Μοσχάτο, 25 Οκτωβρίου 2019
Α. Συνάντηση Πρωθυπουργού με εκπροσώπους των τραπεζών.
1. Ο Πρωθυπουργός είχε συνάντηση με τις ηγεσίες των τραπεζών. Ποια θέματα τέθηκαν από τον Πρωθυπουργό και σε τι δεσμεύτηκαν τα τραπεζικά στελέχη;
Ο Κυριάκος Μητσοτάκης, κάλεσε τους εκπροσώπους των τραπεζών να ανακαλέσουν τις αυξήσεις που ανακοίνωσαν σε μια σειρά υπηρεσιών: «Έχετε αναγγείλει αυξήσεις. Αυτό δεν μπορούμε να το δεχτούμε. Είναι εξαιρετικά αρνητικό. Δεν δικαιολογούνται οι αυξήσεις, όταν μάλιστα γίνονται σε ένα οικονομικό περιβάλλον πολύ καλύτερο». τόνισε. Οι εκπρόσωποι των τραπεζών δεσμεύτηκαν να επανεξετάσουν τις αυξήσεις κι από ότι φαίνεται η παρέμβαση του Πρωθυπουργού θα έχει αποτέλεσμα . Στη συνάντηση συζητήθηκε η θετική επίδραση που έχει στην οικονομία και στις τράπεζες το νέο περιβάλλον που δημιουργήθηκε μετά τις εκλογές της 7ης Ιουλίου με το νέο πλαίσιο οικονομικής πολιτικής, με τη μεγάλη υποχώρηση στις αποδόσεις των ελληνικών ομολόγων, με την άρση των capital controls και την αναζωογόνηση της αγοράς ακινήτων ενώ εκτιμήθηκε πως η επίδραση αυτή θα ενισχυθεί, μετά και τη χθεσινή ανακοίνωση του Πρωθυπουργού για αναστολή του ΦΠΑ στα ακίνητα. Υγιές και ισχυρό τραπεζικό σύστημα σημαίνει και υγιή συμπεριφορά των τραπεζών στους πολίτες - πελάτες που τις στηρίζουν. Η Ελληνική κοινωνία επωμίστηκε μεγάλο βάρος για τη διάσωση των τραπεζών. Τώρα που οι κίνδυνοι έχουν περάσει, η χώρα βρίσκεται σε ανερχόμενους ρυθμούς ανάπτυξης και οι τράπεζες ανακάμπτουν, δεν νοείται να υπάρχουν έξτρα, άδικες χρεώσεις στις συναλλαγές στους πελάτες τους. Δεν μπορεί, για παράδειγμα, να πληρώνει κάποιος επιπλέον κόστος για να μάθει, απλώς, την κίνηση του λογαριασμού του. Ούτε να επιβαρύνεται κάποιος χαμηλοσυνταξιούχος σε ένα χωριό που αναγκαστικά εξυπηρετείται από τα ΑΤΜ μιας τράπεζας. Δεν μπορεί αυτό να γίνει αποδεκτό, θα πρέπει να αλλάξει.
2.Τι θα γίνει με τα κόκκινα δάνεια και συνολικότερα με τη διαχείριση του ιδιωτικού χρέους;
Στο ζήτημα των «κόκκινων» δανείων, τονίστηκε ότι το σχέδιο «Ηρακλής» αποτελεί σημαντικό βήμα για την επίτευξη του στόχου μείωσης τους σε μονοψήφιο ποσοστό ως το 2022, γεγονός που θα βελτιώσει σημαντικά τους ισολογισμούς των τραπεζών και θα επιτρέψει τη χρηματοδότηση της ελληνικής οικονομίας Περιμένουμε ότι όλες οι τράπεζες θα αξιοποιήσουν το σχέδιο «Ηρακλής» που αποτελεί μια μεγάλη βοήθεια και το οποίο αισιοδοξούμε πως θα συμβάλει στην γρήγορη και με χαμηλό κόστος μείωση τους. Καταρτίσαμε γρήγορα, μέσα σε μόλις 3 μήνες το σχέδιο «Ηρακλής» και πήραμε την έγκριση της Ευρωπαϊκής Επιτροπής. Στη διάρκεια της συνάντησης, ο Υπουργός Οικονομικών Χρήστος Σταϊκούρας τόνισε ότι η κυβέρνηση προχωράει στην υλοποίηση μιας ολοκληρωμένης στρατηγικής για τη διαχείριση του ιδιωτικού χρέους. Την επόμενη εβδομάδα, ο Υπουργός Οικονομικών θα συζητήσει με τους θεσμούς τον οδικό χάρτη για την ενοποίηση των διάσπαρτων μηχανισμών και εργαλείων που εφαρμόζονται σήμερα, ώστε η Ελλάδα να αποκτήσει μέσα στο 2020 ένα ενιαίο και συνεκτικό πλαίσιο διαχείρισης του ιδιωτικού χρέους για επιχειρήσεις και φυσικά πρόσωπα. Σε αυτό το πλαίσιο, συζητήθηκε και ο υφιστάμενος μηχανισμός προστασίας της πρώτης κατοικίας, ο οποίος βελτιώθηκε το προηγούμενο διάστημα ώστε «να σώσουμε τα σπίτια αυτών που πραγματικά έχουν ανάγκη και όχι των στρατηγικών κακοπληρωτών», όπως ειπώθηκε χαρακτηριστικά. Κι από τις δύο πλευρές τονίστηκε η ανάγκη να υπάρξει καλύτερη ενημέρωση, ώστε να προχωρήσουν περισσότεροι πολίτες σε ρύθμιση.
Β. Επενδύω στην Ελλάδα.
1. Ψηφίστηκε χθες το Νομοσχέδιο «Επενδύω στην Ελλάδα». Ποιοι είναι οι βασικοί στόχοι του;
Το Νομοσχέδιο «Επενδύω στην Ελλάδα» - όπως τόνισε χθες ο Πρωθυπουργός Κυριάκος Μητσοτάκης- φέρνει το επενδυτικό περιβάλλον της χώρας μας στον 21ο αιώνα και στην ψηφιακή εποχή. Ενσωματώνει καλές ευρωπαϊκές και διεθνείς πρακτικές, αίρει γραφειοκρατικά εμπόδια στις επενδύσεις και ενθαρρύνει την πλήρη απασχόληση. Ειδικότερα: Αίρει δεκάδες εμπόδια -ειδικά σε αδειοδοτικά, περιβαλλοντικά, πολεοδομικά και εργασιακά θέματα- που έκλειναν το δρόμο στις νέες επενδύσεις. Θεραπεύει αδυναμίες που ξέμειναν από το βαθύ παρελθόν. Αθροίζει πολλές μικρές μεταρρυθμίσεις που μεταβάλλουν το επιχειρηματικό περιβάλλον, Δίνει χέρι βοήθειας σε επιχειρήσεις -νεοφυείς ή με σοβαρά οικονομικά προβλήματα- να σταθούν στα πόδια τους. Διασφαλίσει τον κόσμο της επισφαλούς εργασίας με μέτρα κατά της αδήλωτης και υποδηλωμένης εργασίας. Στηρίζει την υγιή, διαφανή και αντιπροσωπευτική εκπροσώπηση των κοινωνικών εταίρων.
2. Ο ΣΥΡΙΖΑ σας κατηγορεί ότι η τροπολογία για τον κατασκευαστικό κλάδο που περιλαμβάνεται στο αναπτυξιακό νομοσχέδιο είναι φωτογραφική και «κλείνει το μάτι» ευνοεί περιπτώσεις καρτέλ. Τι απαντάτε;
Πρώτα απ’ όλα η τροπολογία του Υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών που συμπεριλαμβάνεται στο αναπτυξιακό νομοσχέδιο θα οδηγήσει στην διάσωση των ελληνικών κατασκευαστικών ομίλων και θα διασφαλίσει τις θέσεις εργασίας στον κατασκευαστικό κλάδο ο οποίος απασχολεί 50.000 εργαζομένους. Από εκεί και πέρα οι ισχυρισμοί πως «κλείνει το μάτι» σε περιπτώσεις καρτέλ στον κατασκευαστικό κλάδο και είναι φωτογραφική είναι ανυπόστατοι. Και αυτό διότι η τροπολογία στηρίζεται στο νόμο 4389/2016, που έχει ψηφίσει η Κυβέρνηση του ΣΥΡΙΖΑ το 2016 και δεν έχει αναδρομική ισχύ. Υπενθυμίζεται, πως το γενικό πνεύμα του συγκεκριμένου νόμου στηρίζονταν στο γεγονός πως όποια επιχείρηση διευθετεί τις υποθέσεις της στην Επιτροπή Ανταγωνισμού απαλλάσσεται από ποινικές και «πάσης φύσεως» άλλες διοικητικές κυρώσεις. Παρά όμως το γεγονός ότι αυτό αναγράφεται ρητώς στον νόμο, το πρόβλημα εντοπίζεται σε μια διατύπωση αδόκιμη, νομικά προβληματική, που αφήνει περιθώρια παρερμηνειών που βρίσκεται στο άρθρο 106 του νόμου του 2016. Αυτό είχε ως αποτέλεσμα να υπάρξει όλο αυτό το χρονικό διάστημα ένας κυκεώνας ενστάσεων, που οδήγησε σε «πάγωμα» σειράς εκκρεμών διαγωνισμών κατασκευής έργων με ότι φυσικά αυτό συνεπάγεται για την ανάπτυξη της ελληνικής οικονομίας, των τοπικών κοινωνιών και της δημιουργίας νέων θέσεων εργασίας. Παράλληλα, δημιούργησε εξαιρετική ανασφάλεια σε όσους σκέφτονταν μελλοντικά να υπαχθούν σε πρόγραμμα επιείκειας ή διευθέτησης.
3. Τι όμως αλλάζει αυτή η τροπολογία;
Η τροπολογία έρχεται να διορθώσει τις στρεβλώσεις του νόμου της Κυβέρνησης ΣΥΡΙΖΑ, αλλά και αυστηροποιεί το νομικό πλαίσιο, καθώς για πρώτη φορά θεσπίζει αυστηρά μέτρα για την επανάληψη των παραβάσεων. Έτσι, αυτοί που θα διευθετούν (στους οποίους αποκλειστικά αφορά η ρύθμιση, μαζί με εκείνους που θα υπάγονται σε καθεστώς επιείκειας) κινδυνεύουν να πληρώσουν πολύ μεγάλα πρόστιμα που τους επιβάλλονται από την Επιτροπή Ανταγωνισμού. Και αυτό διότι οι εμπλεκόμενοι θα βρίσκονται στο «μικροσκόπιο» της Επιτροπή Ανταγωνισμού και θα τιμωρούνται με νέα μεγαλύτερα πρόστιμα εάν διαπιστωθεί η υποτροπή τους. Η τροπολογία, επίσης, δεν θεσπίζει διατάξεις με αναδρομικό χαρακτήρα, ώστε να μπορεί κάποιος να ισχυριστεί πως τίθεται ζήτημα επέμβασης σε εκκρεμείς διαδικασίες. Εναρμονίζει, όμως, τη διαδικασία των διατάξεων περί δημοσίων συμβάσεων με νεότερες ρυθμίσεις, ώστε να μην ξαναγεννηθούν στο μέλλον προβλήματα ερμηνείας. Τέλος, αποσαφηνίζει, βελτιώνει και «ξεπαγώνει» έργα που έχει ανάγκη η χώρα. Κι όλα αυτά, με σεβασμό του ευρωπαϊκού δικαίου και της νομολογίας των εθνικών μας δικαστηρίων. Είναι ανάγκη να γίνει κατανοητό πως τυχόν καταψήφιση της τροπολογίας θα οδηγούσε σε δεινή θέση τρεις κορυφαίους κατασκευαστικούς ομίλους της χώρας μας οι οποίοι θα κινδύνευαν με «λουκέτο», ενώ χιλιάδες θέσεις εργασίας θα βρίσκονταν στον «αέρα». Επίσης, θα δημιουργούσε σοβαρά προβλήματα και μεγάλες καθυστερήσεις στην εκτέλεση μιας σειράς έργων τα οποία βρίσκονται στην διαδικασία κατασκευής ή δημοπράτησης.
Γ. Τόνωση οικοδομικής δραστηριότητας
1.Τι σημαίνει η αναστολή για 3 χρόνια του Φ.Π.Α. για τις οικοδομικές άδειες που εκδόθηκαν από 1.1.2006, που ανακοίνωσε ο Πρωθυπουργός;
Η αναστολή αυτή θα ισχύσει για τρία χρόνια και αφορά τόσο περιπτώσεις νέων αδειών, όσο και τις άδειες που εκδόθηκαν από την 1η 1ου του 2006. Στόχος είναι να οδηγήσει στην αναθέρμανση της αγοράς ακινήτων, να προσελκύσει επενδύσεις, να αυξήσει την απασχόληση, να ενισχύσει το εισόδημα δεκάδων επαγγελμάτων που σχετίζονται με την οικοδομή και να συμβάλει στην αύξηση του ΑΕΠ.. Υπενθυμίζεται ότι πριν την κρίση η οικοδομή αντιστοιχούσε στο 12% του ΑΕΠ, κατακρημνίστηκε στη διάρκεια της κρίσης και θέλουμε να φτάσουμε σε ένα επίπεδο που θα αντιστοιχεί στο 3% - 4% του ΑΕΠ. Θέλουμε ταυτόχρονα, όπως είχε υποσχεθεί ο Πρωθυπουργός, να ξαναβρούν τα σπίτια μας την αξία που έχασαν. Έτσι, θα βελτιωθούν ταυτόχρονα -και μάλιστα θεαματικά- και οι ισολογισμοί των τραπεζών, καθώς θα αυξηθεί η αξία των ενυπόθηκων δανείων στα βιβλία τους. Και αυτό θα έχει ως αποτέλεσμα τη χορήγηση ρευστότητας από την πλευρά των τραπεζών στα νοικοκυριά και τις επιχειρήσεις.
2. Φτάνει το μέτρο αυτό ή υπάρχει κάποιο ευρύτερο πακέτο μέτρων για την τόνωση της οικοδομικής δραστηριότητας;
Έχουμε ήδη δρομολογήσει -και μάλιστα από τις πρώτες μέρες της Κυβέρνησής μας- ένα πακέτο τεσσάρων μέτρων που στοχεύουν στην αναθέρμανση της οικοδομικής δραστηριότητας, την τόνωση της απασχόλησης, την ενίσχυση των εισοδημάτων στους συναφείς κλάδους, την ανάκτηση της αξίας των σπιτιών μας και τη βελτίωση των ισολογισμών των τραπεζών, προκειμένου να αυξήσουν τη ρευστότητα σε νοικοκυριά και επιχειρήσεις. Το πρώτο μέτρο θεσπίστηκε με το πρώτο νομοσχέδιο που ψηφίστηκε, αφορούσε τη μείωση του ΕΝΦΙΑ, μεσοσταθμικά κατά 22% και ήδη εφαρμόστηκε πολύ πιο πριν απ’ ό,τι είχαμε δεσμευτεί. Το δεύτερο μέτρο -όπως ανακοίνωσε ο Πρωθυπουργός- αφορά στην αναστολή για 3 χρόνια του Φ.Π.Α. σε όλες τις οικοδομικές άδειες που εκδόθηκαν από 1.1.2006. Το τρίτο μέτρο αφορά στην αναστολή για τρία χρόνια του φόρου υπεραξίας στη μεταβίβαση ακινήτων. Εγγυημένα πλέον, για τρία χρόνια, οι φορολογούμενοι δεν θα επιβαρύνονται με φόρο υπεραξίας και θα μπορούν ελεύθερα να μεταβιβάζουν τα ακίνητά τους. Το τέταρτο μέτρο αφορά στη μείωση του φόρου εισοδήματος, κάθε φυσικού προσώπου ανάλογα με τις δαπάνες που θα κάνει για εργασίες ενεργειακής και αισθητικής αναβάθμισης του ακινήτου του. Το ποσό της μείωσης θα ισούται με το 40% των δαπανών αυτών, οι οποίες θα πρέπει αφενός να καλύπτονται από νόμιμα φορολογικά στοιχεία και αφετέρου να εξοφλούνται ηλεκτρονικά.
Δ. Εκθέσεις Παγκόσμιας Τράπεζας και Eurostat
1. Χθες δημοσιοποιήθηκε έκθεση της Παγκόσμιας Τράπεζας, που δείχνει νέα πτώση της Ελλάδας στην παγκόσμια κατάταξη για την ευκολία του επιχειρείν. Έχουμε, επίσης έκθεση της Eurostat που απεικονίζει τη μείωση του βιοτικού επιπέδου στη χώρα μας. Ποιό είναι το σχόλιό σας;
Να σημειώσουμε ότι η αξιολόγηση αυτή της Παγκόσμιας Τράπεζας βασίστηκε στην περίοδο μεταξύ Μαΐου 2018 και Μαΐου 2019 και αφορά αποκλειστικά την Κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ. Η έκθεση Doing Business 2020 της Παγκόσμιας Τράπεζας δείχνει μια συνεχή υποχώρηση της Ελλάδας κατά τα τελευταία χρόνια στην παγκόσμια κατάταξη για την ευκολία του επιχειρείν. Ανάμεσα σε 190 χώρες, η Ελλάδα στη φετινή έκθεση καταλαμβάνει την 79η θέση, ενώ στην περσινή καταλάμβανε την 72η θέση και στην προπέρσινη 67η. Έχουμε δηλαδή μια συνεχή υποχώρηση κατά τα τελευταία χρόνια. Είναι το αποτέλεσμα της πολιτικής ΣΥΡΙΖΑ. Την προηγούμενη περίοδο -και συγκεκριμένα μέχρι το 2017- αφορά και η έκθεση της Eurostat για το βιοτικό επίπεδο στις χώρες της Ε.Ε. Οφείλουν, λοιπόν, να δώσουν απαντήσεις εκείνοι που κυβερνούσαν μέχρι τον Ιούλιο. Η κατάσταση άλλαξε και θα συνεχίσει να βελτιώνεται μετά τις εκλογές και τη συγκρότηση της Κυβέρνησης του Κυριάκου Μητσοτάκη. Τα πεπραγμένα των πρώτων εκατό ημερών και οι προοπτικές που διαγράφονται δεν επιτρέπουν καμιά αμφιβολία.
Ε. Μεταναστευτικό
1. Είδαμε τις τελευταίες ημέρες να υπάρχουν αντιδράσεις, από τοπικές κοινωνίες και αυτοδιοικητικούς, στη μεταφορά μεταναστών στην περιοχή τους, όπως έγινε για παράδειγμα στα Βρασνά. Τι λέτε γι’ αυτό, πως θα το αντιμετωπίσετε;
Υπήρξαν σε κάποιες περιπτώσεις αντιδράσεις αλλά τις προηγούμενες εβδομάδες, έχουν μεταφερθεί χιλιάδες μετανάστες σε πολλές δομές σε όλη τη χώρα , μετά από διάλογο με τις τοπικές κοινωνίες και τις αυτοδιοικητικές αρχές, χωρίς να προκύψουν προβλήματα. Όταν δέχεσαι πρόσφυγες και μετανάστες στον τόπο σου, δείχνεις αλληλεγγύη στους συμπατριώτες σου στα νησιά και βοηθάς στην αντιμετώπιση ενός εθνικών διαστάσεων θέματος. Η κατάσταση που επικρατεί στα νησιά του ανατολικού Αιγαίου είναι γνωστή, έχει ξεπεράσει κάθε όριο αντοχής των εκεί τοπικών κοινωνιών, των δυνατοτήτων του κράτους και της τοπικής αυτοδιοίκησης. Ο τρόπος για να αντιμετωπιστεί είναι η μείωση των ροών, με καλύτερη φύλαξη των συνόρων, που ήδη γίνεται, η επαναπροώθηση όσων βρίσκονται παράνομα στη χώρα (γι’ αυτόν ακριβώς το λόγο σύντομα ψηφίζεται ο νόμος για το άσυλο με πολύ πιο αυστηρές διατάξεις) και η γρήγορη αποσυμφόρηση των κέντρων υποδοχής με τη μεταφορά μεγάλου αριθμού μεταναστών σε δομές στην ηπειρωτική χώρα. Αυτή η επιχείρηση ήδη έχει ξεκινήσει εδώ και εβδομάδες, με τη μεταφορά αρκετών χιλιάδων σε όλη τη χώρα. Πρέπει όμως να μεταφερθούν τις επόμενες εβδομάδες πολλές χιλιάδες ακόμη. Το θέμα πρέπει να κατανοηθεί από όλη την ελληνική κοινωνία ως ένα εθνικό ζήτημα, στην αντιμετώπιση του οποίου πρέπει να βάλουν πλάτη όλοι. Όχι ως ένα πρόβλημα που βιώνουν οι κάτοικοι σε κάποιες συγκεκριμένες μόνο περιοχές, που είχαν την τύχη να βρίσκονται κοντά στα ανατολικά θαλάσσια σύνορα της χώρας. Αν αυτά τα νησιά καταρρεύσουν οικονομικά και κοινωνικά, τότε η χώρα θα αντιμετωπίσει εθνικών διαστάσεων κινδύνους που θα τους νιώσουμε όλοι σε όλη την χώρα.

Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου