Μοσχάτο, 4 Οκτωβρίου 2019
1. Με αφορμή τις ρυθμίσεις του νομοσχεδίου «επενδύω στην Ελλάδα» σε ό,τι αφορά τα εργασιακά και την παρέμβαση του Πρωθυπουργού για την προχθεσινή απεργία ο ΣΥΡΙΖΑ εξαπολύει επίθεση στην Κυβέρνηση μιλώντας για αντιδημοκρατική συμπεριφορά. Τι απαντάτε;
Σε ό,τι αφορά τα εργασιακά, το νομοσχέδιο «επενδύω στην Ελλάδα» στόχο έχει να σώσει θέσεις εργασίας σε επιχειρήσεις που κινδυνεύουν να κλείσουν, να βάλει φραγμό στην αδήλωτη και υποδηλωμένη εργασία και να διασφαλίσει περισσότερη συμμετοχή και δημοκρατία στη λήψη αποφάσεων από τα εργατικά σωματεία. Θέλουμε να μην ταλαιπωρούν οι λίγοι τους πολλούς. Θέλουμε τα σωματεία να είναι αντιπροσωπευτικά και να αποφασίζουν οι πλειοψηφίες για τη στάση των εργαζομένων. Να αποφασίζουν οι πολλοί και όχι μερικοί επαγγελματίες του συνδικαλισμού που αντιδρούν στη διαφάνεια, αρνούνται τις αρχές της Δημοκρατίας και -που όπως υπογράμμισε ο Πρωθυπουργός- έχουν χάσει την επαφή τους με τον κόσμο της εργασίας και δεν αντιλαμβάνονται ότι οι ίδιοι οι εργαζόμενοι επιθυμούν περισσότερη συμμετοχή και δημοκρατία στη λήψη αποφάσεων που τους αφορούν. Ρωτούμε, λοιπόν, ποιά δημοκρατική νομιμοποίηση έχουν οι αποφάσεις για τις τελευταίες απεργίες όταν η μεγάλη πλειοψηφία των εργαζόμενων στον ιδιωτικό τομέα δεν μετέχει; Και γιατί δεν θέλουν να υπάρχει η δυνατότητα ηλεκτρονικής ψηφοφορίας, που θα διευκολύνει τη συμμετοχή και θα συμβάλει στη δημοκρατική λήψη αποφάσεων; Προφανώς δεν θέλουν να αποκτήσει φωνή η πλειοψηφία των εργαζομένων, προκειμένου να αποφασίζουν μόνοι τους αγνοώντας τη γνώμη των πολλών. Αυτή είναι η εικόνα που οι ίδιοι εκπέμπουν και ο μόνος που προσποιείται ότι δεν κατάλαβε είναι ο ΣΥΡΙΖΑ. Διότι ταυτίζεται με τους λίγους για να ταλαιπωρούνται οι πολλοί. Και ευλογεί τις πρακτικές τους για να παίζουν κι εκείνοι τα παιχνίδια του.
2. Ο κ. Τσίπρας απέδωσε στον Πρωθυπουργό καθεστωτισμό και τον παρομοίασε με τον Όρμπαν, τι απαντάτε;
«Το γαρ πολύ της θλίψεως…» - για την απώλεια της κυβερνητικής εξουσίας- «γεννά παραφροσύνη». Ο θαυμαστής και υποστηρικτής αυταρχικών καθεστώτων κ. Τσίπρας, εγκαλεί τον πρωθυπουργό για καθεστωτική νοοτροπία. Ο Κυριάκος Μητσοτάκης, το γνωρίζουν αυτό όλοι στην Ελλάδα και στην Ευρώπη, είναι ένας μετριοπαθής πολιτικός, με σύγχρονες πολιτικές απόψεις και αποδεδειγμένο δημοκρατικό ήθος. Είναι από αυτούς που με αποφασιστικότητα εναντιώθηκε στις απόψεις Όρμπαν εντός του Ευρωπαϊκού Λαϊκού Κόμματος. Είναι ο αρχηγός μιας μεγάλης παράταξης με δημοκρατικές περγαμηνές στην πολιτική και κυβερνητική ιστορία της χώρας. Ο κ. Τσίπρας ηγείται ενός λαϊκιστικού, κόμματος με ιδεολογικές αναφορές σε ολοκληρωτικά συστήματα εξουσίας, ο οποίος κατά τη διάρκεια της κυβερνητικής του θητείας δεν άφησε καμία αμφιβολία ότι διέπεται από αντιδημοκρατικούς ιδεασμούς και παρεμβατικές πρακτικές στη ανεξάρτητη λειτουργία των θεσμών, στα όρια και κάποιες φορές εκτός ορίων του συντάγματος. Όσο για την ουσία του θέματος της προχθεσινής απεργίας ο Κυριάκος Μητσοτάκης είπε το αυτονόητο, αυτό που λένε εκατομμύρια Έλληνες πολίτες οι οποίοι ταλαιπωρήθηκαν στους δρόμους ή περπάτησαν χιλιόμετρα για να πάνε στη δουλειά τους όταν αυτοί που μετείχαν στη συγκέντρωση της Αθήνας ήταν 2500 άνθρωποι..
3. Επιμένουν, πάντως, τα στελέχη του ΣΥΡΙΖΑ να συντάσσονται με τους συνδικαλιστές, να εστιάζουν την κριτική τους στον Πρωθυπουργό και να μιλούν για αντεργατικές αντιλήψεις.
Κακό του κεφαλιού τους. Διότι αποδεικνύουν πως κάνουν βουτιά σε χρεοκοπημένες πρακτικές του παρελθόντος. Διότι ασπάζονται αυταρχικές αντιλήψεις και αντιδημοκρατικές νοοτροπίες. Και διότι εκείνο που εξέφρασε ο Πρωθυπουργός είναι η έγνοια του για την ταλαιπωρία εκατοντάδων χιλιάδων συμπολιτών μας που προσπαθούσαν να μετακινηθούν στις δουλειές τους, καθώς και η κατανόηση της απόγνωσης που ένιωσαν εκατοντάδες καταστηματάρχες που δεν μπορούσαν να δουλέψουν. Καταφεύγοντας σε ανευ λόγου απεργίες, κόντρα στη βούληση της πλειοψηφίας των εργαζόμενων, οι κατ’ επάγγελμα συνδικαλιστές, αδιαφορούν για την ταλαιπωρία του κοινωνικού συνόλου και τις συνέπειες σε βάρος των μικρομεσαίων επιχειρήσεων του κέντρου. Αναλαμβάνουν ετσιθελικά ρόλους που υπερβαίνουν τη θέση τους. Πρωταγωνιστούν, όχι για να διορθωθούν, αλλά να διαιωνιστούν τα κακώς κείμενα. Στήνουν παραμάγαζα και ασκούν παράλογη εξουσία εκμεταλλευόμενοι τους εργαζόμενους. Εμφανίζονται να διεκδικούν εργασιακά δικαιώματα την ίδια ώρα που τα αρνούνται στους εργαζόμενους του δικού τους κλάδου. Σκοτώνουν, τελικά, κάθε δίκαιο αίτημα των εργαζόμενων και εξευτελίζουν την έννοια της εύλογης κινητοποίησης.
4. Τι γίνεται στην υπόλοιπη Ευρώπη με τις γενικές απεργίες;
Οι γενικές απεργίες στην υπόλοιπη Ευρώπη δεν είναι ένα συνηθισμένο φαινόμενο. Βέβαια, η κατάσταση άρχισε να αλλάζει μετά το ξέσπασμα της διεθνούς χρηματοπιστωτικής κρίσης το 2008 και πολύ περισσότερο από τις αρχές του 2010, όταν ξέσπασε η κρίση δημόσιου χρέους εντός της Ευρωζώνης. Από την αρχή της κρίσης, σε Πορτογαλία και Ισπανία έγιναν γενικές απεργίες, μετρημένες βέβαια στα δάχτυλα του ενός χεριού, ενώ στην Ελλάδα από τα τέλη του 2009 και μετά έγιναν περισσότερες από 40. Είναι αλήθεια ότι στην Ελλάδα επιβλήθηκαν τα σκληρότερα μέτρα λιτότητας από ό,τι σε οποιαδήποτε άλλη χώρα της Ευρωπαϊκής Ένωσης. Όμως οι γενικές απεργίες στην Ελλάδα, με την πληθώρα των γενικών αιτημάτων, την πολιτικοποίηση των στόχων και ουσιαστικά τη μη συμμετοχή σε αυτές, των εργαζομένων του ιδιωτικού τομέα, παρά τις εκκλήσεις κάθε φορά της ΓΣΕΕ, και του ΠΑΜΕ, αποδεικνύονται αναποτελεσματικές ενώ βάζουν απέναντί τους και την μεγάλη πλειοψηφία της ελληνικής κοινωνίας.
5. Στις χώρες της Βόρειας Ευρώπης είναι διαφορετική η κατάσταση;
Οι γενικές απεργίες είναι πολύ σπάνιες στις χώρες της Βόρειας Ευρώπης, Ωστόσο, η συχνότητα στην κήρυξη γενικών απεργιών δεν σημαίνει και ότι οι κυβερνήσεις ικανοποιούν τα αιτήματα των απεργών. Αντίθετα σύμφωνα με τη μελέτη των Χάμαν, Τζόνσον και Κέλι, είναι ενδεικτικό το γεγονός ότι σε ότι αφορά τις γενικές απεργίες στην Ελλάδα μόνο σε μία περίπτωση υπήρξαν σημαντικές παραχωρήσεις στους απεργούς και σε άλλες δύο περιπτώσεις μικρότερες. Σε αντίθεση για παράδειγμα με τα εργατικά συνδικάτα της Φινλανδίας τα οποία απείλησαν τέσσερις φορές με γενική απεργία και κατάφεραν και τις τέσσερις φορές να αποσπάσουν σημαντικές παραχωρήσεις από τις κυβερνήσεις χωρίς καν να απεργήσουν. Στην Ιταλία το ποσοστό επιτυχίας των γενικών απεργιών - όταν δηλαδή υπήρξε γενική ή μερική ικανοποίηση των αιτημάτων - φτάνει το 71%, στη Γαλλία το 50% ενώ στην Ισπανία και το Βέλγιο το 17%.
6. Αφού όπως λέτε οι γενικές απεργίες δεν έχουν κάποιο αποτέλεσμα, τότε γιατί γίνονται, δεν το βλέπουν αυτό οι συνδικαλιστικές ηγεσίες;
Είναι φανερό πως η κυριαρχία στο συνδικαλιστικό κίνημα εργατοπατέρων συνδικαλιστών, απαξιωμένων από την κοινωνία και τους εργαζόμενους, όπως και συνδικαλιστών του ΣΥΡΙΖΑ και του ΠΑΜΕ που χρησιμοποιούν τις απεργίες με στόχο να κάνουν κυρίως αντιπολίτευση στις κυβερνήσεις, έχουν κάνει τις γενικές απεργίες μια ρουτίνα μεγάλης ταλαιπωρίας. Δεν έχουν κανένα αποτέλεσμα, εκτός από το να αναπαράγουν τις συνδικαλιστικές νομεκλατούρες που με τις απεργίες προσπαθούν να δείξουν πως έχουν κάποια χρησιμότητα
Για το μεταναστευτικό
1. Γιατί η κυβέρνηση μιλάει πλέον για μεταναστευτικό κι όχι για προσφυγικό; Για πόσους πρόσφυγες μιλάμε και για πόσους μετανάστες και ποιες είναι οι χώρες προέλευσης τους;
Σήμερα το 50% είναι Αφγανοί και Πακιστανοί που μετακινούνται από διακινητές προγραμματισμένα από ζώνες κατά κανόνα μη εμπόλεμες, καθώς και ροές από Σομαλία και Κονγκό. Με τα σημερινά στοιχεία (1ης Οκτωβρίου) οι βασικές εθνικότητες που διαμένουν στις δομές των νησιών είναι: Αφγανοί 44,23%, Σύροι 22.41%, Ιρακiνοί 5.44%, Σομαλοί 5.28%, Κονγκολέζοι (Ζαϊρ) 4,09%. Αυτή η γενική αλλαγή στη σύνθεση και στον τρόπο μας κάνει να λέμε πως «το προσφυγικό του 2015 έγινε μεταναστευτικό του 2018». Όλοι οι Αφγανοί δεν είναι οικονομικοί μετανάστες και όλοι οι Σύροι δεν είναι πρόσφυγες.. Με βάση το νομικό χαρακτηρισμό-συνθήκη της Γενεύης-η απονομή ασύλου είναι ατομική πράξη όχι συλλογική. Από την άλλη όμως το 2015-16 οι Σύροι που έφευγαν πανικόβλητοι από την εμπόλεμη ζώνη ήταν το 75% των εισερχομένων, προφανώς πρόσφυγες.
2. Οι γραμμές των διακινητών προς τα νησιά του Ανατολικού Αιγαίου, καθιερώθηκαν πράγματι το 2015; Πόσοι βρίσκονταν στη Μόρια και στα άλλα hot spot στις αρχές Ιουλίου επί ΣΥΡΙΖΑ και πόσοι σήμερα;
Η Ελλάδα το 2015 ήταν πολύ ελκυστική για τους διακινητές με τα ανοιχτά σύνορα του ΣΥΡΙΖΑ. Οι διακινητές είναι ένα πολύ σοβαρό τμήμα οργανωμένου εγκλήματος με τεχνογνωσία, πόρους και δίκτυα συνεργατών. Κατευθύνουν, στυγνά επιχειρηματικά τους μεταναστεύοντες στην πιο εύκολη διαδρομή. Την 9η Ιουλίου ήταν στη Μόρια 5.800 και την 1η Οκτωβρίου 12.862.. Συνολικά στα νησιά Βορείου και Νοτίου Αιγαίου την 9η Ιουλίου ήταν 15141 και την 1η Οκτωβρίου 28.421. Οι ροές έχουν αυξηθεί τους τελευταίους μήνες γι΄ αυτό και αποφασίστηκαν τα πρόσθετα μέτρα.
3. Τι κάνει διαφορετικά η κυβέρνηση της ΝΔ από την κυβέρνηση του ΣΥΡΙΖΑ;
Όλα είναι διαφορετικά. Νομοθεσία, στρατηγική, διαχείριση. Τα αλλάζουμε όλα. Ένα νέο, σοβαρό ξεκίνημα που να ταιριάζει σε μια σοβαρή Ευρωπαϊκή χώρα, να προστατεύει εθνικά μας συμφέροντα και την κοινωνική συνοχή. Ο Νόμος αλλάζει τον Οκτώβριο. Θα δίνουμε άσυλο σε όσους δικαιούνται, θα επιστρέφουμε όσους δεν δικαιούνται. Σε όποιον δεν συνεργάζεται, δηλαδή δεν αποδέχεται τη νομιμότητα και δεν τηρεί τους κανόνες θα διακόπτεται η διαδικασία εξέτασης αίτησης ασύλου. Δεν θα στοιβάζουμε ανθρώπους σε Μόριες. Σε 4 χρόνια οι κυβερνήσεις ΣΥΡΙΖΑ επέστρεψαν στην Τουρκία 1806. Εμείς έχουμε στόχο να επιστρέψουμε 10.000 έως το 2020. Αλλάζει η στρατηγική. Οργανώνουμε τις δομές του κράτους, δικαιοσύνη, ένοπλες δυνάμεις, αστυνομία, σύστημα πρόνοιας, παιδεία ώστε να αντιμετωπίσουν άμεσα αλλά και σε βάθος χρόνου το μεταναστευτικό. Αλλάζουμε την διαχείριση. Εντείνουμε τη φύλαξη στα σύνορα. Πολύ πιο έντονα τα χερσαία στον Έβρο και με τη συνδρομή της FRONTEX και τα θαλάσσια. Δεν θα είναι εύκολος πλέον ο δρόμος για τη Μυτιλήνη, τη Σάμο και τα άλλα νησιά μας. Προχωρούμε στη διεθνοποίηση του ζητήματος, με συντονισμένες προσπάθειες που ξεκίνησε ο ίδιος Πρωθυπουργός και συνεχίζουμε σε όλα τα επίπεδα, στην ΕΕ και σε συμφωνίες με τρίτες χώρες Αλλάζουμε πολιτικές στην ενδοχώρα Αναλαμβάνουμε την διοίκηση των χώρων υποδοχής στην ενδοχώρα, την αστυνόμευση των δομών. Μόνο 3 από τις 26 δομές είχαν διοίκηση επί κυβέρνησης ΣΥΡΙΖΑ. Γενικά, σχεδιάζουμε και εφαρμόζουμε πολιτικές απαντώντας ταυτόχρονα σε δύο βασικά ζητούμενα: Πρώτον τι κάνουμε για να μην έρχονται μετανάστες. Και δεύτερο, τι κάνουμε όταν έρθουν. Τόσο για το πρώτο, όσο και για το δεύτερο κινούμαστε σε εθνικό, αλλά και σε διεθνές επίπεδο.
4. Πόσες αιτήσεις για άσυλο εκκρεμούν και τι θα γίνει με αυτές;
Εκκρεμούν 69.387 υποθέσεις (στοιχεία 31/8/2019). Αριθμός τεράστιος. Αυτές θα αντιμετωπιστούν με δυο τρόπους. α) Προσλαμβάνονται 400 νέοι υπάλληλοι με σύμβαση έργου στην υπηρεσία ασύλου η οποία θα μετεγκατασταθεί σε αντίστοιχης χωρητικότητας κτήριο τον Οκτώβριο. Έτσι τριπλασιάζεται η ικανότητα χειρισμού υποθέσεων. β) Με μεταβατικές διατάξεις του σχεδίου Νόμου ρυθμίζονται παλιές υποθέσεις με συνοπτικές διαδικασίες ώστε να περιοριστεί σημαντικά, περίπου στο 60%, ο αριθμός εκκρεμοτήτων
5. Σε ό,τι αφορά τις επιστροφές αυτές θα μπορέσουν να πραγματοποιηθούν και με ποια διαδικασία; Γιατί δεν γίνονται μέχρι τώρα;
Πρώτα απ’ όλα να σημειώσουμε ότι ο ΣΥΡΙΖΑ διαφωνούσε με τον χαρακτηρισμό της Τουρκίας ως χώρας πρώτου ασύλου ή ασφαλούς ακόμη και για τους Σύρους. Γι αυτό έκανε 1.806 επιστροφές σε 4 χρόνια, καταστρατηγώντας ακόμη και τη δήλωση Ε.Ε.-Τουρκίας. Από εδώ και πέρα θα γίνουν επιστροφές οι οποίες υπολογίζονται να φτάσουν τις 10.000 το 2020. Θα υπάρξει κατάλογος ασφαλών τρίτων χωρών και ασφαλούς χώρας καταγωγής όπως υπάρχουν σε κάθε Ευρωπαϊκή χώρα και ο ΣΥΡΙΖΑ για λόγους ιδεοληπτικούς ή πιέσεων στο εσωτερικό του δεν σχημάτισε ποτέ.
6. Ακούμε συχνά για θέματα διαφάνειας στις Μ.Κ.Ο. που εμπλέκονται στο μεταναστευτικό. Υπάρχει έλεγχος σε ό,τι αφορά τη δράση τους;
Πρώτα απ΄όλα να σημειώσουμε ότι υπάρχουν αξιόλογες Μ.Κ.Ο. που κάνουν σημαντική δουλειά και μαζί με τους Ο.Τ.Α. αποτελούν τους βασικούς stakeholders του μεταναστευτικού, καθώς διευκολύνουν την ενσωμάτωση, συνεισφέροντας μέσω ειδικών υπηρεσιών (π.χ. μεταφορές ασυνόδευτων, διερμηνείς, παιδικής προστασίας κλπ.). Σε ό,τι αφορά τις χρηματοδοτήσεις των Μ.Κ.Ο. αυτές γίνονται από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή είτε απευθείας από την Ύπατη Αρμοστεία, είτε απευθείας από το ταμείο μετανάστευσης (ΤΑΜΕ) είτε από το ίδιο ταμείο μέσω του Διεθνούς Οργανισμού Μετανάστευσης (ΔΟΜ). Υπάρχει μητρώο με 70 Μ.Κ.Ο. στην Γενική Γραμματεία Μεταναστευτικής Πολιτικής, όπου όμως τα κριτήρια εγγραφής -εξαιτίας της πολιτικής της Κυβέρνησης ΣΥΡΙΖΑ- είναι μόνον διοικητικής φύσης χωρίς πρόνοιες ευθυνών, λογοδοσίας. Σύντομα, και σε συνεργασία με τις Μ.Κ.Ο. θα προχωρήσουμε σε νομοθετική πρωτοβουλία προκειμένου να δημιουργηθεί πλαίσιο πιστοποίησης, ελέγχου, λογοδοσίας που το ζητούν άλλωστε και όλες οι σοβαρές Μ.Κ.Ο..
7. Ακούμε καθημερινά να μιλάτε για την ανάγκη να ελεγχθούν οι ροές από την θάλασσα. Πιστεύετε ότι μπορεί να γίνει αυτό;
Πρώτ’ απ’ όλα να ξεκαθαρίσουμε ότι απορρίπτουμε τη λογική του κ. Τσίπρα που μιλούσε για ανοιχτά σύνορα και διακήρυσσε πως «η θάλασσα δεν έχει σύνορα». Από εκεί και πέρα, σίγουρα ο έλεγχος των μεταναστευτικών ροών από τη θάλασσα είναι ένα σημαντικά δύσκολο έργο που απαιτεί στενή συνεργασία με τη Frontex και το ΝΑΤΟ. Άλλωστε -όπως έχει τονίσει κατ’ επανάληψη ο Πρωθυπουργός- αφενός τα ελληνικά σύνορα είναι και εξωτερικά σύνορα της Ευρώπης και αφετέρου ότι πρόβλημα είναι ευρωπαϊκό και η αντιμετώπισή του απαιτεί συλλογική ευρωπαϊκή αντιμετώπιση. Σε ό,τι αφορά τις δικές μας κινήσεις στη θάλασσα ενισχύουμε τις δυνάμεις του Λιμενικού στο Ανατολικό Αιγαίο, στέλνουμε επιπλέον πλωτά μέσα, αυξάνουμε το ανθρώπινο δυναμικό και πυκνώνουμε τις περιπολίες. Ήδη, την τελευταία εβδομάδα, γίνονται καθημερινά επιπλέον 23 περιπολίες στο Ανατολικό Αιγαίο, ενώ όσο πλησιάζουμε στο τέλος της τουριστικής σεζόν το Λιμενικό θα έχει τη δυνατότητα να αναπτύξει περισσότερα σκάφη για την επιτήρηση των συνόρων μας.
8. Υπάρχει σχεδιασμός να έχουμε επιμερισμό μεταναστών και στις 13 Περιφέρειες της χώρας; Πότε προβλέπετε να ξεκινήσει η αποσυμφόρηση των νησιών και που αυτοί οι άνθρωποι θα διαμένουν;
Με στόχο την αποσυμφόρηση των νησιών θα μεταφέρουμε σε ένα δίμηνο αναλογικά στις 10 από τις 13 περιφέρειες (εξαιρούνται Θράκη και Β. και Ν. Αιγαίο), περισσότερους από 20.000 αιτούντες άσυλο. Ουσιαστικά υλοποιούμε τις αποφάσεις που ελήφθησαν στην σύσκεψη που έγινε με του Περιφερειάρχες της χώρας στο Υπουργείο Προστασίας του Πολίτη την Παρασκευή 27 Σεπτεμβρίου 2019 και σε συνεργασία με τους δημάρχους. Σε ό,τι αφορά την διαμονή τους σε ξενοδοχεία θα μένουν μόνον οι οικογένειες με μικρά παιδιά και η χρηματοδότηση θα γίνεται από τα έκτακτα κονδύλια της επιτροπής (DG home) μετά από σχετικό αίτημα του Υπουργείου Προστασίας του Πολίτη.
9. Υποστηρίζατε ως Αντιπολίτευση ότι ο ΣΥΡΙΖΑ δεν αξιοποιούσε τα χρήματα που διέθετε η Ε.Ε. και αφήνατε αιχμές για αδιαφάνεια. Ως Κυβέρνηση τι κάνετε για τα θέματα αυτά;
Πράγματι υπήρχαν σοβαρές και καταγγελίες για κακοδιαχείριση, πολλές από τις οποίες είχαν γίνει από στελέχη του ΣΥΡΙΖΑ. Η ευρωπαϊκή υπηρεσία καταπολέμησης της απάτης (OLAF) είχε ξεκινήσει σχετική έρευνα, αλλά η Κυβέρνηση του ΣΥΡΙΖΑ απεδείχθη -και είχε προφανως τους λόγους της- απρόθυμη. Σήμερα -όπως οφείλουμε- συνεργαζόμαστε στενά με τον OLAF και παρέχουμε όλα τα στοιχεία που θα βοηθήσουν την ανεξάρτητη έρευνά του. Σε ό,τι αφορά την αξιοποίηση κοινοτικών κονδυλίων, η Κυβέρνηση του ΣΥΡΙΖΑ είχε απορροφήσει μόλις το 22% των πόρων που δικαιούται η χώρα, ενώ μέσα σε τρεις μήνες, με άμεσες ενέργειες της Κυβέρνησής μας, η απορρόφηση ανήλθε στο 35% και συνεχίζουμε, με στόχο να ξεπεράσουμε, έως το τέλος του 2020, το 50%.
10. Ο Πρωθυπουργός έχει υποστηρίξει κατ’ επανάληψη ότι το πρόβλημα είναι ευρωπαϊκό, αφού τα ελληνικά σύνορα είναι και εξωτερικά σύνορα της Ευρώπης. Μήπως η Ευρώπη δίνει κάποια εκατομμύρια για να διαχειριστούμε εμείς το πρόβλημα και να έχουν ήσυχο το κεφάλι τους;
Σε πρακτικό επίπεδο η αλήθεια είναι ότι σε ένα μεγάλο ποσοστό, οι μετανάστες και οι πρόσφυγες που εισέρχονται στην Ελλάδα -αλλά και σε άλλες χώρες του ευρωπαϊκού νότου- διαφεύγουν παράνομα και καταλήγουν σε χώρες της Κεντρικής Ευρώπης. Φαίνεται, μάλιστα ότι εκείνες έχουν ως τελικό προορισμό και όχι την Ελλάδα. Άρα το ζήτημα αφορά συνολικά την Ευρώπη. Σε πολιτικό επίπεδο, η Ευρώπη έχει στα βασικά της κεκτημένα της -παρά τις διαφορετικές πολιτικές και απόψεις, όπως των χωρών του Βίζεγκραντον- τον πολιτισμό του ασύλου. Δεν αδιαφορεί και η συμφωνία της Μάλτας το αποδεικνύει. Εξίσου αλήθεια, όμως, είναι ότι η Ευρώπη κινείται δύσκολα, αργά και με συμβιβασμούς. Η Ελλάδα, λόγω της έντονης γεωπολιτικής διάστασης του προβλήματος και της βεβαιότητας ότι θα κρατήσει σε βάθος χρόνου, θεωρεί επιβεβλημένη τη συνεργασία στο πλαίσιο της ΕΕ. Διεκδικεί, μάλιστα, σημαντική θέσης στις αποφάσεις της, καταθέτοντας θετικές προτάσεις, ευρωπαϊκής διάστασης, όπως για τα ασυνόδευτα ανήλικα παιδιά. Κάνουμε, δηλαδή, ό,τι δεν έκανε η κυβέρνηση του ΣΥΡΙΖΑ, που αντάλλασσε το μεταναστευτικό με τις μνημονιακές αξιολογήσεις. Και σ’ αυτό υπάρχει σημείο κριτικής στην ΕΕ, καθώς ανέχθηκε το διοικητικό χάος και το παράλογο θεσμικό πλαίσιο των κυβερνήσεων του ΣΥΡΙΖΑ αν και προφανώς δεν συμφωνούσε. Τώρα αυτά αλλάζουν.
11. Διάχυτη είναι η πεποίθηση ότι η Τουρκία χρησιμοποιεί τους μετανάστες για να πιέζει την Ελλάδα και την Ε.Ε. Υπάρχει τρόπος να αλλάξει αυτό;
Πιέζουμε ώστε να ανταποκριθεί η Τουρκία στην εφαρμογή της ανανεωμένης κοινής δήλωσής της με την Ε.Ε.. Πιέζουμε, ταυτόχρονα, με στόχο να επικαιροποιηθεί η δήλωση, έτσι ώστε να αντιμετωπιστούν οι δυσλειτουργίες της που επιδρούν αρνητικά στην κατάσταση των νησιών. Συγκεκριμένα δύο σημεία είναι τα σημαντικά: Πρώτον να δεχθεί η Τουρκία επιστροφές και από την ενδοχώρα. Και δεύτερο να αναγνωριστεί ως χώρα πρώτου ασύλου για μετανάστες που έρχονται από υποσαχάριες χώρες ή μέρος του Αφγανιστάν. Απέναντι σε αυτά που θέλει να κάνει η Τουρκία, το ζήτημα είναι τι κάνουμε εμείς. Και εμείς, απέναντι στις κραυγές και το χάος που χαρακτήριζαν την πολιτική της προηγούμενης κυβέρνησης, απαντάμε με συγκροτημένη στρατηγική, μέθοδο και σχέδιο. Χθες και προχθές ο αρμόδιος υπουργός Γ. Κουμουτσάκος βρέθηκε στην Τουρκία για συνομιλίες επί του θέματος, ενώ για σήμερα έχει προγραμματιστεί συνάντηση του Πρωθυπουργού Κυριάκου Μητσοτάκη με τους υπουργούς Εσωτερικών της Γαλλίας και της Γερμανίας, Christophe Castaner και Horst Seehofer αντίστοιχα.
12. Μπορεί να αντιμετωπιστεί το πρόβλημα ή πρέπει να συνηθίσουμε να ζούμε με αυτό;
Το μεταναστευτικό δεν έχει έρθει για να φύγει. Η Ευρώπη είναι «μαγνήτης» μετανάστευσης από την Ασία και τη Αφρική. Προφανώς, λοιπόν, το πρόβλημα θα συνεχιστεί και πιθανότατα να ενταθεί σε όλη την Ευρώπη. Γι’ αυτό χρειάζεται ενότητα, στρατηγική και σχέδιο ώστε να αντιμετωπιστεί. Χρειάζεται κοινή ευρωπαϊκή πολιτική και οφείλουμε να συμμετέχουμε τόσο στη διαμόρφωση, όσο και στην εφαρμογή της. Άλλωστε, η Ελλάδα ανέκαθεν επηρεαζόταν από κάθε μεγάλο ευρωπαϊκό γεγονός με γεωπολιτικές συνέπειες, όπως οι πόλεμοι και οι μετακινήσεις πληθυσμών, τα κατάφερνε, επειδή ήξερε να είναι με το μέρος των νικητών. Θα τα καταφέρουμε και τώρα!
13. Συνοπτικά, ποιοι είναι οι βασικοί άξονες της κυβερνητικής πολιτικής για την αντιμετώπιση του προβλήματος
α. Ενεργητική φύλαξη συνόρων, τόσο στη θάλασσα όσο και στον Έβρο. Ενισχύονται τα παρατηρητήρια στον Έβρο και αυξάνονται οι καθημερινές περιπολίες στο Αν. Αιγαίο. β. Πιο δίκαιο, αυστηρότερο και ταχύτερο σύστημα απονομής ασύλου, έτσι ώστε οι αποφάσεις για τους αιτούντες να ολοκληρώνονται το αργότερο εντός τριμήνου. Όσοι δεν δικαιούνται άσυλο θα μεταφέρονται σε προαναχωρησιακά κέντρα μέχρι την επαναπροώθησή τους. γ. Αποτελεσματική διαχείριση επιστροφών, ενσωμάτωσης και καταγραφής. δ. Διεθνοποίηση στο πλαίσιο της Ευρωπαϊκής Ένωσης, με παρεμβάσεις που ξεκίνησε ο ίδιος ο Πρωθυπουργός Κυριάκος Μητσοτάκης και συνεχίζονται σε όλα τα επίπεδα, με σχετικές προτάσεις και συνεχή πίεση
Για ΑΜΚΑ σε πρόσφυγες
1. Ο ΣΥΡΙΖΑ σας κατηγορεί ότι με εγκύκλιο του Υπουργείου Εργασίας προβλέπεται η χορήγηση ΑΜΚΑ μόνο για τους αναγνωρισμένους πρόσφυγες και όχι για τους αιτούντες άσυλο. Τι απαντάτε;
Η αλήθεια είναι ότι ο ΣΥΡΙΖΑ, ανίκανος να οργανώσει σωστά την παροχή υπηρεσιών υγείας προς τους πρόσφυγες και τους μετανάστες στράφηκε στην εύκολη λύση αποφασίζοντας την ουσιαστικά, άνευ όρων, χορήγηση ΑΜΚΑ προς όλους. Έδωσε έτσι σε όλους αυτόματη πρόσβαση στα κοινωνικά επιδόματα και δικαίωμα στην εργασία, κάτι που δεν συμβαίνει πουθενά στον κόσμο, πολύ περισσότερο δεν συμβαίνει στα υπόλοιπα κράτη της Ευρωπαϊκής Ένωσης. Ταυτόχρονα, όμως, η έλλειψη οδηγιών και κατευθύνσεων από την Κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ, οδήγησε σε ουσιαστικό αδιέξοδο τη διαδικασία, με τα ΚΕΠ να απέχουν από τον προηγούμενο Μάιο από την έκδοση ΑΜΚΑ για όλους. Απέναντι σε αυτή την κατάσταση το Υπουργείο Εργασίας με εγκύκλιό του δίνει οδηγίες σχετικά με τις κατηγορίες φυσικών προσώπων που βρίσκονται είτε μόνιμα ή προσωρινά και νόμιμα στη χώρα και μπορούν να βγάλουν ΑΜΚΑ.
2. Με την Κυβέρνησή σας οι πρόσφυγες-μετανάστες θα έχουν ιατροφαρμακευτική περίθαλψη;
Οι πρόσφυγες-μετανάστες θα έχουν ιατροφαρμακευτική περίθαλψη με προσωρινή κάρτα. Προς αυτή την κατεύθυνση η Κυβέρνησή μας θα δώσει πολύ σύντομα λύση με ευρωπαϊκά κονδύλια που η Κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ τα άφησε αναξιοποίητα. Έτσι και οι πρόσφυγες-μετανάστες θα έχουν ιατροφαρμακευτική περίθαλψη και οι Έλληνες φορολογούμενοι δεν θα επιβαρυνθούν.
ΚΕΘΕΑ
1. Ο κ. Τσίπρας αναφερόμενος στις αλλαγές που προωθείτε στο ΚΕΘΕΑ σας κατηγόρησε για κρατικοποίησή του και ότι θέλετε να «τελειώσετε» οτιδήποτε δεν μπορείτε να ελέγξετε. Ποιο το σχόλιό σας;
Δεν προχωράμε σε καμία κρατικοποίηση του ΚΕΘΕΑ. Ο κ. Τσίπρας αγνοεί σκόπιμα πως ο οργανισμός συνεχίζει να αποτελεί Νομικό Πρόσωπο Ιδιωτικού Δικαίου που τελεί υπό την εποπτεία του Υπουργείου Υγείας, σύμφωνα με την κείμενη νομοθεσία. Ταυτόχρονα, «ξεχνά» ότι το ΚΕΘΕΑ επιχορηγείται ετησίως από το Υπουργείο Υγείας με 20 εκατ. ευρώ, ενώ του έχει παραχωρηθεί δημόσια ακίνητη περιουσία. Αυτό λοιπόν το οποίο κάνουμε -με σεβασμό στα χρήματα των πολιτών- είναι να διασφαλίσουμε τη χρηστή δημοσιονομική διαχείριση του οργανισμού, χωρίς μάλιστα να μην μειωθεί ούτε κατά ένα ευρώ την επιχορήγησή του. Το νέο Διοικητικό Συμβούλιο θα έχει την πολυφωνία που απαιτείται και τα μέλη του θα έχουν την εμπειρία που χρειάζεται, ώστε να συνεχιστεί με ακόμα μεγαλύτερη προσήλωση, η πολύ σημαντική κοινωνική του δράση. Η αλλαγή αυτή δεν θα επηρεάσει καθόλου την αποστολή, τον ρόλο και τη λειτουργία του ΚΕΘΕΑ. Ταυτόχρονα, όμως, μετατρέπουμε την Γενική Συνέλευση του οργανισμού σε κεντρικό όργανο λήψης αποφάσεων, που χαράσσει και διαμορφώνει την στρατηγική του οργανισμού, σε ζήτημα σχεδιασμού των δράσεων στους ειδικότερους τομείς της θεραπείας και της επιλογής προγραμμάτων απεξάρτησης. Με αυτόν τον τρόπο πετυχαίνουμε την ενδυνάμωση της φωνής των απλών πολιτών σε μια σειρά αποφάσεων που αφορούν το ΚΕΘΕΑ.
Για δηλώσεις ΣΥΡΙΖΑ εναντίον Σχοινά
1. Πως σχολιάζετε την χθεσινή δήλωση του Ευρωβουλευτή του ΣΥΡΙΖΑ κ. Κώστα Αρβανίτη σε βάρος του Έλληνα υποψηφίου Επιτρόπου κ. Μαργαρίτη Σχοινά;
Λίγη ώρα πριν εμφανιστεί ο κ. Σχοινάς στο Ευρωκοινοβούλιο για την καθιερωμένη ακρόαση ενόψει της ανάληψης της θέσης Επιτρόπου και Αντιπροέδρου της Κομισιόν, ο ευρωβουλευτής του ΣΥΡΙΖΑ εξαπέλυε εναντίον του συκοφαντική επίθεση, την οποία έσπευσε να αναπαραγάγει στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης σύσσωμη η ευρωομάδα του ΣΥΡΙΖΑ. Πρόκειται για μια κίνηση η οποία στρέφεται όχι μόνο εναντίον του προσώπου του κ. Σχοινά, αλλά και εναντίον της χώρας. Και μάλιστα όταν για πρώτη φορά η Ελλάδα θα έχει τη θέση Αντιπροέδρου στην Ε.Ε. Αποκαλύπτει ανευθυνότητα, φανατισμό, εμπάθεια
|
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου