μέσω του μητρώου της ΑΑΔΕ. Δηλαδή, οι υπάλληλοι των δήμων θα αναζητούν τα στοιχεία του πολίτη είτε εισάγοντας μόνο το ΑΦΜ, είτε μόνο τον Αριθμό Δελτίου Ταυτότητας είτε μόνο το ονοματεπώνυμό του. Με την εφαρμογή θα γίνεται η ταυτοποίηση των πολιτών «μόνον άπαξ», σύμφωνα με την νομοθεσία, με απόλυτο σεβασμό στα προσωπικά δεδομένα και χωρίς ταλαιπωρία. Πρόκειται για ένα σημαντικό βήμα στην κατεύθυνση της απλούστευσης των διαδικασιών που ταλαιπωρούν τους πολίτες μέσω της διαλειτουργικότητας που υλοποιείται από το Υπουργείο Ψηφιακής Διακυβέρνησης. Τα μη φορολογικά δεδομένα θα δίνονται σε όλους ανεξαιρέτως τους δήμους της χώρας, όπως επίσης και στα νομικά τους πρόσωπα. Με αυτό τον τρόπο ικανοποιείται ένα χρόνιο αίτημα των ΟΤΑ Α’ βαθμού και της ΚΕΔΕ. Μεγάλο ποσοστό των δεδομένων των Δήμων σήμερα, περιλαμβάνουν λανθασμένα ή ελλιπή στοιχεία των πολιτών. Ως εκ τούτου, οι πληροφορίες που δίνονται με τη συγκεκριμένη υπηρεσία διαλειτουργικότητας είναι απαραίτητες για την επικαιροποίηση των μητρώων των Δήμων με έγκυρα στοιχεία.

Δ. Έκθεση Τράπεζας της Ελλάδος για νομοσχέδιο «Επενδύω στην Ελλάδα»
 
1. Ποια είναι τα συμπεράσματα της έκθεσης της Τράπεζας της Ελλάδος η οποία σχολιάζει τις οικονομικές επιπτώσεις που θα έχει το αναπτυξιακό νομοσχέδιο «Επενδύω στην Ελλάδα»;  
Πρώτ’ απ’ όλα η έκθεση της Τράπεζας της Ελλάδος αναγνωρίζει ότι οι μεταρρυθμίσεις που προβλέπει το αναπτυξιακό νομοσχέδιο «Επενδύω στην Ελλάδα» θα έχει θετικές οικονομικές επιπτώσεις στη χώρα μας. Ειδικότερα εκτιμά πως η αποτελεσματική μείωση της επιβάρυνσης των επιχειρήσεων από το θεσμικό πλαίσιο ίδρυσης και λειτουργίας τους (regulatory burden) ενισχύει τον ανταγωνισμό στην αγορά προϊόντων, αυξάνοντας έτσι το εθνικό προϊόν, τις επενδύσεις και την απασχόληση. Ταυτόχρονα, η ενίσχυση της αποτελεσματικότητας της αγοράς εργασίας, μέσω της καλύτερης σύνδεσης των μισθών με την παραγωγικότητα, επηρεάζει θετικά την απασχόληση και τις επενδύσεις. Ακόμη, η βελτίωση της αποτελεσματικότητας της αγοράς προϊόντων θα έχει περίπου 40% μεγαλύτερη επίδραση στο Α.Ε.Π. μακροπρόθεσμα.

Μια αξιοσημείωτη θετική έμμεση επίδραση των μέτρων είναι -όπως αναφέρει η έκθεση- η μεταφορά οικονομικών πόρων από δραστηριότητες της παραοικονομίας στον επίσημο τομέα, που είναι πιο παραγωγικός. Αυτή η ανακατανομή -όπως σημειώνει η έκθεση- ασκεί περαιτέρω ευνοϊκή επίδραση στα συνολικά μεγέθη, καθώς και στα δημόσια οικονομικά. Επιπλέον, μέτρα για την καταπολέμηση της αδήλωτης εργασίας θα έχουν ευεργετικές επιδράσεις στην οικονομική δραστηριότητα και τα δημόσια οικονομικά. Μια μείωση της αδήλωτης απασχόλησης κατά 1% αυξάνει το Α.Ε.Π. κατά 0,3% και την επίσημη απασχόληση κατά 0,5% μακροπρόθεσμα και βελτιώνει το δημοσιονομικό αποτέλεσμα περίπου 0,2% του Α.Ε.Π.. Τέλος η έκθεση επισημαίνει ότι οι μεταρρυθμίσεις στην ποιότητα των θεσμών, όπως στο δικαστικό σύστημα, είναι εκείνες που αναμένεται να αποφέρουν τα μεγαλύτερα οφέλη. 

Κατεβάστε τον σφυγμό της ημέρας εδώ.



Δεν υπάρχουν σχόλια: